پرتره هاي سينماگران

طي چند ماه گذشته مستندهايي با موضوع سينماگران جلوي دوربين رفته است. زماني پروژه اي مشابه به همت رضا ميرکريمي کليد خورد و درباره تعداد زيادي از سينماگران سرشناس، مستندهايي ساخته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ طي چند ماه گذشته مستندهايي با موضوع سينماگران جلوي دوربين رفته است. زماني پروژه اي مشابه به همت رضا ميرکريمي کليد خورد و درباره تعداد زيادي از سينماگران سرشناس، مستندهايي ساخته شد تفاوت چند فيلمي که به تازگي ساخته شده اند با مستندهاي قبلي اين است که مستندهاي جديد به چهره اي از دوران گذشته مي‌پردازند و سينماگران مشهور پيش از انقلاب را به نسل جديد معرفي مي کنند.

اول: اشک جلال

مستندي با موضوع زندگي جلال مقدم با نام اشک جلال جلوي دوربين رفته است جلال مقدم از فيلمسازان مظلوم تاريخ سينماي ايران است که به اعتقاد بسياري حق او چنان که بايد در بررسي تاريخ اين سينما رعايت نشده است احسان منصوبي کارگردان فيلم، براي ساخت اين مستند تصويرهايي از مقدم را گردآوري کرده و با مرتضي شايسته، مسعود کيميايي، تهمينه ميلاني، محمد زرين دست، حسينعلي ليالستاني، پرويز نوري، جواد طوسي و زنده يادان امير قويدل و محمدرضا اعلامي درباره مقدم سخن گفته است منصوبي بيش از اين تله فيلم هاي آخرين نفس و دوستان را کارگرداني کرده و اشک جلال را با سرمايه شخصي اش ساخته است.

دوم: بازگشت

سينماگران قديمي تر، حسن شريفي را خوب مي‌شناسند او در مقام دستيار کارگردان و مدير تهيه و تدارکات با بسياري از سينماگران قديمي به خصوص زنده ياد ساموئل خاچيکيان کار کرده و همين حضور مداوم او طي شش دهه در پشت صحنه سينما، باعث شده که خاطره هاي زيادي از تاريخ سينماي ايران داشته باشد که آن ها را در چند کتاب هم روايت کرده و اينک همين خاطره ها موضوع مستند بازگشت شده است ياسر شاهسواري کارگردان فيلم در توضيح دليل ساخت  اين مستند، به ضرورت معرفي سينماگران نسل دوم اشاره کرده است عليرضا بنانژاد، تهيه کننده اين فيلم است.

سوم: بعد از درخشش

نادر طريقت پيش از اين مستند بلند درخشش را درباره بازيگران سينماگران ايران ساخته و اکنون ادامه آن را با عنوان بعد از درخشش جلوي دوربين برده است اين فيلم قرار است اولين مستند سه بعدي سينماي ايران باشد و شخصيت هايي مثل مسعود کيميايي و ناصر ملک مطيعي در آن درباره تاريخچه بازيگري و مفهوم ستاره در سينماي ايران حرف بزنند بخش هايي از اين فيلم تصويربرداري شده و طريقت از تصويرهاي آرشيوي هم استفاده کرده است مثل مصاحبه اي که دوازده سال پيش با ساموئل خاچيکيان انجام شده است./ص

منبع : ماهنامه فيلم
برچسب ها: فیلم ، سینما ، سینماگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار