یک کارشناس سیاست خارجی:

"ظریف" با تدبیر در بستر امید حرکت می‌کند/ ایران برای عقب‌نشینی غرب احترام قائل است

یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه "محمدجواد ظریف" به عنوان يك وزير امور خارجه با تدبير در بستر اميد حركت مي‌كند، گفت: اگر امروز غرب از "نرمش قهرمانانه" به عنوان عقب‌نشيني تعبیر مي‌كند به اين دليل است كه چاره‌اي ندارد و بايد كارهاي گذشته خود را به تعبيري "ماله‌كشي" كند چرا كه در حقيقت آن‌ها هستند كه عقب‌نشيني كرده‌اند و ما هم براي اين عقب‌نشيني احترام قائليم.

"محمد بهاری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سخنان اخیر "مقام معظم رهبری" در مورد "نرمش قهرمانانه" گفت: آنچه که امروز در ایران و جهان رخ داده و یا در شرف رخ دادن است، اتفاق مبارکی است که ناشی از درایت دست‌اندرکاران و رهبری انقلاب اسلامی ایران بوده و در اصل بر مبنای همان سخن امام خمینی(ره) است که فرموده بودند؛ ما آماده‌ایم با همه کشورها براساس حفظ احترام متقابل رابطه داشته باشیم و مذاکره کنیم.
 
وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون این روند ادامه داشته و همیشه نظر دست‌اندرکاران نظام ما این بوده که برای حفظ احترام متقابل آماده همکاری و بررسی مسائل هستیم، اما تاکنون رویکرد کشورهای غربی مبنی بر استفاده از زور بوده و مشخصا ما هم پذیرای این نحوه برخورد نیستیم.
 
این کارشناس سیاست خارجی افزود: در ارتباط با مسئله هسته‌ای، "مقام معظم رهبری" بارها تاکید کرده‌اند که ما استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای را حرام می‌دانیم بنابراین در این زمینه مشکلی از طرف ما وجود نداشته، بلکه معضل اصلی، سرسختی غرب و گردن‌کشی‌های آمریکا است.
 
بهاری اظهار داشت: اما اين روزها با توجه به آنچه كه در مصر و سوريه و نقاط ديگر رخ داده کشورهای غربی پی برده‌اند كه با زبان زور به نتیجه نمی‌رسند و بدون ايران هم نمي‌‌توانند مشكل سوريه را حل كنند.
 
وی تصریح کرد: البته نرمش و ملايمت از طرف غرب ديده شده و آخرين دليل آن نیز رفع تحريم‌هاي برخي شركت‌هاي ايراني بوده است، ضمن اينكه با روي كار آمدن دولت دكتر روحاني و استفاده از زبان ديپلماسي و طرح مسائل و اهداف در بستر يك ظرافت زيبا از طرف وی شاهد نتايج مطلوبی بوده و هستيم و همچنين "محمدجواد ظریف" هم به عنوان يك وزير امور خارجه با تدبير در بستر اميد حركت مي‌كند.
 
این کارشناس سیاست خارجی افزود: ایران همواره خواهان ديپلماسي و مذاكره بوده‌ و اساسا زبان اسلام زبان گفتگو است و در سراسر مذاكرات و مكاتبات پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز چیزی جز ملاطفت و ملايمت دیده نمی‌شود و طبيعي است كه جمهوري اسلامي ايران بر اساس اسلام و ديانت حركت مي‌كند.
 
بهاری تاکید کرد: اين ملاطفت و ملايمت در جاي خود لازم بوده و بايد باشد و بر مبناي اين اصل است كه "مقام معظم رهبري" در بيانات خود مسئله كشتي‌گير را به عنوان قهرمان مثال مي‌زند، چراكه در آنجا هم ما شاهد يك رقابت هستيم و هركس مي‌‌خواهد ديگري را زمين‌گير كرده و امتياز بگيرد و در ضمن رفاقت و ملايمت نيز وجود دارند.
 
وی اظهار داشت: اين تعبيری بسيار زيبا و ظريف بود كه "مقام معظم رهبري" با بیان آن مي‌خواهد بگويد ما براساس توانمان از كيان خود دفاع می‌كنيم و البته حواسمان هم بايد جمع باشد كه سرمان كلاه نرود و شبيخون نخوريم.
 
این کارشناس سیاست خارجی گفت: اگر امروز غرب از این سخنان به عنوان عقب‌نشيني تعبیر مي‌كند به اين دليل است كه چاره‌اي ندارد و بايد كارهاي گذشته خود را به تعبيري "ماله‌كشي" كند چرا كه در حقيقت آن‌ها هستند كه عقب‌نشيني كرده‌اند و ما هم براي اين عقب‌نشيني احترام قائليم و به تناسب عقب‌نشيني آن‌ها كوتاه خواهيم آمد و اين را بر مبناي اصول اخلاقي، ديني، سياسي و ديپلماتيك خود كار درستي می‌دانیم چرا كه اين مسائل حتي‌الامكان بايد با درايت حل شود.
 
بهاری تصریح کرد: خود آمريكا هم كه با تمام تاكيد مي‌گفت به سوريه حمله خواهد كرد ولو اينكه تنها باشد، در آخر عقب‌نشيني كرد و در حقيقت كار عاقلانه‌اي انجام داد چرا كه مسئله سوريه بايد با مذاكره و گفتگو حل شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: من در این موضع جمهوری اسلامی ایران هیچ نقطه ضعفي نمي‌بينم و به عنوان يك شهروند ايراني معتقدم دكتر روحاني بسيار ظريف و اصولي عمل كرده و مقام معظم رهبري هم به اين ظرافت شتاب بخشيده و حرف دل ملت ايران را بيان كرده است.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: نظام ، ظریف ، رهبری ، امام ، خمینی ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار