بررسی جرم توهین در گفت‌وگو با کارشناسان حقوقی؛

مجازات توهین به دیگران چیست؟

جرم توهین می‌تواند به شکل گفتار،کردار،نوشتار و حتی اشارات دست و چشم و نظایر آن باشد.بدین ترتیب اعمالی مثل آب دهان روی کسی انداختن،هل دادن تحقیر‌آمیز یا برداشتن خشونت‌آمیز کلاه یا روسری از سر شخصي محترم و پرتاب کردن آن به زمین با توجه به اینکه عرفا باعث تخفیف و تحقیر شخص است توهین کیفری محسوب می شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  انسان‌ها برای شأن و حیثیت معنوی خود احترام زیادی قایل هستند و حاضرند هر کاری انجام دهند تا آن را از تعرض مصون بدارند. در گذشته وقتی حیثیت یک شخص زیر سوال می‌رفت از راه‌های مختلفی مثل دوئل یا انتقام‌گیری درصدد احیای آن برمی‌‌آمد؛ اما با پیشرفت فرهنگ و تمدن دولت وظیفه برخورد با این موضوع را بر عهده گرفت و دوران دادگستری خصوصی به پایان رسید.

 در حال حاضر در بیشتر نظام‌های حقوقی جرمی به نام توهین و افترا پیش‌‌بینی شده است تا مردم از طریق اقامه دعوا تحت این عنوان از حیثیت خود دفاع کنند. در قانون مجازات اسلامی و در بخش تعزیرات این جرم و مجازات آن تعریف شده است. در ادامه در گفت‌و‌گو با کارشناسان به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

یک کارشناس حقوق جزا و جرم شناسی در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: در حقوق کشور ما اقدامات بسیاری برای برقراری احترام بین افراد جامعه انجام شده است که از آن جمله می‌توان به جرم‌انگاری توهین و فحاشی به دیگران در قانون مجازات اسلامی اشاره کرد. مصطفی دشتی خاطرنشان می‌کند که در ماده 608 این قانون مقرر شده است: مجازات توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد شلاق تا 74 ضربه و یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

وی توضیح می‌دهد: با دقت در مفاد این ماده مشخص می‌شود كه جرم توهین می‌تواند به شکل گفتار، کردار، نوشتار و حتی اشارات مختلف دست و چشم و نظایر آن باشد. بدین ترتیب اعمالی مثل آب دهان به روی دیگری انداختن، هل دادن تحقیر‌آمیز دیگری یا برداشتن خشونت‌آمیز کلاه یا روسری از سر شخصي محترم و پرتاب کردن آن به زمین با توجه به اینکه عرفا باعث تخفیف و تحقیر شخص است، می‌تواند توهین کیفری محسوب شود. همین طور برخی اشارات انگشتان دست در فرهنگ کشور ما یا کشورهای دیگر اهانت‌آمیز تلقی می‌شوند.

دشتی اضافه می‌کند: در این خصوص باید توجه داشت که توهین ممکن است به صورت حضوری یا غیابی باشد؛ در واقع لازم نیست حتما حضورا شخص مورد توهین قرار گیرد بلکه اگر فردی دیگری را در غیاب او هم مورد توهین قرار دهد مرتکب جرم توهین موضوع این ماده شده است. همچنین در انجام جرم توهین راست یا دروغ بودن نسبت‌ها شرط نیست و عمده مطلب این است که گفتار یا رفتار در نظر عرف وهن‌آور و سبک‌کننده باشد.

موضوع جرم توهين

این کارشناس حقوقی به بررسی موضوع جرم توهین می‌پردازد و می‌گوید: نکته دیگری که در مورد این جرم حائز اهمیت است این است که توهین باید نسبت به افراد حقیقی باشد و توهین به اشخاص حقوقی مثل اداراه‌ها قابل تحقق نیست. دیوان عالی کشور در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است: طرف اهانت باید شخص معینی باشد و اهانت به یک اداره یا دستگاه مشمول این ماده نیست.

البته در این خصوص که آیا ترک احترام نسبت به اشخاصی که در عرف و عادت دارای احترام و آبروی اجتماعی هستند نیز مشمول حکم این ماده قانونی قرار می‌گیرد یا خیر، بین حقوقدانان اختلاف نظر است؛ اما به عقیده برخی حقوقدانان توهین به صورت ترک فعل هم قابل تحقق است مثل اینکه نام شخصی را به قصد اهانت به صورت عادی (بدون لقب) به کار ببرند یا در مواردی به قصد اهانت از احترام به کسی خودداری کنند.

رويه پيگيري كيفري

دشتی در ادامه به روند پیگیری این جرم می‌پردازد و می‌گوید: در صورت وقوع جرم توهین، قرباني جرم یعنی کسی که به او توهینی روا داشته شده است، باید برای پیگیری موضوع و تحت تعقیب قرار دادن کسی که اقدام به توهین کرده است به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و با ابراز دلایل خود از جمله شهادت شهود موضوع را ثابت و متهم را به مجازات قانونی محکوم كند.

تقسیم‌بندی جرایم حیثیتی

یک وکیل دادگستری با اشاره به جرایم توهین و هتک حرمت، افترا و قذف می‌گوید: این جرایم با حیثیت افراد در ارتباط هستند. مهدی تیماجی در بررسی تفاوت این جرایم ابتدا به تفاوت در رکن مادی آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: احکام توهین در فصل‌های دوم و پانزدهم کتاب پنجم قانون مجازات مصوب 1370جزا و افترا در فصل بیست‌و‌هفتم این قانون بیان شده است و جرم سوم یعنی قذف به تنهایی موضوع باب پنجم کتاب دوم آن قانون است.

برخی می‌گویند جرم قذف زیرمجموعه افتراست. در قانون مجازات اسلامی افترا عبارت است از اينكه انسان جرمي را به كسي نسبت دهد، بدون آنكه قادر به اثبات آن باشد؛ پس اگر کسی جرمی را به کسی نسبت دهد متهم به افترا می‌شود، اما اگر کسی مطلب کذبی را به دیگری نسبت داد متهم به جرم نشر اکاذیب می‌شود.

 وی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم برداشت ساده‌ای از موضوع داشته باشیم باید بگوییم که افترا را از زاویه‌های مختلف می‌توان تقسیم‌بندی کرد. می‌توان گفت که برخی از موارد افترا ناموسی است که در قالب جرم قذف بحث می‌شود و برخی ناموسی نیست که موضوع ماده‌ 697 قانون مجازات اسلامی است. بنابراین در عمل میان این سه جرم باید تفاوت گذاشت. توهین هم خود انواع مختلفی دارد؛ ممکن است توهین به واسطه مقام بالای توهین‌شونده مجازات شدیدتری داشته باشد.

توهين به مقامات


این کارشناس حقوقی در بررسی جرم توهین به مقامات به عنوان یکی از مصادیق مشدد جرم توهین می‌پردازد و می‌گوید: طبیعتا هر آنچه شخصی که به او توهین می‌شود از شأن و مقام اجتماعی بالاتری برخوردار باشد توهین به او هم جرم بزرگ‌تری محسوب می‌شود؛ به همین دلیل توهین به مقامات دولتی دارای مجازاتی سنگین‌تر نسبت به توهین به افراد عادی است.

 تیماجی یادآور می‌شود که در ماده 609 قانون مجازات اسلامی آمده است: « هر کس با توجه سمت به یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس‌جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات و یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند به سه تا 6 ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود».

این وکیل دادگستری می‌گوید: برای تحقق جرم موضوع این ماده مرتکب باید شخصیت طرف توهین را بشناسد و واقف به سمت و مقام او باشد و الا عمل او توهین به شخص عادی محسوب می‌شود.

تیماجی خاطرنشان می‌کند: کیفری که قانونگذار در این ماده برای اهانت به کسانی که در سمت‌های مختلف دولتی وظایفی را انجام می‌دهند و به آن مناسبت مورد اهانت قرار می‌گیرند معین کرده است شدیدتر از مجازاتی است که در ماده گذشته نسبت به توهین به افراد عادی در نظر گرفته شده است. در این امر حفظ نظم عمومی و سیاست اداری کشور ملحوظ بوده و حق شخصی و فردی نیست که انصراف آنان از شکایت تعقیب جزایی را کلا موقوف كند.

البته در کشور ما از آن‌رو که مقام معظم رهبری هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ شرعی بالاترین مقام است جرم توهین به ايشان نیز با سایر توهین‌ها متفاوت است. در ماده 514 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 آمده است: هر کس به حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی رضوان‌الله علیه و مقام معظم رهبری به نحوی از انحا اهانت كند به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

مرتکب این جرم می‌تواند خارجی مسلمان و حتی غیرمسلمان باشد؛ زیرا لزوم احترام به مقامات مذکور در این ماده به نظام حاکم بر کشور ارتباط دارد و از تکالیف هر ایرانی و یا خارجی مقیم ایران است. در ضمن این جرم از جرایم عمدی است و سوء ‌نیت خاص آن قصد اهانت به مقامات مذکور است.

با توجه به آنچه کارشناسان مورد تاکید قرار دادند باید گفت که یکی از رسالت‌های مهم علم حقوق وضع قوانین و حفظ اخلاق در جامعه است. احترام گذاشتن به دیگران در گفتار و کردار یکی از بالاترین ارزش‌های اخلاقی است که قانونگذار نیز در این زمینه وارد عمل شده است. در شرع مقدس اسلام یکی از اموری که بسیار مورد تاکید و سفارش شارع مقدس قرار گرفته، حفظ آبروی دیگران است.

این موضوع تا آن حد اهمیت دارد که در برخی موارد حفظ آبروی دیگران حتی مهم‌تر از حفظ جان آنان است. در قانون مجازات اسلامی بر همین مبنا جرم توهین پیش بینی شده و برای کسی که مرتکب این جرم می‌شود مجازات سنگینی در نظر گرفته شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Germany
فروغ حیدری
۰۱:۵۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سلام سه ماه هست در یک داروخانه کاراموز هستم کا اموز تکنسین دارویی خانمی که در داروخانه مشاور پوست هست منو از پشت هل داد طوری که کم مونده بود زمین بخورم دوربین داروخانه همه جای داروخانه دوربین داره و فیلن موجود هست می خواستم بدونم جرم هل دادن چی می تونم از دستش شکایت کنم
Iran (Islamic Republic of)
Hadi
۲۰:۰۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام تورا خدا راهنمایی کنید
پدرزنم درپیامی به این موضوع
پدر خوبی نبودم،چون دست دخترمودادم به دست یه معتاده بی خانواده که تمام دارایی دخترمو دودهوا کنه،همیشه یه چشمش اشک باشه یه چشمش خون،اگرپدرخوبی میفهمیدم دخترم با یه بی مسئولیت ازدواج کرده که بایدخرج خونش وقسط های شوهربی غیرتشومن بدم، اگرپدرخوبی بودم میفهمیدم دخترم خوشبخت نیست چون همیشه لباس کهنه میپوشه از ناراحتی توخودشه ولی بمن چیزی نمیگه
به من نهمت ردنند ودروغ گفتند میخواستم ببینم جرمش جی هست؟برم شکایت کنم یانه
لطفا راهنمایی کنبد.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۸:۰۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
طرف جلوی من به یک خانمی خیلی فحش و بد و بیراه گفت .شاید بدترین فحشا و حالا این خانم از من خواسته برم علیه اون آقا شهادت بدهم تو دو راهی موندم یکی کمکم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
مریم شعاع اهری
۱۱:۳۶ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام همسایمون بارها نصف شب باصدای بلند ودادن صدای تلویزیون ورفت وامد با اسانسور درساعت ۲نصف شب باعث سلب اسایش ما می شود چند بار هم تذکر دادم ولی با توهین وافترا وفحاشی جواب می دهد اگه شکایت کنم چه حکمی دارد
Iran (Islamic Republic of)
على
۲۱:۲۹ ۱۴ دی ۱۳۹۸
اما متاسفانه پيگيرى اين مساله غير ممكن است چون غالبا شاهد نداره. تجربه شخصى گفتم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
مجازات فحش ناموس وفحش به مرده چه مجازاتی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
سلام اگه کسی در فضای مجازی به کسی فحش ناموسی بده حکمش چیه
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۲۳:۲۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام
زنداداشم با زنم حرفش شد بعد رفته به خواهرم و داداشم به دروغ گفته که زن من بهش فحش ناسزا داده...حالا من چجوری باید ازش شکایت کنم..راهکار بدین لطفا
Germany
محمدی
۲۱:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۸
شوهرم ثبات اخلاقی نداره ورفیق باز میباشد. چطور میتونم از دست ایشون شکایت کنم ودادخواست طلاق بدم طوری که به حق وحقوق هم برسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۶ دی ۱۳۹۷
اگر شخصی از اقوام در متن هایی که در پروفایلش بگذارد که فحش و توهین وتهمت به حیثیت شخص و زندگیش وهمسرش راداراباشد جرمش چیست ؟
شخصی از اقوام بانوشتن توهین و فحاشی وتهمت به من و همسرم و خانواده ام وحیثیتم به صورت پروفایل شخصیش انجام داده جرمش چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
سلام. مزاحمت ناموسی مجازاتش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام ببخشید خواستم به پرسم زن همسایه می گوید توی این کوچه رد باید نشی کوچه رو می بند کارت دارم بعد شوهرش بیاید دست اورا جر بده و با دست بزنه تو صورت فرد چه حکمی داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام ببخشید خواستم به پرسم زن همسایه می گوید توی این کوچه رد باید نشی کوچه رو می بند کارت دارم بعد شوهرش بیاید دست اورا جر بده و با دست بزنه تو صورت فرد چه حکمی داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۱۶ تير ۱۳۹۷
ایا برروی کاغذی توهین کنن و روی اتومبیل تو بزارن شامل مجازات میشه متونیم با تشخیص خط ثابت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۹ تير ۱۳۹۷
سلام ، چرا اینقدر زن در اسلام درفشار قرار دا رد وهرگونه ظلمی از طرف مرد به او رواست ،ودر چار دیواری خانه هیچ شاهدی برای دادگاه نمیتواند بیاورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
سلام خانمی هستم که با صاحب کار خودبحث مان شد چیرهای گفتم ولی نه زشت الان گفته شکایت کردم به نظر شما حکم چیست ایا شکایت جزه سابقه هم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
سلام خانمی هستم که با صاحب کار خودبحث مان شد چیرهای گفتم ولی نه زشت الان گفته شکایت کردم به نظر شما حکم چیست ایا شکایت جزه سابقه هم میشه
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۶:۴۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
سلام توهین راننده تاکسی ب مسافرش چ مجازاتی داره چ جوری میشه پیگیریش کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
سلام اگ ی راننده تاکسی ب مسافرش توهین کنه مثل این جمله(چرا مثله وحشیا پولو میگیری....) مجازاتش چیه و اینک چ جوری میشه ادبش کرد بخاطره این رفتارش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
سلام من یک خانم هستم دیروز همسایمون به خونمون حمله کرده ودر خونمون اسیب دیده ومنو هم بامشت ولگد کوبوند حالا مدیر ساختمانمون میگه شکایتتو پس بگیر وگرنه اینم میره شکایت میکنه برات دردسر میسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
یعنی مجازاتش فقط یکی از این 3 تاست؟؟ یا همشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر
۰۲:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
ب شخصی فحش دادم و گفته ازت شکایت میکنم ..درصورتی ک مخاطب من اون آدم نبوده و ب کسی دیگه این حرفو زدم ..اگرشکایت کنه من چکار کنم و مجازت این کار من چیه ممنونم .
Iran (Islamic Republic of)
داوود منتظر
۱۵:۲۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
با سلام..
اگر کسی ردی عکس پروفایل تلگرام خود ب کسی اهانت کند و ناسزا بگوید..ن پیام و ن عکس ب طرف بدهد ..فقط روی عکس پروفایلش نوشته باشد ..و بعد عکسها را پاک کند و اکانتش رو حذف کند قابل پیگیری هست و جرمش چیست مننون
Iran (Islamic Republic of)
جوادر
۰۹:۱۲ ۲۳ دی ۱۳۹۶
سلام
برادرم در شورا بخاطر مشکلی که باهمسرشون داشتند درگوش همسرش حرفایی زده وهمسرش بخاطرش شکایت کرده واونجا کسی جز مادرخانومش نبوده ونشنیده ایا میتونه برادرمومحکوم کنه درصورتی که ممکنه شاهد الکی برای شهادت بیاره
United States of America
علی مرادی
۰۱:۴۲ ۲۲ دی ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
بیتا
۱۵:۳۱ ۱۸ دی ۱۳۹۶
سلام. من متن رو خوندم. امروز تو مدرسه مشاور مذهبی بی هیچ دلیلی سر من خیلی داد کشید. خیلی خیلی داد کشید. جلوی همه ی همکلاسی هام . و به این جرم که من بعش بی احترامی کردم. در صورتی که من هیچ کاری نکرده بودم. مدیر هم فقط حرف اونو قبول داره و بهش میگم به غیر از من ۱۸ نفر دیگه هم توی اون کلاس بودن ولی قبول نداره و میخواد انظباط منو کم کنه. هر چی هم خودم میگم قبول نمیکنه. مشاور مذهبی هم همه ی اتفاقات رو ۱۸۰ درجه چرخونده و حرف های منو عوض کرده و میگه. خواستم بدونم میتونم شکایت کنم؟ لطفا اگر کسی میدونه جواب بده مسئله ی انظباط و معدله. امسال انتخاب رشته دارم خیلی واسم مهمه. هر چی هم بهشون میگم حرف منو حساب نمیکنن. لطفا کمک کنید. این زنه ۳ ساله میاد سر کلاسمون به زبون بی زبونی بهمون توهین میکنه و همش بهمون طعنه میزنه که شما تیزهوشید و فک میکنین مدرسه ی تیزهوشان قبول شدین قله ی اورست رو فتح کردین؟
خواشمندم کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۰:۴۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
دوست گرام و عزیز
با توجه به تجربه حقوقی که دارم اثبات این موضوع در محاکم حقوقی هم ان که زمان براست و هم ان که نیاز به شاهد می باشداز طرفی اگر این موضوع در کلاس زیاد شما را ازار می دهد بهتر است یک شکواییه در برگه اچار شرح ماجرا را بنویسید و ان را به امضاءتنی چند از دوستانتان برسانید و ان را به کارشناسی ارزیابی عملکرد اداره اموزش و پرورش مدرسه ای که در ان درس می خوانید نمایید تا ان ها به عنوان ضابطان دستگاه مربوطه اقدام نمایند. به هرحال توصیه بنده این است با توجه به ان که امسال انتخاب
رشته دارید از این موضوع صرف نظر نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
یعنی مجازاتش فقط یکی از این 3 تاست؟؟ یا همشه؟؟؟
Netherlands
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۷ دی ۱۳۹۶
معمولا جریمه نقدی و مجازات کیفری (شلاقو زندان ...) با همند. بنابر شرایطی می تواند هر سه باشد ولی معمولا با همند.
Germany
سمیه صحرانورد
۱۴:۱۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
سلام اگه کسی در خونه ای پرخاشگری کند ولی در دادگاه کسی برای شهادت میاد ولی دیده باشم باید چیکار کرد
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۰۸:۰۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
سلام
ممنون از مطلب ارزشمندتون.
سوالی دارم. سال گذشته خانه ای خریدیم. کابینت ساز بسیار بدقول و کار را بی کیفیت تحویل داد. دیروز مرا در گروهی عضو کرد که کارهایش را نشان می داد. از گروه خارج شدم و بطور خصوصی برایش نوشتم بی نزاکت- دروغگو- غیر حرفه ای و بی اخلاق. تهدید کرده که شکایت می کنم تا جواب بی احترامی را ببینی. من می توانم پرینت تعداد تماس ها و پیامک هایم را ارائه کنم برای اثبات تک تک واژه هایی که نوشتم؟ ایشان می تواند از من شکایت کند و نتیجه چیست؟
ممنون از شما
Iran (Islamic Republic of)
راضیه زمانی
۱۰:۰۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
با عرض سلام خدمت شما عزیزان
اینجانب مورد توهین و فحاشی و ریختن آب دهان از طرف برادر شوهرم درسال گذشته قرار گرفته وبرای دفاع از حقوق خود به دادگستری استان در حوزه کردکوی مراجعه کرده پیگیری قانونی نموده که بنا به اعتراف خود متشاکی برای اقرار خطا نزددادستان محترم محکومبه بیست ضربه شلاق بوده که درمقابل باپرداخت وجه مالی تبرعه شد
Iran (Islamic Republic of)
راضیه زمانی
۱۰:۰۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
با عرض سلام خدمت شما عزیزان
اینجانب مورد توهین و فحاشی و ریختن آب دهان از طرف برادر شوهرم درسال گذشته قرار گرفته وبرای دفاع از حقوق خود به دادگستری استان در حوزه کردکوی مراجعه کرده پیگیری قانونی نموده که بنا به اعتراف خود متشاکی برای اقرار خطا نزددادستان محترم محکومبه بیست ضربه شلاق بوده که درمقابل باپرداخت وجه مالی تبرعه شد
Netherlands
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۷ دی ۱۳۹۶
ایول راضیه خانم
Iran (Islamic Republic of)
n
۲۳:۲۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
جرمش فقط یکی از اینهاست یا باید همش باشه منظورم اینه که فقط جریمش میکنن یا شلاق و جریمه هردو باهمه
Netherlands
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۷ دی ۱۳۹۶
با هم
Iran (Islamic Republic of)
n
۲۳:۲۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
جرمش فقط یکی از اینهاست یا باید همش باشه منظورم اینه که فقط جریمش میکنن یا شلاق و جریمه هردو باهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
یعنی مجازاتش فقط یکی از این 3 تاست؟؟ یا همشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
ممنون ازمطالب مفیدتون
Iran (Islamic Republic of)
??
۰۲:۴۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
علی آبادانی
۱۵:۴۵ ۳۰ تير ۱۳۹۶
آیا اگر کسی با توهین مکرر به شخصی و کسی که مورد توهین قرار گرفته با توهین کننده درگیر شود و توهین کننده هنگام درگیری چند خراش بردارد توهین کننده میتواند شکایت کند لطفا جواب بدهید
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۴:۵۴ ۱۵ تير ۱۳۹۶
يكي از همكاران خانوم ما پشت سر بعضي از همكاران و مديركل گفتن:
مديركل يه مشت نخاله دور خودش جمع كرده و با رفتنش دوره نخاله ها هم تموم ميشه البته حراست به ايشون تذكر دادن ولي مي خواستم بدونم جمله و حرف شون رو ميشه پيگيري قانوني كرد؟
Iran (Islamic Republic of)
معصومه همتی
۲۰:۵۰ ۰۳ تير ۱۳۹۶
اگرکسی همساسه خودرابه زنامتهم کندوفحش وناسزابدهد ودادگاه اورابه صدهزارتومان جریمه محکوم کند چگونه می توان حکم رابرگرداند وجریمه شلاق راقطعی کرد تادرس عبرتی برای دیگران باشد
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۲:۱۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
یعنی مجازاتش فقط یکی از این 3 تاست؟؟ یا همشه؟؟؟
United States of America
ناشناس
۰۵:۲۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
من درساختمان کار می کنم همه در س خ افغانی به بند تهمت دستور قتل من دادن اون موقع من شاهد از کجا بیارم ایا قبل از درگیری من باید 4نفر ببرم تا نظارگر ما باشند تا در دادسر شاهدت بدهن
Afghanistan
فواد
۱۴:۳۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۶
در جرم قذف امام ها چهار شاهد را گفته اند اگر کسی خانم خود را در حال زنا با مرد نامحرم دیگر ببیند و ۲شاهد وجود دارد آیا شاهدی این دو نفر در دادگاه قابل قبول نیست. و اگر نیست باید شلاق زده شود یا خیر .اگر شلاق زده شود این مرد که حق میگوید و زن دروغ باز این جا نفر بیگناه که دیده شلاق زده میشود . در حضور عام . آیا شلاق زدن بر دو شاهد درست است یا خیر.
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۱۷ تير ۱۳۹۵
اگر ب یک نفر فحش ناموسی داده شود و طرفی ک مورد فحش قرار گرفته شکایت کند توهین ب مامور راهنمایی رانندگی ولی کسی ک فحش داده نمیدونسته مخاطبش مامور راهنمایی رانندگی بوده چه حکمی دارد؟جواب لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۹ تير ۱۳۹۵
سلام .حال که درماده 608اگرکسی به ناموس کسی فحاشی کند نهايتا به 100هزارتومان جريمه محکوم ميشود افراد بی حيا ناموس برای مردم نميزارند.وچرابايد ناموس افراد عادی بايک فرظن معاون يک جاي فرق دارشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۸ تير ۱۳۹۵
ایا اگر قاصی به یک نفر که از برادر خودش دفاع میکند بی حرمتی کند ایا مجازات دارد یا میتوان از دست وی شکایت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
اطلاعاتتون عالیه اماکسانیکه ازسوی اطرافیان خوددر منزل هتک حرمت میشوند وتحت هزاران تهمت وتوهین قرارمیگیرندآیا راهی برایشان وجوددارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
ایا وقتی خانمی هم بارها به به کسی ناسزا بگوید جرم نیست ولی وقتی جوابش رادادی جرم می شود؟
Netherlands
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۷ دی ۱۳۹۶
چه ربطی داره؟ هر کی توهین کنه جرمه ولی اگه کاری کرده کسی که باعث شده اون خانم توهین کنه مثلا دنبالش راه افتاره یا مزاحمت ایجاد کرده اون موقع اون مرد مقصر خواهد بود ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۴
با سلام مطالب بسیار علمی و جالبی درج کرده اید و جای تشکر دارد ممنون میشوم اگر توضیح دهید که آیا مجازات فردی که مثلا به قاضی توهین میکند با فردی که به مدیر اجرای احکام توهین میکند یا فردی که به ریس دفتر قاضی توهین میکند یکی است منظورم این است که حبس جزا شلاق کدام اعمال میشود با تشکر
Netherlands
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۷ دی ۱۳۹۶
من دقیقا پاسخ سوال شمارو نمی دونم ولی اگر کسی به مقامات در حین انجام وظیفه (مثلا به قاضی زمانیکه ایشون در دادگاه هستن) توهین کنه به دلیل مانع کار شدن و توهین به شخص در هنگام انجام وظیفه مجازات اونها بیشتر خواهد بود تا حتی حبس بی خرید و با مجازات دعوا خیابانی یکی نیست مثلا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
باسلام وخسته نباشیدمطالب نوشته شده خوبی بودامااگرکسی به فردنظامی به شغلش توهین شودچه مجازاتی دارد؟ مثلابه شغل مقدس سپاه؟ لطفاراهنمایی کنبد؟
Netherlands
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۷ دی ۱۳۹۶
فکر کنم جرم سنگینی داشته باشه
آخرین اخبار