بندرعباس/با سرمایه‌گذاری 6 میلیارد یورویی؛

تولید 6 هزار مگاوات برق با استفاده از میدان گازی فروز B قشم

یکی از اهداف توسعه میدان نفتی فروز B در حوالی جزیره قشم،‌ بهره‌برداری از گاز این میدان با هدف تولید 6 هزار مگاوات برق است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛محمود زیرکچیان مدیر عامل این شرکت با اشاره به انعقاد تفاهمنامه طرح توسعه میدان گازی فروز B، بین شرکت نفت فلات قاره و شرکت مدیریت طرح‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، گفت: بر‌اساس این تفاهم‌نامه، گاز میدان فروز بی در پالایشگاه گاز در قشم به برق تبدیل و به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه میدان گاز فروز B یک میدان جدید گاز در آب‌های خلیج فارس بین جزیره کیش و سیری و در 120 کیلومتری قشم واقع است، افزود: میدان گازی فروز B در سال 1970 میلادی کشف شد و اکنون تنها 2 چاه اکتشافی و تحدیدی دارد.
وی یادآور شد: این تفاهمنامه چند ماه گذشته در وزارت نفت بسته شد و قرار داد آن نیز چند روز آینده امضا می‌شود.
مدیر عامل شرکت مدیریت طرح‌های نیروگاهی ایران نیز در این راستا گفت: با ساخت پالایشگاه گاز و نیروگاه برق در قشم در مراحل اول و دوم طرح توسعه میدان گازی فروز B، 6 هزار مگاوات برق از منابع گازی این میدان تولید می‌شود.
عباس علی‌آبادی افزود: کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و کشورهای جنوبی خلیج فارس از جمله عمان و امارات از بازارهای هدف برای صادرات برق تولیدی است.
وی با بیان اینکه اکنون صادرات برق به کشورهای عراق و ترکیه در حال انجام است اظهار داشت: با اجرای طرح توسعه میدان گازی فروز B حجم صادرات برق به این کشورها افزایش می‌یابد.
علی‌‌آبادی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این میدان گازی حدود 6 میلیارد یورو است گفت: دو سوم این رقم را شرکت مپنا و بقیه از محل وام‌های وزارت نفت تامین می‌شود.
مدیر عامل مپنا گفت: برگزاری مناقصه برای لرزه نگاری سه بعدی میدان، ارزیابی فنی و مالی برای خرید دکل حفاری دریایی، مطالعه اولیه اجاره و خرید یارد پشتیبانی، عملیاتی دریایی در جزیره کیش از جمله اقدامات اولیه انجام شده برای طرح توسعه میدان گازی فروز B است.
علی‌آبادی گفت: اجرای این طرح با توجه به احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، استفاده از توان نیروهای متخصص و بومی و اشتغال را در پی دارد.
وی افزود: این شرکت آمادگی اجرای طرح مشابه را در دیگر میدان‌های کشور به ویژه میدان‌های گازی مشترک برای تولید و صادرات دارد.
شرکت نفت فلات قاره دارای چهار میدان نفتی سلمان، رشادت، رسالت و بلال در خلیج فارس است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.