گزارش/

پرونده نگین غرب به کجا رسید؟

پس از انتشار آگهي پیش‌فروش پروژه نگین غرب حدود 5 هزار نفر اقدام به سرمايه‌گذاري در اين مجتمع كردند که قرار بود ساختمان‌هاي پيش فروش شده طي 24 ماه به متقاضيان واگذار شود، امري كه البته پس از گذشت چند سال از زمان مقرر هنوز محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، ماجراي پروژه نگين غرب از سال 1379 و در پي انتشار آگهي پيش فروش واحدهاي تجاري و مسكوني مجتمع نگين غرب انجمن انبوه سازان شفق آغاز شد.

ناکامی پروژه نگین غرب و آزادی متصدی این امر

پس از انتشار اين آگهي حدود 5 هزار نفر از مردم تهران و كرج اقدام به سرمايه‌گذاري براي ساخت و ساز در اين مجتمع كردند بر اساس قول و قرار سازندگان اين مجتمع مسكوني قرار بود ساختمان‌هاي پيش فروش شده طي مدت زمان 24 ماه به متقاضيان واگذار شود، امري كه البته پس از گذشت چند سال از زمان مقرر هنوز اين واحدها واگذار نشده است.

تأخير در ساخت ساختمان‌هاي از پيش قول داده شده باعث شد تا متقاضيان واحدهاي مسكوني مجتمع نگين غرب در تاريخ يازدهم اسفندماه سال 86 تجمعي را در برابر قوه قضاييه براي رسيدگي به اعتراض خود مبني بر رسيدگي به درخواستشان برگزار كنند.

پس از اولين شكايت جمعي ازدست اندركاران مجتمع نگين غرب، متصدي ساخت واحدهاي مسكوني اين مجتمع دستگير شد كه با سپردن قرار وثيقه 700ميليارد توماني از زندان آزاد شد.

پيش از اين رئيس انجمن مجتمع نگين غرب با اشاره به ثبت نام 5هزار نفر در پروژه مجتمع مسكوني نگين غرب گفته است از اين تعداد تنها به 1500نفر واحدهاي مسكوني واگذار شده است.

با اين همه بنا بر اظهارات رئيس كل دادگستري استان تهران در سال 87 پس از گذشت 8 سال از زمان ثبت نام متقاضيان هنوز مشكل 1500 مالباخته حل نشده است.

دادگستري كل استان تهران نيز پس از این ماجرا اعلام كرد که پيش خريداران پروژه نگين غرب كه تا كنون وضعيتشان مشخص نشده در اسرع وقت (طي مدت 15 روز از تاريخ 27/8/87) جهت تعيين واحد و اخذ تائيديه محضري به دفتر خانه شماره 644 مراجعه كنند.

در اطلاعيه دادگستري كل استان تهران آمده بود كه در صورت عدم مراجعه در موعد مقرر مراتب به منزله انصراف تلقي و واحد تعيين شده به اعضاء ديگر با توجه به تاريخ قرارداد واگذار خواهد شد.

همچنين بنا بر اطلاعيه دادگستري تهران اعضايي كه تمايل به دريافت زمين ندارند بايد پس از مهيا شدن شرايط و امكان فروش اراضي تقاضاي خود را به هيئت منتخب ارائه كنند.

رئيس كل دادگستري استان تهران در آذرماه همان سال گفت: مشكل تمامي مالباختگان طي يك الي دو ماه آينده حل خواهد شد.

فراخوان دادسراي تهران به ‌شكات پرونده نگين‌غرب

اما دادسراي عمومي و انقلاب تهران در خرداد سال 89 با صدور اطلاعيه‌اي از شكات پرونده موسوم به نگين غرب خواست در اسرع وقت نسبت به معرفي نماينده پيشنهادي خود اقدام كنند.

‌در اين اطلاعيه آمده بود: ‌با توجه به اينكه در نظر است از نمايندگان شكات در پرونده ‌محكومين "فروغي" و "رياضي" (‌انبوه‌سازان شفق و مرواريد‌) در هيئت پيگيري و حل مشكل اين پرونده استفاده شود، به كليه شكات و افراد ذي‌نفع (‌داراي قرارداد‌) اعلام مي‌شود نماينده پيشنهادي خود را از طريق سايت www.tehrandad.ir ظرف مدت يك هفته از تاريخ 24 لغايت 31 خرداد‌ماه جاري معرفي كنند.

پس از درج اين اطلاعيه در سايت فو‌ق، مراسم تعيين نمايندگان شكات با حضور نمايندگان دادستاني و شعبه‌هاي دادگاه تجديدنظر تهران صورت خواهد گرفت‌.

در اين رابطه، پيشتر صلاحيت 15 نفر از نمايندگان معرفي شده توسط نهادهاي ذي‌ربط تاييد كه اسامي آنان در سايت ياد شده اعلام شده است.

دادسراي عمومي و انقلاب تهران در پايان از شكات و افراد ذي نفع ‌خواست از هرگونه مراجعه حضوري به دادسرا يا دادگاه تجديدنظر به طور جدي خودداري كنند.

حکم دو نفر از متهمان پرونده نگین غرب

دادسراي عمومي و انقلاب تهران چندی پس از این ماجرا اعلام کرد که شعبه 29 دادگاه انقلاب اسلامي بر اساس كيفرخواست صادره و به استناد ماده 2 قانون نحوه مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور يكي از متهمان را به 20 سال و نفر دوم را به 12 سال زندان محكوم كرد؛ دادگاه همچنين متهمان را به رد مال به نفع شاكيان محكوم كرد.

توقیف اموال متهمان پرونده نگین غرب

نماینده رئیس قوه قضائیه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه همان سال(1389) در مورد آخرین نتایج رسیدگی به پرونده نگین غرب گفت: به تمامی افرادی که در این پروژه با آنان قرارداد بسته شد طبق قرارداد واحد مسکونی تعلق می‌گیرد.

حجت‌الاسلام سید احمد زرگر در رابطه با پرونده نگین غرب گفت: این پرونده به بنده محول شده که بنده نیز قبل از صدور حکم به دنبال احیای حق مردم هستم و تمامی اموال دو متهم این پرونده توقیف شده و از آن برای ساخت پروژه استفاده می‌شود.

وی ادادمه داد: در فاز اول که تا یک ماه و نیم دیگر تکمیل می‌شود 600 واحد مسکونی تحویل مردم داده شده و تا سال دیگر نیز 900 واحد مسکونی دیگر ساخته و تحویل می‌شود.

پرونده نگين غرب و پاسخ سخنگو

سخنگوي دستگاه قضايي درباره رسيدگي‌هاي قوه قضائيه به پرونده نگين غرب نيز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سال90 گفت: در اينگونه پرونده‌ها تلاش دستگاه قضايي اين بوده و هست كه با محكوم كردن فرد يا افراد متخلف و مجرم، شكات به حق خود برسند. قوه قضائيه در اين پرونده زحمات بسياري كشيد و تمام اين زحمات در راستاي احقاق حقوق شكات بوده است. متأسفانه ما در هنگام خريد يا فروش كالا يا چيز ديگري توجه چنداني به قرارداد نداريم و گاه حتي آن را مطالعه نمي‌كنيم و بدون مطالعه آن را امضا مي‌كنيم.

وی ادامه داد: با توجه به احساس مسئوليت خود، نبايد بي‌جهت جامعه را ملتهب نشان داد. متأسفانه برخي از اخباري كه منتشر مي‌شود، دروغ است، برخي نيز بزرگنمايي مي‌شود و حتي برخي مربوط به سال‌هاي گذشته است.

اطاله دادرسی پرونده نگین غرب، به نفع شاکیان

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیگری در رابطه با اطاله دادرسی این پرونده گفت: اطاله دادرسی در پرونده نگین غرب به نفع شاکیان بوده و آن چه اکنون به دست آنان رسیده است نتیجه تلاش قوه قضائیه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: با این پرونده و پرونده‌های مشابه به سه صورت می‌توان برخورد کرد یکی اینکه صرف نظر از این که شاکی به حق خود می‌رسد یا نه فقط براساس قانون حکم صادر و اجرا کنیم و خود را کنار بکشیم که درمورد این پرونده هم این کار ممکن و راحت‌ترین بود و زمان زیادی هم نمی‌برد.

وی ادامه داد: راه دیگر رسیدگی به چنین پرونده‌هایی این است که تلاش شود ضمن رسیدگی به جرایم مجرمان، شاکیان هم به حق خود برسند.

دادستان كل كشور افزود: شاکی معمولا در مرحله اول پول و حق خود را و در مرحله دوم مجازات مجرم را می‌خواهد.

وي گفت: راه سوم رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها این است که قاضی کاری به بقیه مسائل ندارد و حکم را صادر می‌کند و خود را کنار می‌کشد و توپ را در زمین اجرای احکام می‌اندازد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده نگین غرب تاکید کرد: در این گونه پرونده‌ها تلاش دستگاه قضایی بر این بوده است که ضمن مجازات مجرم‌، شاکیان هم به حق خود برسند.

وی با بیان اینکه دو مسئله موجب طولانی شدن این گونه پرونده‌ها می‌شود افزود: یک مسئله خود شاکیان هستند که در زمان انعقاد قرارداد توجه لازم را به مفاد آن نمی‌کنند و در برخی بندها اختلاف نظر می‌شود و در برخی موارد می‌توان آن را به نفع متهم و در برخی موارد به نفع شاکی تفسیر کرد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این موضوع فرهنگ خیلی از مردم شده است که بدون دقت لازم برخی قراردادها را امضا می‌کنند و در خصوص این پرونده (نگین غرب) هم چنین مشکلی وجود داشته است که در برخی موارد شاکی به حق خود نمی‌رسد در صورتی که اطمینان وجود دارد که بر سر شاکی کلاه گذاشته شده است؛ در این‌گونه موارد رسیدگی به پرونده‌ها به تحقیق بیشتری نیاز دارد و زمان می‌برد.

وی گفت: در برخی موارد دستگاه قضایی تلاش می‌کند اموال متهمان را شناسایی کند که بخشی از این اموال معارض دارد و آن مقداری هم که معارض ندارد برای پرداخت بدهی‌های متهم کفایت نمی‌کند و در چنین مواردی قوه قضائیه می‌تواند به راحتی حکمی را صادر کند و خود را کنار بکشد اما چون می‌خواهد افراد را به حق خود برساند بنابراین تلاش‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد که در پیچ و خم رسیدگی‌ها و احقاق حق وقت گیر می‌شود.

دادستان كل كشور با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی در خصوص پرونده نگین غرب خیلی زحمت کشیده است گفت: البته بی اشکال هم نیست اما همه این زحمات برای احقاق حق بوده است و اگر از راه ساده اول اقدام می‌کرد ممکن بود همین مقداری هم که به دست شاکیان رسیده است محقق نمی‌شد و اکنون نیز همه تلاش قوه قضائیه این است که افراد را به حق خود برساند.

تاکنون 120 میلیارد تومان به مالباختگان پرونده نگین غرب پرداخت شده است

سخنگوي دستگاه قضا همچنين طي اردیبهشت ماه سال جاری در رابطه با همین پرونده اعلام کرد: باید توجه داشته باشید که گاهی برخی پرونده‌ها نظیر پرونده نگین غرب پرونده‌هایی است که نمی‌توان تصمیم صرفاً قضایی گرفت.

وی افزود: من از شما خبرنگاران و حتی کارشناسان اقتصادی می‌خواهم تا به دادستانی کل کشور بیایند و خودتان چنین پرونده‌هایی از ابتدا تا انتها مطالعه کنند و ببینید چگونه می‌توان حجم بالای مطالبات شهروندان را پاسخ گفت.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: البته به تمام این مشکلات این موضوع را هم اضافه کنید که در برخی از این پرونده‌ها خود مالباختگان اصول اولیه ثبت یک قرارداد را انجام ندادند.

وی افزود: برای مثال در قرارداد، بندی آمده که به موجب آن صاحب پروژه می‌توانسته بدون اطلاع به خریداران قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ کند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت:‌ در یکی از پرونده‌ها شاهد آن بودیم که صاحب پروژه به مالباختگان گفته بود به ازای دادن 1.5 میلیون تومان آن هم در ۳ قسط این افراد می‌توانند صاحب یک خانه 75 متری شوند در حالی که در زمانی با این افراد صحبت کردیم به آنها گفتیم از نظر عقلانی آیا خرید یک خانه 3 میلیون تومانی آن هم به صورت نصف نقد و نصف با وام منطقی بود.

وی گفت: ما می‌توانستیم در دستگاه قضایی یک کار صرفاً قضایی انجام دهیم و فرد کلاهبردار را مجرم قلمداد کرده، به زندان بیندازیم اما آیا با این اقدام مالباختگان به خواسته خود می‌رسیدند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ما تمام تلاش‌مان را معطوف این موضوع کرده‌ایم که بتوانیم در کنار انجام کار قضایی مالباختگان کمترین ضرر و زیان را متحمل شوند.

دادستان کل کشور گفت: اخیراً یکی از مسئولان رسیدگی به این پرونده موفق شده بالغ بر 120 میلیارد تومان دیون مردم را از دست کلاهبرداران آزاد کند اما هنوز هم نمی‌توان کل دیون را پرداخت کرد.

اما باید دید که رسیدگی طولانی مدت این پرونده آن را مختومه اعلام خواهد کرد یا خیر، البته امید می‌رود تمامی ضررهای وارده به مالباختگان پرداخت شود که قطعا با تلاش دستگاه قضایی و رسیدگی عمیق به این مساله به دور از حواشی و بازپس گیری اموال مالباختگان به احیای دوباره حق و عدالت بپردازد.

بالاخره ديون همه مالباختگان پرداخت مي‌شود؟

با توجه به پيگيري جدي دستگاه براي حفظ حقوق تضييع شده مالباختگان در پروژه نگين غرب، بايد منتظر بمانيم تا ببينيم چه زماني حقوق همه مالباختگان اين پروژه با گذشت اين همه سال به آنها پرداخت مي‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۵
باسلام خدمت دستندرکاران پرونده نگین غرب الان حدود 14 سال ازقول صاحب خانه شدن ما میگذره انصراف دادیم بلکه باپولش مشکلمان راحل کنیم بخدا همان مبلغ پولی رادادم بهره ای بوده باسودزیاد الان کلی بدهکارم دختر عقدکرده دارم که برای وسایلش موندم عمل قلب انجام دادم قرض کردم بامیداین پول شما رابخدا قسمتون میدم یه فکری بحال مابکنیدتشکر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۴
به اعضای نگین غر ب که انصراف دادند چرا رسیدگی نمی شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
بخدا دیگه خسته شدیم بااین کرایه های سنگین یعنی بعداز ۱۳سال بس نیست بخدا حق الناس جواب بدی داره خداوند ازش نمیگذره ازخدا بترسید حق ما یه م خونه هست ماهای که به امید روزی خانه دار شویم خدارو به یاد بیارید حکم کنید وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
الان ۱۳سال گذشته و هنوز به حق خود نرسیدیم .آخه چرا باید قوه قضاییه انقدر این پرونده رو طولانی کنه؟ قرار بود تا شهریور ۹۴این پرونده بسته بشه ولی انگار باز هم قرار نیست به قولشون عمل کنن! و این مردم هستن که باید قربانی بشن .
لطفا شما از قوه قضاییه بپرسید که چرا مردم به حقشون نمیرسن ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
الان ۱۳سال گذشته و هنوز به حق خود نرسیدیم .آخه چرا باید قوه قضاییه انقدر این پرونده رو طولانی کنه؟ قرار بود تا شهریور ۹۴این پرونده بسته بشه ولی انگار باز هم قرار نیست به قولشون عمل کنن! و این مردم هستن که باید قربانی بشن .
لطفا شما از قوه قضاییه بپرسید که چرا مردم به حقشون نمیرسن ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
مال باخته
۰۱:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
13سال می گذردو هیچ خبری نیست. نه تسویی. نه اپارتمان.
Iran (Islamic Republic of)
مالباخته
۰۹:۱۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
یکسال دیگر هم گذشت.
تا امروز ۱۳۹۴/۳/۲۴ من یه حقم در پرونده نگین غرب نرسیده ام.
پیروزی حق طلبان بر دزدان و دروغگویان نزدیک است.
Iran (Islamic Republic of)
فرشته حاجی سید تقیا
۲۲:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۳
خواهشمندم به پرونده اینجانب در پروژه نگین غرب که ده سال است چشم انتظارمون گذاشته است رسیدگی نمایید که دیگر صبرمان تمام شده وعرصه برمن وفرزندانم بسیارتنگ شده است،،،!
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام.با تشکر از مدیریت سایت. شما رو به خدا از خبر نگاراتون بخواهید در نشست خبری با سخنگوی قوه قضائیه مشکلات اعضای مالباخته رو پیگیری واطلاع رسانی کنند ما که دستمون به جایی بند نیست کسی به داد ما نمیرسد ممنون
Iran (Islamic Republic of)
عضو بلاتکلیف
۲۱:۳۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
آنقدر از این کلاهبر داری ها زیاد شده که هم مسئولین محترم انرا امری عادی میدانند و هم برای خبر گزاری ها و خبر نگاران محترم ، جذابیت خبری ندارد. در صورتیکه کاملا باید بر عکس باشدو حساسیت جامعه آنقدر بالا برود تا این موارد تکرار نشود.
Iran (Islamic Republic of)
مالباخته
۰۹:۲۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
تا امروز 1393/2/06 ، بعد از 14 سال، هنوز آپارتمانی به بنده تحویل نشده است ولی املاک متهم حراج شده و در حال حراج شدن است.
Iran (Islamic Republic of)
عضو بلا تکلیف
۱۳:۴۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۲
با سلام و تشکر از اطلاع رسانی مدیر یا مدیران محترم سایت. 13سال است که شخص فروغی (عامل سرگردنی و ایجاد تنش های روحی هزاران عضو) مردم را سر کار گذاشه و با نفوذ عوامل خود در کلیه دادگاه ها مسیر پرونده را به انحراف می کشاند. حل مشکل بسیار آسان است. زمین ساخت موجود است و اموال توقیف شده شخص فوق الذکر هم موجود. این گوی و این میدان. از رئیس محترم دادگاه تجدید نظر 36 خواهشمندیم در هر رای و تصمیمی فقط رضای خدا و اجر اخروی را ملاک قرار دهند. حاج اقا یک یا علی و تصمیم خداپسندانه کار هزاران خانواده را به سامان خواهد رساند و با این کار آخرت خود را تضمین کرده اید.ممنون
آخرین اخبار