تا فرصت باقی است شش ضلعی زمستانی را رصد کنید

تا زمستان به پایان نرسیده فرصت را غنیمت شمرده و با چشم غیر مسلح شش ضلعی زمستانی را رصد کنید.

علی ابراهیمی سراجی کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار علمي  باشگاه خبرنگاران گفت: شش ضلعی که در شب های سرد زمستان می درخشد از شش ستاره ی معروف و درخشان رجل اجبار، که پر نورترین ستاره صورت فلکی شکارچی است ستاره ی شباهنگ که پرنورترین ستاره صورت فلکی سگ بزرگ و کلب اکبر می باشد و ستاره شعرای شامی که در صورت فلکی کلب اصغر جای گرفته است و ستاره ی پرنور کاستور در صورت فلکی جوزا، عیوق از صورت فلکی ارابه ران و ستاره نارنجی رنگ دبران از صورت فلکی ثور که فاصله میان آنها مساوی است این شش ضلعی زمستانی را تشکیل می دهند.
 
وی افزود: شش ضلعی زمستانی آسمان یک همتا در آسمان دارد که در فصل تابستان خودنمایی می کند و درخشش ستارگانش نسبت به ستارگان زمستانی کم فروغ تر و کم نورتر است.
 
ابراهیمی تاکید کرد: ستارگان عیوق شباهنگ و شعرای یمانی که در این ضلع هستند و قدرهایی در حدود صفر، 1/5 – و 5/0 را به خود اختصاص داده اند و در مقایسه ی مثلث تابستانی که پرنورترین ستاره اش که نثر واقع است دارای قدری حدود صفر درجه می باشد.
 
وی اظهار داشت: این شش ضلعی در اطراف نوار کهکشان راه شیری و در میان صورت فلکی جبار، کلب اکبر، کلب اصغر، ثور، جوزان، دو پیکر و ارابه ران تشکیل می شود که خوشه ی هفت خواهر در نزدیکی آنها در قسمت شرقی و جنوبی آسمان می درخشد./ع2
برچسب ها: فلک ، ستاره ، جوزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار