رضا تاجبخش در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

انتخاب من همکاری با خوانندگان باهوش است/ بزرگان موسیقی نوازندگان جوان را حمایت کنند

رضا تاجبخش گفت: باهوش بودن خواننده علاوه بر آگاهی خواننده از موسیقی و مهارت وی در اجرا در نجات گروه در مواقع حساس موثر است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران، "رضا تاجبخش" متولد آبانماه 1360 است. وی تا به امروز به عنوان نوازنده، آهنگساز و تنظیم کننده با بهترین های موسیقی پاپ همکاری داشته است.

"تاجبخش" سال گذشته به عنوان بهترین نوازنده "پیانو" انتخاب شد.

همکاری "رضا تاجبخش" و "بابک جهانبخش" در آلبوم "من و بارون" آغاز شد.

پس ازانتشار آلبوم "اکسیژن" در مردادماه 92، ارکستر بزرگ "جهانبخش" به رهبری "رضا تاجبخش" در تهران و سراسر ایران کنسرت های بسیار متفاوتی را اجرا کردند. 

به این بهانه به گفتگو با این نوازنده چیره دست نشسته ایم.

*آقای "تاجبخش" موسیقی را از چه زمانی و چطور آغاز کردید؟

من از کودکی به سازهای "کوبه" ای و "ضربی" علاقه داشتم و ریتم و ضرب را می شناختم، اما برای اولین بار به طور اتفاقی در 8 سالگی، پدربزرگم کیبوردی را به من هدیه داد. مدتی بعد، پدر و مادرم متوجه استعداد من در موسیقی شدند، تا اینکه در سال 70 با خرید پیانو، در ابتدا برای مدت کوتاهی به صورت تئوریک نواختن آن را آغاز کردم، ولی بعد به صورت کاملا خودآموخته و تجربی نوازندگی پیانو را ادامه دادم.

*نخستین اجرای زنده تان را به خاطر دارید؟

اولین کنسرت من سال "79" با گروه "کمان" به همراهی "شهریار توکلی" نوازنده "گیتار" در "فرهنگسرای ارسباران" با اجرای قطعات غربی قدیمی به روی صحنه رفت.

* اولین همکاری ام با "حمید خندان" بود

به عنوان اولین خواننده نیز همان سال با "حمید خندان" و پس از آن با دوستان دیگرم همکاری داشتم، زیرا برای خودم حق انتخاب قائلم تا باکدامیک از خوانندگان کار کنم، به همین جهت فقط با کسانی که به اثار و سبک شان علاقه دارم، همکاری می کنم.

*به این ترتیب چه عواملی در انتخاب شما برای همکاری موثراست؟

باهوش بودن خواننده برایم بسیار حائز اهمیت است. معیار من در گذشته صرفا آگاهی خواننده از موسیقی و مهارت وی بود، اما امروزه عوامل دیگری را ارجح می دانم و آگاهی و مهارت برایم دردرجات بعدی قرار دارد.

در حال حاضر هم فکری من با خواننده برایم بسیارحائز اهمیت است.

بدین ترتیب که با دوستان قدیمی ام که در گذشته همکاری داشته ام، از جمله "حمید حامی"، "نیما مسیحا"، "مانی رهنما"، "امیر تاجیک"، "حمید خندان"، "علی تفرشی"، "علی لهراسبی" و ... همچنان روابط صمیمی و دوستانه دارم.

همچنین، از خوانندگان نسل دوم یعنی سالهای 83 به بعد نیز مانند "بابک جهانبخش"، "فرزاد فرزین"، "سیروان خسروی"، "مهدی یراحی" و همچنین "محسن یگانه" در کنسرت های "آلمان" و "هلند" وی همکاری داشته ام.

* آغاز همکاری با "بابک جهانبخش" در سال 88

*همکاری شما و "بابک جهانبخش" از کجا آغاز شد؟

"سال 88" به همراه "محمدرضا گلزار"، "مازیار فلاحی"، "امیر طبری" و "سهراب پاکزاد" در "اریکه ایرانیان" کنسرتی را برگزار کردیم که این برنامه مقارن با شروع کار "مازیار فلاحی" و انتشار "مجنون لیلی" بود.

در آن اجرا "بابک جهانبخش" نیز همراه این مجموعه بود و برای نخستین بار به طور کاملا اتفاقی در کنار هم فعالیت کردیم، اما پس از این ماجرا همکاری ما پایان یافت، تا اینکه سال گذشته به پیشنهاد "یاشار خسروی" همکاری ما دوباره آغاز شد و من از این بابت بسیار خوشحالم، زیرا کارکردن در کنار خوانندگان باهوش را بسیار دوست دارم و "بابک جهانبخش" نیز خواننده بسیار باهوشی است.

*معیار شما در تعریف "باهوش بودن" چیست؟

به عقیده من، خواننده ای که علاوه بر داشتن صدایی خوب و آگاه بودن از ریتم، به صورت اصولی و به اصطلاح کوک می خواند و بر همه جوانب متمركز و مسلط است، به طور قطع "بسیار باهوش" است.

به عنوان مثال، در اجرای زنده، زمانی که یک نت جابجا شود، خواننده باهوش و مسلط به سرعت خود را با گروه نوازندگی تطبیق داده و در واقع ارکستر را روی صحنه نجات می دهد.

در حالیکه بسیاری از خوانندگان توانایی هماهنگی و تطبیق خود را در این لحظات حساس با ارکستر ندارند.

*علاقه به همکاری با کدامیک از خوانندگان را در آینده دارید؟

خدا را شکر می کنم که تا به امروز با تمامی خوانندگان محبوبم که آثار و سبک کاریشان را می پسندم، همکاری کرده ام. اما به صورت کلی خوانندگانی را دوست دارم که خط مشی و سبک خاص خودشان را دارند و در واقع "یونیک" هستند، زیرا در حال حاضر بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ، پیرو سبک خوانندگان ماقبل خود هستند و به ندرت فردی با صدای منحصر به فرد و روش خاص خود وارد این عرصه می شود، اگر چنین خواننده ای در این عرصه حضور پیدا کند، حتما با او همکاری خواهم کرد.

* اجرای ترانه دوستانم را بسیار دوست دارم

* در آینده به عنوان خواننده نیز فعالیت خواهید کرد؟

به صورت حرفه ای و انتشار آلبوم، خیر، اما اگر بخواهم ترانه ای را خودم اجرا کنم، از یکی از دوستان خواننده ام دعوت خواهم کرد تا مرا همراهی کند ودر قالب اجرایی "دوصدایی" آن را منتشر کنیم.

* امیدوارم هنرمندان واقعی پا به عرصه موسیقی بگذارند

*وقوع چه اتفاقی در دنیای موسیقی در سال92 سبب خشنودی شما می شود؟

امیدوارم هنرمندان واقعی پا به عرصه موسیقی بگذارند و در همه زمینه های این عرصه اعم از خوانندگی ، نوازندگی، آهنگسازی یا تنظیم، افرادی صاحب سبک وارد دنیای موسیقی شوند، زیرا امروزه حضور این افراد در حوزه های مختلف موسیقی به ندرت رخ می دهد. در حیطه خوانندگی که شاید اصلا وجود ندارد.

به هرحال امیدوارم افرادی کاردان و ماهر پا به عرصه موسیقی بگذارند تا ما هم از آنان چیزی بیاموزیم و از هنرشان لذت ببریم، زیرا بدین ترتیب رقابت در عرصه نوازندگی هم به وجود می آید.

*با این تفاسیر برای حضور جوانان در عرصه های مختلف موسیقی و کشف استعدادها چه باید کرد؟

متاسفانه در موسیقی امروز ما، زمانی به استعداد و مهارت یک هنرمند توجه می شود که به شهرت رسیده باشد. به عنوان مثال، "بنیامین بهادری" تا قبل از انتشار آلبوم و ترانه هایش شناخته شده نبود، اما به محض محبوبیت در میان مخاطبان، تمامی تهیه کنندگان خواستار همکاری با وی شدند.

این در حالی است که باید قبل از دیده شدن به سراغ استعدادها رفت و از آنان حمایت کرد. بدین ترتیب خودشان باید برای دیده شدن تلاش کنند، ضمن اینکه کار در استودیو نیز عامل بسیار مهمی درکسب موفقیت،خصوصا برای نوازندگان و آهنگسازان است.

*این تلاش چطور صورت گیرد؟

کشف استعدادها و حمایت از آنها باید توسط فعالان این عرصه صورت گیرد. من همواره تلاش کرده ام تا از جوانان مستعد و خلاقی که می شناسم حمایت کنم. تا به حال هم در رویارویی با چنین نوازندگانی، تلاشم بر یاری رساندن و پشتیبانی از آنان بوده است.

در آینده هم اگر استعداد درخشانی را بیابم، به طور قطع وی را حمایت خواهم کرد.

*به عنوان رهبر ارکستر "بابک جهانبخش" نظرتان را در خصوص این گروه بگویید؟

بسیار خوشحالم و خدا را شکر می کنم که این افراد دور هم جمع شدند و به این صورت گروه شکل گرفت.

به عنوان رهبر ارکستر هم فکر بودن و اشتراک نظر برایم بسیار مهم است و خوشحالم که افراد گروه ازنظر دیدگاه موسیقی وتفکر به هم نزدیک هستند.

*نظرتان در خصوص این اسامی در یک کلمه چیست؟

بابک جهانبخش: باهوش

حمید حامی:دوست قدیمی

مانی رهنما: خاطره

میلاد درخشانی: گیتار الکتریک

مهدی یراحی: فلفلی

گفتگو از مینا طوطی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.