با واقعیت افزوده آشنا شوید؛

یک لایه دیجیتالی به محیط زندگی شما اضافه می‌شود + دانلود

با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده می توانید اطلاعاتی بیش از اطلاعات حواس پنجگانه خود از محیط پیرامونتان کسب کنید.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ augmented reality، فناوری نسبتاً جدیدی است که در فارسی از آن با عباراتی مثل واقعیت اضافه شده یا واقعیت دستکاری شده هم یاد می کنند. به زبان ساده این فناوری برای قابل فهم تر کردن ابزار زندگی روزمره ی ما محتوای چند رسانی را به آنها اضافه می کند.



مثلاً فرض کنید در خیابان در حال قدم زدن هستید که یک اتومبیل توجه‌تان را جلب می کند و می خواهید در موردش بیشتر بدانید. اگر این فناوری به شکل کامل پیاده سازی شده باشد، کافی است دوربین تلفن همراه‌ تان را به سمت اتومبیل بگیرید تا نرم افزار مربوطه از روی تصویر اتومبیل اطلاعات جامع تر و کامل تری از قبیل اطلاعات فنی اتومبیل برروی صفحه نمای تلفن همراه شما نشان دهد.



فناوری واقعیت افزوده بسته به این که روی چه دستگاهی و به چه شکلی استفاده می شود، نحوه پیاده سازی آن هم متفاوت هست. اما به طور کلی این سیستم از 3 بخش تشکیل شده است.


بخش اول

قسمتی که وظیفه دریافت اطلاعات واقعی محیطی را بر عهده دارد. وظیفه این بخش را دوربین تلفن همراه انجام می دهد. چرا که دوربین هست که مثل مثال بالایی از ماشین واقعی موجود، عکس می گیرد. اما این کار همیشه به وسیله دوربین انجام نمی شود. مثلاً اگه قرار باشد این فناوری برای نمایش اطلاعات یک مکان تاریخی به کار رود، علاوه بر دوربین که عکس آن مکان را می گیرد، سیستم موقعیت یاب جهانی یا همان جی پی اس هم به کمک دوربین می آید و با استفاده از مختصات جغرافیایی آن محل، به سیستم برای فهمیدن اینکه آن محل، چه مکانی هست، کمک می کند.



بخش دوم

وظیفه ی این بخش دریافت اطلاعات از بخش اول و تجزیه و تحلیل آن اطلاعات و تهیه اطلاعات مورد نیاز جهت اضافه کردن به تصویر واقعی هست.

این بخش همه اطلاعاتی را که بخش اول تهیه کرده دریافت می کند و با جستجو در منابع اطلاعاتی مختلف، سعی می کند تا اطلاعات مختلفی را در مورد سوژه مورد نظر به دست آورد. در مثالی که در مورد اتومبیل زدیم، پردازشگر تلفن همراه با استفاده از دسترسی به شبکه اینترنت، وظیفه جمع آوری اطلاعات مورد نیاز را بر عهده دارد.


بخش سوم

این بخش هم معلوم هست، همان اطلاعات را به شما بهتر نشان می دهد.

خوب حالا که با نحوه کار فناوری واقعیت افزوده آشنا شدیم، ببینیم برای چه کارهایی می شود از این فناوری استفاده کرد.

در واقعیت افزوده تبلیغات، یکی از اولین کاربردهای این فناوری بود. مثلاً یکی از این تبلیغات به این شکل هست که مثلا در روزنامه تصویری چاپ شده که با نگاه کردن به آن چیزی متوجه نمی شویم، اما کافی است دوربین تلفن همراه‌تان را که به این فناوری مجهز هست، روی این عکس بگیرید تا متوجه ماجرا شوید.



حتما دستگاه های موقعیت یابی را که داخل خودروها نصب می شود را دیده اید. این دستگاه ها اگر چه خیلی مفید و کاربردی برای رانندگان هستند، اما در مقابل می توانند باعث بروز حوادثی هم شوند. چرا که کافی است راننده لحظه ای چشم از جاده بردارد و به نمایشگر این دستگاه نگاه کند تا حادثه ای ناگوار پیش بیاد. استفاده در سیستم موقعیت یاب خودروها، یکی دیگر از کاربردهای فناوری واقعیت افزوده هست.



این سیستم از لحاظ عملکردی تقریباً مشابه همان موقعیت یاب های عادی هست. با این تفاوت که در خودرو سیستمی تعبیه می شود تا نتایج به جای نمایشگر عادی، روی همان شیشه جلوی خودرو به شکل شفاف نشان داده شود تا دیدن آن نیازی به چشم برداشتن از جاده نداشته باشد. علاوه بر این ها این امکان وجود دارد تا یک سری اطلاعات دیگر، مثل عرض جاده و فاصله از خودروی جلویی هم روی شیشه نشان داده شود.



صنعت پزشکی هم از این فناوری بی نصیب نماند است.

شبیه سازی عمل جراحی قبل از انجام واقعی آن یکی از کاربردهای فناوری واقعیت افزود در صنعت پزشکی می باشد. یکی دیگر از کاربردهای این فناوری که امروزه در بعضی از کشورها اجرا می شود، به این شکل که وقتی قرار است عمل جراحی روی فردی انجام بگیرد، تمام اعضا و جوارح داخلی فرد، با استفاده از این فناوری روی بدنش نشان داده می شود. این تصویر شبیه سازی شده به جراح کمک می کند تا با دقت خیلی بیشتری بتواند کارش را انجام بدهد.

کاربردهای فناوری واقعیت افزوده خیلی زیاد هست، خطوط تولید و مونتاژ کالا، صنایع آموزشی، استودیوهای فیلم سازی، کارگاه های هنری و خیلی از جاهای دیگر می توانند استفاده های خوب و مفیدی را از این فناوری داشته باشند. اما باید صبر کنیم تا گذر زمان نشان دهد که این فناوری تا کجا می تواند جلو رود.



نرم افزار پندار + دانلود

بحث واقعیت افزوده در ایران از اوایل سال ۹۲ با انتشار اولین اپلیکیشن واقعیت افزوده ایران به سفارش گروه بزرگ صنعتی ایران خودرو تحت نام "واقعیت افزوده رانا" منتشر شد. این اپلیکیشن بروی سیستم عامل های رایج Android و IOS قابل نصب بوده کاربران با استفاده از این اپلیکیشن می توانستند خودرو رانا را بطور کاملا سه بعدی به محیط اضافه کرده و حتی رنگ های آن را نیز تغییر دهند.



اپلیکیشن جدید نیز همانند اپلیکیشن "واقعیت افزوده رانا" توسط "شرکت واقعیت افزوده پندار" تهیه و تولید شده است. شرکت پندار اولین شرکت واقعیت افزوده ایران است که بطور تخصصی راه حل های کاربردی و تبلیغاتی در حوزه ی واقعیت افزوده را به کاربران ارائه می دهد.



این شرکت در تمامی حوزه های واقعیت افزوده اعم از فناوری های مبتنی بر الگو (pattern-based)، مبتنی بر مکان (location-based) و مبتنی بر بدن (gesture-based) فعالیت می کند و تاکنون فعالیت ها و محصولات آن در رسانه های مختلف داخلی و خارجی نظیر Wired , VentureBeat, GigaOM, the Creators Project و... مورد توجه قرار گرفته است.

  برای دانلود نرم افزار اینجا کلیک کنید
| حجم فایل: 17.24 مگابایت | قابل نصب روی اندروید 2.3 و بالاتر |



  برای دانلود کاتالوگ اینجا کلیک کنید






- Layar:

layar.jpg

Layar اپلیکیشنی است برای کشف اطلاعات در جهان پیرامونمان. این اپ، با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده اطلاعات دیجیتال را متناسب با موقعیتی که در آن هستیم به ما نشان می دهد. این اطلاعات دیجیتال «لایه» نامیده می شوند. شما می توانید این لایه ها را با دنبال کنندگانتان در توییتر یا دوستانتان در فیسبوک به اشتراک بگذارید. با وجود این لایه ها، شما می توانید از این به بعد با واقعیت افزوده مسیر یابی کنید و با توجه به این که این اپلیکیشن لایه های استفاده شده ی اخیر و پر استفاده ترین لایه ها را به خاطر می سپارد، شما در دسترسی به اطلاعات مختلف دچار مشکل نخواهید شد. وقتی خوشحال تر می شوید که بدانید این اپلیکیشن به طور رایگان برای اندروید و آیفون در دسترس است.

- StarWalk:

SW.JPG

کاوش در آسمان و فضا همواره لذت بخش بوده و حالا به لطف واقعیت افزوده لازم نیست برای این کار حتما تلسکوپ داشته باشید. نرم افزار استارواک به آیفون و آیپد امکان این گردش را می دهد. این نرم افزار برنده ی جایزه ی طراحی اپل، در سال 2012 شده و نامش در لیست بهترین اپ های 2009 و 2010 بوده است. استار واک شما را قادر می سازد که آیپد خود را به سوی آسمان بگیرید و ستاره ها، صورت های فلکی و ماهواره ها را مشاهده کنید. آن هم در زمان واقعی.

 

این نرم افزار برای آیپد با قیمت 5 دلار و برای آیفون با قیمت 3 دلار در دسترس است. مشابه اندرویدی این نرم افزار، Sky Map می باشد. اگرچه این نرم افزار رایگان است، اما شاید از نظر جلوه های بصری و گستردگی امکانات به استار واک نرسد.

برای دانلود نسخه اندروید اینجا را کلیک کنید.

 

- Peaks:

peaks.jpg

پیکس یکی از اپلیکیشن های بسیار مفید برای کوه نوردان است. ما معمولا نمی دانیم که نام کوه جلوی چشممان چیست و چقدر ارتفاع دارد. با پرداخت 3 دلار به اپ استور، می توانید همیشه از این موضوع مطلع باشید! پیکس، اطلاعات نسبتا غنی ای برای عرضه کردن دارد. طول و عرض جغرافیایی، مسافت باقی مانده تا رسیدن به قله، ارتفاع و حتی جهت؛ از مواردی هستند که پیک درباره قله ها و کوه ها به ما نشان می دهد. اگر با پیکس عکس بگیرید، اطلاعات یاد شده در قالب تگ جغرافيايي، در تصوير ذخیره خواهند شد.

 

- ARSoccer:

soccer.jpg

یکی از بازی های کلاسیک واقعیت افزوده همین ARSoccer است. فقط آی.دیوایس خود را رو به زمین بگیرید و هر چقدر دلتان می خواهد با توپ مجازی روپایی بزنید. این اپلیکیشن برای آیفون و آیپاد تاچ طراحی شده است اما قابلیت استفاده از دوربین آیپد دو را دارد. البته کاملا حق دارید که به جای دادن دو دلار برای چنین اپلیکیشنی؛ بروید و یک توپ واقعی بخرید :)

 

- Duck Hunt AR:

duckhunt.jpg

این هم یکی دیگر از آن اپلیکیشن های نوستالژیک آی دیوایس ها است. اردک کشی 8 بیتی به سبک سگا و میکرو را این بار در اتاقتان تجربه کنید. پس اگر شما هم از آن علاقه مندان سر سخت اپلیکیشن های نوستالژیک هستید، می توانید با پرداخت 1 دلار، این اپلیکیشن را در آیفون خود داشته باشید.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
سلام دوستان این برنامه فقط واسه ماشین رانا توسعه داده شده.یا میشه واسه ساختمون،بدن و غیره استفاده کرد...لطفا جوابمو بدین
Netherlands
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
وقتی روی نوشته ی "لطفا برای دانلود اینجا را کلیک کنید" کلیک میکنم، میگه صفحه ی مورد نظر یافت نشد. لطفا رسیدگی کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد
۱۵:۲۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۲
سلام اینطور که دیدم صفحه ی دریچه باشگاه خبرنگاران در فیسبوک دارای صفحه هست ولی چرا اینجا اطلاع رسانی نمیشه یا آیکنش انتهای صفحه ی خبر های دریچه نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ahmadreza
۲۰:۰۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
سلام نمیدونم چرا آخه چرا مگه ما سیمبین ها چیکارتون کردیم که ...... والله
Iran (Islamic Republic of)
مرتضي
۱۰:۲۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
از اين اپ و بذاريد مرسي
Iran (Islamic Republic of)
Morteza
۰۹:۴۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
بسیار عالی.ممنون
Australia
هادي
۰۸:۲۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
با سلام
ما هم توانسته ايم دومين اپليكشن اندرويد واقعيت افزوده رو در ايران اجرا كنيم:
دوستان مي توانيد به نرم افزار ما در جشنواره پرديس (بهترين اپليكشن ايران) راي مثبت دهيد تا ما نيز بتوانيم به ادامه كار خودمان بيشتر نشويق شويم!
لينك ما در جشنواره:
این نرم افزار مربوط به مجله سوفالینه (گنجینه هنرهای دستی و سنتی ایرانی)
http://festival.vaslab.ir/AppStore/Profile/535/
از دوستان خوبمان در باشگاه خبرنگاران نيز درخواست مي كنيم ما رو در متن خبر قرار دهند و به همه دوستان معرفي نمايند
با تشكر
Iran (Islamic Republic of)
kiarash
۲۲:۰۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
سلام این برنامه layerکار نمیکنه.
میشه نحوه کار با نرم افزار رو بزارین.
Australia
هادي
۰۸:۲۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
سلام دوستان
براي اجرا بايد نرم افزار رو اجرا و بعد به شكل رانا در تصوير با اون نرم افزار نگاه كنيد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
soroush
۲۱:۵۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
عالی ، عالی ، بسیار بسیار ممنون
United States of America
جواد
۲۰:۵۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۴۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
سلام ممنون از این نرم افزاراتون .لطفا نرم افزار های بیشتری برای گوشی های هوشمند بذارید ممنون
United States of America
جواد
۲۰:۴۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر
۲۰:۴۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
بسیار عالی...
United States of America
جواد
۲۰:۴۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
بسیار عالی
United States of America
جواد
۲۰:۳۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
مرتضي
۲۰:۳۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
از اين اپ و بذاريد مرسي
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۰۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
به نظر چیز جالبی می آد اون نرم افزار پندار فقط مال ماشینه یا بدرد چیزای دیگه هم می خوره؟ لطفا پاسخ دهید مرسی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
بسیار عالی بود . تشکر از زحمات شما
Iran (Islamic Republic of)
مرتضي
۲۰:۰۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
از اين اپ و بذاريد مرسي
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۰۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
به نظر چیز جالبی می آد اون نرم افزار پندار فقط مال ماشینه یا بدرد چیزای دیگه هم می خوره؟ لطفا پاسخ دهید مرسی
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۰۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
به نظر چیز جالبی می آد اون نرم افزار پندار فقط مال ماشینه یا بدرد چیزای دیگه هم می خوره؟ لطفا پاسخ دهید مرسی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
چرا این برنامه روی گلکسی پاکت اجرا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضي
۱۹:۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
از اين اپ و بذاريد مرسي
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۹:۵۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
سلام
ببخشید این بازی اردک کشی میشه روی اندروید نصب کرد>؟
Iran (Islamic Republic of)
mohsen karimi
۱۹:۵۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
سلام ممنون از این امکاناتی که میزاید من دارم دانلود میکنم به نظر میرسه نرم افزار جالبی باشه اقا مرسی واقا لااااااییییییییییییییییککککککککک معرکه اید ها
Iran (Islamic Republic of)
آبادان
۱۹:۴۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
خيلي عالي بود بسيار جالب و کاربردي است با تشکر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۹:۴۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
عالی
Netherlands
farzam
۱۹:۴۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
اقاخیلی باحال
Iran (Islamic Republic of)
sajad
۱۹:۳۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
از این نرم افزار برای سیمبین هم بذارید
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۹:۳۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
آقا دمون گرم همین الان دیدم والا کف کردم دارم دانلودش میکنم و نصبش کنم عجب چیزی خداییی
آخرین اخبار