امیر قطر :شورای امنیت از حل بحران سوریه عاجز است

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سخرانی خود در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر ادعاهای خود در مورد سوریه را تکرار کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛امیر قطر از جامعه بین الملل به علت برخورد نکردن با نظام حاکم سوریه انتقاد کرد و از مخالفان خواست یکپارچه عمل کنند.

 شیخ تمیم بن حمد در سخنانش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ادامه اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطین و به طور عموم در اراضی عربی، تغییر واقعیت های جمعیتی و عمرانی در آن- به ویژه از طریق توسعه شهرک‌سازی و یهودی‌سازی قدس- محاصره مهلک و ظالمانه نوار غزه، تشدید شهرک سازی در بلندهای جولان اشغالی سوریه و تغییر طبیعت ساکنان آن همگی اموری است که طبیعی نیستند.

وی گفت: این اقدامات نقض آشکار قوانین و موازین بین الملل است. مسئله مردم فلسطین مسئله عادلانه است که باید ظلم تاریخی موجود بر آنها پایان یابد. عاقلانه نیست که نهادهای بین الملل بر اساس حق تعیین سرنوشت- پس از جنگ های جهانی- نتوانند درباره آخرین مسئله استعماری در جهان کنونی کاری از پیش ببرند. اسرائیل باید بداند که سلطه جویی و سیاست قرار دادن در برابر عمل انجام شده سبب برقراری امنیت نمی شود. اشتباه است مفهوم امنیتی کشوری مبتنی بر تسلط بر ملت های دیگر و مصادره حقوق آنها باشد و آن را اولویت خود برای برقراری صلح قلمداد کند زیرا بدون صلح امنیتی برقرار نمی شود. امنیت واقعی همزیستی ملت ها بر اساس حسن همجواری و احترام متقابل و توجه به منافع همه است.

امیر قطر افزود: صلح مورد نظر مبتنی بر کرامت و عدالت، و با استناد به مبانی قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل متحد، طرح صلح کشورهای عربی، عقب نشینی اسرائیل از همه اراضی اشغالی عربی و در سایه اصل تشکیل دو کشور مستقل برقرار می شود.

تجربه و تاریخ ملت ها بیانگر این است که حل و فصل های غیرعادلانه دوام نمی یابد بلکه زمینه ای برای درگیری های جدیدی می شود. ادامه سیاست «قرار دادن در برابر امر انجام شده» در فلسطین سبب پنهان شدن مشکل نمی شود بلکه در برابر چشم ها به مسئله پیچیده ای تبدیل می شود. ادامه شهرک سازی در واقع استمرار بخشیدن به نابود کردن پایه های تشکیل کشور فلسطین است.

شیخ تمیم گفت: ما از شورای امنیت می خواهیم در حفظ صلح و امنیت بین المللی و صدور قطعنامه های لازم برای متوقف کردن سیاست های غیرقانونی اسرائیل به مسئولیت خود عمل کند.

امیر قطر در ادامه سخنانش درباره سوریه نیز گفت: اقدامات، خرابکاری ها، جنایت های وحشتناک، سیاست زمین سوخته و شهرهای نابود شده که رژیم سوریه علیه مردم این کشور مرتکب می شود همچنان ادامه دارد. این رژیم همه خطوط قرمز را زیرپا گذاشته است، خطوطی که اخلاق و قانون بر آن تاکید می کند، به ویژه پس از اینکه رژیم از سلاح شیمیایی علیه مردمش استفاده کرد. تاسفبار است که عاملان این جنایت های وحشیانه که قلب آدمی را جریحه دار می کند بدون واکنش و بازخواست بماند و این سبب بی اعتبار کردن ساز و کارهای حقوق بشر وجامعه بین الملل می شود.

امیر قطر افزود: موضوع سوریه مسئله سلاح های شیمیایی و رویارویی با کشور دیگری که دارای سلاح شیمیایی، بیولوژیک و حتی اتمی است نیست بلکه موضوع این کشور به کارگیری رژیم از چنین سلاح هایی علیه مردمش است. مردم سوریه با هدف تحت نظارت بین المللی در آمدن تسلیحات شیمیایی آن انقلاب نکرده اند بلکه برای رهایی از استبداد، فساد و ظلم انقلاب کرده اند. همه ما می دانیم که مسئولیت ناکامی در تحمیل حل و فصل سیاسی- که مورد ترجیح همه ما در سوریه است، اساساً برعهده شورای امنیت است. از این رو، فرایند صدور قطعنامه در شورای امنیت به شدت نیازمند تعدیل است به علت اینکه فاقد عدالت و واقع گرایی است. از این رو، ما بر ضرورت اصلاح همه جانبه و ریشه ای ساختار شورای امنیت در سریع ترین زمان تاکید می کنیم تا با قدرت بیشتر با چالش های جهانی برخورد کند و به خواسته های ملت ها پاسخ دهد. این محقق نخواهد شد مگر از طریق حضور عادلانه جامعه بین الملل در شورای امنیت که بیانگر دمکراتیک بودن فعالیت بین المللی برای طرف های مختلف باشد.

بالطبع، تصمیم گیری در این خصوص بدون حمایت کشورهای عضو دائم شورای امنیت ممکن نیست؛ اما نباید تصمیم گیری به مدت طولانی و مستمر به انحصار یک یا دو دولت در آید. همچنین، در این مناسبت به برادران سوری خود توصیه می کنم که برای مرحله ای انتقالی که هدف آن تشکیل نظام حکومتی است که آزادی و کرامت همه سوری ها را بدون تبعیض بر اساس جنس، قومیت، طایفه یا مذهب تضمین کند یکپارچه باشند.

وی در ادامه افزود: انتشار سلاح های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه، به ویژه سلاح های اتمی بسیار نگران کننده است. در این خصوص، موضع ثابت دولت قطر بر حق همه کشورهای منطقه در به کارگیری انرژی هسته ای برای اهداف مسالمت آمیز و براساس معیارها و تدابیر آژانس بین المللی انرژی اتمی است. همچنین در این خصوص ما خواهان برگزاری کنفرانس هلسینکی به عنوان گامی که از تلاش ها برای عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی حمایت کند هستیم.
برچسب ها: میر ، قطر ، سوریه ، سلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۲
چرا زمانیکه این عربها به غرب و شرق میرن; پوشش ظاهری خود را به کت و شلوار تغییرمیدهند؟
آخرین اخبار