مجلس در سالي که گذشت/خرداد91

پايان مجلس هشتم و افتتاحيه مجلس نهم

اختتاميه مجلس هشتم، افتتاحيه مجلس نهم، بررسي اعتبارنامه‌هاي منتخبين مجلس نهم، عضويت در کميسيون‌هاي تخصصي مجلس و ديدار منتخبين مجلس نهم با رهبر معظم انقلاب از مهمترين رويدادهاي خرداد‌ماه سال 1391 است.


به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، مجلس شوراي اسلامي در خردادماه سال 1391 شاهد فراز و فرودهاي بسياري بود که در ذيل اهم آن را مرور مي‌کنيم:
 
در آخرین روزهای عمر مجلس هشتم:
 نمایندگان با خانواده به ‌ضیافت شام مجلس می‌روند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امشب(3 خردادماه) به همراه خانواده‌هایشان در ضیافت شامی که در مجلس ترتیب داده شده، حضور پیدا می‌کنند.
 
لاریجانی در نطق پیش از دستور:
5+1 دست از بازیگری‌های موذیانه بردارد/  نمایندگان حرمت سپاه و مسئولان قوا را حفظ کنند

رئیس‌مجلس در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني  امروز(سه‌شنبه 2خردادماه) بهارستان، گفت: 1+5  باید متوجه باشد که ملت ایران انتظار دارد آنها رفتار گذشته خود را اصلاح کنند و دست از بازی‌گری‌های موذیانه بردارند.

رئیس‌مجلس همچنين در بخش ديگري از اظهارات خود ، با انتقاد تلویحی از اظهارات علی مطهری، گفت: نمایندگان در بیان مطالب خود طوری عمل کنند که حرمت پاسداران عزیز در جامعه و ‌شأن و احترام مسئولان ‌قوای سه‌گانه حفظ شود.

شايان‌ذکراست: درجلسه علني مجلس در تاريخ 31 ارديبهشت سال 91 علي مطهري در نطق ميان‌دستور خود با اشاره به دخالت سپاه پاسداران در انتخابات مجلس نهم، گفت: دخالت سپاه پاسداران در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، مشهود بود و  بسیاری از کاندیداهایی که چه در آن حوزه‌ها  رای آوردند و چه رای نیاوردند این موضوع را تایید می‌کنند.
 
 وی همچنين اظهار داشت، دخالت سپاه در انتخابات آفتی برای سپاه و خطری برای انقلاب و نظام اسلامی است.
 
مخالفت با مسکوت‌ماندن طرح دائمی‌شدن اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی
 
وکلاي ملت در جلسه علني امروز( سه‌شنبه2 خردادماه) مجلس  با مسکوت ماندن طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به مدت ۳ ماه مخالفت کردند.
 
طرح دائمی‌شدن قانون تشکیل سازمان بررسی به کمیسیون برگشت

با مسکوت ماندن دائمي شدن اصلاح موادي از قانون تشکيل سازمان بازرسي، ‌طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی ‌به کمیسیون قضایی ارجاع شد.
 
نادران در تذکر آئین‌نامه‌ای:
نطق مطهری یادآور نطق‌های مجلس ششم بود

 نماینده تهران در مجلس با انتقاد شدید از نطق علی مطهری در جلسه علني امروز(سه‌شنبه 2 خردادماه) مجلس، گفت: این نطق ‌یادآور نطق‌های مجلس ششم بود.

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز (سه شنبه) در تذکری با استناد به ماده 77 آئین‌نامه داخلی پارلمان، نسبت به نطق روز یکشنبه( 31 اردیبهشت‌ماه) علی مطهری به شدت انتقاد کرد و گفت: در جلسه روز یکشنبه در نطقی که آقای مطهری داشتند، نسبت‌های سوئی هم به سپاه پاسداران و هم به جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی داده شد که متاسفانه یادآور نطق‌های مجلس ششم بود.

وی با بیان اینکه بیانات آقای مطهری دستاویز رسانه‌های معاند شد، گفت: متاسفانه مطهری به جای آنکه از طریق مراجع ذیربط مسائل مورد نظرشان را پیگیری کنند و اگر مستندات و سوء تفاهماتی هست، این مسائل را از مراجع قانونی دنبال کنند، مسئله را از تریبون مطرح می‌کند و نهادی را مورد هجمه قرار می‌دهد.

شايان‌ذکر است، علي مطهري در نطق ميان‌دستور خود در جلسه علني مجلس در تاريخ 31 ارديبهشت‌ماه سال 91 با اشاره به دخالت سپاه پاسداران در انتخابات گفت: دخالت سپاه پاسداران در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه مشهود بود و بسیاری از کاندیداهایی که چه در آن حوزه‌ها  رای آوردند و چه رای نیاوردند این موضوع را تایید می‌کنند.
 
 وی همچنين اظهار داشت: دخالت سپاه در انتخابات آفتی برای سپاه و خطری برای انقلاب و نظام اسلامی است.

مطهري همچنين در بخش ديگري از نطق خود  با اشاره به مسئله حجاب و عفاف و با انتقاد از عملکرد دولت در این زمینه، گفت: احمدی‌نژاد و مشایی مسئله حجاب را قبول ندارند و مخالف نظریه اسلام در مورد حجاب هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه احمدی‌نژاد و مشایی زیرکانه مسئله حجاب را به اینجا رسانده‌اند که تحریک جنسی را در جامعه آزاد کرده‌اند، گفت: این مسئله موجب پدید آمدن عقده‌های روانی در میان جوانان شده است، پس اینان باید به فکر ایجاد کاباره‌ها و کلوپ‌ها نیز باشند.
 
 ابوترابی‌فرد در نطق میان‌دستور:
امیدوارم از تجارب بازماندگان مجلس نهم در دولت استفاده شود

 نائب‌رئیس سابق مجلس گفت: امیدوارم نمایندگان بازمانده از مجلس نهم تجارب ارزشمند خود را ‌در دستگاه اجرایی به نحو شایسته به کار گیرند.
 
علي مطهري در پاسخ به واکنشهای صورت گرفته به نطق خود:   
نمی‌فهمم کجای نطق من اهانت و بی‌ادبی بود؟

علی مطهری ضمن تکرار ادعاهای خود درباره سپاه ، بدون اشاره به اظهارات توهین آمیزش درباره رئیس‌جمهور و به‌کارگیری الفاظ جنسی و دور از شان مجلس ، گفت: ‌بنده نمی‌فهم که کجای سخنان من اهانت و بی ادبی بود؟
 
رسایی در تذکر‌ آیین‌نامه‌ای:
چرا مدعی‌العموم با مطهری برخورد نمی‌کند؟


 نماینده تهران در مجلس با انتقاد از نطق اخیر علی مطهری در پارلمان گفت: چرا مدعی‌العموم با مطهری برخورد نمی‌کند؟

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علني امروز بهارستان(سه‌شنبه 2 خرداد) در تذکری با استناد به بند 11 ماده 23 آیین‌نامه داخلی پارلمان ، گفت: روز یکشنبه یکی از همکاران نطقی داشت و نسبت به سپاه پاسداران مسائلی را مطرح کرد که واقعا نمی‌شود با سکوت از کنار این مسائل گذشت.
 
پایان جلسه امروز مجلس
آخرین جلسه علنی مجلس هشتم فردا برگزار می‌شود


 آخرین جلسه علنی مجلس هشتم فردا، (چهارشنبه3 خردادماه) تشکیل می‌شود.

جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه 2 خردادماه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با اعلام محمد‌رضا باهنر، نایب‌رئیس اول پارلمان که در غیاب لاریجانی ریاست ساعاتی از صحن علنی را بر عهده داشت، پایان یافت.
 
محمدرضا باهنر پیش از پایان صحن علنی اعلام کرد: آخرین جلسه رسمی مجلس هشتم فردا چهارشنبه 3 خرداد تشکیل می‌شود.
 
 
پوشش آخرین نشست خبری لاریجانی توسط ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی

۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویر‌بردار، آخرین نشست خبری رئیس مجلس هشتم را که عصر امروز(سه‌شنبه 2 خردادماه) برگزار می‌شود را پوشش خبری می‌دهند.

آخرین نشست خبری علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 14 عصر امروز (سه‌شنبه 2 خردادماه) برگزار می‌شود.

این نشست خبری در پایان دوره مجلس هشتم عصر امروز در تالار مدرس ساختمان شروطه مجموعه بهارستان با حضور 250 خبرنگار، عکاس و تصویر‌بردار داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.
 
آخرين نشست خبري رئيس مجلس هشتم

آخرین نشست خبری رئیس مجلس هشتم در تالار شهید مدرس آغاز شد.

 
آخرین ‌نشست خبری علی لاریجانی - 1
مجلس موارد غیرقانونی ‌بودجه را حذف کرد‌/ تهیه بسته حمایت از تولید در بودجه

 
رئیس مجلس ‌با بیان اینکه مجلس گام‌های خوبی برای تهیه بسته حمایتی از تولید در جهت تحقق شعار امسال در بودجه 91 برداشت، گفت: مجلس موارد غیرقانونی ‌بودجه را حذف کرد‌.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز( سه شنبه) در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه  با تشکر از خبرنگاران در طول مجلس هشتم  و  با تشکر از رسانه‌های گروهی برای تلاش در پوشش اخبار بودجه، گفت: در بحث بودجه سال 91 مجلس هشتم تلاش کرد تا فرازهایی که هر ساله در بررسی بودجه وجود دارد را رفع کرده و بودجه‌ای با انضباط را به تصویب برساند.
 
آخرین نشست خبری علی لاریجانی - 2
لاریجانی:علی مطهری شخص بزرگی است و نیازی به مشورت با من ندارد


لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که در خصوص نطق اخیر علی مطهری از وی سوال پرسید، گفت: علی مطهری شخص بزرگی است و نیازی به مشورت با من ندارد.

وی افزود: هر نمایند‌ه‌ای نماینده ملت است ولی ممکن است در برخی مسائل با من مشورت کند ولی مطهری در این زمینه با من مشورتی نکرد.
 
آخرین نشست خبری علی لاریجانی - 3 و پایانی
ولعی برای ریاست مجلس ندارم/ رئیس نشوم ثلمه‌ای به اسلام وارد نمی‌شود


 رئیس مجلس با بیان اینکه ولعی برای ریاست مجلس ندارم، گفت‌: اگر به عنوان رئیس مجلس انتخاب نشوم، ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود.
 

آخرین جلسه علنی مجلس هشتم آغاز شد
 آخرین جلسه علنی مجلس هشتم دقایقی پیش( چهارشنبه 3 خردادماه) به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.
 
حضور فرماندهان ارتش و سپاه در صحن علنی مجلس

رئیس مجلس اعلام کرد که به مناسبت سالروز فتح خرمشهر برخی فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران در صحن علنی مجلس حضور دارند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان که آخرین جلسه علنی مجلس هشتم است، گفت: امروز به مناسبت سالروز فتح خرمشهر و عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس از برخی فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران دعوت کردیم تا در صحن علنی پارلمان حضور بیابند.
 
  با اهدا لوح تقدیر
مجلس از حماسه‌آفرینان آزادسازی خرمشهر تجلیل کرد


مجلس شورای اسلامی در آخرین روز کاری خود(چهارشنبه 3خردادماه) با اهدا لوح تقدیر از حماسه آفرینان عملیات غرور‌آفرین بیت‌المقدس تجلیل به عمل آورد.

صبح امروز و به مناسبت سالروز آزادسازی فتح خرمشهر مراسمی در مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از فرماندهان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.

طی این مراسم بعد از سخنرانی سردار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه قدس سپاه در عملیات بیت المقدس از جمعی از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس تقدیر  و تشکر به عمل آمد.
 
باهنر در اختتامیه مجلس هشتم:   
ابلاغ 339 قانون به دولت در مجلس هشتم


نایب رئیس اول مجلس در گزارشی از عملکرد معاونت نظارت مجلس گفت: از ابتدای دوره هشتم مجلس تا اول خرداد 91 مجموعا 339 قانون به رئیس جمهور ابلاغ شده است.
 
لاریجانی در اختتاميه مجلس هشتم:
 مجلس هشتم ۳۲۸ قانون تصویب کرد


 رئیس مجلس در اختتاميه مجلس هشتم اظهار داشت: از نظر تصویب قوانین در دوره قانونگذاری پس از انقلاب، در این 8دوره، سه برابر دوره 75 ساله قانون گذاری پیش از انقلاب قانون وضع شده است که نشانگر پرکاری مجالس پس از انقلاب است.
 
ابوترابی‌فرد با تشریح عملکرد معاونت تنقیح قوانین در اختتاميه مجلس هشتم:
فهرست قوانین منسوخ به‌زودی منتشر می‌شود


 معاون امور تنقیخ قوانین مجلس از انتشار فهرست قوانین منسوخ خبر داد.
 
مقدسی در تشریح عملکرد کمیسیون اجتماعی در اختتاميه مجلس هشتم:
۲۱۵ جلسه برگزار و ‌‌۲۲۶ بار از ‌وزرا سؤال کردیم


 رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گزارش عملکردی از این کمیسیون، در آخرين جلسه علني مجلس هشتم، گفت:‌ کمیسیون اجتماعی در مجلس هشتم ۲۱۵ جلسه برگزار کرده که علاوه بر این جلسات با تشکیل کمیته‌های تخصصی ۲۲۶ فقره سوال از وزرا را بررسی کرده است.
 
در صحن علنی مجلس تشریح شد
‌گزارش ‌عملکرد 4 ساله کمیسیون‌های بودجه، بهداشت، شوراها و عمران


عملکرد 4 ساله ‌4 کمیسیون‌ ‌تخصصی مجلس ‌در صحن علنی امروز مجلس تشریح شد.

 محمد‌مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امروز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این کمیسیون طی 4 سال اخیر پرداخت و گفت: طی 4 سال اخیر 31 لایحه و 36 طرح به کمیسیون برنامه و بودجه آمد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 بر اساس اين گزارش،حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نيز در ادامه جلسه علني امروز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این کمیسیون پرداخت و عناوین طرح‌ها و لوایح بررسی شده طی 4 سال اخیر را در مجلس ذکر کرد.

همچنین عبدالحسین ناصری سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس به ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون‌ شوراها پرداخت و گفت: اصلاح ماده 100 قانون شهرداری و اصلاح قانون احزاب از جمله مهمترین اقدامات کمیسیون‌ شوراها بود.

وی همچنین بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر و همچنین بررسی وقایع تلخ خمینی‌شهر و کاشمر را از اقدامات کمیسیون شوراها طی 4 سال اخیر عنوان کرد.

در ادامه هم علی‌اکبر آقایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس به ارائه  گزارش خود از عملکرد کميسيون متبوع خود پرداخت و گفت:  طی 4 سال اخیر 40 طرح، 84 لایحه و 180 گزارش از سوی کمیسیون عمران بررسی شده.
 
حدادعادل در اختتاميه مجلس هشتم:
86 بار از وزیر ارشاد و 20 بار از وزیر ورزش سؤال کردیم


 رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم با بیان اینکه این کمیسیون 214 جلسه طی 4 سال اخیر تشکیل داد، گفت: ‌در بعد نظارتی 86 سؤال از وزیر ارشاد و 20 سؤال از وزیر ورزش و یک سؤال هم از وزیر کشور داشتیم.
 
شاهرخی در اختتاميه مجلس هشتم:
3211 ماده از قوانین مصوب مجلس مربوط به کمیسیون قضایی است


 رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: طبق آمار دریافت شده از اداره قوانین در خصوص میزان موارد مصوب نشان می‌دهد که از 4هزار 564 ماده، 3 هزار و 211 ماده از آن مربوط به کمیسیون قضایی است.
 
فتحی‌پور در اختتاميه مجلس هشتم خبر داد
تصویب ۹۶ لایحه و ۲۴ طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم


 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب ۹ لایحه و ۲۴ طرح توسط کمیسیون متبوعش در طول مجلس هشتم خبر داد و گفت: کمیسیون اقتصادی بیش از ۲۹۳ جلسه طی ۷۹۵ ساعت در ۴سال گذشته برگزار کرده است.
 
کاتوزیان در تشریح عملکرد کمیسیون انرژی در اختتاميه مجلس هشتم:
اطلاعی از سرنوشت ارسال ‌3 تخلف وزارت‌نفت ‌به قوه‌قضائیه نداریم


 رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق ماده 233 آئین‌نامه 3 تخلف از وزارت نفت را گزارش کردیم و پس از طرح در صحن علنی به قوه‌قضائیه فرستادیم که از سرنوشت آن بی‌اطلاع هستیم.
 
رجایی در تشريح عملکرد کميسيون کشاورزي در اختتاميه مجلس هشتم:
بررسی ۱۰۲ طرح و لایحه و 288 سؤال از وزرا در کمیسیون کشاورزی


رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از بررسی ۱۰۲ طرح و لایحه در طول مجلس هشتم در کمیسیون متبوعش خبر داد.
 
نکونام در تشریح عملکرد کمیسیون اصل ۹۰ در اختتاميه مجلس هشتم:
‌اصل‌ ۹۰ بیش از ۱۵هزار شکایت را بررسی کرد


 رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ‌کمیسیون متبوعش در طول چهار سال گذشته ۱۵۴۴۱ مورد شکایت را بررسی کرده است.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه علنی امروز(چهارشنبه 3 خردادماه)،‌ به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون متبوعش در طول چهار سال گذشته پرداخت و گفت: کمیسیون اصل 90 در طی مجلس هشتم تعداد 15 هزار و 441 مورد شکایت را مورد بررسی قرار داده و هم‌اکنون 91 پرونده جاری در کمیسیون اصل 90 وجود دارد.
 
جلالی در تشريح عملکرد کميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي در اختتاميه مجلس هشتم:
رئیس کمیسیون امنیت ملي طی 4 سال، ‌154 ملاقات خارجی داشت


 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در طول 4 سال مجلس هشتم، رئیس کمیسیون 154 ملاقات خارجی داشته و 92 ملاقات خارجی نیز توسط اعضای کمیسیون صورت گرفته است.
 
فولاگر در تشريح عملکرد کميسيون اصل 44 در اختتاميه مجلس هشتم:
کمیسیون اصل 44 بیش از 110 جلسه رسمی تشکیل داد


 رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس گفت: کمیسیون اصل 44 بیش از 110 جلسه رسمی در مجلس هشتم تشکیل داد.
 
عباسپور در تشريح عملکرد کميسيون آموزش و تحقيقات در اختتاميه مجلس هشتم:
کمیسیون آموزش 76 طرح و لایحه را بررسی کرد


رئیس کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: ما 76 طرح و لایحه به صورت اصلی و فرعی را که به کمیسیون ارجاع شده، بررسی کردیم.
 
مصباحی‌مقدم در تشریح عملکرد کمیسیون طرح تحول اقتصادي در اختتاميه مجلس هشتم:
پس از اجرای قانون ‌یارانه‌ها 2 گزارش به صحن ‌مجلس ارائه دادیم


 رئیس کمیسیون ویژه تحول اقتصادی،گفت:‌ پس از اجرای قانون هدفمندي یارانه‌ها این کمیسیون دو گزارش براساس مواد ۳۳ و ۲۳۳ آیین نامه به صحن علنی ارائه داد.
 
افراشته در تشريح عملکرد معاونت اجرايي مجلس:
اصلاح نظام رای‌گیری از مهمترین اقدامات معاونت اجرایی بود


 معاون اجرایی رئیس مجلس در اختتاميه مجلس هشتم، اصلاح نظام رای‌گیری و توسعه امکانات رسانه‌ای را از مهمترین اقدامات این معاونت  برشمرد.
 
هاشمی درتشريح عملکرد کميسيون صنايع در اختتاميه مجلس هشتم:
88 جلسه ‌تخصصی کمیسیون صنایع برای بررسی مشکلات صنعت و معدن


سيد‌حسين هاشمي، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از برگزاری 88 جلسه تخصصی این کمیسیون برای بررسی مشکلات صنعت، معدن و ارتباطات با حضور متخصصین و کارشناسان ذیربط خبر داد.
 
پايان کار مجلس هشتم به رياست علي لاريجاني

لاریجانی در پایان آخرين جلسه بهارستان (چهارشنبه 3 خردادماه) بار دیگر از نمایندگان تشکر کرد و از حسن همکاری با او به عنوان رئیس مجلس تقدیر نمود و فروتنانه، گفت: از اینکه بنده را در این چهار سال تحمل کردید، سپاسگزارم.

رئیس مجلس هشتم، در پایان ابراز امیدواری کرد که مجلس نهم، مجلس قوی و مستقل و راهگشا برای کشور باشد و نمایندگان در مسیر حق، تلاش‌گر باشند. 
 
وی در خاتمه اظهار داشت: دیگر نمایندگان هم که در مجلس نهم نیستند، امیدوارم هرجا که هستند پیروز و موفق باشند.

با حضور مقامات کشوري و لشکري و262 منتخب جديد
قطار مجلس نهم به راه افتاد‌

 مراسم افتتاحیه مجلس نهم(يکشنبه 7 خردادماه) دقایقی پیش با حضور مقامات کشوری و لشکری و ۲۶۲ منتخب جدید مجلس نهم آغاز شد.

 مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی(يکشنبه 7 خردادماه) لحظاتی پیش با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از مقامات لشکری و کشوری در صحن علنی مجموعه بهارستان آغاز شد.

در این مراسم مقامات ارشد نظامی، انتظامی و لشکری کشور، اعضای هیئت دولت و معاونان رئیس‌جمهور، فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، خانواده و همسران شهدای هسته‌ای شهید احمدی‌روشن، شهید رضایی‌نژاد، شهید علیمحمدی، شهید قشقاوی، شهید شهریاری، همسر شهید سردار طهرانی‌مقدم، رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور، نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور، استانداران و سفرای کشورهای خارجی و رئیس نمایندگی‌های کشورهای خارجی نیز حضور دارند.

همچنین همسران برخی از مسئولان کشور از جمله همسر رئیس‌جمهور نیز برای حضور در این جلسه دعوت شده‌اند.
 
به ریاست علیرضا مرندی
هیئت‌رئیسه سنی، اداره مجلس نهم را به دست گرفت


 پس از آغاز به کار مجلس نهم، هیئت‌رئیسه سنی به ریاست علیرضا مرندی اداره جلسه را بر عهده گرفت.
 
دستورکار ‌نخستین جلسه علنی مجلس نهم
 دستور‌کار اولین جلسه علنی ‌مجلس نهم از سوی منشی هیئت رئیسه سنی قرائت شد.

علیرضا مرندی رئیس سنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش زنگ آغاز نخستین جلسه علنی مجلس نهم را به صدا درآورد و بر این اساس اولین جلسه نمایندگان دوره نهم به صورت رسمی آغاز شد.

پس از آغاز جلسه علنی امروز، محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا که منشی هیئت رئیسه سنی مجلس نهم است، دستورکار جلسه علنی صبح امروز پارلمان را قرائت کرد.

 براساس اعلام هیئت رئیسه سنی مجلس، قرائت آیات 36 تا 43 سوره شورا، ارائه گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، قرائت پیام مقام معظم رهبری، انجام مراسم تحلیف نمایندگان مجلس نهم، ارائه گزارش وزیر کشور از انتخابات نهمین دوره پارلمان، سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشور‌، تعیین شعب برای بررسی و تأیید اعتبار‌نامه‌های نمایندگان و حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) دستورکارهای اولین جلسه رسمی مجلس نهم است.
 
برگزاری مراسم تحلیف منتخبین جدید ملت
منتخبان مجلس نهم سوگند خوردند


 منتخبین مجلس نهم در اولین جلسه علنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی  طبق اصل 67 قانون اساسي سوگند یاد کردند.
 
مرندی در ‌افتتاحیه نهمین دوره مجلس:
همه باید برای تحقق توصیه‌های مقام معظم رهبری تلاش کنیم


 رئیس سنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اولين جلسه مجلس نهم، گفت: همه باید توصیه‌های رهبری را مدنظر داشته باشیم و در راستای تحقق آن تلاش کنیم، رهبر انقلاب این دهه را دهه عدالت و پیشرفت و امسال را هم سال حمایت از تولید ملی نامگذاری کردند‌، لذا همه تلاش مسئولان باید صرف تحقق فرمایشات رهبری باشد.
 
مقام معظم رهبری در پیامی به مجلس نهم:
«وحدت» در مجلس و «پرهیز از چالش های ناموجه» با سایر قوا نشانه مجلس موفق است


 مقام معظم رهبری در پیامی به مجلس نهم، وحدت و انسجام ملی در مجلس و همکاری صمیمی با قوای دیگر و پرهیز از چالش‌های ناموجه را از جمله شاخص‌ها و نشانه‌های یک مجلس موفق اعلام کردند.
 
در افتتاحیه مجلس نهم ‌صورت گرفت:
رونمایی از سرود جدید مجلس با شعر «علی معلم»


 در مراسم افتتاحیه مجلس نهم که هم‌اکنون در حال برگزاری در صحن پارلمان است، از سرود جدید مجلس که علی معلم شعر آن را سروده، رونمایی شد.
 
اولین تذکر رئیس سنی به منتخبین مجلس نهم:


 رئیس سنی مجلس نهم در مراسم افتتاحیه این مجلس در اولین تذکر به منتخبین ملت، از آنان خواست که در صندلی‌هایشان استقرار یابند.
 
احمدی‌نژاد در افتتاحیه مجلس نهم:
مردم بخاطر پیگیری آرمانها به ما رای دادند/فرصت خدمتگزاری به ملت صرف کسب مناصب بزرگتر نشود


رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحيه مجلس نهم، گفت: ملت ایران انقلاب و فداکاری نکرد که فقط افراد و شکل‌ها عوض شوند و عده‌ای بروند و عده دیگری بیایند. علت برگزیده شدن ما پیگیری آرمان‌هاست.
 
برای بررسی‌ اعتبارنامه منتخبین جدید ملت
شعب 15گانه مجلس نهم تشکیل شد


 شعب 15گانه بررسی‌کننده اعتبارنامه منتخبین ملت امروز در اولین ساعات آغاز به کار مجلس نهم تشکیل شد.
 
گزارش وزیر کشور در مراسم افتتاحیه مجلس نهم
حضور مردم در انتخابات مجلس رکورد جدید موقعیت شناسی ملت ایران بود


 وزیر کشور در مراسم افتتاح نهمین دوره مجلس گزارش کاملی از برگزاری روند نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.
 
پایان نخستین جلسه علنی ‌مجلس نهم/جلسه بعدي فردا


 مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش پایان یافت و منتخبین عازم مرقد امام خمینی (ره) شدند.

مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به پایان رسید و منتخبین ملت برای تجدید پیمان با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب و شهدا، عازم مرقد امام خمینی (ره) شدند.

مجلس نهم ساعت 8 فردا (دوشنبه8 خردادماه) برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه موقت مجلس جلسه علنی خواهد داشت.
 
با حضور در مزار شهدای هفتم‌تیر صورت گرفت:
تجدید میثاق نمایندگان مجلس نهم با آرمان‌های شهدا


 نمایندگان مجلس نهم دقایقی پیش برای تجدیدمیثاق با آرمان‌های امام و شهدا در مزار شهدای هفتم تیر حاضر شدند.

 نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ظهر امروز پس از پایان نخستین جلسه علنی خود برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) و شهدا، عازم مرقد مطهر امام شدند.
 
مرندی در حرم مطهر امام (ره):
نیاز به اتحاد داخلی داریم


 رئیس سنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در حرم مطهر امام(ره) گفت: ما نیاز به اتحاد داخلی داریم، باید از خدا بخواهیم که ما را دچار غفلت نکند تا همیشه در خط امام و رهبری بمانیم.
 
سیدحسن خمینی در جمع منتخبین مجلس نهم:
باید همواره درس‌های امام را بازخوانی کنیم


سيد‌حسن خميني در جمع منتخبين مجلس نهم در حرم مطهر امام خمینی (ره)، گفت: امام (ره) برای ما فرمایشات و دستوراتی دارند که می‌توانیم آویزه گوشمان کنیم‌ بنابراین باید همواره درس‌هایی که امام به ما و ملت ایران دادند، بازخوانی تاریخی کنیم.
 
دومین جلسه علنی منتخبان جدید ملت آغاز شد
انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه موقت مجلس نهم تا دقایقی دیگر


 دومین جلسه علنی مجلس نهم(دوشنبه 8 خرداد) دقایقی پیش، به ریاست علیرضا مرندی و با دستور کار انتخاب اعضای هیئت رئیسه موقت مجلس نهم، آغاز شد.
 
حدادعادل و لاریجانی کاندیدای ریاست موقت مجلس نهم شدند

 غلامعلی حداد‌عادل و علی لاریجانی در جلسه امروز(دوشنبه 8 خردادماه) مجلس برای تصدی ریاست موقت مجلس کاندیدا شدند.
 
لاریجانی با 173 رأی، رئیس موقت مجلس نهم شد

 علی لاریجانی با کسب 173 رأی به عنوان رئیس موقت مجلس نهم برگزیده شد.

علی لاریجانی  با کسب 173 رأی از مجموع 275 آرای مأخوذه به عنوان رئیس موقت مجلس نهم برگزیده شد.
 
باهنر و ابوترابی‌فرد نائب رئیس موقت اول و دوم مجلس نهم شدند

 محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی‌فرد به عنوان نائب رئیس موقت اول و دوم مجلس نهم انتخاب شدند.
 
6 دبیر هیئت‌رئیسه موقت مجلس نهم انتخاب شدند

 حسین سبحانی‌نیا، علیرضا منادی، شاهین محمدصادقی، ‌محمدحسین فرهنگی، ‌‌جواد جهانگیرزاده و محمد دهقان ‌به عنوان دبیران هیئت رئیسه موقت مجلس نهم انتخاب شدند.
 
مصری، ‌حسینی ‌و آشوری ناظران هیئت‌رئیسه موقت مجلس نهم شدند


در ادامه جلسه علني امروز، عبدالرضا مصری، سیدشریف حسینی، ‌و ‌محمد آشوری به عنوان ناظران(کارپردازان) هیئت رئیسه موقت مجلس نهم انتخاب شدند.
 
هیئت‌رئیسه موقت مجلس نهم سوگند خورد

هیئت رئیسه موقت مجلس نهم شورای اسلامی پس از انتخاب از سوی نمایندگان، سوگندنامه خود را قرائت کردند.
 
به ریاست علی لاریجانی
هیئت‌رئیسه موقت، اداره مجلس نهم را به دست گرفت


 ‌هیئت رئیسه موقت مجلس نهم اداره این مجلس را تا زمان انتخاب هیئت رئیسه دائم به دست گرفت.
 
لاريجاني بعد از استقرار بر صندلي رياست:
همه در یک کشتی نشسته‌‌ایم و یک پیشوا داریم/ تشکر ‌از ‌حداد‌عادل براي کانديداتوري


 رئیس‌موقت مجلس نهم گفت: ما در یک کشتی نشسته‌‌ایم و یک سرنوشت داریم و به یک سو حرکت می‌کنیم و یک پیشوا داریم‌ لذا بهتر است با رفاقت و دوستی از ظرفیت‌های هم استفاده کنیم تا وضعیت کشور بهبود پیدا کند.
 
نخستين بیانیه منتخبان مجلس نهم در محکومیت جنایت تروریست‌ها در سوریه
آمریکا باید پاسخگوی سیاست‌های غلط خود در سوریه باشد


منتخبان مجلس نهم با قرائت بیانیه‌ای در صحن علنی مجلس جنایات تروریست‌ها در سوریه را محکوم کردند و تاکید کردند امروز آمریکا باید پاسخگوی سیاست‌های غلط خود در سوریه باشد.
 
دومین جلسه علنی مجلس نهم تمام شد

 دومین جلسه علنی مجلس نهم دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی به پایان رسید.

لاریجانی پیش از پایان صحن علنی گفت: ساعت 15 عصر امروز (دوشنبه) شعب 15گانه بررسی کننده اعتبارنامه‌های نمایندگان تشکیل جلسه می‌دهند و ساعت 17 امروز نیز اعضای کمیسیون تحقیق با حضور در کمیسیون قضایی‌، برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون و برخی امور دیگر، جلسه دارند.

رئیس‌مجلس در خاتمه گفت: فردا (سه شنبه) 9 خردادماه مجلس جلسه علنی ندارد و شعب 15گانه بررسی کننده اعتبارنامه‌های نمایندگان، تشکیل جلسه می‌دهند.

لاریجانی در خاتمه گفت: جلسه بعدی مجلس چهارشنبه 10 خردادماه ساعت 9 صبح خواهد بود.
 
جلسه بعدی منتخبان 9 صبح چهارشنبه:
مجلس نهم فردا جلسه ندارد


 علي لاريجاني،رئیس موقت نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پايان جلسه علني مجلس، گفت: جلسه بعدی مجلس ساعت 9 صبح روز چهارشنبه( 10 خردادماه) برگزار می‌شود.
 
افراشته در جمع خبرنگاران خبر داد
نصب تابلوهای روزشمار خدمت در پارلمان برای مجلس‌‌نهمی‌ها


 معاون اجرایی رئیس مجلس از نصب تابلوهای روزشمار خدمت در پارلمان برای منتخبان مجلس ‌نهم خبر داد.
 
 
انتخاب هیئت‌رئیسه دائم در دستور کار امروز مجلس

سومين جلسه علنی مجلس نهم(چهارشنبه 10 خرداد) دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی و با 3 دستور کار اجرای مراسم تحلیف 7 نفر از منتخبین، ارائه گزارش شعب 15 گانه و انتخابات هیئت‌رئیسه دائم آغاز شد.
 
لاریجانی در نطق پیش از دستور
خاکستر آتش‌افروزی در سوریه رژیم صهیونیستی را می‌پوشاند/ سیاسیون سهل‌اندیش در رابطه با آمریکا دچار تردید و سستی شده‌اند


رئیس‌موقت مجلس نهم در آغاز سومين جلسه علني بهارستان، گفت: بن‌غازی‌سازی آمریکا در سوریه به داخل فلسطین کشیده می‌شود و خاکستر این آتش‌افروزی قطعا رژیم صهیونیستی را می‌پوشاند.

 رئیس‌موقت مجلس نهم در بخش ديگري از اظهارات خود اظهار داشت: در این سه دهه بارها و بارها ایالات متحده آمریکا علی‌رغم اشتلم‌گویی‌های سیاسی با ظاهر دوستانه در پی رخنه‌ بود که گاه برخی سهل‌اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند.
 
اعتراض منتخب تهران به تصویب اعتبارنامه منتخب بیله‌سوار
توکلی: به اعتبارنامه «برومند» اعتراض کردم اما بازهم تصویب شد


منتخب مردم تهران در مجلس نهم گفت: بنده به پرونده حبیب برومند منتخب بیله سوار و مغان اعتراض کردم اما اعتبار‌نامه او توسط شعب شماره 4 تایید شده و قرائت شد که این امر به صراحت خلاف آئین نامه داخلی مجلس است.
 
کوچک‌زاده در تذکر آئین‌نامه‌ای:
منتخب مبارکه به اعتبارنامه ۲۲ منتخب تهران اعتراض کرد


 منتخب مردم تهران در تذکر آئین‌نامه‌ای گفت: منتخب مبارکه که پرونده‌اش در شعبه 13 مطرح شد، سه ماه و یک روز زندان داشت و به 6 ماه زندان محکوم شده بود.
 
واکنش منتخب مبارکه به اظهارات کوچک‌زاده
تمام مطالبی که درباره من می‌گویند کذب محض است


 نماینده مبارکه در مجلس با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند خونشان رنگین‌تر است و نماینده‌تر هستند، گفت: ثابت می‌کنم تمام موضوعاتی که درباره بنده مطرح می‌شود، کذب محض است.
 
تصویب اعتبارنامه دوسوم منتخبان/ شرایط انتخاب هیئت‌رئیسه دائم مهیا شد
 

 در جلسه علنی امروز مجلس اعتبارنامه ۱۶ منتخب دیگر مجلس نهم نیز به تصویب نمایندگان رسید.
 
علی‌رغم تأیید در صحن مجلس صورت می‌گیرد
بررسی مجدد اعتبارنامه منتخب بیله‌سوار ‌در شعبه 10


 علی‌رغم تصویب اعتبار‌نامه برومند منتخب بیله‌سوار ‌در مجلس نهم، به دلیل اعتراض توکلی به پرونده این منتخب، حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم اعلام کرد که اعتبار‌نامه ‌برومند مجددا بررسی می‌شود.
 
پس از تصویب اعتبارنامه‌ دو‌سوم منتخبان مطرح شد
انتقاد نمایندگان از برگزار نشدن انتخابات هیئت‌رئیسه دائم


 نمایندگان کرج و اسدآباد در مجلس نهم نسبت به عدم برگزاری انتخابات هیئت رئیسه دائم مجلس نهم با توجه به تائید و تصویب اعتبارنامه‌های بیش از دو سوم منتخبین، انتقاد کردند
 
سومین جلسه مجلس نهم پایان یافت/ جلسه بعدی ۱۶ خردادماه

 سومین جلسه علنی مجلس نهم دقایقی پیش به پایان رسید و جلسه بعدی سه‌شنبه هفته آینده ۱۶ خرداد‌ماه تشکیل می‌شود.
 
آغاز چهارمین جلسه علنی مجلس نهم با دستور کار انتخابات هیئت رئیسه

 چهارمین جلسه علنی مجلس نهم(سه شنبه 16 خرداد) دقایقی پیش با دستور کار برگزاری انتخابات هیئت رئیسه دائم برای اولین سال فعالیت این مجلس آغاز شد.
 
لاریجانی: کسی برای سبک سری دیپلماسی آمریکا ارزشی قائل نیست/
هیاهوی غرب درباره مذاکرات مسکو تنها یک بازیگری ناشیانه است
 
رئیس موقت مجلس گفت: هیاهوی غربی‌ها مبنی بر اینکه مذاکرات مسکو وقت پایانی است، وگرنه قطعنامه دیگری را آمریکائی‌ها مهیا کرده‌اند، چیزی جز بازیگری ناشیانه نیست.

علی لاریجانی، رئیس موقت مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 16 خرداد) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی پارلمان به مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو اشاره کرد و اظهار داشت: با اینکه دو هفته به مذاکرات آتی هسته‌ای در مسکو مانده است، هیاهوی غربی‌ها در این زمینه که مذاکرات مسکو وقت پایانی است، وگرنه قطعنامه دیگری را آمریکائی‌ها مهیا کرده‌اند، چیزی جز بازیگری ناشیانه نیست.
 
تنفس ۳۰دقیقه‌ای مجلس برای تعیین تکلیف ‌اعتبارنامه‌ منتخبان تهران

مجلس برای بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگانی که اعتبارنامه‌های آنها به تصویب نرسیده، ۳۰دقیقه تنفس داد.
 
حمید رسایی
رسایی در تذکر آئین‌نامه‌ای:

اعتراض یک منتخب به اعتبارنامه منتخبان تهران ‌"لج‌بازی" است
منتخب مردم تهران در مجلس نهم نسبت به اعتراض برخی منتخبان به اعتبارنامه منتخبین تهران بدون مبنای حقوقی و عقلی انتقاد کرد و گفت که یک حالت لجبازی در مجلس درست شده است.
 
انتخابات هیئت‌رئیسه دائم مجلس نهم آغاز شد

انتخابات ‌هیئت رئیسه دائم مجلس نهم دقایقی پیش در صحن علنی مجلس آغاز شد.

 انتخابات هیئت‌رئیسه دائم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (سه‌شنبه 16 خردادماه) برای انتخاب رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظران مجلس آغاز شد.

نمایندگان‌ در این انتخابات با رأی خود، هیئت رئیسه دائم را برای اولین سال فعالیت مجلس نهم انتخاب می‌کنند.

هیئت رئیسه 12 نفره مجلس مرکب از رئیس، دو نایب رئیس، شش دبیر و سه ناظر است.
 
لاریجانی و حدادعادل کاندیدای ریاست مجلس نهم شدند


 علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) ‌کاندیدای تصدی ریاست بهارستان نهم شدند.
 
باهنر، ابوترابی‌فرد و سالک کاندیدای نواب رئیس مجلس نهم شدند


 محمدرضا باهنر، ‌سید‌محمدحسن ابوترابی‌فرد و احمد سالک کاندیدای نواب هیئت رئیسه دائم پارلمان نهم شدند.
 
 توکلی
ایران‌پور فقط به من اعتراض کند


منتخب مردم تهران در مجلس از منتخب مردم مبارکه خواست که فقط نسبت به اعتبارنامه وی اعتراض داشته باشد.
 
ایرانپور در تذکر آیین نامه‌ای:
اعتراضم به اعتبارنامه منتخبین تهران، جز نادارن و توکلی را پس می‌گیرم


 نماینده مردم مبارکه در مجلس با اینکه اعتراضم نسبت به اعتبارنامه‌های منتخبین تهران را پس می‌گیرم، گفت: تنها نسبت به اعتبارنامه توکلی و نادران معترضم.
 
14 نماینده نامزد دبیری هیئت رئیسه مجلس نهم شدند

 اسامی کاندیداهای تصدی پست دبیری هیئت رئیسه برای اولین سال فعالیت مجلس نهم اعلام شد.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، علیرضا منادی، شاهین محمدصادقی، محمدحسین فرهنگی، جواد جهانگیرزاده و محمد دهقان، ضرغام صادقی، سیدمرتضی حسینی، سیدعلی طاهری، ابراهیم کارخانه، غلامرضا کاتب، حاجی دلیگانی و سیدرمضان شجاعی کیاسری کاندیداهای تصدی پست‌های دبیری هیئت رئیسه برای اولین سال فعالیت مجلس نهم هستند.

از بین این ۱۴نماینده، 6 نفر برای تصدی پست دبیری هیئت رئیسه مجلس انتخاب می‌شوند.
 
لاریجانی‌ برای یک‌‌سال رئیس مجلس نهم شد

 علی لاریجانی با 177 رأی موافق نمایندگان ملت برای اولین سال فعالیت مجلس نهم، رئیس مجلس شد.

بر این اساس، علی لاریجانی نماینده مردم قم و غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران ‌نامزد ریاست مجلس شدند که ‌لاریجانی 177 رأی را به خود اختصاص داد و برای اولین سال فعالیت پارلمان نهم رئیس مجلس شد.

حدادعادل نیز 89 را از آن خود کرد و 4 رأی نیز سفید اعلام شد.
 
تصویب اعتبارنامه 6 نماینده دیگر تهران پس از انصراف منتخب مبارکه از اعتراض

 پس از اینکه منتخب مبارکه اعتراض خود را از اعتبار نامه 6 نماینده تهران پس گرفت، اعتبارنامه این نمایندگان که شامل کوثری، رسایی، زاکانی، کوچک زاده، زارعی و آقا تهرانی بودند به تصویب رسید.
 
ابوترابی‌فرد و باهنر ‌نائب رئیس اول و ‌دوم مجلس نهم شدند

 حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد و ‌محمدرضا باهنر با رأی نمایندگان مجلس به عنوان نواب اول و دوم هیئت رئیسه دائم پارلمان نهم برگزیده شدند.
 
اسامی 6 کاندیدای ناظری هیئت رئیسه مجلس نهم


 6 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کاندیدای ناظر(کارپرداز) برای عضویت در هیئت رئیسه دائم پارلمان نهم شدند.

6 ‌دبیر هیئت رئیسه سال اول مجلس نهم ‌انتخاب شدند

 
نمایندگان مجلس نهم در رأی‌گیری امروز خود شش دبیر هیئت رئیسه دائم پارلمان را برای فعالیت در سال اول قوه مقننه کشورمان انتخاب کردند.
 
حسینی،‌ مصری و آشوری ناظران هیئت رئیسه شدند

 ناظران هیئت رئیسه دائم مجلس برای اولین سال فعالیت پارلمان نهم با رأی نمایندگان ملت انتخاب شدند.
 
هیئت‌رئیسه سال اول مجلس نهم سوگند خورد

 مراسم تحلیف اعضای هیئت رئیسه دائم مجلس برای اولین سال فعالیت پارلمان نهم در صحن علنی برگزار شد.
 
محمدرضا باهنر در صحن علنی مجلس
 عملکرد معاونت نظارت مجلس را تشريح کرد


 معاون نظارت مجلس از فعالیت‌های این معاونت به نمایندگان مجلس گزارش داد.
 
لاریجانی در صحن علنی مجلس خبر داد
تشکیل کمیته‌ تدوین استراتژی مجلس نهم


 رئیس مجلس از تشکیل کمیته‌ای برای تدوین استراتژی مجلس نهم خبر داد و گفت: مقدمه اصلی کار ما شکل‌دهی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.
 
تذکر 36 نماینده به رئیس‌جمهور برای جلوگیری از تعلیق فدراسیون قایقرانی
 

 36 نفر از نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تعلیق عضویت فدراسیون قایقرانی ایران در فدراسیون جهانی به رئیبس جمهور تذکر دادند.
 
ابوترابی‌فرد در صحن علنی مجلس:
شعب 15گانه مشکل تراکم متقاضیان در برخی ‌کمیسیون‌ها را حل کنند


 نایب رئیس اول پارلمان از روسای شعب 15 گانه بررسی‌کننده اعتبارنامه‌های وکلای ملت خواست که در عضویت افراد در کمیسیون‌های تخصصی تجدید‌نظر کرده و تراکم متقاضیان در برخی کمیسیون‌ها را حل کنند.
 
نمایندگان طبق نظر رهبر انقلاب ساکن جنوب‌ شهر تهران می‌شوند

 نائب رئیس اول مجلس گفت: بر اساس نظر رهبری قرار شد که نمایندگان نزدیک محل کار مستقر باشند تا هم منزل همکاران در محلی که جنوب شهر محسوب می‌شود، استقرار یابد و هم به مجلس نزدیک باشد.
 
چهارمین جلسه علنی مجلس نهم پایان یافت

 چهارمین جلسه علنی مجلس نهم دقایقی پیش با اعلام نایب رئیس اول پارلمان پایان یافت و جلسه بعدی 8 صبح فردا چهارشنبه(17 خردادماه) تشکیل می‌شود.
 
در پی انتخاب مجدد به ریاست مجلس
رؤسای مجالس کشورهای اسلامی برای لاریجانی پیام تبریک فرستادند


 رؤسای مجالس لبنان، قطر و اندونزی و دبیرکل اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای انتخاب مجدد علی لاریجانی را تبریک گفتند.
 
آغاز جلسه علنی مجلس
ارائه 4 گزارش در دستور کار پنجمین جلسه مجلس نهم


 4 گزارش در جلسه امروز چهارشنبه(17 مردادماه)نمایندگان مجلس نهم ارائه خواهد شد.
 
ابوترابی فرد در صحن علنی مجلس:
نظام قانونگذاری ایران باید ‌الهام‌بخش و الگوی کشورهای اسلامی باشد


 معاون قوانین مجلس بر تبدیل شدن نظام قانونگذاری ایران به یک نظام الهام‌بخش و الگو و نمونه در منطقه و کشورهای اسلامی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس و معاون قوانین پارلمان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) طی سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد مجلس در حوزه تقنین پرداخت و اظهار داشت: پراکندگی و آ‌شفتگی در قوانین و شفاف نبودن و عدم روابط بین آنان موجب تصمیمات اداری و قضایی متضاد شده و در نتیجه امنیت قضایی و حقوقی مخدوش می‌شود.
 
در اخطار قانون اساسی یک نماینده مطرح شد
"لابـی"‌های کمیسیونی در پارلمـان

 
نماینده مردم بوئین‌زهرا با اشاره به تشکیل کمیسیون‌ها در مجلس گفت:  اکنون نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌ها لابی می‌کنند و با این رفتار افراد قوی و متخصص در حاشیه قرار می‌گیرند.
 
بررسی مشکلات ‌کشاورزی در ‌مجلس:
رجایی: ایران از یک صادرکننده گندم به یک ‌واردکننده تبدیل شده است


رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم در جريان واکاوي مشکلات بخش کشاورزي، گفت: با اقدامات و تصمیمات نادرست دولت، عملاً کشوری که می‌تواند صادرکننده گندم باشد، به یک کشور وارد کننده گندم تبدیل شده است.
 
بررسی مشکلات ‌کشاورزی در ‌مجلس:   
اسماعیل‌نیا: واسطه‌ها انگور را 360 تومان خریده و ‌4هزار تومان ‌می‌فروختند


نماینده کاشمردر مجلس شورای اسلامی در جريان بررسي مشکلات بخش کشاورزي، گفت: واسطه‌ها انگور کشاورزان را 360 تومان می‌خریدند و در بازار تهران همین انگور بیش از 4هزار تومان به فروش می‌رسید.
 
بررسی مشکلات ‌کشاورزی در ‌مجلس:
زارعی: بیشترین سود ‌‌توزیع محصولات کشاورزی به جیب دلال‌ها می‌رود


 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی د جريان واکاوي مشکلات بخش کشاورزي، گفت: دلال‌ها بیشترین سود را در توزیع محصولات کشاورزی می‌برند.
 
بررسی مشکلات ‌کشاورزی در ‌مجلس:
احمدی: فارغ‌التحصیلان کشاورزی بیشترین سهم را از ‌بیکاری ‌دارند


نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی گفت: فارغ‌التحصیلان کشاورزی بیشترین سهم را از ‌بیکاری ‌دارند.

عصر امروز و عصر شنبه برگزار می‌شود
 جلسات باهنر با نمایندگان متقاضی عضویت در 10 کمیسیون‌ مجلس


 نمایندگان متقاضی عضویت در ۱۰ کمیسیون مجلس به جلساتی که عصر امروز و عصر چهارشنبه با حضور محمدرضا باهنر برگزار می‌شود، فراخوانده شدند.
 
اداره‌کل کمیسیون‌ها، صحن و مشاورین مجلس شورای اسلامی ‌‌‌از نمایندگان مجلس که اولویت اول آنها برخی کمیسیون‌های مجلس است، خواست در جلساتی که عصر امروز چهارشنبه و همچنین عصر روز شنبه هفته آینده در محل برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق با حضور محمدرضا باهنر نائب رئیس دوم مجلس برگزار می‌شود،‌ شرکت کنند.
 
بررسی مشکلات ‌کشاورزی در ‌مجلس:
خلیلیان: سرمایه‌گذاران کشاورزی 7200میلیارد تومان تسهیلات 7‌درصد‌ی می‌گیرند


وزیر جهاد کشاورزی در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی در مجلس گفت: در سال جاری حدود 7 هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت 7 درصدی در اختیار سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.
 
ابوترابی‌فرد در صحن علنی مجلس
قیمت‌های تضمینی نامناسب آسیب جدی به تولیدکنندگان وارد می‌کند


 نایب‌رئیس اول پارلمان اعلام کرد که قیمت‌های نامناسب برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی می‌تواند علاوه بر کاهش تولید، آسیب جدی به تولیدکنندگان شیر و گندم وارد کند.
 
پنجمین جلسه علنی مجلس نهم پایان یافت/ جلسه بعدي 21 خردادماه

پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دوره نهم دقایقی قبل با اعلام حجت‌الاسلام سید‌‌محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول پارلمان پایان یافت.

پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دوره نهم دقایقی قبل با اعلام حجت‌الاسلام سید‌‌محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول پارلمان پایان یافت، ابوترابی‌فرد پیش از پایان جلسه اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس یکشنبه هفته آینده 21خردادماه رأس ساعت 8صبح تشکیل می‌شود.

نایب‌رئیس اول مجلس همچنین گفت: قرار بود در جلسه امروز رؤسای کمیسیون‌های ویژه اصل 44 و طرح تحول اقتصادی گزارشی ارائه دهند که این دستور به جلسه آینده مجلس موکول شد.
 
ششمین جلسه علنی مجلس نهم آغاز شد

ششمین جلسه علنی مجلس نهم، دقایقی پیش با حضور 199نماینده و به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

در جلسه علنی امروز (یکشنبه21 خردادماه) مجلس مسایل بخش سلامت با حضور مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی شود.
 
همچنین گزارش شعبه 7 و 11  درباره اعتبارنامه چند نفر از نمایندگان که بررسی این اعتبارنامه ها به این شعبه ها ارجاع شده بود نیز در دستور کار امروز مجلس قرار دارد.

غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس هشتم نیز امروز به نمایندگان مجلس نهم گزارش می دهد.
 
همچنین گزارش کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی امروز در صحن علنی قرائت می شود.
 
به دلیل اعتراض توکلی، نجابت و طبیب‌زاده
اعتبارنامه‌ حسینی، قادرمرزی و موسوی‌نژاد به کمیسیون تحقیق رفت


 اعتبارنامه‌های منتخبین قروه، قصرشیرین و دشتستان برای رسیدگی به کمیسیون تحقیق ارجاع شد.

شعبه شماره 11 بررسی کننده اعتبارنامه‌های منتخبین ملت در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) به ارائه گزارشی از آخرین بررسی‌های این شعبه در زمینه اعتبارنامه‌های نمایندگان پرداخت.
 
در جلسه علنی امروز پارلمان مطرح شد
تذکر 4نماینده به لاریجانی درباره لابی‌گری در انتخاب اعضای ‌کمیسیون‌ها


 نمایندگان مجلس در جلسه علني امروز(يکشنبه 21 خردادماه) در تذکرات پی در پی نسبت به نحوه انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی توسط رؤسای شعب اعتراض و اعلام کردند که در نحوه انتخاب نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌ها بر اساس سلیقه و با لابی‌گری انجام شده است.
 
دستجردی در جريان بررسي بخش سلامت در بهارستان:
افزایش 80درصدی اعزام پزشکان به مناطق محروم


 وزیر بهداشت با حضور در جلسه علني امروز مجلس با اعلام افزایش 80درصدی اعزام پزشکان به مناطق محروم، از برگزاری جشن تکمیل خانه‌های بهداشت روستایی در هفته دولت خبر داد و از ‌طولانی شدن وصول مطالبات وزارت بهداشت از بیمه انتقاد کرد.
 
گزارش دستجردی از عملکرد وزارت بهداشت در مجلس:
45درصد مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های قلبی است


 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی امروز مجلس به ارائه گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای تحقق اهداف برنامه پرداخت.
 
مصباحی‌مقدم در صحن علنی مجلس مطرح کرد
صرفه‌جویی 2میلیون تنی در مصرف گندم پس از هدفمندی/ فساد بالای ارز دونرخی

 
رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی دولت با تأکید بر اینکه ارز ‌‌دو قیمتی ‌فساد بالایی دارد، گفت: پس از اجرای قانون یارانه‌ها، 2میلیون تن در مصرف گندم در کشور صرفه‌جویی شده است.
 
فولادگر در صحن علنی مجلس:
برای رسیدن به رقبا راهی جز اجرای سیاست‌های اصل 44 نداریم


 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رسیدن به رقبا راهی جز اجرای سیاست‌های اصل 44 نداریم.
 
در جلسه علنی امروز پارلمان صورت گرفت
اعلام‌وصول ۲۷ طرح در مجلس نهم


 ۲۷ طرح در جلسه علنی امروز مجلس نهم اعلام وصول شد و به عنوان اولین طرح‌ها در دستورکار جلسات کمیسیون‌های تخصصی پارلمان قرار خواهد گرفت.
 
پایان ششمین جلسه علنی مجلس نهم

ششمین جلسه علنی دور نهم مجلس شورای اسلامی پایان یافت.

سیدمحمدحسن ابوترابی فرد که پس از لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز یکشنبه (21 خردادماه)مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت در ساعت 12 و 35 دقیقه زنگ پایان نهاد قانونگذاری کشور را به صدا در آورد.

جلسه بعدی مجلس روز سه‌نشبه ساعت 8 صبح برگزار می‌شود.
 
آغاز هفتمین جلسه علنی مجلس نهم

هفتمین جلسه علنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

 علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در ساعت 8 و 15 دقیقه زنگ آغاز جلسه علنی امروز  سه شنبه (23 خردادماه) نهاد قانونگذاری کشور را به صدا در آورد.

قرار است امروز "مهدی غضنفری" وزیر صنعت و معدن و تجارت، "سید شمس الدین حسینی" وزیر امور اقتصادی و دارایی و "محمود بهمنی" رییس کل بانک مرکزی برای بررسی مسایل و مشکلات تولید در کشور در مجلس حضور یافته و به پرسش های نمایندگان پاسخ می دهند.
 
در صحن علنی مجلس
اعتبارنامه‌ طبیب‌زاده، نجابت و قادرمرزی تأیید شد


 اعتبارنامه‌های حسین نجابت و زهره طبیب‌زاده نمایندگان تهران و حامد قادرمرزی نماینده قروه در صحن علنی امروز(سه‌شنبه23 خردادماه) پارلمان تصویب شد.
 
بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس:
توکلی: اقتصاد "دلاری" ‌شده/ رئیس دولت صراحتاً قانون را نادیده می‌گیرد


 منتخب مردم تهران در جلسه امروز(سه‌شنبه) مجلس در جريان بررسي وضعيت اقتصادي کشور با اشاره به اینکه رئیس دولت به صراحت قانون را نادیده می‌گیرد، گفت: اقتصاد کشور ‌در حال دلاری‌شدن است.
 
بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس:
مصباحی‌: مؤسسات مالی مردم را می‌گزند/ ‌نظارت بانک‌مرکزی ضعیف است


نماینده مردم تهران در جريان بررسي وضعيت اقتصادي کشور، گفت: ‌نظارت بانک مرکزی ضعیف است و اگر به سمت نظارت بر موسسات مالی و اعتباری برود، می‌بیند که چه طور مردم را می‌گزند.
 
بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس:
رجایی: تسهیلات بانکی در دسترس افراد خاص است/ اقشار ضعیف در پیچ‌ و خم‌های اداری


نماینده گناباد در مجلس در جريان بررسي وضعيت اقتصادي کشور، گفت: سیستم بانکی با گرفتن وثیقه ملکی باعث شد که افراد خاص دسترسی به تسهیلات بانکی داشته و دسترسی اقشار ضعیف جامعه به تسهیلات ‌مشکل شود.
 
بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس:
گزارش بهمنی به مجلس/ قبول داریم تورم زیاد ‌است


 رییس بانک مرکزی با حضور در صحن علنی امروز مجلس(سه‌شنبه 23 خردادماه) گزارش جامعی را از وضعیت مالی کشور به نمایندگان ارائه کرد.
 
توکلی در تذکری آیین‌نامه‌ای:
متأسفانه مسئولین در محضر ملت اطلاعات نادرست می‌دهند


 منتخب مردم تهران در مجلس نهم با انتقاد از آمار ارائه شده توسط مسئولین دولتی در صحن علنی درباره مشکلات تولید در کشور، گفت: متأسفانه مسئولین دولتی در محضر ملت، اطلاعات نادرست می‌دهند.
 
بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس:
غضنفری:‌ 40 ‌هزار میلیارد تومان به حوزه ‌تولید تزریق می‌کنیم


 وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود 40 هزار میلیارد تومان به حوزه تولید تزریق می‌شود که این فوق‌العاده و بی‌نظیر است، گفت: نامگذاری امسال یک ظرفیت استثنایی فراهم کرده و ما برای امسال 10 برنامه جدید داریم.
 
بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس:
حسینی: تولید ناخالص ملی ایران به 482 میلیارد دلار رسیده است


 وزیر اقتصاد و امور دارایی  در جلسه علني امروز(سه شنبه) در جريان بررسي وضعيت اقتصادي کشور،گفت: طی 5 سال گذشته تولید ناخالص داخلی ایران از 241 میلیارد دلار بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول به 482 میلیارد دلار رسیده است.
 
در نخستین رأی‌گیری از نمایندگان مجلس نهم صورت گرفت
موافقت مجلس با فوریت ‌اصلاح و دائمی‌شدن قانون خدمات کشوری


 نمایندگان مجلس در نخستین گام قانونگذاری خود در جلسه علني امروز(سه‌شنبه) با طرح یک فوریتی ‌اصلاح و دائمی‌شدن قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کردند.
 
پایان جلسه علنی امروز
جلیلی فردا از مذاکرات هسته‌ای به مجلس گزارش می‌دهد


جلسه علنی صبح امروز مجلس دقایقی پیش به پایان رسید.

 جلسه علنی امروز (سه شنبه23 خردادماه‌) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم پارلمان که در غیاب لاریجانی و ابوترابی‌فرد ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، پایان یافت.

محمدرضا باهنر پیش از پایان صحن علنی و پس از قرائت لیست طویلی از لوایح وصولی دولت به مجلس،‌ گفت: دولت 7 - 8 ماهی برای کمیسیون‌های تخصصی مجلس کار جور کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی ساعت 14 عصر امروز تشکیل جلسه می‌دهند، تصریح کرد:‌ اکثریت کمیسیون‌ها عصر امروز انتخابات هیات رئیسه کمیسیون‌ها را برگزار می‌کنند.

باهنر همچنین گفت: جلسه بعدی مجلس ساعت 8 صبح فردا (چهارشنبه 24 خرداد ماه) تشکیل می‌شود.
 
آغاز هشتمین جلسه علنی مجلس نهم/گزارش جلیلی در دستور کار مجلس


هشتمین جلسه علنی دور نهم مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در جلسه علنی امروز(چهارشنبه 24 خردادماه) گزارش کمیسیون تحقیق درباره اعتبارنامه دوتن از منتخبان مجلس نهم ارایه و همچنین "سعید جلیلی"دبیر شورای عالی امنیت درباره مسایل مختلف سیاست خارجی به نمایندگان گزارش می دهد.
 
نمایندگان همچنین امروز قرار است به دیدار رهبر معظم انقلاب بروند.
 
اعتبارنامه بروجردی و کریمی‌قدوسی هم به تصویب مجلس رسید

 اعتبارنامه علاءالدین بروجردی و جواد کریمی قدوسی به تصویب نمایندگان رسید.

اعتبارنامه علاءالدین بروجردی منتخب بروجرد و جواد کریمی قدوسی منتخب مشهد و کلات در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید.

پیش‌تر ‌بروجردی به اعتبارنامه کریمی ‌و کریمی هم به اعتبارنامه بروجردی اعتراض کرده بود که به همین دلیل این دو اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق مجلس نهم ارجاع شد.
 
جلیلی در صحن علنی مجلس:
غرب فکرش را نمی‌کرد که ایران به سوخت ۲۰درصد دست یابد/ راهبرد فشار به پایان رسیده 

 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در جلسه علني امروز بهارستان، گفت: ‌ادعای غرب این بود که خود آن کشورها که فناوری سوخت ۲۰درصد را دارند، از زمان تهیه سوخت و راه‌اندازی خط تولید آن حدود 2 سال طول می‌کشد و آنها فکر نمی‌کردند که ما به این سوخت دست یابیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش ديگري از اظهارات خود اظهار داشت: آن چیزی که به پایان رسیده است، راهبرد فشار غیر‌منطقی است و اتفاقا زمان برای گفت‌و‌گو و همکاری شروع شده و غرب باید در راهبرد گفت‌و‌گو و همکاری حرکت کنند
 
لاریجانی در صحن علنی مجلس:
رفتار غرب "مزورانه" است/ تیم ایرانی در مذاکرات کوتاه نیاید


 رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تاریخ مذاکرات نشان می‌دهد که رفتار غربی‌ها مزورانه است، معضل اصلی این است که آنها سوءتفاهم نسبت به خودشان دارند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه بعد از ارائه گزارش سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: لازم می‌دانم از فعالیت‌های دکتر جلیلی و همکارانش تشکر کنم.
 
نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند


 دیدار نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب(چهارشنبه 24 خردادماه) برگزار شد.
 
رهبر انقلاب: اتحاد و همدلی مسئولان باید بروز پیدا کند

مجلس در زمینه های اختلافی با دولت به جای اعتراض،قانون گذاری کند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ديدار با منتخبين مجلس نهم فرمودند: نباید به اسم استقلال مجلس، درباره هر مسئله ای به دولت معترض شد، مجلس اگر نظر مخالفی دارد می تواند با پرهیز از اینگونه برخوردهای غیرمفید، در آن زمینه، قانون بگذارند.
 
لاریجانی در دیدار نمایندگان با رهبر انقلاب:
آمریکا بعد از طوفان بیداری اسلامی دچار ‌ناهوشیاری سیاسی شده است


 رئیس مجلس پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب،گفت : بعد از طوفان بیداری اسلامی در منطقه و ترک برداشتن هژمونی آمریکا، به خاطر مصائب اقتصادی و سیاسی، این کشور از هرج و مرج دیپلماتیک و ناهوشیاری سیاسی رنج می‌برد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب، با بیان اینکه آمریکا بعد از طوفان بیداری اسلامی در منطقه و ترک برداشتن هژمونی آمریکا، به خاطر مصائب اقتصادی و سیاسی، از هرج و مرج دیپلماتیک و ناهوشیاری سیاسی رنج می‌برد، اظهار داشت: اینجاست که مجلس باید با رصد دائمی حوادث، سپر دفاع از حقوق ملّی باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، صحن ، نماینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار