پیشکسوت شعر آیینی:

مقتل جامع و قابل دفاع وجود ندارد

پیشکسوت شعر آیینی گفت: یکی از رسالت‌های بزرگ دانشگاه و حوزه پرداختن به تاریخ عاشوراست، زیرا در حال حاضر یک مقتل جامع، قابل دفاع و به زبان روز وجود ندارد.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از ستاد خبری سومین همایش تجلیل از پیرغلامان، جوان غلامان، نوغلامان، مداحان و سخنرانان اباعبدالله الحسین (ع)، محمدعلی مجاهدی اظهار کرد: سبک و سیاقی که شعرای جوان ما در سرودن اشعار آیینی به ویژه اشعار عاشورایی دارند، یک ویژگی‌هایی دارد که این ویژگی‌ها آثار این عزیزان را متمایز کرده است.
وی اضافه کرد: امروز کیان شعر آئینی قم به جایگاهی رسیده است که در سطح کشور مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و آن قرائت‌های حماسی و ارزشی مکتبی از فرهنگ عاشورا و قرائت عرفانی از فرهنگ عاشورا که مقداری مورد غفلت قرار گرفته بود توسط آنان احیا شده و من هم به عنوان یک خدمتگزار کوچک در خدمت این عزیزان هستم و از بالندگی آنان واقعا احساس شعف و طرب می‌کنم و امیدوارم که این پرچم بعد از ما به دوش عزیزانی باشد که این راه را بتوانند مثل گذشته طی کنند و افق‌های دور را در نظر داشته باشند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آثاری که از وی منتشر شده است، گفت: توفیق نخستین تحقیق جامعی که در مورد شعر عاشورا در زبان فارسی انجام شده است را خداوند نصیب من کرد و هیئت علمی پژوهشکده شهید محلاتی از من خواست که در این زمینه کاری در خور توجه داشته باشم.
وی تصریح کرد: بنده تصمیم گرفتم سیر تاریخی و تکامل ساختاری و محتوایی شعر عاشورا را از قرن‌های آغازین هجری تا به امروز نشان بدهم و بایدها و نبایدها و آن الزامات و نکات پرهیزی که در شعر عاشورا هست به صورت فهرست عنوان کنم.
وی گفت: به هر حال راه نرفته و کار دشواری بود که با عنایت اهل بیت (ع) توانستم از عهده این مهم برآیم و امروز همین کتاب با عنوان «شکوه شعر عاشورا» در زبان فارسی توسط بزرگان ادب فارسی به عنوان منبع علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تحقیقات خود از این کتاب بهره می‌برند.
وی از «کاروان شعر عاشورا» به عنوان یکی دیگر از تالیفات خود نام برد و بیان کرد: در این کتاب سعی کردم بهترین‌های شعر عاشورا را از قرن‌های سوم و چهارم هجری انتخاب کنم که این کتاب امروز دیگر نادر است و در بازار نسخه‌هاش پیدا نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه نگاهی به مقتل‌های فارسی و سیر کمال مقتل نویسی نیز از دیگر تالیفات وی به شمار می‌رود، تصریح کرد: هر مقتل‌نویسی به هر حال دارای شیوه نگارشی خاصی است و در این کتاب سعی کردم از هر کدام از این مقتل‌ها نمونه‌هایی بیاورم، تا خوانندگان با سبک‌های مختلف نگارش و همین طور نگاه‌های مختلفی که به فرهنگ عاشورا هست آشنا شوند.
مجاهدی اضافه کرد: حدود 10 مجموعه شعر از من چاپ شده است که سیر در ملکوت، شکوه تماشایی، ایستاده باید مرد، یک بغل غزل، شعر بقیع و... از جمله این موارد است.
این پژوهشگر ادبی بیان کرد: تحقیقات خود را در زمینه شعرهای آئینی از صفر شروع کردم زیرا کوچک‌ترین گامی در این مسیر برداشته نشده بود.
وی اضافه کرد: برعکس تصور غلطی که در ذهن بسیاری حتی پژوهشگران وجود دارد و فکر می‌کنند که شعر آیینی یعنی شعر ماتمی است، مقوله‌های مرتبط با توحید، نیایش، پرستش، عظمت ربوبی و همچنین مقوله‌های اخلاقی، عرفانی و خودپیرایی و... از جمله موضوعاتی است که ریشه‌های قرآنی و کبریایی دارد و می‌تواند جزء اشعار آیینی باشد.
وی تصریح کرد: در مورد شعر مهدوی تحقیقی انجام داده‌ام که به عنوان بهترین اثر تحقیقی پیرامون شعر مهدوی برگزیده شد.
مجاهدی با اشاره به اینکه خدمتگزار عزیزانی هستم که در این مسیر قدم بر می‌دارند و قلم می‌زنند، گفت: من بارها در محافل ادبی به جوانان گفته‌ام که آب را از سرچشمه بردارند زیرا معارف اهل بیت (ع) 14 قرن است در یک مسیر طولانی حرکت کرده است.
وی افزود: جوانان باید توجه داشته باشند به هر نوشته‌ای، به هر شعری، به هر مقتلی نباید استناد کرد، باید به متونی مراجعه کرد که متین و قابل دفاع بوده و برگرفته شده از فرهنگ اهل بیت (ع) و مسلمات تاریخی است.
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم در مقطع حساس فعلی یکی از رسالت‌های بزرگ دانشگاه و حوزه پرداختن به همین تاریخ عاشوراست، زیرا در حال حاضر یک مقتل جامع، قابل دفاع و به زبان روز وجود ندارد.
مجاهدی با اشاره به اینکه در حال حاضر بهترین شرایط آماده است و ما باید فرهنگ اهل بیت را احیاء کنیم، گفت: افرادی که در هیئت‌ها دستی دارند باید از مداحانی استفاده کنند که اینها مقتل و مرثیه درست می‌خوانند، این خیلی مهم است وقتی مداحی با حرف‌های پوچ و اغراق آمیز در جلسه‌ای صحبت کند دیگر جامعه به آن محفل نظر ندارد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.