بروجردي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"فردو" با لغو تحريم‌ها تعطيل نخواهد شد

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به برخي اخبار مبني بر اينکه ايران در قبال لغو تحريم‌ها، سايت فردو را تعطيل مي‌كند، گفت: با لغو تحريم‌ها فردو تعطيل نخواهد شد؛ فردو يك سايت فعال هسته‌اي رسمي است و جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای بر اساس منافع ملی خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.

علاالدين بروجردي نماينده بروجرد در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به برخي اخبار مبني بر اينکه ايران در قبال لغو تحريم‌ها سايت فردو را تعطيل مي‌كند، اظهار داشت: با لغو تحريم‌ها، فردو تعطيل نخواهد شد.

وي افزود: فردو يك سايت فعال هسته‌اي رسمي است و جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای براساس منافع ملی خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.
 
بروجردي تصريح كرد: اين گونه نيست كه با لغو تحريم‌ها سايت‌هاي فعاليت هسته‌اي تعطيل شود، در هر شرایطی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و با توجه به عضویت جمهوری اسلامی ایران در عهدنامه NPT و حق قانونی تعریف شده ایران ادامه خواهد یافت و هرگونه توافق در اين زمينه طبيعتا منوط بر مجموعه مذاكراتي است كه با طرفين اقدام مي‌شود.   
 
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس متذكر شد: مذاكرات حول محور مسائل هسته‌اي ايران قطعا بايد با محوريت لغو تحريم‌ها صورت گيرد.

اورانیوم 20 درصد غنی شده چیست كه باعث شد جنجالی درباره آن به راه بیفتد؟

ایران اورانیوم غنی شده 20 درصد را برای تولید رادیو دارو نیاز دارد. اصولا اورانیوم غنی شده برای مصارف نظامی باید به غنای حدود 80 تا 90 درصد برسد.

نیت‌خوانی جهت‌دار غربی‌ها بر این مبناست كه اگر ایران اورانیوم را تا 20 درصد غنی كند، بیش از آن را هم می‌تواند و این خطرناك است و این درست به این می‌ماند كه بگوییم اگر كسی استاد فیزیك شود، شاید بتواند كار‌های بدی هم انجام دهد. جالب اینكه كشورهای مدعی در این بحث برسابقه بد خود در استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای و ضمانت‌های موجود و تعهد ایران به قواعد آژانس چشم فرو می‌بندند، در حقیقت آنچه باعث شده است ایران نیاز به اورانیوم 20 درصد غنی شده داشته باشد، رآكتور تحقیقاتی تهران است؛ رآكتوری كه در سال 1967 توسط ایالات متحده آمریكا در مركز تحقیقات اتمی تهران ساخته شد.

هسته مركزی این رآكتور در عمق 8 متری استخری با ظرفیت 500 هزار لیتر قرار دارد، این رآكتور علاوه بر امور تحقیقاتی، در امور پزشكی نیز كاربرد دارد و تولیدات آن برای بیماران خاص استفاده می‌شود که در سال 1987 ایران قراردادی با آرژانتین برای تغییر هسته رآكتور و تغییر سوخت آن از اورانیوم 93 درصد به اورانیوم 20 درصد غنی شده امضا كرد.

ارزش این قرارداد 5/5 میلیون دلار بود و پس از آن نیز آرژانتین نزدیك به 116 كیلوگرم اورانیوم 20 درصد برای ایران فراهم كرد، اینك این سوخت در آستانه تمام شدن است برای همین مقامات مسئول كشور از حدود 3 سال قبل درصدد تهیه اورانیوم 20 درصد و جایگزین كردن آن به عنوان سوخت تازه رآكتور بوده‌اند.

تهیه این سوخت یك امر طبیعی و ساده‌ است كه در كشورهای دنیا انجام می‌شود و ایران نیز در دوره دفاع مقدس، در شرایطی كه درگیر جنگ تحمیلی بود، توانست بسادگی این سوخت را از طریق آرژانتین تهیه كند اما از وقتی كه برنامه‌های هسته‌ای ایران دچار مسائل سیاسی شده و غرب با نگاهی كاملا سیاسی و نه فنی با آن برخورد كرد، ‌خرید این سوخت نیز به معضلی برای طرفین تبدیل شده است.

از این‌رو تهران ابتدا درصدد خرید اورانیوم 20 درصد غنی شده در بازارهای جهانی برآمد، اما اعمال فشار غرب بر این روند باعث شد تا تهیه سوخت رآكتور تهران با مشكل مواجه شود. به این‌گونه كه غرب خواستار مبادله اورانیوم‌های غنی شده ضعیف ایران با اورانیوم 20 درصد شد. این طرح ابتدا مخالفت تهران را در پی داشت چرا كه براساس آن تهران باید بیش از 1000 كیلوگرم اورانیوم 3.5 درصد غنی شده خود را به روسیه منتقل می‌كرد تا یك سال بعد، 120 كیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده را از گروه وین (‌شامل فرانسه، ‌روسیه و آمریكا) دریافت كند.

ایران با این طرح مخالفت كرد و در نهایت با تغییراتی كه پیشنهاد شد و با پادرمیانی برزیل و تركیه، قرار شد ایران اورانیوم خود را با درصد غنای پایین در قبال دریافت اورانیوم با درصد غنای 20 درصد به تركیه ارسال كند.

اما این طرح نیز به‌رغم توافقنامه سه‌جانبه‌ای كه بین ایران، ‌برزیل و تركیه منعقد شد و رضایت طرفین معامله را هم با خود به همراه داشت، ‌در میانه راه با مخالفت آمریكا و متحدینش روبه‌رو شد و سرانجام ‌ماجرای تهیه سوخت رآكتور تهران از طریق مبادله، بلاتكلیف باقی ماند.

اینك ایران مانده بود و نیازی كه رآكتورش به اورانیوم 20 درصد غنی شده برای امور پزشكی دارد، برای همین است كه می‌بایست فكری برای آن و نجات جان بیمارانی بكند كه زنده ماندنشان وابسته به ادامه فعالیت این رآكتور است، لذا درصدد تهیه سوخت آن یعنی 120 كیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده برآمد زیرا آن‌طور كه به نظر می‌آید، تهران باید خودش هم آن را تامین كند.

عدم تأمین اورانیوم رآكتور تحقیقاتی تهران توسط گروه وین باعث شده است تا به تولید بیشتر اورانیوم با غنای 20 درصد نیاز داشته باشیم و طرح كنونی ایران برای تسریع بخشیدن به تولیدات اورانیوم با غنای 20 درصد با هدف تأمین سوخت برای رآكتور هسته‌ای تهران است كه این خود جلوه‌ای از توانمندی دانشمندان و صیانت و اعمال حقوق هسته‌ای ملت به شمار می‌رود.

با این حال، طرح اظهاراتی از سوی كشورهای غربی و هجمه رسانه‌ای كه علیه ایران به راه افتاد، باعث شد علی‌اكبر صالحی، وزیر خارجه كشورمان نسبت به این مسائل واكنش نشان دهد و طی سخنانی به تصحیح برداشت غربی‌ها بپردازد؛ برداشتی كه ناشی از نیت‌خوانی همیشگی و مغرضانه آنان از برنامه‌های هسته‌ای ایران بوده است.

اگر چه مشخص بود ایران می‌گوید ظرفیت غنی‌سازی 20 درصدی خود را می‌خواهد 3 برابر كند نه درصد غنای آن را اما اظهارات غربی‌ها و تحلیل‌های آنها موجب شد وزیر امور خارجه توضیحاتی درباره انتقال غنی‌سازی 20 درصد نطنز به فردو و 3 برابر شدن تولید آن ارائه كند.

وی موضوع غنی‌سازی بیش از 20 درصد در ایران را تكذیب كرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هر میزان غنی‌سازی داشته باشد، آن را اعلام می‌كند. وزیر امور خارجه در حاشیه چهارمین اجلاس وزیران محیط زیست كشورهای عضو اكو كه 19 خرداد در تهران برگزار شد، با بیان این‌كه ما هر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشیم، قطعا آن را اعلام خواهیم كرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب آژانس عمل می‌كند و اگر حرف و حدیثی غیراز این باشد، كذب است.

گفتني است؛ كاخ سفید در حالی از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران كه به اذعان آژانس هیچ نشانه‌ای از انحراف در آن به چشم نخورده است، ابراز نگرانی می‌كند كه متحد آن در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی هم‌اكنون بیش از 200 كلاهك اتمی دارد و برنامه اتمی خود را از نظارت آژانس دور نگاه داشته است.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سالم
۰۹:۴۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
امریکا هیچ غلطی نمی تواندبکند.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۰:۴۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۲
منافع ملی قابل معامله نیست ، کسی حق دارد روی داشته های موجود معامله کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۲
امریکا نایود است اسلام پیروز است
آخرین اخبار