پیشکسوت اسکی: پاتیناژ ایران قدمتی حدودا 50 ساله دارد

حدودا سال 42 یا 43 بود که مجموعه ورزشی قصر یخ استخر شنا را تغییر کاربری داده و به سالن پاتیناژ تبدیل کردند.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران وبه نقل از روابط عمومی هیات اسکی شمیرانات، فریبرز ساوجی شمشکی پیشکسوت رشته اسکی از قدمت حدودا 50 ساله پاتیناژ در ایران و سوابق ورزشی خود در این رشته و اسکی سخن می‌گوید.

وی از سابقه حضور بیش از 60 سال خود در رشته اسکی گفت و ادامه داد متولد سال 1322 در تهران، مهندس نساجی هستم و از 6 سالگی اسکی را شروع کردم و 8 ساله بودم که اولین مدال خود را در مسابقات رسمی خردسالان پیست اسکی آبعلی به گردن آویختم. از دوران کودکی علاقه خاصی به رشته سرعت داشتم و همین امر باعث شد تا لقب مهاجم تیزبال کوهستان های برف‌آلود را بگیرم.

ساوجی شمشکی در خصوص راه اندازی اولین پیست پاتیناژ ایران گفت: حدودا سال 42 یا 43 بود که مجموعه ورزشی قصریخ استخر شنا را تغییر کاربری داده و به سالن پاتیناژ تبدیل کردند. همان سال از یک مدرس اهل (اتحاد جماهیر شوروی سابق ) روسیه فعلی جهت آموزش صحیح فنون دعوت به عمل آورده شد که بنده و 19 نفر از علاقمندان در این دوره شرکت نمودیم که پس از آن افراد علاقمند را آموزش می‌دادیم.



پیشکسوت اسکی افزود: در قصر یخ پیست اسکی کوچکی نیز وجود داشت که اینجانب نیز به عنوان مربی خارج از فصول اسکی  فعالیت داشتم. پیست مصنوعی قصر یخ بسیار کوچک بود و افراد می توانستند بر روی الیاف پلاستیکی ( می توان به شباهت بسیار زیاد آن به چمن های مصنوعی اشاره کرد) با اسکی های آلپاین به راحتی اسکی نمایند.



پس از آن برای برگزاری‌های بازی‌های آسیایی 1353 سالن 12 هزار نفری آزادی را مجهز به سیستم برودت پاتیناژ نمودند. و به تازگی هم سالن پاتیناژ آرامیس فعالیت خود را آغاز نموده که جای بس خرسندی دارد.

از سوابق ورزشی فریبرز ساوجی شمشکی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
عضو هیئت رئیسه فدراسیون هاکی
مربی مدرسه عالی ورزش
رئیس انجمن ورزشی هنرستان نساجی و رنگرزی
داور بین المللی دو و میدانی
مربی اسکی و ....

برچسب ها: ساوجی ، پاتیناژ ، اسکی ، ایران ، استخر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار