انتقاد پكن از تغيير رويکرد راهبردي آمريکا به سمت آسيا

يک روزنامه دولتي چين با افزايش انتقاد از تغيير رويکرد راهبردي آمريکا به سمت آسيا ، واشنگتن را "دردسر آفرين" و مسئول تشديد خشونت ها در منطقه خوانده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، تفسيري که روزنامه مردم چين "پيپلز ديلي" در همين رابطه در نسخه خارجي خود منتشر کرد، بازتابي از مطالب انتقاد آميز درج شده در روزنامه گلوبال تايمز به دنبال اظهارات باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکاست که گفته بود واشنگتن حضور نظامي خود را در آسيا افزايش خواهد داد.

متحدان آمريکا و تحليلگران مي گويند راهبرد دفاعي جديد آمريکا اواخر سال گذشته ارائه شد و نشانه بارز تعهد واشنگتن در قبال منطقه است هرچند که چين چيزي براي هراس از اين سياست جديد ندارد.

روزنامه مردم چين به نقل از دريادار "يانگ يي" مي نويسد: آشکار است که اين راهبرد دفاعي جديد، چين و ايران را هدف قرار خواهد داد.

"يانگ يي" معتقد است زمانيکه آمريکا در سال 2009 شروع به تاکيد بر بازگشت خود به آسيا کرد طيف گسترده اي از تحولات که امنيت منطقه را تهديد کرده به وقوع پيوسته است و اغتشاش و ناآرامي يکي پس از ديگري منطقه را فرا مي گيرد.

وي مي گويد: هر کس با مختصر پردازش راهبرد جديد آمريکا در ذهن خود به آساني در مي يابد که چه کسي حافظ امنيت منطقه و چه کسي براي امنيت منطقه دردسر ساز است.

تفسير روزنامه مردم چين با مواضع سياسي دولت چين هماهنگي ندارد اما انعکاسي گسترده از نظريات رسمي در اين کشور است.

چين از آن بيم دارد که هدف از رويکرد جديد دفاعي آمريکا در حاليکه جنگ عراق و افغانستان پايان مي يابد محاصره اين کشور باشد.

روزنامه گلوبال تايمز چين روز جمعه اعلام کرد چين نبايد از حضور امنيتي خود در آسيا دست بکشد.

آمريکا اعلام کرده است که براي همکاري با چين تلاش و در عين حال مسائل امنيتي همچون حاکميت مورد مناقشه درياي چين جنوبي را که سالانه پنج تريليون دلار مبادلات تجاري از طريق آن صورت مي گيرد بررسي خواهد کرد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار