فارس/

ایجاد رشته کارشناسی ارشد اتاق عمل

دبیر بورد اتاق عمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ضرورت تاسیس رشته کارشناسی ارشد اتاق عمل مورد تایید شورای معین وزارت علوم قرار گرفت

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، حسن فرهمند امروز اظهار داشت: با توجه به این موضوع که تنها راه برای تامین نیروی مورد نیاز آموزش تربیت استاد دارای مدرک کارشناسی ارشد اتاق عمل بود، ضرورت تاسیس رشته کارشناسی ارشد یکم اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب شورای معین وزارت علوم رسید.

وی افزود: این موضوع اگر در شورای گسترش و برنامه‌ریزی تصویب شود سال آینده پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی ارشد در سراسر کشور آغاز می‌شود.

فرهمند تصریح کرد: در حال حاضر به طور متوسط سالانه یک‌هزار و 500 دانشجوی اتاق عمل در دانشگاه‌های کشور پذیرفته می‌شود و از زمان تاسیس تاکنون 6 هزار دانشجو در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی بیان کرد: اگر این تعداد دانشجو تقسیم بر 54 دانشگاه کشور شود هر دانشگاه به طور متوسط 11 دانشجوی اتاق عمل تربیت می‌کند.

فرهمند ابراز داشت: 11 دانشجو اگر بر عدد 20 که تعداد نفرات متوسط یک کلاس است تقسیم شود برای هر دانشگاه حداقل شش استاد نیاز داریم.

وی اضافه کرد: با توجه به تعداد دانشگاه در استان‌های کشور 354 استاد اتاق عمل در کشور نیاز است و با احتساب اینکه هر دانشگاه در بالاترین سطح دارای چهار استاد در این رشته است، 200 استاد اتاق عمل در کشور کم داریم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در همین زمینه به خبرنگار فارس گفت: در اتاق عمل علاوه بر پزشکان متخصص و جراح باید کارشناسانی باشند که به فرایند جراحی کمک کنند.

غلامرضا حاتم افزود: تیم اتاق عمل تنها پزشک متخصص نیست بلکه کارشناسان و متخصصان دیگری هستند که دوره‌های ویژه‌ای را برای مراقبت از بیمار گذرانده‌اند.

وی بیان کرد: رشته اتاق عمل کاربرد بسیاری در ارتقای سلامت دارد و نقش این رشته در ارتقای شاخص‌های سلامت و درمان باید جدی‌تر گرفته شود.

حاتم ادامه داد: همین مدتی که این افراد در اتاق عمل حضور دارند و اعمالی که انجام می‌دهند احتیاج به گذراندن دوره‌های کارشناسی چهار ساله یا کاردانی دارد.

به گفته وی، وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی در سال 87 این رشته را در مقطع کارشناسی راه‌اندازی کرد تا بتواند نیاز اتاق عمل بیمارستان‌های سراسر کشور را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: این گام موفق بود و توانست کارشناسان خوبی را تربیت کند اما دغدغه این کارشناسان این است که به دلیل نیاز بیمارستان برای تربیت این افراد استاد کافی وجود ندارد.

این مسئول در ادامه گفت: در کشور ما دوره‌های تربیت استاد برای رشته‌های اتاق عمل وجود ندارد و اساتیدی که از گذشته بوده‌اند نیز در حال بازنشستگی هستند.

وی بیان داشت: با این وضعیت دوره‌هایی نیاز بود که در سطح کارشناسی ارشد و دکترا اساتید لازم این رشته تربیت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش توصیه کرد که تنها به میزان لازم دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل پذیرفته شود تا مسائل شغلی برای فارغ‌التحصیلان این رشته زدگی ایجاد نکند.

در این همایش یک روزه 210 نفر از کارشناسان و متخصصان کشور حضور داشتند و پنج سخنرانی ارائه شد./س

برچسب ها: رشته ، اتاق ، عمل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۶
Iran (Islamic Republic of)
Zeinab
۱۶:۲۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
سلام دوستان میخواستم بدونم کسی اینجا اطلاعی از مقطع دکترای رشته اتاق عمل در سایر کشور ها داره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۷ تير ۱۳۹۵
گفتن علت نگرفتن ارشداتاق عمل شیراز، دعوایی بوده که بین پرستاراواتاق عملیاشده.امیدوارم شایعه باشه.چون. .............
اینجاسکوت بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۴
تعدادافراددرکارشناسی ارشد روحداقل۵۰نفردرسالبگیریدمثل رشته انفورماتیک پزشکی
Iran (Islamic Republic of)
ابریشمی
۱۵:۰۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
سلام.سال95کدوم دانشگاههاارشداتاق عملومیارن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۲۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
امروز جشن فارع التحصیلی داشتیم اتاق عمل گرگان ورودی ۹۰
Iran (Islamic Republic of)
امیدرضا
۱۱:۲۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
سلام...خوشحالم که ارشد رشتمون بالاخره تصویب شد...اما من حتی ثبت نام هم نکردم...ارشد اتاق خوبه و موجب دلگرمی ماهاست اما تا وقتی که شان و شخصیت ما مورد توجه نباشه ارشد و کاردانی و کارشناسی فرقی نداره..تصویب این مقطع فقط برای اینه که ما اساتیدی که تخصصشون خود اتاق عمل باشه نداریم..امیدوارم اگه کسی وقتشوگذاشت و فارغ التحصیل این رشته شد جایگاهشم همون قدر بره بالا و بعضی هااااا بدونن این اشخاص حداقل شش سال برا این رشته زحمت کشیدن...من بیشتر منظورم محیط درمانیه وگرنه تو مراکز اموزشی که قرب و منزلت بالایی خواهند داشت...بازم خدا راشکر که ارشد اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۳
اینکه ارشد اتاق عمل اومده خیلی خوبه.اما کاش گفته میشد در چه تخصصایی دانشجو پذیرفته میشه.پرچم اتاق عملیای نهاوند بالاست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۱۵ ۲۷ دی ۱۳۹۳
با سلام میخواستم بدونم چرا ارشد بیهوشی را تصویب نمیکنن تا بچه های بیهوشی هم در رشته تخصصی خود ادامه تحصیل بدن.آیا این ظلم در حق فارغ التحصیلان رسته هوشبری نیست؟؟؟؟؟؟واقعا متاسفم
Kazakhstan
مهناز
۱۷:۰۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۳
باسلام ،توروخدا تکلیف مارو روشن کنید آخرش امسال ارشداتاق عمل میاد یانه؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۳۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۳
باسلام من تازه قبول شدم ازمسئولین خواهش میکنم دکترا این رشته راهم فراهم کنندممنون.
Iran (Islamic Republic of)
حلی
۲۱:۳۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
چشم
Iran (Islamic Republic of)
نعیمه
۱۵:۰۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
سلام..من شنیدم ک ارشداتاق عمل میخوادبرداشته شه لظفا کاری کنید ک مابتونیم در مقاطع بالاتر همادامه تحصیل بدیم چون واقعاخیلیا هستن ک ب این رشته علاقه دارن..خودمن خیلی دوست دارم ارشداتاق عمل امتحان بدم وقبول شم..لطفا واقعا ب این موضوع رسیدگی کنید..ممنون..
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۱:۳۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۲
سلام من رشته اتاق عملم خیلی خوشحالم این رشته قبول شدم بهش افتخارمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
مینا محمدزاده
۱۱:۳۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
با سلام.
من به تازگی شایعاتی مبنی بر لغو ارشد اتاق عمل شنیده ام.آیا این مطلب صحت دارد؟