رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر مطرح کرد

لزوم ایجاد پژوهشکده فناوری مبل و منبت در ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: رایزنی برای ایجاد پژوهشکده فناوری مبل و منبت و نمایشگاه دائمی عرضه محصولات صنایع دستی انجام شده که امیدواریم آن را عملیاتی کنیم.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  محمدرضا بشری ، صنایع دستی را نماد و هویت و فرهنگ یک ملت برشمرد و اظهار داشت: کشور ما در زمینه انواع صنایع دستی در دنیا سرآمد است، اما مهم‌ترین عامل در حفظ این فرهنگ و هویت حمایت از این امر است.

وی با اشاره به نقش مهم و بی‌بدیل صنایع دستی در توسعه اشتغال پایدار در کشور ابراز داشت: حمایت و توسعه این صنایع در شهرستان ملایر طی سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و با توجه به ظرفیت‌های خوب شهرستان، در بخش صنایع دستی توانسته‌ایم این بخش را در شهرستان به ویژه در روستاها توسعه دهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از فعالیت 10 هزار نفر در بخش صنایع دستی در ملایر خبر داد و گفت: این تعداد در 5 هزار کارگاه تولیدی مشغول به فعالیت هستند.

وی، مهم‌ترین صنایع دستی ملایر را مبل و منبت برشمرد و گفت: هنرمندان این شهرستان در رشته‌های مرواربافی، قلم‌زنی، معرق، تارهای سنتی، سفال، گلیم‌بافی، مشبک، سنگ‌های قیمتی و... فعالیت دارند.

بشری با اشاره به ظرفیت‌های خوب شهرستان ملایر در صنعت مبل و منبت عنوان کرد: این صنعت درآمد خوبی داشته و علاوه بر منبت‌کاران عده‌ای از جوانان این شهرستان در کارگاه‌های رنگ‌کاری، رویه‌کوبی مبل و بخش حمل و نقل مبل و منبت مشغول به فعالیت هستند.

وی ضمن توجه به وجود ظرفیت‌ها در صنعت مبل و منبت ملایر تصریح کرد:  رایزنی‌هایی در حمایت از این صنعت با هدف ایجاد پژوهشکده فناوری مبل و منبت و نمایشگاه دائمی عرضه محصولات صنایع دستی انجام شده که امیدواریم بتوانیم موافقت آن را برای ایجاد این دو بحث بگیریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر، بحث بیمه را برای شاغلان صنایع دستی در ملایر را بسیار مهم برشمرد و گفت: از سال 88 تا کنون بیش از یک هزار و 800 نفر بیمه شده‌اند.

وی از شورای اسلامی ملایر و فرمانداری خواست نسبت به ساخت تندیسی از مبل و منبت در یکی از میادین و یا بلوارهای شهر ملایر به عنوان نماد مبل و منبت در کشور اقدام کنند.

بشری در ادامه ابراز داشت: در راستای حرکت به سمت عملی کردن شعار سال، توسعه صنایع دستی می‌تواند، نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا کند و با توسعه صادرات این بخش حماسه بزرگ اقتصادی را در بخش صادرات محصولات و صادرات غیرنفتی داشته باشیم.

وی افزود: نقش صنایع دستی در تولید ناخالص داخلی بر کسی پوشیده نیست و با توجه به اینکه در صنایعی مانند پتروشیمی و خودروسازی نیاز به سرمایه‌گذاری کلان داریم، می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر از جمله صنایع دستی به پیشرفت‌های اقتصادی خوبی دست پیدا کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ضمن تقدیر از رسانه‌های خبری در اطلاع‌رسانی در امر توسعه صنایع دستی شهرستان گفت: اطلاع‌رسانی درست در پیشرفت امور بسیار مؤثر است و در این راستا رسانه‌های استان همدان در این زمینه همیشه حامی خوب میراث فرهنگی بوده‌اند.
برچسب ها: فناوری ، ملایر ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.