خمسه‌اي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اقدام به جرائم سیاسی در همه کشورها مجازات سنگینی دارد

يك حقوقدان بين‌المللي در خصوص نحوه تعريف جرم سياسي و مجازات‌هاي آن در کشورهاي جهان گفت: معمولا کشورهاي جهان جرم سياسي را در رابطه با امنيت ملي تعريف كرده و وقتي مسئله‌اي به امنيت ملي مربوط باشد، مجازات بالايي براي آن تعيين مي‌شود که شامل اعدام و حبس ابد است.

"نادر خمسه‌اي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درخصوص نحوه تعريف جرم سياسي و مجازات‌هاي آن در ساير کشورهاي جهان، اظهار داشت: معمولا کشورهاي جهان جرم سياسي را در رابطه با امنيت ملي تعريف مي‌کنند.

وي ادامه داد: وقتي مسئله‌اي به امنيت ملي مربوط باشد، مجازات بالايي براي آن تعيين مي‌شود که در اغلب کشورها مجازات اعدام را براي آن صادر مي‌کنند و چنانچه مجازات اعدام در کشوري وجود نداشته باشد، معمولا مجرم به حبس ابد محکوم مي‌شود.

اين حقوقدان بين‌الملل، با اشاره به ادعاي آمريکا در پرچم‌داري حقوق بشر و برقراري آزادي بيان تاکيد کرد: آمريکا در دوران جنگ سرد به بهانه ارتباط افراد با شوروي و داشتن گرايشات کمونيستي، فعاليت‌هاي مخالفين خود را به منزله اقدام عليه امنيت ملي تلقي کرده و تعداد زيادي را اعدام کرد.

خمسه‌اي ادامه داد: آمريکا علاوه بر اعدام‌هاي رسمي از طريق ترور نيز به حذف مخالفين دست زد که اين ترورها را از مدت‌ها قبل به وسيله گروه‌هاي سازماندهي شده در ارتباط با سياه‌پوستان انجام مي‌داد.

وي افزود: از نظر قوانين اثبات جرم سياسي بسيار دشوار است، چرا که دادگاه براي محکوم کردن نياز به دلايل و مدارک کافي دارد، بنابراين دولتمردان آمريکا امکان اثبات جرم را نداشته و اقدام به تصفيه افراد مي‌کردند.

اين حقوقدان بين‌الملل افزود: ترور "جان‌اف‌ کندي"، "مالکوم ايکس" و اخيرا ترور "مالکوم شباز" از جمله اين تصفيه‌ها است.

خمسه‌اي در پايان خاطرنشان کرد: آمريکا  علاوه بر ترورها در سراسر دنيا مخالفين خود را ربوده و به زندان گوانتانامو در خارج از خاک اين کشور منتقل کرده و بدون محاکمه آنها را زنداني و شکنجه مي‌کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اثبات ، جرم ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار