کالين پاول: نلسون ماندلا الهام بخش «بهار عربي» بود

وزیر خارجه سابق آمریکا تاکید کرد که اعراب و بهار عربی از نلسون ماندلا الهام گرفته اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلویزیون الجزیره انگلیسی، کالین پاول درباره شخصیت نلسون ماندلا به این شبکه گفت:« ما الان در سوگ از دست دادن نلسون ماندلا هستیم اما زندگی الهام بخش او باید موجب شادمانی ما باشد.شخصیت ماندلا الهام بخش ما و نسل های بعدی ما خواهد بود.ماندلا یکی از بزرگترین شخصیت های قرن گذشته بود. او مردی صاحب هدف بود و به کاری که انجام می داد ، ایمان داشت. او از ابزار خشن و غیرخشن استفاده می کرد اما در نهایت از طریق ابزار مسالمت آمیز و همکاری با رهبران آفریقای جنوبی مسائل را حل و فصل کرد.او بدین طریق آنها را متقاعد کرد که دوران شان سپری شده و دوره جدید برای آفریقای جنوبی فرا رسیده است. دنیا نیز به او پیوست.ماندلا هدف والا داشت و به کاری که انجام می داد ، ایمان داشت و حاضر بود جان خود را فدای هدفش کند.

پاول افزود:« تغییر و تحولاتی که در آفریقای جنوبی در نهایت به پایان دوره آپارتاید منجر شد ، ناشی از تلاش های نلسون ماندلا بود.دنیا نیز در این مسیر قرار گرفت و ماندلا نشان داد که دوره دیکتاتورها و دوره کسانی که به مردم دیکته می کردند چه کار کنند و نکنند ، به پایان رسیده است.به بهار عربی نگاه کنید.من مطمئن هستم که بسیاری از اعراب از ماندلا و فعالیت هایش برای سرنگونی آپارتاید الهام گرفتند.»

پاول با اشاره به ویژگی بارز ماندلا یعنی عفو و بخشش گفت:« ماندلا وقتی از زندان بیرون آمد، بارها گفت که اگر می خواست دست به انتقام جویی بزند ، در زندان باقی می ماند.او زمانی که رئیس جمهور شد با زندانبانان سابق خود دست داد و این مسیر مصالحه و آشتی را باز کرد. با مصالحه می توان به دموکراسی بالنده رسید. این همان کاری بود که ماندلا انجام داد. در یک نظام دموکراتیک باید طرف مخالف نیز در نظر گرفته شود. نفرت در چنین نظامی جا ندارد. با مصالحه و آشتی می توان مسائل را حل و فصل کرد. ماندلا با رهبران سفیدپوست آفریقای جنوبی مصالحه کرد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار