شهرکرد/

كودكان چاق امروز، بزرگسالان چاق آينده

اضافه وزن و چاقي يكي از مشكلات بهداشتي - تغذيه اي در جهان و ايران مي باشد و تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقي هم، در كشورهاي توسعه يافته و هم، در كشورهاي در حال توسعه ‌از جمله كشور ما در حال افزايش است.

مدير گروه سلامت خانواده و جمعيت مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري، افزايش ميزان ابتلا به بيماري هاي متعدد قلبي، عروقي و ديابت و فشار خون و عوارض جانبی شامل: اضطراب، ‌افسردگي،‌ اعتماد به نفس پايين و ابتلا به اضافه وزن و چاقي در بزرگسالي را از مشكلات ناشي از اضافه وزن و چاقي كودكان بر شمرد.
دكتر پوران خلفيان، به نقش مهم خانواده در شكل گيري عادات كودك در زمينه غذا خوردن،‌ فعاليت بدني و كنترل وزن اشاره كرد و اظهار داشت: والدين تصميم گيرندگان نهائي در انتخاب غذاي خانواده مي باشند و عادات غذايي هر فرد از كودكي شكل مي گيرد كه اين عادات متاثر از رفتارهاي تغذيه اي خانواده است.
وی، بهره گيري از نظرات متخصصين تغذيه، به كارگيري توصيه هاي علمي، اصلاح عادات غذايي و ايجاد زمينه افزايش تحرك و فعاليت بدني را در كاهش و كنترل وزن كودكان موثر دانست.
خلفیان، جهت تغذيه مناسب كودكان توصيه كرد: تغذيه كودك در شش ماه اول زندگي فقط با شير مادر و تا دو سالگي تداوم داشته باشد. همچنين مصرف روزانه صبحانه به عنوان يكي از سه وعده اصلي غذايي و حداقل دو ميان وعده غذايي مناسب را فراموش نكنيد.
صرف غذا به همراه خانواده، خودداري از مجبور كردن كودك به خوردن و آشاميدن و دادن غذا يا تنقلات هنگام تماشاي تلويزيون، پرهيز از دادن شكلات و شيريني و نتقلات پركالري و پر چرب به عنوان پاداش به كودك و محدود كردن مصرف غذاهاي آماده، مصرف ميوه يا آب ميوه تازه و طبيعي به جاي آب ميوه آماده و شربت از ديگر توصيه هاي تغذيه ای دكتر خلفيان جهت كنترل وزن كودكان مي باشد.
مدير گروه سلامت خانواده و جمعيت مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري تشويق كودك به انجام ورزش، استفاده از مشاركت كودك در انجام كارهاي روزمره منزل مانند نظافت خانه و محدود كردن سرگرمي هاي غير فعال مانند تماشاي تلويزيون يا بازي هاي كامپيوتري به كمتر از ۲ ساعت در روز را از ديگر توصيه هاي مفيد براي جلوگيري از چاقي و اضافه وزن كودكان بر شمرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.