قائم‌مقام پيشين وزارت خارجه "تركيه" خواستار استعفاي داوداوغلو شد

قائم‌مقام پيشين وزارت امور خارجه "تركيه" و معاون سياست خارجي حزب مخالف جمهوريخواه خلق گفت: دو راه براي برون‌رفت از بحران سوريه پيش‌روي "تركيه" است، يا وزير خارجه استعفا دهد و يا سياست نويني در قبال سوريه تدوين شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  "فاروغ لوغ اوغلو"،  در مجلس ملي "تركيه"  درباره آخرين تحولات در مرزهاي "تركيه" با سوريه و بدست‌گيري كنترل بخشي از شمال سوريه توسط شاخه نظامي حزب اتحاد دمكراتيك سوريه و نقض حريم مرزي "تركيه" و كشته و زخمي شدن شماري از شهروندان تركيه‌اي با اصابت گلوله از فراسوي مرز سخن گفت .

لوغ اوغلو كه از ديپلمات‌هاي كهنه‌كار "تركيه" و سفير سابق اين كشور در آمريكا بود و سالها نيز به عنوان قائم مقام وزارت خارجه "تركيه" فعاليت كرده است، سياست دولت آنكارا و احمد داود اوغلو وزير‌خارجه "تركيه"  در قبال سوريه را سياستي شكست‌خورده دانست .

اوغلو گفت: تبعات منفي اين سياست از همه جهات "تركيه" را تحت تاثير قرار داده و براي برون‌رفت از اين بحران دو راه بيشتر پيش‌روي دولت آنكارا نيست. يا داود اوغلو بايد استعفا دهد و "تركيه" با وزير جديد، دستگاه ديپلماسي كلنگي شده "تركيه" را بازسازي كند و يا با همين وزير‌خارجه، سياست نويني در مورد سوريه تدوين شود.


وي  افزود: درگيري‌ها در سوريه ديگر مرزهاي "تركيه" را هم تهديد مي‌كند و داوداوغلو نيز اعلام خودمختاري كردها در شمال سوريه را غير‌قابل قبول خوانده و شوراي امنيت سازمان ملل را به اتخاذ تدابير لازم دعوت مي‌كند. اما غافل از اينكه تحولات اخير در شمال سوريه نتيجه سياست‌هاي حزب حاكم عدالت و توسعه "تركيه" است.

اوغلو خطاب به مقامات دولت "تركيه" گفت : شما مسبب ايجاد اين وضع در سوريه هستيد و اكنون به سازمان ملل متحد شكايت مي‌كنيد. اين سياست درستي نيست و كسي شكايت شما را جدي نمي‌گيرد.

معاون بين‌الملل با ابراز نگراني شديد از تحولات اخير در مرز "تركيه" با سوريه گفت:حزب جمهوريخواه خلق بر اين باوراست كه اين امكان نيز وجود دارد كه "تركيه" خود اين بازي را آغاز كرده است و زمينه مداخله نظامي در سوريه را ايجاد مي‌كند. 
 
لوغ اوغلو با تاكيد بر اينكه بدون موافقت شوراي امنيت سازمان ملل متحد، "تركيه" نمي‌تواند هيچگونه مداخله فرامرزي عليه سوريه داشته باشد، گفت: چنين اقدام خودسرانه‌اي، نه تنها موجب انعفال و ناراحتي جدي در منطقه مي‌شود، بلكه زمينه‌ساز منطقه‌اي شدن درگيريهاي سوريه خواهد شد.

او با ادعاي اينكه كنترل مرزي، از دست دولت آنكارا خارج شده است، گفت: تمامي سازمانهاي تروريستي در خاورميانه و قاچاقچيان، مرزهاي "تركيه" با سوريه را جولانگاه فعاليت خود كرده‌اند.

انتهاي پيام/

منبع:ايرنا
برچسب ها: ترکیه ، استعفا ، اوغلو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار