گيلان/معاون وزیر ارشاد؛

48ساعته مجوز انتشار کتاب می‌دهیم / 127 ناشر وام می‌گیرند

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حدود 80 درصد کتاب‌هایی که برای صدور مجوز می‌آیند ظرف 48 ساعت مجوز می‌گیرند

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛بهمن دری ديشب در جمع مولفان و ناشران گیلان با اشاره به صدور مجوز کتاب اظهار داشت: در سال به 65 هزار عنوان کتاب مجوز می‌دهیم و در تلاش هستیم که این کار در استان‌ها انجام شود.
وی، با اشاره به اینکه در حال حاضر در زمینه صدور مجوز کتاب در پنج استان کشور کارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را انجام می‌دهند، افزود: برای ثبت کتاب در استان‌هایی نظیر گیلان که بیشترین نشر را دارند برنامه‌ داریم که امیدواریم امسال به نتیجه برسد.
معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه یک مرحله از صدور مجوز را حذف کردیم، تصریح کرد: زمانی که کتابی بر حسب قانون بررسی می‌شد ممکن بود چند مورد اصلاحات داشته باشد و باید این موارد اصلاحیه را به ناشر می‌رساندیم که این امر یک پروسه زمانی را طی می‌کرد.
وی، راه‌اندازی نرم‌افزار الکترونیکی در استان‌ها به ویژه در گیلان را موجب برطرف شدن مشکل ثبت کتاب دانست و تصریح کرد: حدود 80 درصد کتاب‌هایی که برای صدور مجوز می‌آیند ظرف 48 ساعت مجوز می‌گیرند.
دری، نیم درصد کتاب‌های مراجعه کننده را قابل مجوز خواند و افزود: تمام کتاب‌ها بر حسب قانون نیست و در برخی موارد مراکز ذی‌صلاح می‌گوید که مجوز برای اینگونه کتاب‌ها داده نشود.
وی، ادامه داد: برخی کتاب‌ها نیز با تعامل نویسنده منتشر می‌شود و امسال پیش‌بینی ما این است که تعداد بیشتری کتاب برای مجوز داشته باشیم.
معاون وزیر ارشاد با تصریح بر اینکه می‌شود در عصر ارتباطات و الکترونیک عنایت ویژه‌ای داشت، خاطرنشان کرد: می‌توان استفاده بهینه‌تری از ابزار نوظهور برای صدور مجوز کرد.
وی، از پرداخت تسهیلات به ناشران خبر داد و یادآور شد: تعداد 74 ناشر کشور به بانک‌های عامل معرفی شدند و تا ماه دیگر وام‌های خود را دریافت می‌کنند.
دری افزود: طبق مذاکراتی که به صورت کشوری با بانک‌های عامل انجام دادیم قرار شده که با هشت درصد سود بانکی تسهیلات در اختیار ناشران قرار گیرد.
وی، با اشاره به اینکه 127 ناشر غیر از قم در چرخه گرفتن وام در سراسر کشور هستند، خاطرنشان کرد: هر ناشری که پس از این تعداد تقاضای تسهیلات کند در نوبت بعدی قرار می‌گیرد.
این مسئول، سقف تسهیلات را از 50 میلیون تا 500 میلیون تومان ذکر کرد و بیان داشت: یارانه ارشاد نیز به ناشران کمک می‌کند.
وی، گردش مالی نشر در کل کشور را سالانه 650 میلیارد تومان عنوان کرد و اذعان داشت: بودجه ارشاد 20 میلیارد تومان است که با این مبلغ نمی‌توانیم تمام کتاب‌های ناشران را خریداری کنیم.
دری با بیان اینکه تنها سه تا چهار درصد کتاب‌های ناشران را می‌توانیم خریداری کنیم، تصریح کرد: کتاب‌ها به لحاظ قیمت به گونه‌ای است که طبق نیاز کشور خریداری می‌شوند.
به گفته وی، در کشور 10 هزار ناشر و 2 هزار کتاب‌فروش وجود دارد که یک سوم اینها نوشت‌افزار می‌فروشند.
این مسئول درباره مرکز توزیع کتاب ابراز داشت: در این زمینه طرح‌های خوبی به دستمان رسیده ولی فراتر از وزارتخانه است و به نکات خاص بودجه‌ای نیاز دارد که در صورت تامین، می‌توانیم مراکز توزیع را تقویت کنیم./س
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.