توضيحات معاون اول قوه قضاييه در مورد احضار احمدي نژاد/ تخلف انتخاباتي گزارش نشد

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه حماسه سیاسی منتهی به انتخاب رئیس جمهور منتخب شد گفت: قانون‌مداری کاندیداها، اصحاب رسانه و مردم موجب شد تا پرونده‌ای در دستگاه قضایی بعنوان تخلفات انتخاباتی در سراسر کشور گزارش نشود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین "سید ابراهیم رئیسی" معاون اول قوه قضاییه در نشست خبری خود که امروز در ساختمان قوه قضاییه برگزار شد با اشاره به نامگذاری سال جاری به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی اظهار داشت: حضور بیش از 70 درصدی مردم و زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی این عزیزان خلق حماسه سیاسی را بوجود آورد لذا باید سربر‌آستان ربوبی سایید و شکر‌گذار خداوند باشیم.

**آمادگي دستگاه قضا براي همكاري با رئيس جمهور منتخب

 معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه حماسه سیاسی منتهی به انتخاب رئیس جمهور منتخب شد گفت: قرار است حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی 4 سال سکان‌دار دستگاه اجرایی باشد و قوه قضاییه نیز آمادگی لازم برای همکاری جهت انجام وظایف این نهاد اجرایی را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حماسه سیاسی زمینه‌ای برای خلق حماسه اقتصادی است تصريح كرد: در پرتو همکاری همه اجزای نظام و در رأی آن سران سه قوه این مهم برآورده می‌شود، در آغاز سال قوه قضاییه برای محقق‌شدن این شعار با تشکیل دادن کار‌گروهی سهم قوه قضاییه را در خلق حماسه سیاسی و اقتصادی بررسی کرد.

اين مقام ارشد قضايي تصریح کرد: قوه قضاییه در بحث انتخابات همکاری بسیار خوبی با سایر قوا و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی داشت همچنین برای تحقق حماسه سیاسی نیز دستورالعمل های لازم به دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف ابلاغ شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئیسی با اشاره به موضوعاتی که در خلق حماسه اقتصادی نقش مهمی دارند اظهار داشت: حمایت از سرمایه‌گذاری و کار‌آفرینی در دادگستری‌‌های استان‌های سراسر کشور باید توسط رؤسای کل دادگستری و بخش‌های نقش آفرین فعال شود همچنین با فعال شدن دفتری تحت عنوان سرمایه گذاری در سازمان بازرسی کل کشور می توان موانع را برطرف کرد.

**مبارزه با مفاسد اقتصادي


معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: دوستان ما در سازمان بازرسی کل کشور بحث صدور مجوز‌ها برای بخش خصوصی را دنبال می‌کنند تا مسائل برطرف شود همچنین دادگاه‌های رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی به ویژه مفاسد و پرونده‌های قاچاق کالا باید به صورت دقیق و صریح و به نحو مطلوب برگزار شوند.

وی با اشاره به هفته قوه قضاییه و سالگرد آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یاران وی گفت: این هفته بستر زمانی مناسبی است که همکاران ما در سراسر کشور عملکرد خود را با مردم در میان گذارده و تلاش‌های قضات در سراسر کشور را تبیین کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: قضاوت باید براساس عقل، حق، موضوع شناسی دقیق، تدبیر و صدور احکام عادلانه صورت گیرد.

وی تصريح كرد: در این هفته عملکرد قوه قضا از زبان رئیس دستگاه و سخنگوی قوه قضاییه تبين خواهد شد همچنین ما آمادگی داریم نقطه نظرات متخصصان و صاحب نظران و فرهیختگان را در مورد عملکرد دستگاه قضا مورد ارزیابی قرار دهیم.

**تخلف انتخاباتي نداشتيم


حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي با اشاره به نامگذاری یکی از روز‌های هفته قوه قضاییه به نام قانون‌مداری و توجه به قانون افزود: امروز توجه به قانون مورد تأکید همگان است همچنین انتخابات خوب و کاهش آمار تخلفات جدی حاکی از توجه به قانون و البته فعال‌شدن بخش‌های پیشگیری از تخلفات انتخاباتی بوده است.

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: قانون‌مداری کاندیداها، اصحاب رسانه و مردم موجب شد تا پرونده‌ای در دستگاه قضایی بعنوان تخلفات انتخاباتی در سراسر کشور گزارش نشود، بنابراین هرچه توجه به قانون در کشور بیشتر باشد شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا خواهیم بود.

وی ادامه داد: رعایت حقوق شهروندان نیز یکی دیگر از محورهای مورد تأکید دستگاه قضا است چرا که با توجه به این عامل شاهد کاهش تخلفات خواهیم بود.

حجت‌الاسلام رئیسی به سامانه خدمات الکترونیکی(سخا) اشاره و تصريح كرد: این شبکه تسریع رسیدگی به پرونده‌های قضایی را محقق مي‌كند، امروزه بیشتر از 70 درصد دادخواست‌ها به صورت الکترونیکی انجام شده و با یک کد ره‌گیری کار شروع می‌شود.
 
وي اظهار داشت: در سال جاری سامانه ثبت دادخواست‌ها(سخا) برنامه‌ریزی شده تا از طریق یک کد ره‌گیری تمامی کارها به صورت الکترونیکی در سراسر کشور انجام شود و مردم بهتر و بیشتر بتوانند در جریان تشکیل دستگاه قضایی و کارهایشان قرار گیرند.

معاون اول قوه قضاييه با اشاره به مسئله کمبود نیروی انسانی در این دستگاه خاطرنشان کرد: در سال جاری 1000 قاضی را در دستگاه قضایی جذب خواهیم کرد و این فرصتی برای رفع کمبودهای نیروی انسانی و رسیدگی به برنامه سریعتر در این حیطه می‌باشد.

وی تصريح كرد: نظارت بر عملکرد قضات در دیوان عالی کشور برنامه‌ریزی شده است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه پرونده‌های تشکیل شده مربوطه به مواد مخدر در محاکم و مجموعه قوه قضاییه یک دغدغه جدی است گفت: مواد مخدر و جرائم تولید شده از این ناحیه موضوع دغدغه‌آوری برای این دستگاه است چرا که عامل برخی سرقت‌ها و طلاق‌ها مربوط به مواد مخدر و اعتیاد می‌شود.

وی تصریح کرد: ما شاهد هستیم که در کشور افغانستان این مواد درحالی تولید می‌شوند که ناتو و آمریکا در آنجا حضور دارند، افزایش این مواد تا تولید 40 برابر و تبدیل آنها به سنتی به صنعتی حاکی از این است که تولید مواد مخدر زیر چتر آمریکا و کشور‌های عضو ناتو صورت می‌گیرد.
 
**برخورد جدي با قاچاقچيان مواد مخدر

معاون اول قوه قضاییه گفت: متأسفانه دادگاه عادلانه بین‌المللی که امروزه بتواند نظام سلطه را مورد بازخواست قرار دهد وجود ندارد البته ما بعنوان دستگاه قضایی در کشور خود پرونده‌ها را مورد بررسی قرار داده و با جدیت این مسئله را بررسی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: قوه قضاییه برای برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و مفسدان اقتصادی هیچگونه تردیدی به خود راه نمی‌دهد و برخورد قاطعی با این افراد دارد اما در یک نگاه آسیب شناسانه باید زمینه‌های این آسیب‌ها و معضلات از میان برود.

وی با بیان اینکه فعال شدن بخش پیشگیری از جرم نیازمند قانون است گفت: این فرآیند در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است که امیدواریم هرچه زودتر به دست قوه قضاییه برسد.

**توضيحات معاون اول دستگاه قضا در مورد احضار احمدي نژاد

اين مقام ارشد قضايي در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص احضار محمود احمدی نژاد به دادگاه گفت: درباره این موضوع سخنگوی قوه قضاییه در نشست خود با رسانه‌ها توضیحات لازم را ارائه خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه ارتباط رسانه‌ها با دستگاه قضایی به طریق روابط عمومی و سخنگوی محترم این دستگاه انجام می‌شود گفت: ارتباط بین دستگاه‌ها می‌بایست بر اساس قانون باشد چرا که ما تأکید داریم بهترین روش برای تنظیم روابط قوا قانون است.

وی تصریح کرد: بارها اعلام کردیم دستگاه قضایی معتقد است همه افراد در تمامی سمت‌ها در برابر قانون و عدالت یکسان هستند و سیاست این دستگاه این است که به صورت عادلانه پرونده‌ها را رسیدگی و موضوعات را به صورت شفاف بیان کند.

معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه سرمایه گذاری در کشور می‌بایست مورد حمایت بخش‌های مختلف قرار گیرد اظهار داشت: دستگاه قضایی می‌تواند در تضمین این سرمایه‌گذاری‌ها نقش مهمی داشته باشد چرا که از این راه چرخه‌های تولید در کشور هدایت می‌شود و نقدینگی و پول‌های سرگردان در مسیر تولید قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: باید در ممنوع‌الخروج شدن برخی کار‌آفرینان و سرمایه‌گذاران تجدید نظر شود و نظام بانکی راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد کند تا هم کارآفرینی انجام شده و هم معوقات بانکی پرداخته شود.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های رئیس دستگاه قضا کمبود بودجه و اعتبارات است افزود: ما در یک بخش حاکمیتی در جامعه کار می‌کنیم و فعالیت درآمدی نداریم لذا می‌بایست بودجه قوه قضاییه بصورت واقعی دیده شود تا مشکلات بخش‌های مختلف مرتفع شود.

وی گفت: هدیه یا خبر خوب دستگاه قضایی در این ایام این است که انشاء‌الله این قوه به سهم خود و با یک اراده مصمم در خلق حماسه اقتصادی چه در بخش‌های نظارتی و چه قضاوتی سهم بسزایی را ایفا می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه در پایان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر قاچاق کالا گفت: پرونده‌هایی که امروز در نقاط مرزی و شهرهای بندری وجود دارند حاکی از بررسی ها و اقدامات دستگاه قضایی است اما باید کاری کنیم تا قاچاق کالا برای قاچاقچیان مقرون به صرفه نباشد و این کار تنها از طریق ایجاد تحول در نظام صادرات و واردات امکان پذیر می‌باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نشست ، خبری ، رئیسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار