اصفهان/

تولید عصاره مخمربه ابتکارفناوران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از تولید عصاره مخمر در شرکت دانش بنیان تالی ژن پارس، مستقر در این شهرک خبر داد.

 

"دکتر محمود شیخ زین الدین" به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، با بیان اینکه امروزه متخصصان تغذیه بر این باورهستند که سلامت و مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری­زا مستلزم تغذیه مناسب و استفاده از مکمل­های غذایی و خارج کردن مواد شیمیایی از چرخه­ی زندگی جهت بالا بردن دستگاه ایمنی بدن می­باشد، اظهار کرد: محیط داخلی دستگاه گوارش، محل مناسبی برای فعالیت فلور طبیعی و مفید بدن می باشد.

وی افزود: تقویت این باکتری­ها می­تواند مانع از جایگزینی باکتری­های مضر در دستگاه گوارش شود و همچنین در افزایش جذب مواد غذایی و بالا بردن ضریب رشد کمک نماید که یکی از عواملی که می­تواند ما را به اهداف ذکر شده برساند، استفاده از محرک رشد عصاره مخمر می­باشد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه عصاره مخمر (Yeast Extract) به عنوان یک منبع مغذی می­باشد که از سلول­های مخمر به عنوان ماده اصلی تهیه می­شود، ادامه داد: سلول­های مخمر حاوی مقدار زیادی پروتئین، هیدرات­های کربن، لیپید، ویتامین و مواد معدنی هستند.

وی اضافه کرد: عصاره مخمر شامل ترکیبات محلول در آب سلول­های مخمر می­باشد و بیشتر از اسیدهای آمینه، پپتیدها، کربوهیدرات­ها و نمک­ها تشکیل می­شود.

شیخ زین الدین ادامه داد: وجود ترکیبات نیتروژنی و ویتامین­ها به دلیل ویژگی­های مهم تغذیه­ای، باعث ارزش بالای عصاره مخمر به عنوان یک منبع غذایی شده­اند.

وی در خصوص کاربردهای این عصاره توضیح داد: این عصاره دارای کاربردهای وسیعی در صنایع غذایی از جمله مکمل غذایی دام و طیور، غذای حیوانات خانگی، مواد غذایی گیاهی، مکمل پروتئینی و ویتامینی و مهمتر از همه به عنوان یکی از منابع اصلی غذایی محیط کشت­های میکروبیولوژی می­باشد.

رییس این مرکز علم و فناوری افزود: همچنین عصاره مخمر به خاطر ایجاد طعم گوشتی به عنوان ماده طعم دهنده در انواع سوپ­ها، سس­ها، خورشت­ها، غذاهای اسنکی و غذاهای کنسرو شده به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می­گیرد.

وی با بیان اینکه براساس نوع کاربردی که عصاره مخمر، مورد استفاده قرار می­گیرد به اشکال مختلف تهیه می­شود، گفت: این اشکال شامل عصاره مخمر مایع، عصاره مخمر خمیری یا سس مانند و پودر عصاره مخمر هستند که پودر عصاره مخمر بیشتر در ترکیبات محیط­های کشت میکروبیولوژیک استفاده می­شود.

شیخ زین الدین بیان کرد: کشت تعدادی از سویه­های باکتریایی بر روی محیط کشت­های میکروبی حاوی عصاره مخمر تالی ژن پارس، رشد قابل قبولی را در مقایسه با رشد آن­ها در محیط کشت­های حاوی عصاره مخمر خارجی نشان داده است./س

برچسب ها: اصفهان ، شهرک ، علمی ، تحقیقاتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.