شریف‌زاده: ‌عبادت مشایی بالاتر از عبادت روحانیون است/نبوی:به خاطر حمایت از احمدی‌نژاد از مردم عذرخواهی می‌کنم

مناظره حجت‌الاسلام نبوی و حجت‌السلام شریف زاده با محوریت نقد عملکرد فکری و فرهنگی دولت نهم و دهم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مناظره حجت‌الاسلام سید عباس نبوی و حجت‌الاسلام بهمن شریف‌زاده با محور نقد عملکرد فکری و فرهنگی دولت نهم و دهم به همت کانون اندیشه دانشجویی مسلمان در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.  
 
حجت‌الاسلام نبوی در انتقاد به بحث کرامت انسانی توسط دولت اظهار داشت: دولت جای پرداختن به این مباحث نیست، لذا چنین مسائلی در جایگاه خود یعنی دانشگاه و حوزه باید مورد بررسی قرار گیرد.  
 
وی با بیان اینکه برخی قوانین شریعت را با قوانین حال حاضر سازگار نمی‌دانند، گفت: اینگونه اشخاص در شریعت لیز می‌خورند و از آن فرار می‌کنند و در اوایل اصلاحات نیز با تفکر دینی بر سر همین است که بسیاری از موازین شرعی را مغایر با این روزگار می‌دانند.  
 
استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی فکر می‌کنند که آیا کسی نماینده خدا است، باید گفت آقایان دیر به این مباحث پرداخته‌اند لذا سالها پیش به این مباحث به صورت کار تحقیقی پرداخته شده است.
 
حجت‌الاسلام نبوی با بیان این مطلب که ادعا می‌کنند برای کرامت انسانی می‌‌خواهیم قدم برداریم اظهار داشت: اقدامی که دولت برای فرهنگ‌سازی در کیش و استادیوم آزادی انجام داد،‌ یک افتضاح بود، نه تلاش برای کرامت انسانی.
 
وی با اشاره به صحبت‌ مشایی مبنی بر اینکه نمی‌دانند از چه چیز منحرف‌اند تاکید کرد: شما از همه چیز منحرفید از پایه ارتباطی انسان با خدا، مسائل شریعت و دینی و از آنچه که برنامه‌ریزی کشور است تخلف کرده‌اید.  
 
مدیر موسسه پژوهشی فرهنگی تمدن و توسعه اسلامی گفت: در زمانی که مقام معظم رهبری در ارتباط با مظلومیت فرهنگ تذکر دادند، احمدی‌نژاد 2 هزار میلیارد بودجه به بخش فرهنگی اختصاص داد و حال باید بررسی شود که در امر فرهنگ این بودجه چگونه مدیریت شده است و یا 400 میلیونی را که دولت خرج بنیاد مولانا کرد به کجا رسید.
 
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی افزود: منتهای کرامت انسانی از دید دولت این است که می‌خواهند مدام پرده‌ها را کنار بزنند.
 
وی با انتقاد از شعاری که در استقبال از احمدی‌نژاد در فرودگاه مبنی بر "احمدی‌نژاد بت شکن،‌بت بزرگ را بشکن" تصریح کرد: این مسائل در شأن جامعه نیست و جامعه ما در رابطه با اندیشه‌ها فعالیت‌های اساسی داشته است و نباید به تخریب آنها بپردازیم.  
 
در ادامه این مناظره حجت‌الاسلام شریف‌زاده در پاسخ به بحث‌های مطرح شده از سوی نبوی گفت:‌ بین یک نشست علمی و گپ‌زدن تفاوت است و نباید پیش از فهم تفکر یک شخص به تخطئه و نقد ناقص او بپردازیم.  
 
وی با بیان اینکه متوجه نشدم که چرا آقای مشایی را اومانیست می‌دانند، اظهار داشت: اصل و اصول فرهنگی دولت، انسان است و سخن گفتن درباره انسان در زمانی که کشیشی مانند مارتین لوتر از آن سخن می‌گوید متفاوت با تعریف کلیسای کاتولیک است و در صورتی که لوتر خودش یک  کشیش بود پس نمی‌تواند با کلمات بازی کرده باشد.  
 
شریف‌زاده با بیان اینکه امثال لوتر مدرنیست را آفرید اظهار داشت:‌ سخن گفتن دکتر و مهندس از انسان بازی با کلمات نیست و نوع نگاه آنها در طول اراده به خدا تعریف می‌شود.
 
این حامی دولت با اشاره به گشت ارشاد گفت: موضع دکتر و مهندس در این رابطه مشخص است و همه می‌دانند که با این نحوه برخورد گشت ارشاد موافق نیستند.  
 
وی با اشاره به حمایت دولت از هنرمندان گفت: وقتی چند هنرمند نامزد انتخابات شوراها می‌شوند همه اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به آنها حمله می‌کنند که چه کاری می‌خواهید برای شهر بکنید؟
 
حجت‌الاسلام شریف‌زاده ادامه داد: آقایان تعریف‌شان از شهر محل زیست است اما نظر مشایی و احمدی‌نژاد بر این است که شهر بر پایه انسان اداره می‌شود شهر یک واحد انسانی است که باید در آن به فکر همدلی بود و احمدی‌نژاد برای بومی کردن علوم انسانی می‌گوید باید از طریق انسان، علوم انسانی بومی شود و در این رابطه طرح دارد، باید انسانی بودن را محور قرار دهیم.  
 
حجت‌الاسلام نبوی در ادامه این نشست با بیان اینکه خوب است به بخش کاربردی مسائل کشور منهای ریاکاری بپردازیم، گفت: آقای رئیس‌جمهور که بر روی گشت ارشاد تاکید داشته‌اند بعد از 2 سال نسبت به مواضع خود عقب‌نشینی کردند و قبل از دولت نهم و دهم چنین گشت ارشادی وجود نداشت.  
 
وی گفت:‌ فرض می‌کنیم آقای احمدی‌نژاد درست و صادقانه این بحث را مطرح کردند و مبنای آن حریم رفتار اجتماعی به صورت صددرصد کنترل شده توسط اجزای جامعه بود، یعنی عده‌ای عده دیگر را بازرسی کنند و یا اینکه می‌خواستند در مباحث غربی که چرا باید جلوی رفتارهای انسان را بگیریم پیش بروند و نظر کرامت انسانی دیدیم که آقای مشایی چه رفتاری با هنرمندان و هنرپیشه‌های خانم داشتند و نوع کرامت انسانی آقای احمدی‌نژاد نیز در مراسم چاوز نیز مشخص شد که هنوز عنوان می‌کنند فتوشاپ است.  
 
وی تاکید کرد: مبنای نظام این است که بایستی بتوانیم سطح هیجان‌انگیز جامعه را مدیریت کنیم و باید از فراز و نشیب‌های زیاد جلوگیری کنیم؛ ممکن است اسم گشت ارشاد بد باشد ولی باید آنرا به یک سامانه رسانید و این مشکل کشور ما صرفا نیست و همه کشورها با آن درگیر هستند.  
 
حجت‌‌الاسلام نبوی با انتقاد از نظریه آزادی احمدی‌نژاد گفت: آنچه از انسانیت آقایان فهمیدیم بی‌تفاوتی به این مسائل است و می‌گویند ما نمی‌خواهیم با هنرمندان بجنگیم و باید گفت در هنر هفتم مفاسد پنهانی به خاطر جذابیت‌های خاص خود امکان دارد پیش بیاید و موازین شرعی در این حیطه رعایت نمی‌شود و جمهوری اسلامی می‌خواهد به نظریه متعادل برسد اما آقایان به بی‌تفاوتی رسیده‌اند.
 
شریف‌زاده در پاسخ به حرف‌های نبوی گفت: اشکال اساسی طرز تفکر آقای نبوی این است که آغاز کار را کنترل می‌داند؛ گشت ارشاد با عناوین مختلف از گذشته وجود داشته است اما بنا را روی کنترل گذاشتیم، کنترل یا انسان، کدامیک در جامعه اصل هستند؟
 
وی ادامه داد: هنرمند را کنترل می‌کنیم و می‌گوییم بسیاری از فواحش در این بستر پیش می‌آید و برای هنرمند نقشه می‌کشیم که چگونه کار کند و فیلم بسازد و در این شرایط هنرمند نمی‌تواند کار اصلی خود را ارائه دهد، لذا هنرمند باید طوری کار کند که احساسات مخاطبان را نسبت به یک موضوع برانگیزد.  
 
وی با بیان اینکه ذات هنر خیر است، تصریح کرد: باید تکیه ما بر خیر بودن هنر باشد، اما باید و نبایدهایی که بر سر راه هنرمندان می‌گذاریم، فعالان این حیطه را در تنگنا و کنترل قرار می‌دهیم.
 
این روحانی حامی دولت با بیان اینکه خدا انسان را آفرید تا خود را نشان دهد، گفت: این باور مبنایی و عرفانی است و امام رضوان‌الله تعالی علیه بارها این جمله را تکرار کردند که دین برای دین است و باید به انسان بیاندیشیم نه به کنترل آن.
 
وی عنوان کرد:‌ عبادت مشایی بالاتر از عبادت روحانیون است، باید به انسان بیاندیشیم بعد شریعت را برای او برگزینیم و یا شریعت را برگزینیم و با باتوم بر سر انسان بکوبیم!
 
شریف‌زاده در بحث شریعت گفت: دینداران می‌خواهند بحث خدا را مطرح کنند که مبحث به انسان نرسد و روشنفکران می‌خواهند انسان را اصل بدانند و خدا را در حاشیه قرار دهند.  
 
حجت‌الاسلام نبوی با تاکید بر اینکه جریان انحرافی یعنی مغالطه و دعوای سر دین و انسان یا برعکس گفت:‌ چه کسی بر سر دین و خدا و انسان دعوا دارد، که بگوییم در این وهله جانب خدا را بگیریم یا انسان را که در این ارتباط هیچ تئوری وجود ندارد و دعوا بر سر اراده قانونمندی است که در شریعت به آن پرداخته شده است.  
 
وی با اشاره به اظهارنظر دولت در ارتباط با بحث‌هایی نظیر پرداختن به مسائل هنرمندان گفت: بحث سر انسان و کنترل نیست بلکه در مورد مقیاس و اندازه است و دولت جای این مباحث نیست، اگر می‌خواهد به مباحث فرهنگی بپردازد باید برنامه‌ای شفاف ارائه کند.  
 
استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد به بودجه فرهنگی و فعالیت‌های فرهنگ مشایی اظهار داشت: از دستگاه قضایی می خواهم که در پایان دولت در ارتباط با بودجه‌های فرهنگی که خرج شده است، پاسخگو باشد و من شخصا این درخواست را در دادستانی مطرح می‌کنم.
 
شریف‌زاده در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر اینکه ارتباط احمدی‌نژاد و مشایی با یعقوبی چیست‌؟ بیان داشت:‌ چنین مسئله‌ای نیست و علی یعقوبی ارتباطی با مهندس و دکتر نداشته است و انواع تهمت‌ها را به مشایی زدند و به من هم گفتند که وی مسئله امنیتی دارد، نزدیکش نشو و حالا تهمت جدیدی مبنی بر فساد اقتصادی به وی می‌زنند.  
 
وی با اشاره به ارتباط حسنه دولت با روحانیون گفت:‌در طول 35 سال انقلاب هیچ دولتی همانند دولت احمدی‌نژاد به روحانیون کمک نکرد و ارتباط این دولت با روحانیت از همه دولت‌ها بیشتر بود. 

شریف‌زاده گفت:‌ احمدی‌نژاد در هیات دولت روحانیونی را آورد که به هیات دولت درس اخلاق بدهد و حتی در طی دولتش به او انتقاد کردند که چرا از موسسه امام خمینی (ره)‌ آیت‌الله مصباح یزدی نیرو می‌آورد؟ 
 


وی تاکید کرد: این رفتار دولت خلاف گفته‌ای است که می‌گویند دولت با روحانیت ارتباط نداشته است.  
 
وی با اشاره به تسلط مشایی بر بحث مهدویت گفت:‌ هجمه‌هایی که به مشایی وارد می‌کنند مبنی بر مباحث مهدویت نابجا است چرا که در نشریه‌ای مهندس از مهدویت صحبت کردند و از قم به ما زنگ زدند که باز از این مطالب دارید و هیچ انتقادی نسبت به نوشته مشایی صورت نگرفت؛ وی‌ می‌تواند به صورت علمی ارتباط جهان را با مهدویت تصویر کند.  
 
این روحانی حامی دولت خطاب به حجت‌الاسلام نبوی گفت:‌ بنیاد مولانا و امثال این تفکرات باید در جامعه ترویج شود و اگر چنین تفکر دینی که در حال حاضر رواج دارد در جامعه ادامه پیدا کند به انزوای دین می‌انجامد که اگر دولت وارد این مقوله نشود، این دین مردم را به سلابه می‌کشد.
 
حجت‌الاسلام نبوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصولگرایان مطرح می‌کند دولت فعلی، همان دولتی نیست که از آن حمایت کردیم پس چرا افراد بابصیرت و اصولگراها پشتیبانی کردند، اظهار داشت:‌در سال 84 احمدی‌نژاد با شعارهای پایه‌ای انقلاب آمد و مردم نیز از رفتار دولت حمایت کردند و ما با این فکر که یک عقل فکوری آمد در راس قرار بگیرد از احمدی‌نژاد حمایت کردیم اما به مراتب پس از عملکردهای دولت و فاصله گرفتن افراد از رئیس‌جمهور متوجه اشتباه خود شدیم؛‌من شخصا بابت حمایت از احمدی‌نژاد عذرخواهی می‌کنم.
 
وی ادامه داد: ایراد مشایی به کم‌کاری حوزه  ایراد درستی است اما این مسئله ربطی به دولت ندارد و دولت را تبرئه نمی‌کند که در بخش‌های مختلف وارد شود.
 
حجت‌الاسلام نبوی با بیان اینکه تمام دولت‌ها به اندازه خود مورد حمایت رهبری بوده‌اند اما این چیزی را ثابت نمی‌کند، گفت: دولت‌ نهم و دهم در ابتدا مورد حمایت رهبری قرار گرفت تا بتواند در برابر مشکلات کار کند اما نسبت به آن مغرور شد و رهبری از  افراد متعددی تعریف کردند و آنها قدر خود را ندانستند و بالاتر از این که مقام معظم رهبری از احمدی‌نژاد حمایت کند در مورد آیت‌الله هاشمی گفت؛ هیچ کس مثل هاشمی برای من نمی‌شود.  
 
وی با اشاره به مباحث وقایع سال 88 گفت: هنوز خستگی مقام معظم رهبری از آن اتفاقات در نیامده ما می‌بینیم که جریان انحرافی از میان بچه‌مذهبی‌ها بیرون آمده و این مسئله‌ای بود که رهبری در سال‌های گذشته به عنوان فتنه‌ای بزرگتر یاد کردند و اهل حق باید کار خود را به صورت وظیفه در این راستا انجام دهند.  
 
شریف‌زاده در پاسخ نبوی گفت:‌ رهبری گفتند دولت احمدی‌نژاد ارزش‌های انقلاب را احیا کرد و شعارهای امام(ره) را زنده کرد و به احمدی‌نژاد نیز گفتند که دلیل مخالفت‌ها این است که شما دارید بر موازین انقلاب‌ پافشاری می‌کنید. 
 
شریف‌زاده در پاسخ به اینکه مشایی در گزینش اطلاعات رد شده است، گفت: این مسئله کذب محض است چرا که مشایی مسئول اطلاعات کردستان بوده و در آنجا کار فرهنگی کرده و مشکلات کردها را با کار فرهنگی حل کرده است.  
 
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر زندانی شدن دانشجویان در سال 88 اظهار داشت: مگر چقدر از حامیان دولت در زندان هستند و در ضمن مگر دم از تفکیک قوا نمی‌زنید برای پرداختن به مسئله زندانیان سیاسی چراغ سراغ احمدی‌نژاد می‌آیید که خود نمی‌تواند وارد زندان شود. آن کسی که به زندان انداخته، مسئول است.
 
شریف زاده در تصریح سخنرانی احمدی‌نژاد در میدان ولیعصر گفت:‌ احمدی‌نژاد تاکید کرد بسیاری از مخالفین از مردم کشور هستند و برخی در میان آنها خس و خاشاک‌اند و خیلی از کسانی که در میدان آزادی به اسم سبز‌ها آمدند آدم خوب و باخدایی هستند.  
 
شریف‌زاده ادامه داد:‌ برادرانی که پارچه سبز بستند شما آن را بردید در صف معاندانی که مسجد آتش زدند و شیشه شکستند.
 
وی در پاسخ به سوالی که چرا سعی در بزرگ کردن مشایی دارید گفت:‌ اصل و اصول مشایی انسان است و میزان عبادت ایشان را از نزدیک دیده‌ام.
 
این حامی دولت در  ارتباط با نوع رفتار و منش مشایی گفت: من سعی کرده‌ام دنباله‌رو تیم مشایی باشم چرا که مشایی در طی این چند سال در رابطه با اهانت‌هایی که به وی شده است حتی اشاره‌ای هم نکرده است و بنده مشایی را باور کردم.

انتهای پیام/  

برچسب ها: نبوی ، شریف ، نقد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار