«کلاردشت» طبیعتی زیباتر از دریا

پس یادمان باشد که هر وقت خواستیم به مازندران و دریای آن برویم، در مسیرمان جا‌های زیباتر از دریا هم هست که ما از آنها بی‌خبریم و به سادگی از کنارشان می‌گذریم، خودمان را از لذت دیدن این مناطق زیبا و دیدنی محروم نکنیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، برای رسیدن به کلاردشت از روستا‌های زیبای زیادی باید عبور کنید تا به این قاب عکس زیبای طبیعت برسید. کلاردشت دشت بسیار وسیعی در دامنه سلسله جبال البرز است که با قله تخت‌سلیمان، شهر عباس‌آباد در کناره دریای خزر، ‌کجور و چالوس و طالقان و کوه‌های الموت هم‌مرز است. بیشتر ایرانیان در سفر به نواحی شمالی کشور از جاده چالوس عبور کرده‌اند. این جاده یکی از زیبا‌ترین جاده‌‌های جهان است. یکی از مناطق حاشیه‌ای جاده چالوس شهر مرزن‌آباد است. کمتر کسی در این شهر بسیار زیبا و قشنگ توقف می‌کند تا از جاذبه‌‌های گردشگری آن دیدن کند و لذت ببرد.



در این شهر مسافران فقط جهت ادای فریضه نماز در مسجد زیبایی که در کنار جاده است می‌مانند یا جهت خرید کمی تنقلات ازمغازه‌‌های آن توقف می‌کنند. امروز کلکسیونی از جاذبه‌‌های زیبای گردشگری در این شهر را به شما معرفی کنیم.

مرزن‌آباد شهری زیبا و سرسبز با آب و هوایی کوهستانی و معتدل، از توابع کلاردشت است. در وسط این شهر پادگانی از قدیم ساخته‌اند که در حال حاضر نیز دایر است. این شهر را اکثر کسانی که در پادگان آموزشی آن خدمت کرده‌‌اند به خوبی می‌شناسند.

 مرزن‌آباد در 25 کیلومتری چالوس در استان مازندران واقع شده است و در شرق و غرب آن دو منطقه مهم توریستی کلاردشت و کجور قرار گرفته که هر کدام از آنها به نوبه خود دارای مناطق گردشگری بکر و طبیعی بی‌نظیر هستند. مردم مهربان و مهمان‌نواز مرزن‌آباد به گویش مازندرانی تکلم می‌کنند. درآمد مردم منطقه از طریق گردشگری، ‌دامداری و کشاورزی تأمین می‌شود.

اگر در بالای شیب جاده مرزن‌آباد که به مسجد و مغازه‌‌های کنار جاده منتهی می‌شود کمی توقف کنید و از ماشین پیاده شوید و به مناظر اطراف نگاه کنید، متوجه می‌شوید که مرزن‌آباد همین چند تا مغازه کنار خیابان اصلی نیست. این بهشت گمشده در میان کوه‌های بلند و دره‌ای قشنگ پنهان شده و دارای جاذبه‌‌های طبیعی و تاریخی متنوع است.

مناطق و روستا‌های تابعه مرزن‌آباد به قدری زیبا و جذاب هستند که اگر یکبار به این مناطق سفر کنید در دفعات بعد دیگر نمی‌توانید در آن توقف نکنید و از دیدن مناظر آن چشم‌پوشی کنید.

از روستا‌ها و مناطق گردشگری اطراف مرزن‌آباد می‌توان به اشکارلت، باندر، دلیر، ‌سنار و... را نام برد که با داشتن طبیعت بکر و زیبا و چشمه‌‌های آب‌گرم و دریاچه زیبا پذیرای گردشگران داخلی و خارجی هستند.

روستای دلیر

از هزارچم به سمت مرزن‌آباد، بعد از دزدبن جاده‌ای به سمت دامنه‌‌های علم‌کوه از جاده چالوس منشعب می‌شود که در عین حالی که جالب و دیدنی است، شما را به ییلاقی زیبا و سرسبز می‌رساند. توصیه می‌کنیم حتی برای یک بار هم که شده وقت خودتان را تنظیم کنید و سری به این جاده زیبا و روستا‌های اطراف آن بزنید.



ادامه این جاده که در زیبایی بی‌نظیر است، شما را به دهکده دلیر که محل زندگی عده‌ای از دلیر مردان و زنان کشورمان است رهنمون می‌کند. روستایی که در بین تخت‌سلیمان،علم کوه و حصارچال و در همسایگی طالقان و مرزن‌آباد درکلاردشت، همچون تکه‌ای از آینه در مقابل نور خورشید، زیبایی خیره‌کننده طبیعت‌اش را تا فرسنگ‌ها به چشم بینندگان می‌پراکند.

 همینطور که پیچ‌های جاده را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاری رودی کوچک با صدایی ظریف و با آبی زلال به شما لبخند می‌زند. پس از گذشتن از آن در مسیرتان خانه‌‌های گلی قدیمی که گاهی در پوستر‌های نقاشی می‌دیدید و برایتان آرزو بود که در عالم واقعی این حس را لمس کنید، ناگاه در مقابل‌تان نمایان می‌شوند. این تازه شروع این نقاشی جالب و طبیعی است. کمی تأمل کنید تا در ادامه به درون این نقاشی رویایی و جذاب طبیعت که در دامنه کوه و در عمق دره به زیبایی هر چه تمامتر نقاشی شده است راه یابید.

 مسیر پر از درخت جاده را که طی می‌کنید به چشمه‌ای پر آب می‌رسید. همینطور که از تماشای طبیعت زیبا لذت می‌برید راه را ادامه دهید تا در ارتفاع حدود 2300 متری از سطح دریا به دهکده زیبای دلیر برسید. من که برای بار اول به این زیباکده رفتم تا ساعت‌ها گیج بودم.

 دیدن آن همه زیبایی و لطف خداوند به انسانها، وارد شدن به روستایی که انگار در خواب می‌بینمش و تنفس کردن با اکسیژن صددرصد خالص برایم قابل هضم نبود. روستایی که در اکثر مواقع پوشیده از مه است و بدون کوچک‌ترین صدای ناهنجار و غیرعادی، انسان را از خود بیخود می‌کند.

تعداد کم خانوار‌ها در روستا نشان می‌داد که عده‌ای از مردم شریف منطقه مهاجر هستند، اما در تابستان بر تعداد خانوار‌ها افزوده می‌شود. از چشم‌انداز‌های روستای دلیر، دشت سرسبز و قشنگ الیت است که در همسایگی روستاست و از جاذبه‌‌های گردشگری و طبیعی آن می‌توان چشمه‌ آبگرم در دوکیلومتری روستا، آبشار، ‌دریاچه، قله زرینه‌کوه و امامزاده را نام برد. رودخانه‌ای هم در نزدیک روستا است که در آن ماهی قزل‌آلا و آزاد را می‌توان دید.

روستای دلیر پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیری دارد. از جانوران وحشی منطقه می‌توان به گرگ، ‌خرس، بزکوهی، خوک و پلنگ اشاره کرد. پرندگانی چون کبک دری، سار و مرغ کوهی نیز اکوسیستم جانوری این روستا را تشکیل می‌دهند. گیاهانی نظیر بابونه، ‌گل‌های وحشی، تره‌کوهی و.... در کوه‌های اطراف این روستا رشد می‌کنند. بنا به فرمایش یکی از عزیزان روستایی، سنت‌های خاصی در روستا از قدیم رسم بوده که به مرور جایشان را بازی‌ها و رسوم امروزی داده است.

پس یادمان باشد که هر وقت خواستیم به مازندران و دریای آن برویم، در مسیرمان جا‌های زیباتر از دریا هم هست که ما از آنها بی‌خبریم و به سادگی از کنارشان می‌گذریم، خودمان را از لذت دیدن این مناطق زیبا و دیدنی محروم نکنیم به شرطی که باز به خودمان قول مردانه بدهیم که در دامن هزار رنگ این پدیده خلقت خداوند زباله و پسماند غذایی نریزیم.

 کلاردشت



در وسط شهر مرزن آباد آنجا که جاده از کنار مسجد شهر می‌گذرد، علامت‌های راهنمایی و رانندگی به سمت شرق، یعنی به سمت کلاردشت شما را راهنمایی می‌کنند.

از مرزن‌آباد که به سمت شرق بپیچید و از میان تپه‌‌های زیبایی که در بهار و تابستان پوشیده از کشت دیم کشاورزان منطقه است حدود 20 کیلومتر ماشین‌تان را برانید، به شهر کلاردشت که در ارتفاع بیش از 1250 متر از سطح دریا واقع شده است و حدود 25 کیلومتر از دریا فاصله دارد می‌رسید.

مرکز کلاردشت حسن‌کیف است. این منطقه جزو ییلاقات چالوس است که در تابستان آب و هوایی خنک و اما در زمستان گاهی دمای هوا در آن به 25 درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد. واقع شدن کلاردشت در ارتفاع و در کنار قله‌‌های اطراف آن باعث شده که رطوبت در آن نباشد، به همین علت بارش باران در این منطقه به بارش برف تبدیل می‌شود.

در اکثر روز‌های تابستان که در کناره دریا به علت شرجی بودن هوا مجال توقف را از انسان می‌گیرد، کلاردشت پوشیده از مه می‌شود. در این منطقه قله‌‌های زیادی با ارتفاع بیش از 3500 متر وجود دارد.یکی از مرتفع‌‌ترین این قله‌ها، قله‌علم‌کوه است که ارتفاع آن از سطح دریا به بیش4800 متر می‌رسد. در تپه‌‌های قدیمی این شهر آثاری از دوران قدیم وجود دارد که نشان از قدمت این منطقه دارد.

 جنگل‌های انبوه و سرسبز در اطراف این منطقه به همراه رودخانه سردآبرود و کوه‌های اطراف، کلاردشت را به یکی از قطب‌های گردشگری کشورمان تبدیل کرده است. رودخانه سردآبرود با آب صاف و زلالی که دارد از یخچال‌‌های طبیعی و دائمی کوه‌های اطراف و از چشمه‌‌های دائمی سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه برای پرورش و تکثیر انواع ماهی‌‌های قزل‌آلا و آزاد بسیار مناسب است.

به گزارش ایران، کلاردشت را روستا‌های زیادی که هر کدام به نوبه خود زیبایی وصف‌ناپذیری دارند، ‌همچون عقیق انگشتری در بر گرفته‌اند. از جمله این روستا‌ها که شما هم حتماً‌ نامشان را در آگهی‌‌های گردشگری در روزنامه خوانده‌اید، حسن‌کیف، گرگپس، رودبارک، مکارود، پیشمبور، کردیچال و... هستند.

منطقه کلاردشت بر عکس از پوشش گیاهی جنگلی و کوهستانی متنوعی برخوردار است. در جنگل‌های کناره کلاردشت درختان توسکا، سپیدار، بلوط، افرا، ‌راش و در دامنه ارتفاعات آن زرشک، ‌تمشک، ‌گل‌های وحشی، ازگیل و زالزالک به وفور دیده می‌شود.
انواع گیاهان فصلی و خودرو در فصل‌های مختلف سرسبزی این منطقه را تأمین می‌کنند. در جنگل و کوه کلاردشت بزکوهی، ‌خرگوش، گوزن، خرس، ‌پلنگ، قرقاول، کبک، زاغ، بلدرچین و.... زیست می‌کنند.

در مورد کلاردشت همه آن چیزی که گفته شد فقط تجربه ودیده‌‌های ما از یک سفر چند روزه به این شهر زیبای مازندران بود. اما کلاردشت آثار و جاذبه‌‌های گردشگری زیادی دارد که باید چند روزی در آن توقف کرد و با حوصله از تمام آثار گردشگری آن دیدن کرد و لذت برد.

در ادامه گردشمان از کلاردشت به مکارود زیبا رسیدیم. جایی که جاده رویایی کلاردشت به عباس‌آباد از آنجا شروع می‌شود. جاده عباس‌آباد به طول 25 کیلومتر از روستای مکارود شروع می‌شود و شهر کلاردشت را به شهر عباس‌آباد در کنار دریای خزر وصل می‌کند.

این جاده یکی از زیبا‌ترین جاده‌‌های ایران و جهان است. مسیر جاده از درون جنگل می‌گذرد. این جاده به قدری قشنگ است که هر کس وصف آن را شنیده باشد و به شهر‌های مازندران مسافرت کند به نوعی مسیرش را تنظیم می‌کند که حتماً‌مسیر رفت یا برگشت را از آن عبور کند و از آن همه زیبایی و لطافت هوای جنگل لذت ببرد.

 جنگل مازیچال



منطقه‌ای در ارتفاعات دشت کلاردشت وجود دارد که از ابر‌ها نیز بالاتر است. اگر از جاده‌ای که از بین کلاردشت به سمت مازیچال می‌رود مسیرتان را انتخاب کنید باید حدود یک ساعتی پیاده‌روي كنيد تا به ارتفاعات مازيچال برسيد، چون به علت خاکی بودن جاده امکان تردد با ماشین کمی سخت است.

 اما توصیه می‌کنم که سختی راه را تحمل کنید و به منطقه‌ای بروید که در زیبایی و دارا بودن طبیعت بکر دست‌کمی از بهترین مناطق دیدنی دنیا ندارد. اگر شانس با شما یار باشد و در زمانی بروید که منطقه ابری باشد، خودتان را در بالای ابر‌ها مشاهده می‌کنید، انگار بر تکه‌ای از ابر سوار شده‌اید و در آسمان در حال پرواز هستید.

مسیر رسیدن به این منطقه دنج و قشنگ، پوشیده از انواع کاج و بلوط است. تماشای این راه قشنگ و جنگلی باعث مي‌شود تا راه رسیدن به ارتفاعات برای شما جالب و ديدني باشد و خسته نشويد. در گويش محلی مردم مازيچال به درخت بلوط مازي مي‌گويند و چال هم یعنی گودال و چاله‌ای که بلوط در آن کاشته می‌شود. در دره‌ها و تپه‌هاي جنگل مازیچال انبوه درختان بلوط به وفور وجود دارد.

در مازیچال يك قبرستان قدیمی وجود دارد که نشان از قدمت اين منطقه دارد. این منطقه در واقع از ییلاقات عباس‌آباد تنکابن بوده که روستا‌های هردوآبرود، کاظم‌کلا، سی‌بن و دراسرا را شامل می‌شود. تعداد خانوار در مازیچال کم است و به صورت مهاجر در فصل‌های گرم سال در آن زندگی می‌کنند، چون در ماههاي سرد سال به علت مرتفع بودن مازيچال و كمبود امكانات، زندگي كردن در آن كمي سخت است.

از بالاي ارتفاعات مازیچال می‌توان شهر عباس‌آباد را تماشا نمود. خصوصاً در هنگام شب که چراغ معابر و خانه‌‌‌ها روشن می‌شود، از مازیچال كه به تماشاي دوردستها بنشينيد، منظره‌ای رویایی می‌بینید که با دیدنش شور و نشاطی وصف نشدنی به آدم دست مي‌دهد.

دریاچه ولشت

چند کیلومتری که از مرزن‌آباد به سمت چالوس برانید، ‌نرسیده به دوآب به جاده‌ای فرعی می‌رسید که به سمت شرق از جاده اصلی جدا شده است. این جاده به‌وسیله تابلویی شما را به دیدن دریاچه ولشت دعوت می‌کند. با تماشای مناظر زیبای این جاده که از میان درختان می‌گذرد در ادامه به روستای سنار می‌رسید. این روستا در چهار کیلومتری دریاچه و در راه عبوری به سمت دریاچه واقع شده است. سنار منطقه وسیع و سرسبزی است که دارای دو بخش علیا و سفلی می‌باشد.

گویش مردم این دو بخش کاملاً‌با هم متفاوت است. مردم یک بخش به گویش مازندرانی و بخش دیگر به گویش کردی حرف می‌زنند. در برخورد اول بی‌تفاوت از کنار این این موضوع گذشتم و فکر می‌کردم که آن عزیزانی که گویش کردی دارند نیز مانند ما مسافرند. ‌اما وقتی بیشتر مردم با این لهجه شیرین صحبت می‌کردند برآن شدم از آنها علت را جویا شوم و متوجه شدم که کلاً‌گویش مردم این بخش از سنار کردی است.

سنار به معنی لنگرگاه است و این معنی با توجه به این که این روستا در کنار دریاچه قرار دارد همخوانی داشته و نشان از قدمت روستا و دریاچه دارد. در سنار هتلی هم جهت اسکان گردشگران ساخته شده است که این خود روستاي سنار را مورد توجه گردشگران قرار داده است. دریاچه بزرگ ولشت در منطقه کلاردشت و در 16 کیلومتری مرزن‌آباد واقع شده است.

این دریاچه یکی از قطب‌های گردشگری منطقه کلاردشت محسوب می‌شود که سالانه عده زیادی گردشگر را پذیرا است. دریاچه ولشت در عمق دره واقع شده که آب آن از طریق رود‌های فصلی و باران‌های موسمی و بیشتر آن از طریق چشمه‌‌های زیر زمینی تأمین می‌شود. ولشت محیط زیست بسیار مناسبی برای انواع ماهیان است. ازجمله ماهی‌‌های موجود در این دریاچه می‌توان از ماهی قزل‌آلا و اردک ماهی نام برد. یکی از محسنات خوب دریاچه شیرین بودن آب آن است که جزو معدود دریاچه‌‌های آب شیرین است. 

راه دیگری هم هست که شما را به این دریاچه قشنگ می‌رساند. اگر از جاده مرزن‌آباد به سمت کلاردشت رفتید در مسیرتان به روستای حسن‌کیف می‌رسید پس از گردش و تفریح در این روستای باصفا می‌توانید از جاده‌ای که از حسن‌کیف به سمت روستای سنار وجود دارد ادامه مسیر بدهید و به سنار برسید. بعد از سنار هم که دوباره از همان جاده قبلی می‌توانید به کنار دریاچه بروید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار