نمايندگان مجلس شرايط جديد درخواست‌کنندگان سرپرستي کودکان بي‌سرپرست را معين كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران نمايندگان در جلسه علني امروز (چهارشنبه 25 بهمن ماه) لايحه حمايت از کودکان و نوجوانان بي‌سرپرست و بدسرپرست را که از شوراي نگهبان اعاده شده بود ، در دستور کار قرار داده و ماده 6 اين لايحه را جهت تامين نظر اين شورا بررسي کردند.

بر اين اساس بند "تقيد به انجام واجبات و ترک محرمات يا اعتقاد به يکي از اديان مصرح در قانون اساسي به ابتداي بند ماده 6 که به شرايط سرپرستي درخواست کنندگان کودکان بي‌سرپرست و بد سرپرست اشاره مي‌کند، اضافه شد.

نمايندگان با 120 راي موافق و 39 راي ممتنع و 21 راي مخالف از مجموع 218 راي نماينده حاضر با الحاق اين بند به ماده 6 موافقت کردند.

همچنين عدم محکوميت جزايي موثر و رعايت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامي تمکن مالي،‌ سلامت جسمي و رواني لازم و توانايي عملي براي نگهداري کودکان تحت سرپرستي، نداشتن اعتياد به مواد مخدر، مواد روانگردان و الکل ، صلاحيت اخلاقي، عدم ابتلا به بيماري‌هاي واگيردار و يا صعب‌العلاج از ديگر مواردي بود که بدون بررسي به کميسيون ارجاع داده شد.

در ادامه بند "ه" که تصريح مي‌کرد اعتقاد به يکي از اديان قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز حذف شد اما مهمترين موضوع بررسي ماده 6 تبصره اين ماده بود که با موافقت و مخالفت نمايندگان روبرو شده و پس از بحث و بررسي‌هاي زياد به دستور حجت‌الاسلام ابوترابي فرد که رياست جلسه را بر عهده داشت به کميسيون تخصصي که کميسيون اجتماعي است ارجاع داده شد.

تبصره ماده 6 پيشين که مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته بود، تصريح مي‌کرد: رعايت اشتراکات ديني ميان سرپرست و افراد تحت سرپرستي الزامي است. سپردن سرپرستي کودکان و نوجوانان غيرمسلمان به درخواست کنندگان مسلمان در صورت نبود درخواست کننده هم کيش آنان ممکن است.

کميسيون اجتماعي نيز اين تبصره را به شرح زير اصلاح کرده بود که در صورتي که يابنده طفل تقاضاي سرپرستي طفل را بنمايد و واجد شرايط لازم براي سرپرستي باشد مطابق مقررات اين قانون سرپرستي کودک يا نوجوان به وي واگذار خواهد شد.

مهمترين نکته‌اي که موافقان و مخالفان در مورد آن صحبت کردند کلمه يابنده طفل در تبصره اصلاحيه کميسيون اجتماعي بود که در اين خصوص غلامرضا مصباحي مقدم نماينده تهران گفت: اين موضوع برخلاف موازين شرع بوده و بايد کسي که چيزي را پيدا مي‌کند حتما به صاحب آن انتقال داده شود.

وي تصريح کرد: شما قانون خود را بنويسيد و به شوراي نگهبان بفرستيد و اگر هم ايراد گرفت برمي‌گرداند ولي بايد موازين شرع را در نظر داشته باشيد و در ادامه حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد تصريح کرد همکاران بايد در راي گيري موازين شرعي را در نظر داشته باشند.

همچنين نادر قاضي‌پور نماينده اروميه تصريح کرد: بايد براي اين موضوع نهادي به عنوان مسئول باشد و آن نهاد هم بهزيستي است و نبايد کاري کرد که بدون دخالت بهزيستي اقداماتي انجام شود.

محمدعلي پورمختار رئيس کميسيون اصل 90 نيز پيشنهاد حذف کل تبصره را داد که اين موضوع به دليل عدم سنخيت با بحث مورد نظر از دستور خارج شد.

نمايندگان پس از پيشنهادها و راي گيريهاي مکرر حجت‌الاسلام ابوترابي فرد اين تبصره را به کميسيون اجتماعي ارجاع داد تا در آن بررسي شود.

بر اساس اين گزارش نمايندگان همچنين در ادامه رسيدگي به لايحه حمايت از کودکان بي‌سرپرست و بدسرپرست که از شوراي نگهبان اعاده شده است با اصلاح ماده 8 اين لايحه موافقت کردند.

براساس اين سپردن سرپرستي افراد موضوع اين قانون در صورتي مجاز است که داراي يکي از شرايط ذيل باشد:

الف-امکان شناخت هيچ يک از پدر، مادر و جد پدري آنان وجود نداشته باشد.
ب-پدر، مادر ، جد پدري و وصي منصوب از سوي ولي قهري آنان در قيد حيات نباشد.
ج-افرادي که سرپرستي آنان به موجب حکم مراجع صلاحيتدار به سازمان سپرده شده و تا زمان دو سال از تاخير سپردن آنان به سازمان پدر يا مادر و يا جد پدري براي سرپرستي آنان مراجعه ننموده باشد.
د-هيچ يک از پدر، مادر و جد پدري آنان صلاحيت سرپرستي را نداشته باشند و به تشخيص دادگاه صالح اين امر حتي با ضم امين يا ناظر حاصل نشود.

تبصره يک-چنانچه پدر يا مادر يا جد پدري کودک يا نوجوانان مراجعه کنند دادگاه در صورتي که آنان را واجد صلاحيت لازم ولو با ضم امين يا ناظر تشخيص دهد و مسئله مهمي نيز کودکان يا نوجوانان را تهديد نکند با اخذ نظر سازمان نسبت به استرداد آنان حکم صادر مي‌کند در غير اين صورت حکم سرپرستي ابقا مي‌شود.

تبصره دو-در صورت وجود اقارب طبقه دوم و تقاضاي يکي از آنان و وجود شرايط سرپرستي به وي واگذار مي‌شود و در صورت تعدد تقاضا شرايط متقاضيان سرپرست با قرعه انتخاب مي‌گردد در صورت نبود اقارب طبقه دوم بين اقارب سوم بدين نحو عمل مي‌شود

همچنين نمايندگان با 124 راي موافق، 7 راي مخالف و 16 راي ممتنع با تصويب اين ماده موافقت کردند.
انتهاي پيام/س2


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
با وجود داشتن دو فرزند، دوست دارم بچه ای رو به فرزندی بپذیرم. کاش موافقت می‌کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
پسره دوساله پدرفوت کرده و مادرش نمیتونه دیگه نگهش داره وميخوادتازندس خودش بسپارتش به یه خونواده خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
پسره دوساله پدرفوت کرده و مادرش نمیتونه دیگه نگهش داره وميخوادتازندس خودش بسپارتش به یه خونواده خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۵
اینجانب ده سال است که ازدواج کردم وصاحب فرزندنشدم بزرگترین آرزوی منم آینه که بچه داربشم.تصمیم گرفتم اول باکمک خدادوم باکمک شماهابچه ای روبه فرزندی قبول کنمخواهش میکنم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۲۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
من دارم طلاق میگیرم شرط ازدواجمم باخانومم سرپرستی یک بچه بود الان موندم چطور به این ارزوم برسم حالا که میخوام جدابشم میخوام بدونم به اقایونی که شرایط من ودارن هم سرپرستی بچه رو میدن یانه قوانین شو از کجا بپرسم
Iran (Islamic Republic of)
محمد هادی
۱۴:۵۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
سلام اینجانب محمد هادی مرتضوی هستم وحدود ۳سال هست که ازدواج کرده ام و قاذر به بچه دار شدن نیستم وحاضر هستیم یک نوزاد به فرزند خواندگی قبول کنیم لطفا راهنمایی کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حمید
۲۳:۴۷ ۲۴ دی ۱۳۹۲
سلام اینجانب فرزند ندارم و چون ازدواج دخترخاله و پسر خاله بودیم متاسفانه دو فرزند را در هشت سالگی و نه سالگی از دست دادم و در حال حاضر آمادگی کامل دارم و با خانمم به تفاهم رسیده ایم که سرپرستی بچه ای را قبول کنیم ترجیحا نوزاد باشد بهتر است اگر کسی می تواند در این زمینه به ما کمک کند بسیار ممنون خواهم شد در این زمینه به ما کمک کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۲۰:۰۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۲
من از 13 سالگی ارزو داشتم یه بچه به فرزند خوندگی بگیرم الانم که 20سالم شده و نامزد هستم دوست دارم بعد عروسیم این کارو انجام بدم ایشالا و به کمک خدا بتونم اینکارو انجام بدم
Iran (Islamic Republic of)
فرناز
۰۸:۳۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۲
با وجود داشتن دو فرزند، دوست دارم بچه ای رو به فرزندی بپذیرم. کاش موافقت می‌کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم غلامی
۰۴:۰۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
دوست دارم یه بچه رو به عنوان فرزندی بپذیرم.ابراهیم غلامی بندرعباس
آخرین اخبار