برای نخستین بار صورت گرفت؛

تهيه نقشه مكاني يخچال هاي طبيعي كشور

مدير پژوهشکده منابع آب موسسه تحقیقات آب از تهیه نقشه مكاني يخچال‌هاي طبيعي كشور‌ براي نخستين بار خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران افتخاري مدير پژوهشکده منابع آبِ موسسه تحقیقات آب درخصوص تهيه اين نقشه مكاني گفت: نقشه موقعيت مکاني يخچال هاي طبيعي ايران به همراه برخي از ويژگي‌هاي اصلي آنها (مساحت، شيب و محدوده ارتفاعي) براي نخستين بار توسط تيم کارشناسي طرح محافظت از يخچال های طبیعی کشور با استفاده از مطالعه های میدانی و تکنيک هاي سنجش از دوري استخراج شد.

وی افزود: اطلاعات حاصل از مطالعه های اخیر نشان می‌دهد که در برآوردهای پیشین بخش قابل توجهی از یخچال‌های کشور به دليل پوشيده شدن با خاك مغفول مانده به نحوی که با وجود ذوب برفچال ها و يخچال هاي کوهستاني در دهه هاي گذشته، مساحت کنونی یخچال‌های کشور بسیار بیش از برآوردهای پیشین است.

کريمي مدیر این پروژه نیز ادامه داد: در اين مطالعه ها، 11 منطقه يخچالي شامل مناطق زردکوه، تخت سليمان، سبلان، اشتران کوه، دماوند، شاه البرز، سيالان، خلنو، دنا، صاحب و دوبرار شناسايي و نقشه مکاني آنها با استفاده از تصاوير ماهواره اي و تکنيک هاي سنجش از دوري تهيه شد.

وی اضافه كرد: مجموع مساحت يخچال هاي طبيعي کشور برابر 42.5 کیلومتر مربع برآورد شده است در حالي كه طی برآوردهای انجام شده برخي محققان در سال‌های 1370 و 1388، مساحت کل يخچال های کشور به ترتیب برابر با 20 و 27 کیلومتر مربع تعیین شده بود.

براساس این گزارش، شمار يخچال های طبيعي کوهستاني در ايران کم و سطح آنها در مقايسه با يخچال هاي کوهستاني معروف مانند يخچال هاي آلپ، بسيار کوچک است و عمدتاً در ارتفاع های سخت گذر البرز و زاگرس پراکنده شده اند.

جمع آوري اطلاعات يخچال ها به عنوان یکی از منابع باارزش آب شيرين و بررسي تغييرهای آنها در دوره هاي زماني مختلف مي تواند يکي از شاخص هاي نشاندهنده تغيير اقليم در هر منطقه باشد که مطالعه و بررسی آنها را اجتناب ناپذیر مي‌سازد.

برچسب ها: یخچال ، طبیعی ، نقشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار