اخبار ویژه روزنامه های دوشنبه؛

تیتری که ساعت 3 نیمه شب BBC را شوکه کرد!/ شرط عجيب يک وزارتخانه براي استخدام کارمندان

فرید ذکریا: تحریم‌ها علیه ایران حتی با حل مسئله هسته‌ای لغو نخواهد شد،نزدیک شدن لاریجانی و حداد!،انتقاد عارف از تصمیمات دقیقه نودی اصلاح‌طلبان،فيس‌بوک فابيوس پر از انتقاد ايرانيان شد،اظهارات عجیب دلال رابطه ایران وآمریکا و ...از جمله خبر ویژه برخی روزنامه های روز دوشنبه هستند که میتوانید از اینجا بخوانید:


*کیهان


تقسیم نقش‌ها میان آمریکا فرانسه و اسرائیل در مذاکرات ژنو


تحلیل‌گران و رسانه‌های غربی معتقدند مخالف‌خوانی فرانسه و اسرائیل با توافق هسته‌ای 1+5 با ایران یک تقسیم کار از پیش طراحی شده با مضمون «پلیس خوب، پلیس بد» و در جهت گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران است.پال شولت رئیس سابق کنترل و منع گسترش تسلیحات در وزارت دفاع انگلیس در این‌باره به بی‌بی‌سی گفت: احتمالا فابیوس [وزیر خارجه فرانسه] در مذاکرات با ایران نقش پلیس بد را بازی می‌کند تا سایرین نقش پلیس خوب را بازی کنند.او درباره نقش انگلیس در این مسئله اظهار داشت: فکر نمی‌کنم کسی بتواند به طور مشخص بگوید بریتانیایی‌ها چه موضعی دارند، آنها خیلی دوست دارند بیش از آنکه لازم است هزینه در این مذاکرات پرداخت نکنند اما در عین حال اقدامات اعتمادسازی باید صورت گیرد تا مذاکرات به جایی برسد. فهمیدن نقش انگلیس بسیار سخت است.

شولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اعتقاد دارید مذاکرات به نتیجه می‌رسد؟ اظهار داشت: «به شکلی غیرمعمول خوشبینی دراین‌باره وجود دارد، چنین جوی مدت‌ها دیده نشده بود. در عین حال هر حرفی که گفته شود و توافقی که به دست آید، در نهایت فایده نخواهد داشت مگر اینکه دولت ایران اعتماد غرب را جلب کند»!همچنین کامران متین استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ساسکس لندن گفت: مخالفت فرانسه با روند مذاکرات می‌تواند اقدامی تاکتیکی با آگاهی دیگر کشورهای غربی محسوب شود و بعید نیست توافق برای اتخاذ چنین موضعی از سوی فرانسه با هماهنگی دیگر طرف‌های غربی صورت گرفته باشد.

وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی افزود: بعید نیست این موضع که معمولا از سوی ایالات متحده در گذشته اتخاذ می‌شد، اکنون فرانسه به نوعی اجرای آن را به عهده گرفته باشد.او درباره حمایت فرانسه از مواضع نتانیاهو در قبال مذاکرات گفت: فرانسه روابط نزدیکی با اسرائیل داشته و گروه‌های ذی‌نفوذ بسیاری از یهودیان در فرانسه هستند، اما قضاوت در این مورد مشکل است، چون این احتمال وجود دارد که قدرت‌های بزرگ تقسیم کاری میان خود داشته باشند که در آن، فرانسه موضع تندتری را اتخاذ کرده تا طرف ایرانی را به امتیازات کمتری راضی کند.از سوی دیگر فرانسوا نیکولو سفیر سابق فرانسه در ایران نیز در همین زمینه گفت: شاید زود باشد که بخواهیم فرانسه را به خاطر ممانعت از مذاکرات سرزنش کنیم. تا جایی که به نگرانی‌های اسرائیل مربوط می‌شود، می‌دانیم که آنها و نتانیاهو از نزدیک و به واسطه افراد دخیل در مذاکرات و مشخصاً آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات قرار می‌گیرند.

نیکولو در پاسخ به این سوال که آیا سخنان کسی که در این جلسات نبود (نتانیاهو) موجب شده تاکنون مذاکرات بی‌نتیجه بماند؟ گفت: هر کسی در این جریان نقش خودش را بازی می‌کند؛ دولت‌های 1+5 نه تنها منافع خودشان را دارند بلکه منافع دولت‌های دیگر را هم در نظر دارند. غربی‌ها سعی می‌کنند نماینده اسرائیل هم باشند.همچنین به گزارش ایرنا، هوشنگ امیراحمدی از دلالان و طرفداران قدیمی سازش با آمریکا در مصاحبه با راشاتودی اظهار داشت: اگرچه ایران مطالبات گروه 1+5 را پذیرفته اما واشنگتن مایل نیست بدون چراغ سبز اسرائیل، متقابلا چیز با ارزشی به ایران پیشنهاد کند. واقعیت این است که ایران از هیچ تلاشی برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش فروگذار نخواهد کرد که از آن جمله توقف غنی‌سازی 20 درصد است، اما آمریکایی‌ها تا این لحظه چیز زیادی واگذار نکرده‌اند. آنها نمی‌خواهند تحریم‌های اصلی در زمینه مالی و نفتی را بردارند.

وی اضافه کرد: دولت آمریکا هر لحظه دولت اسرائیل را از مذاکرات مطلع می‌کند چرا که کنگره هم تحت مدیریت لابی اسرائیل است. از این رو فکر نمی‌کنم کری با توافقی موافقت کند که نتانیاهو از آن خشنود نباشد. مطمئنا قبل از اینکه جان کری بله را بگوید، با نتانیاهو تماس می‌گیرد تا از حمایت وی اطمینان کسب کند. زیرا روابط اسرائیل با آمریکا، راهبردی و ناگسستنی است.خاطرنشان می‌شود طبق تقسیم کار چند ماه اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی، نتانیاهو روز گذشته پس از پایان مذاکرات ژنو گفت: ما امیدواریم سران 1+5 به توافقی خوب دست یابند و برای توافق بد عجله نکنند. من در تماس با رهبران 1+5 گفتم همه جوانب را بسنجند و عجله نکنند.جالب اینکه دیروز جان کری وزیرخارجه آمریکا نیز در مصاحبه با کریم غطاس گزارشگر بی‌بی‌سی گفت: «تأکید پرزیدنت اوباما پیش از آمدن من به اینجا [ژنو] این بود که برای رسیدن به توافق عجله نکنید. پرزیدنت گفت به توافق نرسیدن بهتر از رسیدن به توافق بد است».

مذاکرات ژنو به مدت 3 روز ادامه داشت و دولت‌های غربی طیفی از امتیازات و توقعات شامل تعلیق‌ غنی‌سازی 20 درصد، عدم بکارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته IR2، خروج بخشی از مواد غنی‌سازی 20 درصد یا اکسید کردن آنها و تعطیلی یا عقب انداختن آغاز فعالیت رآکتور آب‌سنگین را پیش کشیده بودند، اما متقابلا بحث جدی در زمینه لغو تحریم‌های اصلی مطرح نکرده‌اند.به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات ژنو، زمینه‌سازی برای اخذ امتیاز هر چه بیشتر از ایران به شیوه تظاهر به بی‌نیازی به توافق است، ضمن اینکه مقاومت تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برابر باج‌خواهی‌های یکسویه غرب نیز در این امر موثر بوده است.

این ادبیات از شما بعید بود آقای روحانی!


اظهارات رئيس‌جمهور در برچسب زدن به نیمی از شرکت‌کنندگان در انتخابات، تعجب و انتقاد ناظران رسانه‌ای را برانگیخت.دکتر روحانی دیروز در جریان معرفی وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس با ادبیاتی به دور از عقلانیت و اعتدال گفت: «مردم در 24 خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خودرایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر رای ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رای دادند.»سایت نیمروز با اشاره به این اظهارات ناپخته و نسنجیده نوشت: این روزها شاهد آن هستیم که روحانی که به واسطه تنها 250 هزار رای رئیس جمهور قانونی همه ملت شده است در توهین‌های مکرر خود، افرادی را که به وی رای نداده‌اند حامی افراط، تفریط، خشونت، خودرایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر معرفی می‌کند! هر چند که پس از انتخاب ایشان این ادبیات در کلام وی و دیگر مردان دولت یازدهم مشاهده شده بود ولی هیچگاه به این صراحت نیمی از مردم ایران حامی افراط، تفریط، خشونت، خودرایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر لقب نگرفته بودند.

این تحلیل می‌افزاید: سؤال اینجاست که آقای روحانی در 24 خرداد با چه کسانی رقابت کردند و مردم حق رای به کدام یک از افراد را داشتند؟ در میان شش نامزدی که تا روز پایان در صحنه باقی ماندند، حسن روحانی اندکی بیش از 50 درصد آرا را کسب کرد و همه 5 نامزد دیگر 3/49 درصد آرا را کسب کردند. یعنی3/49 درصد مردم ایران در 24 خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خودرایی، تک رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر رای داده‌اند؟!نویسنده می‌پرسد: یعنی تنها حسن روحانی نماد اعتدال و مبارزه با خشونت و تک‌رایی است و همه 5 نامزد دیگر که همانند روحانی از طریق شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند، چهره‌هایی افراطی و خشونت‌طلبی بوده‌اند؟! آیا این توهین به 18 میلیون ایرانی محسوب نمی‌شود؟ متاسفانه این رویکرد غیراخلاقی در چند وقت اخیر نیز مکرراً شنیده شده است. و شاهد آن هستیم که همه نامزدهای انتخابات با تعابیری نظیر طالبانیسم و افراط‌گرایی از سوی حامیان دولت خطاب می‌شوند.نیمروز تصریح کرد: مایه شرمساری دولت یازدهم است که پاسخ مردم غیوری را که حماسه سیاسی آفریده و پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند با تعابیری همچون حامیان افراط و خشونت‌طلبی توصیف می‌کنند.

فرید ذکریا: تحریم‌ها علیه ایران حتی با حل مسئله هسته‌ای لغو نخواهد شد

محافل رسانه‌ای آمریکا می‌گویند گره تحریم‌های ایران با توافق هسته‌ای باز نمی‌شود ضمن اینکه آمریکا حاضر نیست پاداش متوازنی به ایران بدهد و از سوی دیگر دولت آمریکا در جایگاهی نیست که رأساً بتواند با ایران توافق کند.فرید زکریا روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر آمریکا که با رسانه‌هایی نظیر تایم و سی‌ان‌ان همکاری می‌کند و به برخی مراکز دولتی هم مشورت می‌دهد در مصاحبه با سایت دیپلماسی ایران اظهار داشت: برنامه هسته‌ای به تنهایی نمی‌تواند به تمامی اختلاف‌ها میان تهران- غرب پایان داده و تمامی تحریم‌ها هم با باز شدن گره‌های هسته‌ای پرونده ایران از میان برداشته نخواهد شد. مسائل مورد اختلاف کلان دیگری هم در این میان وجود دارد. غربی‌ها ادعا می‌کنند که ایران از حزب‌الله لبنان و گروه‌های شبه نظامی در عراق حمایت کرده و البته نیروهای خود را به سوریه هم اعزام می‌کند. بنابراین من گمان می‌کنم که به استثنای پرونده هسته‌ای چند مورد اختلافی دیگر هم وجود دارد که به تیره و تار شدن رابطه‌ها منتهی شده است.

رادیو فردا نیز ضمن امیدوارکننده خواندن مذاکرات گفت آمریکا حاضر نیست پاداش خیلی خوبی به ایران بدهد. این رادیو آمریکا از قول رسول نفیسی گفت: «امیدوارکننده‌ترین زمان در بحران هسته‌ای همین روز‌هاست که کار در حال رسیدن به نقطه امید است. آن چیزی که از لحاظ توافق‌ها به بیرون درز کرده این است که ایران قبول خواهد کرد غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کند، به حد نیاز غنی‌سازی کند و نیز اینکه احتمالاً حتی فعالیت راکتور اراک را متوقف کند(!) اتفاقاً هم اکنون زمانی است که ایران تا حدودی جدی و چارچوب مشخصی ارائه داده اما به نظر می‌رسد که لااقل و تا این لحظاتی که ما اطلاع داریم 5+1 پاداش خیلی خوبی برای ایران در نظر نگرفته است چرا که آنها قصد دارند تا با قدم‌های خیلی کوچکی، این کار را آغاز کنند که با کمال تأسف ممکن است این مسأله در ایران دوباره به عنوان گرفتن آب نبات در مقابل گوهر شب چراغ تحلیل شود.»

رضا تقی‌زاده دیگر تحلیلگر رادیو فردا نیز می‌گوید: توجه داشته باشیم آنچه ممکن است به عنوان بیانیه یااعلامیه مشترک صادر شود، یک توافق قطعی یا قانونی نیست؛ برای اینکه تعهداتی که دو طرف می‌پذیرند بایستی در مراجع قانونی خودشان مورد تصویب قرار بگیرد.
برای مثال اگر آمریکاییان در قبال ایران تعهدی را قبول می‌کنند، مفاد آن بایستی به کنگره برود و همینطور جامعه اروپا بایستی مفاد توافق‌های کشورهای اروپایی را در بروکسل به تصویب برسانند و طبیعتاً اگر بخشی از این توافق بویژه به اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع تکثیر سلاح‌های اتمی گسترش پیدا بکند، نمایندگان جمهوری اسلامی هم باید مفاد آنرا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسانند.»

تیتری که ساعت 3 نیمه شب BBC را شوکه کرد!


شبکه تلویزیونی BBC که از شامگاه شنبه برنامه‌های عادی خود را برای پخش زنده آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 قطع کرده بود، در 3 نوبت پیاپی به رصد وضعیت انتشار روزنامه کیهان پرداخت.در حالی که مذاکرات هسته‌ای و ادامه جلسه ایران و 1+5 به صبح یکشنبه (دیروز) کشید، ساعت یک بامداد مجری تلویزیون BBC فارسی گفت که «بسیاری از فعالان سیاسی نگران تیتر یک روزنامه کیهان هستند و کاربران بسیاری در توئیتر منتظر انتشار نسخه اینترنتی کیهان روی وب‌سایت این روزنامه می‌باشند. همه منتظرند که ببینند آیا سرمقاله روزنامه را حسین شریعتمداری نوشته است یا نه؟ و پیش‌بینی کیهان از مذاکرات جاری چیست؟»

یک ساعت پس از آنکه تلویزیون BBC فارسی از انتظار مخاطبان برای انتشار نسخه اینترنتی روزنامه کیهان خبر داد، نگین شیرآقایی مجری این شبکه نیز در کنار سعید سلطان‌پور به این برنامه زنده پیوست و گفت: «با سابقه‌ای که از روزنامه کیهان سراغ داریم معمولا ساعت 12شب سایت اینترنتی آن به روز می‌شود، ولی ظاهرا امشب منتظر مانده تا نتیجه مذاکرات روشن شود و برای همین هنوز منتشر نشده است.» سرانجام در ساعت 3 بامداد و نیم ساعت پیش از خروج وزرای خارجه ایران و 1+5 از جلسه مذاکرات، روزنامه کیهان منتشر شد و تلویزیون BBC فارسی با قطع گزارش‌های خود به تحلیل و تفسیر شماره روز یکشنبه روزنامه کیهان پرداخت. پس از آنکه نگین شیرآقایی تیتر یک (باج‌خواهی حریف و ابهام در نتیجه مذاکرات) و بخش‌هایی از گزارش خبری و سرمقاله کیهان را برای بینندگان خواند، نتیجه گرفت: «دید روزنامه کیهان این است که مذاکرات به نتیجه خاصی نرسید و شکست خورده است.»

پس از اعلام این خبر، سعید سلطان‌پور دیگر مجری برنامه زنده BBC فارسی گفت «با توجه به اینکه روزنامه کیهان از خبرها، خبر دارد به نظر می‌آید که باخبر شده است که مذاکرات به نتیجه خاص و توافق قطعی نرسیده و طبق معمول خبر آخر را- در حالی که مذاکرات تمام نشده- داده است.» نگین شیرآقایی در پاسخ گفت: «درسته، متن کیهان این است، اما مذاکراتی که اکنون در ژنو جریان دارد، لحظه به لحظه در حال تغییر است، همانطور که در ساعات پیش دیدیم بسیاری از خوش‌بینی‌ها افزایش پیدا کرده است»!یک ربع پس از پایان گزارش BBC از خبرهای کیهان درباره ابهام و عدم توافق در مذاکرات، خبرگزاری رویترز و سپس وزیر امور خارجه فرانسه عدم توافق در نشست ژنو را اعلام کردند و نیم ساعت بعد نیز وزیر امور خارجه ایران به همراه کاترین اشتون در کنفرانس خبری مشترک خبر از عدم توافق ایران و گروه 1+5 و اختلاف نظر میان مذاکره‌کنندگان را دادند و مجری BBC فارسی گفت «باز هم خبر و تیتر کیهان درست از آب درآمد!»

روزنامه کیهان روز شنبه در تیتر یک خود خبر از «سراب توافقی در ژنو» داد و در حالی که اغلب فعالان سیاسی و ناظران بین‌المللی از لشکرکشی وزرای خارجه کشورهای غربی به ژنو ذوق‌زده شده بودند، نوشت که «آمریکا به دنبال باج‌خواهی از ایران است.» ساعاتی پس از انتشار کیهان، محمدجواد ظریف رئیس تیم مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با سردبیر بخش خاورمیانه‌ای BBC انگلیسی گفت که «از خوش‌بینی‌اش درباره حصول توافق کاسته شده و محتاطانه‌تر به آینده مذاکرات جاری نگاه می‌کند.» با این حال کشیدن مذاکرات به بامداد یکشنبه در ژنو اکثر ناظران سیاسی را در توهم خوش‌بینی فرو برد.برای اطلاع خوانندگان گفتنی است کیهان تا ساعت 30/2 بامداد روز یکشنبه در انتظار نتیجه مذاکرات بود ولی با رصد پی‌درپی اخبار و گزارش‌های منتشر شده و اطلاع از درخواست نهایی 1+5 که نمی‌توانست مورد قبول تیم مذاکره‌کننده کشورمان باشد و البته با دریافت یک گزارش اختصاصی به این نتیجه رسید که مذاکرات بدون دستیابی به توافق پایان خواهد یافت.

*خراسان


 دستور دولت به ظريف براي پرداخت حق عضويت در سازمان ملل

بر اساس ابلاغيه اي که طي روزهاي اخير از سوي اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور براي محمدجواد ظريف وزير خارجه کشورمان ارسال شده، با اشاره به مصوبه هيئت وزيران در تاريخ 12 آبان ماه اعلام شده است که بر اساس اين مصوبه، وزارت امور خارجه بايد نسبت به پرداخت سهميه و حق عضويت سال 92 جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد و ساير سازمانهاي بين المللي به دلار، يورو و ساير ارزهايي که از طرف آن سازمان مجاز اعلام شده، اقدامات لازم را به عمل آورد.

شرط عجيب يک وزارتخانه براي استخدام کارمندان

بر اساس گزارش کارشناسان يک نهاد نظارتي که بر اساس شکايت تعدادي از کارمندان يکي از وزارتخانه هاي اقتصادي صورت گرفته، مشخص شده که بر اساس متني که نيروهاي داراي قرارداد انجام کار مشخص بايد براي تبديل وضعيت به پيماني تکميل و آن را ممهور به مهر دفترخانه اسناد رسمي کنند، کارمندان مذکور رسما تعهد مي کنند در صورت هرگونه تغيير در احکام کارگزيني حق هرگونه اعتراض و شکايت در مراجع قانوني را از خود سلب مي کنند.

*جام جم

رئیس‌جمهور، بخش زیادی از سخنان خود در جلسه علنی دیروز را به بحث مذاکرات هسته‌ای اختصاص داد و با تاکید بر این‌که حقوق مردم ایران، خط قرمز کشور در مذاکرات است، گفت: خط قرمزهای ما قابل عبور نیست.

به گزارش ایرنا، روحانی تصریح کرد: حقوق ملت ایران و منافع ملی خط قرمز ماست و از جمله آن حقوق، حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و از جمله غنی‌سازی در خاک ایران است. وی با قدردانی از حمایت‌های مردم، رهبر معظم انقلاب و مجلس گفت: اگر اینها نبود آیا نمایندگان شما به تعبیر رهبر معظم، فرزندان انقلاب قادر بودند در برابر قدرت‌های جهانی با استحکام سخن بگویند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما به زبان و با عمل به طرف‌های مذاکره به صراحت گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب نخواهد داد، جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر فرود نمی‌آورد و نیاورده است. روحانی بار دیگر تحریم را غیرقانونی و راه‌حلی ناکارآمد عنوان و اظهار کرد: ما به خاطر فشار تحریم نیست که پای میز مذاکره نشسته‌ایم، اگر غربی‌ها یادشان باشد، در سال‌های 2001 و 2002 و مخصوصا 2003 یعنی سال 82 ایران پای میز مذاکرات نشست، اما در آن زمان تحریمی در کار نبود. رئیس‌جمهور تصریح کرد: حتی در شرایطی که دشمن می‌خواست تحریم ظالمانه را آغاز کند، باز هم ایران مذاکرات را قطع نکرد.

بعد از تحریم هم مذاکرات را قطع نکرد و این معنایش این است که جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل بین‌المللی، راه اصلی را راه‌حل سیاسی، مذاکره و گفت و گو می‌داند و بر مبنای آن از روز اول حرکت کرده است. روحانی با اشاره به این‌که برخی به گونه‌ای حرف می‌زنند که گویی ایران از سال 91 و 92 مذاکره را شروع کرده است، گفت: ظاهرا حافظه تاریخی برخی دچار اشکال شده است و فراموش کرده‌اند که ما از روز اول راه مذاکره را برگزیدیم.

نزدیک شدن لاریجانی و حداد!

سایت نماینده، وابسته به فرید حدادعادل با درج تحلیلی درخصوص نزدیکی غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی نوشت: نزدیک شدن دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان در ماه‌های اخیر و تعامل روزافزون آنها، موجی از نگرانی را در جریان سیاسی خاص با منشأ اصلاح‌طلبانه ایجاد کرده است.در ادامه این تحلیل آمده است: این جریان سیاسی که سعی دارد در مجلس آینده و مجلس خبرگان نفوذ کرده و از اقلیت خارج و به اکثریت تبدیل شود، اکنون اتاق فکر خود را فعال و فعالیت گسترده‌ای را در شهرستان‌ها آغاز کرده است.

این سایت افزوده است: نشر اخبار اختلاف‌انگیز بین دو فراکسیون اصولگرای مجلس پس از تشکیل دولت یازدهم، مهم‌ترین هدف کوتاه‌مدت این جریان سیاسی است؛ به عنوان نمونه رودررو نشان دادن سایت‌های نماینده (نزدیک به فراکسیون اصولگرایان) و خبرگزاری خانه ملت (نزدیک به رهروان) از جمله اختلاف‌افکنی‌های این جریان سیاسی خاص است که سایت وابسته به آنان سعی کرده است، به آن بپردازد. ترس از اتحاد دو فراکسیون از زمانی شروع شد که جریان سیاسی مذکور، رای اعتماد به صالحی‌ امیری را قطعی می‌دانست و با تعجب فراوان با عدم اقبال اکثریت نمایندگان ملت مواجه شد. این تحلیل می‌افزاید: در اتفاقات هفته گذشته مجلس نیز تذکر ۱۵۰ نماینده درباره عزل و نصب‌ها در وزارت علوم ثابت کرد که ترس این جریان سیاسی خاص از اتحاد دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان بی‌جا نبوده بنابراین اتاق فکر این جریان در اقدامی دستور اختلاف‌افکنی میان دو فراکسیون را صادر کرده است.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: یک منبع آگاه که به این جریان سیاسی خاص نزدیک است در گفت‌وگو با خبرنگار «نماینده» گفت این جریان تلاش دارد تا ترکیب نمایندگان مجلس را برای دور بعد دگرگون کند تا مجلس از نمایندگان اصولگرا خالی شود و در این خصوص، فعالیت‌های خبری گسترده‌ای آغاز شده است.سایت پارسینه هم با درج این تحلیل در صفحه اصلی خود، رای نیاوردن دیروز سجادی را حاصل همگرایی نوشته یا نانوشته حداد و لاریجانی عنوان کرده است.

انتقاد عارف از تصمیمات دقیقه نودی اصلاح‌طلبان


محمدرضا عارف با تاکید بر لزوم برنامه‌محور بودن و تشکیلاتی عمل کردن اصلاح‌طلبان گفت: در جریان اصلاحات برخی تجربه‌ها وجود دارد که در دقیقه 90 و تحت برخی فشارها تصمیماتی گرفته می‌شود که معمولا این‌گونه تصمیمات معقول نیست.وی گفت: اصلاح‌طلبان باید افق درازمدتی برای فعالیت‌های خود ترسیم و در این راستا حرکت کنند.

منع شدن معاونان و مدیران وزارت صنعت از انجام مصاحبه

فارس در گزارشی نوشت: محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از معاونان و مدیران این وزارتخانه خواسته است تا هیچ‌گونه مصاحبه‌ای نداشته باشند.براساس این گزارش، یک مقام مسئول در این زمینه گفت: وزیر صنعت از مدیران خواسته است تا هیچ‌گونه مصاحبه‌ای نداشته باشند. فارس در گزارش خود آورده است: به گفته این مقام مسئول، با هماهنگی مدیر روابط عمومی وزارت صنعت هر هفته قرار است یک نشست خبری در این وزارتخانه برگزار و به پرسش‌ها پاسخ داده شود.

نظر هاشمی‌رفسنجانی درباره برخوردهای تنبیهی با مطبوعات


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران گفت: بی‌مهری‌ها و برخوردهای تنبیهی با مطبوعات اگر تخصصی نباشد و برخاسته از اختلافات ‌سلیقه‌ای باشد، مخل امنیت شغلی خواهد بود. به گزارش مهر، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی این مطلب را در واکنش به گزارشی که از سوی اعضای این انجمن صنفی درباره برخی برخوردها با روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری ارائه شده بود، بیان کرد.

*ایران

 گنه كرد در بلخ آهنگري ...

خبر اول اين كه سايت الف متعلق به احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس كه به صراحت لهجه شهره است در يادداشتي نسبت به حزب اللهي‌ها و نمايندگان مجلس انتقاد كرده است. در مطلب اين سايت ابتدا به مذاكرات ژنو و موفقيت هيأت ايراني و دكتر ظريف اشاره و نوشته شده؛ آيا بر مبناي حق و انصاف جا نداشت ما حزب‌اللهي‌ها امروز در فرودگاه تجمع مي‌کرديم؟ خيرمقدم مي‌گفتيم و از تيم مذاکره‌كننده استقبال مي‌کرديم؟ حتي اگر هدف ما و همه دوستان دلسوز انقلابي تأكيد بيشتر بر مقاومت هم باشد، اين گلريزان لازم بود. هميشه لغز خواندن و تراکت گرفتن و داد زدن جواب نمي‌دهد. گاهي هم سوت و کف لازم است و بايد تشکر کرد. بچه حزب اللهي بايد قلندر باشد.

 نويسنده در ادامه اين سؤال را پرسيده كه پشت پرده عدم رأي اعتماد به وزير پيشنهادي ورزش چيست؟ اين ۱۰۷ نفر چه مي‌گويند؟ در ادامه اين يادداشت تصريح شده كه فردا روزنامه‌ها بايد درباره دليل اين عدم رأي اعتماد چه بنويسند؟ مردم درباره مجلس چه فکر مي‌کنند؟ نمي‌گويند مجلس اصولگرا نمي‌گذارد دولت جديد براي جوانان کار کند؟ مخالفان براي مردم نمي‌گويند معلوم مي‌شود ميلي منفرد، نجفي، سلطاني و بقيه هم سياسي افتادند؟ يک نماينده مجلس در چرايي اين رأي گفته است: رفتار تند سياسي فرجي دانا بعد از رأي اعتماد از مجلس و دهن کجي او به نمايندگان در انتصاب‌ها از دلايل رأي ندادن به سجادي بود. گنه کرد در بلخ آهنگري / به شوشتر زدن گردن مسگري

فيس‌بوک فابيوس پر از انتقاد ايرانيان شد


خبر ديگر اين كه بسياري از ايرانياني كه مواضع وزير خارجه فرانسه در مذاكرات ژنو را نپسنديدند، واكنش اعتراضي خود را در صفحه فيس‌بوك لوران فابيوس نشان دادند. يک ايراني به زبان فارسي در صفحه فيس‌بوک فابيوس نوشت: ما ايراني‌ها بيهوده و بي‌جهت به کشور شما احترام گذاشته‌ايم. الآن فرانسه هيچ چيزي براي جلب احترام ندارد. يک کشور از نظر اقتصادي ورشکسته که آن چنان در سياست بين‌الملل بي‌اعتبار است که به آلت دست امارات و عربستان تبديل شده است. ايران دير يا زود با جامعه جهاني دوست خواهد شد و در آن روز بهتر است که شما براي هميشه در اقتصاد و حتي جامعه ايران منزوي بشويد. اطمينان داشته باشيد حتي اگر امارات و عربستان براي شما ارزشي قائلند به خاطر ايران است. کاربر ايراني ديگري هم به زبان انگليسي نوشته بود: لحظاتي در زندگي سياسي وجود دارد که يک سياستمدار را به قهرمان و يک سياستمدار را به يک انسان بد تبديل مي‌کند. آقاي فابيوس شما جلوي مذاکرات ايران به سمت صلح را گرفتيد. ما ايراني‌ها در فرهنگ و تاريخ‌مان با فرانسه نقاط مشترکي داريم. لطفاً کلمات سياه و زشتي را بر اين روابط ننويسيد.

حمله به کنسولگري ايران در اربيل


شنيديم كه خبرگزاري فارس خبر داده كه تجمع معترضين به کنسولگري ايران در اربيل عراق با بازداشت مهاجمان و متفرق کردن تظاهرکنندگان پايان يافته است. ساعت 3 بعد از ظهر روز جمعه 17آبان‌ماه برخي افراد در اعتراض به آنچه اعدام زندانيان کُرد در ايران مي‌خواندند در پارک «شاندر» اربيل تجمع کردند، اما تجمع اعتراضي اين افراد با حمله به کنسولگري ايران در اربيل تغيير جهت يافت. بنا بر اين گزارش، معترضين براي تجمع در يک پارک مجوز کسب کرده بودند، اما گروهي از آن‌ها با حرکت به سمت کنسولگري اقدام به پرتاب سنگ کردند که به دنبال اين اقدام، نيروهاي امنيتي (آسايش) وارد عمل شده و معترضان را متفرق و 7 نفر از آن‌ها را بازداشت کردند. وزارت کشور اقليم کردستان عراق نيز ضمن محکوم کردن اين حمله، بر مجازات عاملان اين اقدام خشونت بار تأكيد کرد.

تابلوهاي شمر زمانه در خيابان‌ها


با خبر شديم كه بعد از فروكش كردن داستان بيلبوردهاي خياباني با مضمون رابطه ايران و امريكا و مذاكرات بين دو كشور، به تازگي تعدادي تابلو با نيم چهره‌هايي از اوباما، نتانياهو، شيمون پرز و آريل شارون با عنوان «شمر زمانه‌ات را بشناس» در برخي از خيابان‌هاي تهران نصب شده است. اين تابلوها که گفته مي‌شود، خانه طراحان گرافيک انقلاب اسلامي با الهام گرفتن از ماه محرم و حادثه روز عاشورا طراحي کرده، در بسياري از مسيرهاي پرتردد تهران نصب شده است. سايت خانه طراحان انقلاب اسلامي در اين زمينه نوشته كه اگر هر روز عاشورا و هر زمان کربلاست، هنوز هم صحنه نبرد پابرجاست و نداي هل من ناصراً ينصرني به گوش مي‌رسد و هنوز هم شمر رجز مي‌خواند و هنوز هم چهره‌اش عيان است. شايد اگر ياران حق اندکند، با حسين ماندن را توان ندارند. اگر با حسين بماني، فردا بهشت از آن توست؛ وگرنه، همان تاريکي شب تو را بس که بهترين راه گريز است. دراين تابلوها نشان داده مي‌شود که امام حسين(ع) درحال کشتن شمرهاي زمانه است.

تجمع خانواده جمعي از روحانيون قمي در مقابل مجلس

خبر رسيده كه همسران و فرزندان جمعي از روحانيون قمي صبح ديروز در اعتراض به احکام صادره از سوي دادگاه ويژه روحانيت قم براي همسرانشان به صورت کفن‌پوش مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع کرده بودند. تجمع‌كنندگان مدعي بودند كه دادگاه ويژه روحانيت قم همسران آن‌ها را با اتهامات واهي و بدون داشتن مدرک بازداشت کرده است. آن‌ها خواستار رسيدگي مقامات قوه قضائيه و مقننه نسبت به وضعيت همسرانشان بودند.

گفت‌وگوي رؤساي فراكسيون‌هاي مجلس با نهاونديان


دست آخر اين كه روز گذشته در حاشيه جلسه رأي اعتماد به وزير ورزش و جوانان، رؤساي دو فراكسيون اصلي مجلس از فرصت استفاده كرده و به طور جداگانه با رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت‌وگو كردند. در حالي كه جلسه رأي اعتماد ادامه داشت، دكتر حداد عادل و دكتر كاظم جلالي، رؤساي فراكسيون‌هاي اصولگرايان و رهروان ولايت با دكتر نهاونديان سخن گفتند. اين گفت‌وگوي غيررسمي مدت نسبتاً زيادي به طول كشيد.

*جمهوری اسلامی

* يك حزب وابسته به فرقه صوفيه مصر خواهان ممنوعيت عزاداري شيعيان به مناسبت عاشورا در اين كشور شد. به گزارش "شفقنا" حزب صوفي "النصر" از وزارت اوقاف خواست هر نوع فعاليت شيعيان در بزرگداشت عاشوراي حسيني را متوقف كند. در شب نيمه شعبان گذشته نيز عده‌اي از سلفي‌هاي مصر با حمله به خانه‌اي كه شيعيان قاهره در آن جشن ميلاد امام زمان عليه السلام را برگزار كرده بودند، تعدادي از آنان را با وضع فجيعي به شهادت رساندند.

* يك مبلغ سلفي نيز به شيعيان مصر درباره محرم هشدار داد. به گزارش العالم ناصر رضوان رئيس مركز موسوم به نوادگان صحابه اعلام كرد: اين مركز با مراسمي كه شيعيان مصر در روز عاشورا برگزار خواهند كرد، مقابله خواهد كرد. رضوان در مصاحبه با سايت اليوم السابع مصر گفت: ما از همه مردم مصر خواسته‌ايم كه هر مراسم و فعاليتي را كه شيعيان برگزار مي‌كنند يا هم مذهبان خود را به مشاركت در آن فرا خوانده‌اند، به اين مركز اطلاع دهند و ما در روز عاشورا مقابل مسجد (امام) حسين(ع) مستقر خواهيم شد و هرگونه مراسم و فعاليت شيعيان را به مسئولان دولت اطلاع خواهيم داد. وي افزود: شيعيان مصر نبايد با آتش بازي كنند و بايد بدانند كه مصر كشورش سني مذهب است و مردم اين كشور دوستدار صحابه هستند و به شيعيان اجازه نخواهند داد كه امنيت و آرامش كشور را به هم بزنند. اين مبلغ افراطي گفت: در سال گذشته توانستيم مسجد (امام) حسين(ع) را ببنديم و مانع ورود شيعيان به اين مسجد براي برگزاري مراسم مذهبي آنها شويم و يك شيعه كه هنگام بستن مسجد مي‌خواست با نيروهاي امنيتي درگير شود، بازداشت شد و همانگونه كه ورود گردشگران ايراني به مصر ممنوع شد، شيعيان مصر نيز بايد از برگزاري مراسم مذهبي خود منع شوند.

* رئيس مركز اطلاع رساني و ارتباطات ناجا، در پي چاپ مطلبي در ستون جهت اطلاع مورخ 13/8/92 درخصوص عملكرد راهنمائي و رانندگي زنجان، توضيحي ارسال كرده كه ملاحظه مي‌فرمائيد: "نيروي انتظامي در حوزه راهنمايي و رانندگي علاوه بر اقدامات فرهنگي، ملزم به اجراي قوانين مصوب مجلس محترم شوراي اسلامي است و آمار كاهش جرايم و تصادفات رانندگي منجر به جرح و فوت مبين اين موضوع مي‌باشد. گفتني است براساس آمار پليس راهور ناجا و مشاركت مردم فهيم، استان مذكور با وجود قرار گرفتن در مسير استان‌هاي مسافرخيز و ترانزيتي كشور در رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي در سال 91 از بعد اعمال قانون كاهش 26 درصدي را شاهد بوده است. همچنين به استحضار شهروندان عزيز در سراسر كشور و بويژه زنجاني‌هاي گرامي مي‌رساند مركز نظارت همگاني نيروي انتظامي با شماره 197 نيز آماده رسيدگي به شكايات، پيشنهادات و تقدير و تشكر مربوط به حوزه راهنمايي و رانندگي و ساير بخش‌هاي نيروي انتظامي مي‌باشد."

*قدس

رحیمی: کاره ای نیستم

فارس: محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور سابق در پاسخ به این پرسش که آیا شما در دانشگاه ایرانیان حضور دارید و برای فعالیتهای آنجا دعوت به همکاری شده‌اید یا خیر، گفت: من آنجا کاری ندارم و وارد دانشگاه ایرانیان هم نشدم.

برخی طلبکارند

جهان: حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه گفت: هنوز کسانی هستند که کشور را بهم ریخته و باز هم می‌گویند، حق با ماست که نباید نسبت به این افراد گذشت داشت.

سایت هیأت «میثاق با شهدا» هک شد

جهان: سایت هیأت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) توسط وهابی های جبهه النصره هک شد.

درحال بررسی هستیم


الف: محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تشکیل حزب جدید خود گفت: ما در حال بررسی هستیم و حتماً در انتخابات مجلس مشارکت جدی خواهیم داشت.

آلن ایر:عجله کار شیطان است!

باشگاه خبرنگاران: آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا درباره نتیجه مذاکرات ایران و1+5گفت: همانطور که کری اعلام کرد، عجله کار شیطان است، یعنی ما نباید عجله کنیم، البته ما عجله نکردیم، بلکه پیشرفت کردیم.

اظهارات عجیب دلال رابطه ایران وآمریکا

ایرنا: هوشنگ امیر احمدی دلال رابطه ایران وآمریکا در اظهاراتی عجیب مدعی شد که ایران درخواستهای اصلی گروه1+5از جمله توقف غنی سازی 20 درصد را پذیرفته است. امیر احمدی ابراز عقیده کرده است که آنچه آمریکایی ها اعطا می کنند، خیلی کمتر از چیزی است که سال 2003 آماده انجام آن بودند.

خشم ولیعهد سعودی از بندر بن سلطان


قدس آنلاین: روزنامه وطن نیوز اردن از خشم ولیعهد سعودی نسبت به بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی به دلیل ملاقاتش با رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی خبر داد.

علت ناتمام ماندن مستند عسکراولادی


فرارو: حاجعلی محمدی تهیه‌کننده «ما نیز روزگاری» که قصد ساخت مستندی درباره حبیب‌ا... عسکراولادی را داشت، از به ثمر نرسیدن کار به دلیل اینکه به گروهش اجازه حضور در بیمارستان داده نشد، ابراز تأسف کرد.

حمله به کنسولگری ایران در اربیل

فارس: تجمع معترضان به کنسولگری ایران در اربیل با بازداشت مهاجمان و متفرق کردن تظاهرکنندگان پایان یافت. وزارت کشور اقلیم کردستان عراق نیز ضمن محکوم کردن این حمله، بر مجازات عاملان این اقدام خشونت بار تأکید کرد.

واکنش ظریف به اظهارات وزیر خارجه بحرین

مهر: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، در واکنش به اظهارات وزیر خارجه بحرین در خصوص روابط ایران و آمریکا، با بیان اینکه بحث ما الان بهبود روابط با آمریکا نیست، گفت: من نمی دانم که چرا برخی از کشورها در منطقه از این موضوع نگران هستند. وزیر خارجه کشورمان افزود: من اگر جای کشورهای منطقه بودم کمک می کردم به اینکه مشکل هسته ای حل شود.

کامنت های فارسی درصفحه فابیوس


خبرآنلاین: با توجه به مواضع لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه خیلی از ایرانیها مقصر اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات را دولت فرانسه میدانند. به همین جهت بسیاری از کاربران ایرانی شبکه اجتماعی فیسبوک، انتقادات خود را به مواضع فابیوس در صفحه شخصی وزیر خارجه فرانسه منعکس کردند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار