عمرو موسي:

ظرف چند روز يا چند هفته آينده دولت جديد مصر تشکيل مي شود/ مرسي در اقامت جبري نيست بلکه تحت حمايت است

عمرو موسي از رهبران جبهه نجات ملي مخالف دولت محمد مرسي رييس جمهور برکنار شده مصر در گفتگو با شبکه تلويزيوني روسيا اليوم گفت: ما پيش بيني مي کنيم که ظرف چند روز يا چند هفته آينده دولت جديد مصر تشکيل شود. ماموريت آن مديريت دوره انتقالي کنوني است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وي افزود: همچنين به زودي چندين کميته اساسي تشکيل مي شود و ماموريت هاي مشخصي بر عهده آن ها گذاشته مي شود. ماموريت اصلي يکي از اين کميته ها تلاش براي تحقق آشتي ملي در مصر است. کميته ديگر نيز مسئول تدوين قانون اساسي است. ما همه تلاش خود را براي پويايي مجدد مصر انجام مي دهيم. ما کاري خواهيم کرد که مصر به سمت جلو حرکت و فرصت هاي از دست رفته در طول يک سال گذشته را جبران کند. بعد از اين که مذاکره با ارتش پايان يابد دولت جديد و گروه جديد اداره امور کشور را به دست مي گيرد. درباره جبهه نجات ملي بايد بگويم که يکي از گروه هاي مخالف دولت در دوره حکومتداري محمد مرسي بود ولي ديگر فعاليت نخواهد داشت. ديگر اين جبهه مخالف دولت نيست بلکه يک مجموعه و گروه حامي و مويد دولت جديد خواهد بود و به آن براي پيشبرد اهدافش کمک خواهد کرد. نيروهاي ارتش و مسلح همواره تلاش مي کنند قانون را پياده و ثبات و امنيت را در کشور برقرار کنند. مردمي که سي ام ژوئن نيز به خيابان ها ريختند در واقع به نوعي مخالفت خود را با نظام مرسي اعلام کردند. آنان در خيابان ها باقي مي مانند و قطعا تا زماني که مطالباتشان محقق شود به ماندن ادامه مي دهند. پيام مخالفان دولت مرسي تنها تغيير دولت نبود بلکه تلاش براي پيشبرد و توسعه کشور و نجات آن از شرايط کنوني است. ما با گامي قوي و اراده اي محکم مي توانيم کشور را به مسير صحيح خود بازگردانيم. همه جهان تحولات مصر را ديد و پيگيري کردند. ميليون ها انسان به خيابان ها ريختند و مخالفت خود را با نظام سابق ( مرسي ) اعلام کردند. به همين علت آن چه که در مصر رخ داده است کودتا نيست بلکه يک قيام مردمي عظيم بود. ارتش مصر  فقط در يک مرحله و آن بعد از برپايي تظاهرات ميليوني و گسترده حرکتي انجام داد. حرکت ارتش در واکنش به اظهارات مرسي بود که تهديد به خشونت کرد و اين ( تهديد مرسي ) يعني مصر در معرض تهديد قرار گرفته است. بنابراين آن چه در مصر رخ داد يک انقلاب مردمي بود نه کودتا. اين تصميمي بود که ميليون ها مصري خشمگين از نظام سابق اتخاذ کردند و ارتش نيز از خواسته مردمي حمايت کرد. همه مي دانند ارتش چندين بيانيه صادر کرد. در اين بيانيه ها به تبيين ديدگاه خود درباره مصر و تحولات آن پرداخت. اوضاع را خطرناک توصيف کرد. خواستار آشتي ملي و گفتگو ميان گروه ها و احزاب مختلف شد. پيام هاي ارتش براي همه روشن و مسالمت آميز بود. در آخرين بيانيه برکناري مرسي از قدرت را خواستار شد و آن را به سود همه دانست ولي مرسي خروج کرد و آخرين سخنراني وي سرشار از تهديد و هشدار بود. اين سخنراني در واقع عامل اصلي براي آماده باش همه نيروهاي امنيتي از جمله نيروهاي مسلح شد.  

عمرو موسي افزود: ارتش در قيام مردمي عليه نظام مرسي هيچ نقشي نداشت بلکه اين قيام خودجوش بود. مردم در واقع در اعتراض به عملکرد نظام مرسي و شکست آن در مديريت امور کشور قيام کردند. اين يک حقيقت مسلم است. من در اين جا توصيف برخي از رسانه هاي غربي از تحولات مصر به کودتا را قبول ندارم. ما غافلگير شديم زماني که ديديم اين رسانه ها اصرار دارند قيام مردمي را کودتا عليه دموکراسي بدانند. انگار در دوره مرسي دموکراسي واقعي بر کشور حاکم و اوضاع وفق مراد بوده است. بسياري از کشورهاي غربي معتقدند که اقتصاد مصر در حال فروپاشي است. به جاي اين که به مصر براي نجات اوضاع اقتصادي اش کمک کنند ترجيح دادند مرسي و ديگر اعضاي دولت وي را آزمايش کنند. ناکامي دولت مرسي در اداره امور کشور و بهبود شرايط براي مردم علت اصلي وقوع انقلاب مردمي بود. 

وي تاکيد کرد من معتقدم که مرسي در زمان نامزدي براي تصدي سمت رياست جمهوري طرفداراني داشت اين طرفداران محصور به گروه اخوان المسلمين نبود. ولي امروز بسياري از کساني که به وي راي دادند به او اعتماد ندارند و از دولت وي حمايت نمي کنند. علت اصلي اين بي اعتمادي ناکامي و شکست مرسي در ارائه خدمات در زمينه هاي حياتي به خصوص در زمينه اقتصادي و امنيتي بود. به همين دليل نمي توانيم بگوييم درگيري ها در مصر بين دو گروه ديني و غير ديني است. هرگز چنين نيست. اگر دولت مرسي مي توانست در زمينه هايي که به آن اشاره کرديم به پيشرفت هايي دست يابد و در کشور اصلاحاتي ايجاد کند و چرخ پيشرفت را به جلو سوق دهد هرگز چنين اتفاقي براي وي رخ نمي داد و هنوز هم به عنوان رييس جمهور به کار خود ادامه مي داد. 
موسي تصريح کرد گروه اخوان المسلمين که دعوت به خشونت و درگيري مي کنند سخت در اشتباهند و در آينده به اشتباه خود پي خواهند برد. اين يعني آنان مي خواهند کشور را وارد مرحله خونيني کنند. در نهايت امر کسي که به اين کار مبادرت ورزد و آغاز کننده باشد در آينده بهاي بسيار سنگيني خواهد داد. زيرا ملت مصر آمادگي ورود به چنين تجربه خونباري را ندارد. مشروعيت يک اصل عمومي است. مشروعيت فقط در صندوق هاي راي متبلور نمي شود. صندوق هاي راي تنها بخشي از مشروعيت و دموکراسي است ولي به تنهايي کافي نيست. من از اظهارات برخي ها تعجب مي کنم زماني که مي گويند دموکراسي يعني صندوق راي. پس اگر شخصي در انتخابات پيروز شد از حق مطلق برخوردار است که هرکاري مطلوب وي است انجام دهد. فقط با اين توجيه که با اکثريت پيروز شده است. اين يک امري غلط و نادرست است. 

اکنون کشور به ثبات و آرامش نياز دارد. ما همچنين به افرادي با لياقت و شايسته براي امور کشور نياز داريم. مصر اکنون به حکومتي شايسته و فن سالاري نياز دارد که آن را به ساحل امنيت برساند. دولت مرسي از شايستگي لازم براي اداره امور کشور برخوردار نبود. مصر اکنون يک دوره استثنايي را پشت سر مي گذراند و نمي توان منتظر ماند و ديد که چه اتفاقي رخ مي دهد. مصر در يک مسير لغزنده بسيار خطرناکي حرکت مي کند و چيزي که ما از آن بيم داريم فروپاشي کشور است. اين چيزي است که نبايد اجازه داد رخ دهد. مردم ديگر حاضر نيستند شرايط موجود را تحمل کنند. دولت مصر در طول يک سال گذشته عملکرد مفتضحانه اي داشت. چرا بايد باز هم با شکست و ناکامي زندگي کنيم. هيچ کسي قبول نمي کند دايما با شکست زندگي کند. بنابراين بايد به دولتي جديد فرصت جديدي داد و من اميدوارم موفق باشد. جبهه نجات ملي ديگر يک گروه مخالف نيست. قطعا ما در برنامه هاي خود تجديد نظر مي کنيم. ما با توجه به شرايط کنوني در کنار هر دولت جديدي که راس کار بيايد هستيم و با آن همکاري و از آن حمايت مي کنيم. من هم موافقم که جبهه نجات ملي خود  متحد نيست. ولي ما اکنون وارد مرحله متفاوتي با گذشته شده ايم. ما بايد دست دوستي و کمک به سوي گروه اخوان المسلمين دراز کنيم. هيچ حزب و گروهي نبايد در عرصه سياسي مصر منزوي يا به حاشيه رانده شود. استثنا قائل شدن نبايد به قاعده بازي تبديل شود. اخوان المسلمين حزب آزادي و عدالت دارد. اين حزب بايد بخشي از تلاش ها براي تحقق آشتي ملي باشد. آنان مي توانند در انتخابات آينده شرکت و رقابت کنند. اين يعني آنان نيز مانند احزاب ديگر حق و حقوقي دارند. شايعات زيادي درباره بازداشت گروه زيادي از رهبران اخوان المسلمين وجو دارد. شايع شده است که ده ها نفر از اعضاي بلندپايه حزب آزادي و عدالت نيز در بازداشت هستند. ولي ديروز فهميديم که آقاي بديع ( رهبر اخوان المسلمين ) هرگز بازداشت نشده است. در چنين شرايطي است که شايعات زياد و زيادتر مي شود. حقيقت اين است که اکثر اخبار منتشر شده درباره بازداشت رهبران اخوان المسلمين دقيق نيست. برخي از رهبران اين گروه به اتهام مقابله با ارتش و اخلال در نظام بازداشت  شده اند. من مي خواهم به موضوع مهمي اشاره کنم و آن اين که مرسي خودش در اقامت جبري قرار ندارد بلکه تحت حمايت است. 



برچسب ها: مصر ، مرسی ، جبر ، روسیاالیوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار