14.5 میلیون تن فرآورده پتروشیمی در طی11 ماه امسال صادر شد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: 51 مجتمع پتروشیمی کشور در 11 ماهه فروردین تا بهمن ماه سال جاری 37.3 میلیون تن فرآورده تولید و معادل 14.5 میلیون تن آن را صادر کرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عبدالحسین بیات در جلسه معارفه شرکت هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه ایران دارای منابع نفتی فراوان بوده و در این بخش مقام اول دنیا را در اختیار دارد، این بخش را یکی از مهمترین حوزه های اقتصادی کشور دانست وگفت: سه حوزه پتروشیمی،پالایشگاهی و نیروگاهی از نظر تولید ثروت بیشترین سهم را در مقایسه با دیگر صنایع در اختیار دارند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: با در نظر گرفتن مجتمع هایی که افتتاح رسمی نشده اند 51 مجتمع در حال فعالیت در این بخش وجود دارند که طی دوره مورد بررسی مجموع تولید آنها برابر با 37.3 میلیون تن بوده که 14.5 میلیون تن آن به علت عدم نیاز داخل به ارزش 2.2 میلیارد دلار به خارج صادر شده است.

بیات اظهار داشت: 11.2 میلیون تن از فرآورده تولیدی نیز به ارزش 144 هزار میلیارد ریال از طریق بورس کالا در بازار داخل توزیع شده و در اختیار صنایع پایین دستی قرار گرفته است.
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی به مقایسه تولیدات صنعتی در کشور پرداخت و افزود: برای صادرات برخی محصولات به غیر از محصولات پتروشیمی باید مذاکرات فراوان انجام داده و اصول بازاریابی طی شود تا موفق به اخذ قرارداد در این حوزه شویم. ولی در حوزه پتروشیمی و در شش ماهه دوم سال 91 به دلیل نیاز کشور به نقطه‌ای دست پیدا کرده‌ایم که برای تامین نیاز داخلی و ممنوعیت صادرات یا محدودیت صادراتی در برخی کالاها قائل شدیم که این نشان می‌دهد محصولات پتروشیمی در بازار‌های دنیا مشتری‌های فراوانی دارد.
 
بیات یادآور شد: هم‌چنین در کمتر از شش ماه موفق شدیم تمام الزامات استاندارد‌های اروپایی را پشت سر بگذاریم به‌طوری که حتی یک قطره از محصولات مایع و یک گرم از محصولات جامد از نظر کیفیت رد صلاحیت نشد. این درحالی است که بسیاری از مسوولان رده‌ بالای کشور‌های همسایه از ما گله‌مند هستند که چرا محصولات بیشتری به آن کشور‌ها صادر نمی‌کنیم.
 
معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: در داخل نیز نیاز به توزیع ندارد و اکثر محصولات در تمام نقاط کشور مصرف می‌شود و دائما این گله‌مندی وجود دارد که محصولات پتروشیمی در بورس عرضه می‌شود که در شش ماهه دوم نیاز به بورس نیز تامین شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون به بیش از 60 کشور محصول پتروشیمی صادر می کنیم، ادامه داد: برای صدور برخی کالاها بجز نفت و فرآوردهای نفتی باید تلاش بیشتری صورت گیرد ولی در شش ماهه دوم سال جاری به دلیل شرایط کشور برای صدور برخی کالاها ممنوعیت و یا محدودیت ایجاد شد که این نشان دهنده این است که محصولات پتروشیمی در هر جای دنیا قابل مصرف است ولی ما تنها به دلیل نیاز داخل مجبور به این کار شده ایم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در کمتر از شش ماه با تشکیل کارگروهی تمام استانداردهای اروپایی را برای محصولات پتروشیمی تهیه و تاییدیه آنها را اخذ کرده ایم به نوعی که حتی یک محصول نیز از نظر کیفیت رد نشد.

بیات با بیان اینکه 18.5 درصد از محصولات تولیدی به خاور دور، 22.7 درصد به چین، 31.3 درصد به آسیای میانه، 6.1 درصد جنوب شرقی آسیا، 6.2 درصد به آفریقا و یک درصد نیز به دیگر مناطق جهان صادر شده، گفت: دسترسی به خوراک فراوان و متنوع، ارزش ذاتی و جهانی کالاهای پتروشیمی، امکانات مناطق ویژه و دسترسی به مناطق آزاد، اعتبار صنعت پتروشیمی در بانک ها و موسسات اعتباری داخلی و خارجی، نام تجاری صنعت پتروشیمی، دانش و تجربه در مدیریت این صنایع، نیروی انسانی خبره و طرح های متنوع در این زمینه از جمله مزایای صنعت پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد برنامه های در دست اجرایی این صنعت گفت: براساس برنامه پنجم 73 طرح برای این صنعت در نظر گرفته شده که نیاز به 50 میلیون دلار تسهیلات ارزی و ریالی دارد که در صورت تامین 64 میلیون تن به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد. در حال حاضر ظرفیت تولید 60 میلیون تن است.

بیات در پایان در مورد صادرات غیرنفتی صنایع پتروشیمی گفت: فرآورده های پتروشیمی در صادرات غیرنفتی 38 درصد سهم داشته اند و از لحاظ صنعت نیز محصولات پتروشیمی دارای سهم 50 درصدی در صادرات بوده اند./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار