هومن حاجی عبداللهی از ادب "پنگول" می گوید

حاجی عبداللهی می گوید گرچه بخشی از فعالیت من در این برنامه نشات گرفته از تعهداتم است، اما بخش دیگر آن به خاطر لطف مردم است که نسبت به من و برنامه دارند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هومن حاجی‌عبدالهی، صداپیشه پنگول است. او در کنار صداپیشگی اجرای برنامه‌های خانوادگی و اجتماعی را هم به عهده دارد و این روزها برنامه مثلث را در شبکه تهران اجرا می‌کند. علاوه بر این هر از گاهی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی بازی می‌کند. او در دنیای دوبله هم فعالیت می‌کند و در این باره می‌توان به کارهای او در کارتون‌های «عصر یخبندان» و «باب اسفنجی» اشاره کرد.

عروسک پنگول پنج سال است به جمع خانواده رنگین کمان پیوسته و در طول این سال‌ها محبوبیت خوبی میان بچه‌ها و بزرگ‌ترها پیدا کرده است. طبیعی است این کار شما را سخت‌تر می‌کند. از این‌که این همه سال صداپیشه این عروسک بودید، خسته نشده‌اید و دلتان نمی‌خواهد استراحت کنید؟ چون گفتن حرف‌های تازه، آن هم هر روز کار راحتی نیست.

مگر می‌شود، خسته نشده باشم. طبیعی است بعد از این همه سال کار کردن خسته می‌شوم، اما عواملی وجود دارد که باعث شده به کارم اهمیت بدهم و چشمم را روی این همه خستگی ببندم و مثل روزها و سال‌های گذشته با عروسک پنگول بسیار پر انرژی میان بچه‌ها ظاهر شوم و با توانی بیشتر از قبل به کارم ادامه بدهم و نسبت به آن عشق بورزم.

اما یکی از عواملی که نمی‌گذارد خسته شوم، رابطه دوستانه و برادرانه‌ای است که با امیررضا کاوه، تهیه‌کننده برنامه دارم. این رابطه دوستانه باعث شده پنگول به‌هیچ‌وجه در طول این سال‌ها کم نیاورد و پر فروغ به کارش ادامه بدهد. من و کاوه از روز اول با یکدیگر قرار گذاشتیم تا هر زمان که عروسک پنگول میان بچه‌ها محبوب است و کشش لازم را دارد به کارمان ادامه بدهیم.

عامل دیگر به راهنمایی‌های خوب خانم سمیعی، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه تهران برمی‌گردد که هرگز رفتار رئیس و مرئوسی با ما نداشته و مثل خواهر بزرگ‌تر همیشه بهترین راهنمایی را کرده و حق خواهری برگردن من دارد. او بشدت پیگیر این برنامه است و تلاش می‌کند مسائل و مشکلات را حل کند.

بنابراین عروسک پنگول در طول این سال‌ها تازه نفس بوده و هرگز از نفس‌ نیفتاده است. تاکنون برنامه‌های کودک بسیاری پخش‌شده، اما بعد از مدتی متوقف‌شده درحالی که برنامه رنگین کمان به قطاری می‌ماند که هرگز متوقف نشده است، حتی در ایستگاه‌های مختلف هم برای چند ثانیه توقف نداشته است. در واقع این قطار هنگام حرکت تعمیر می‌شود، بدون آن که لطمه ببیند. گرچه کار سخت و طاقت‌فرسایی است، اما با درایت مدیر گروه کودک شبکه تهران و عوامل سازنده این اتفاق افتاده و امیدوارم همیشه این روال را طی کند.

شما در صحبت‌هایتان به بچه‌ها اشاره نکردید که تا چه میزان در انگیزه شما نقش دارند و مانع خستگی‌تان می‌شوند.

من به این خاطر نامی از بچه‌ها نبردم، چون یکی از عجیب‌ترین و نادرترین اتفاقات در تلویزیون ایران و آن هم در یک برنامه کودک افتاده است. این برنامه فقط مخاطب خردسال، کودک یا نوجوان ندارد، بلکه بزرگسالان هم از دیدن این برنامه لذت می‌برند.

یک سرهنگ بازنشسته نامه‌ای به برنامه نوشت و عروسک پنگول این نامه را در برنامه خواند. او در این نامه تاکید کرده بود هر روز به عشق پنگول بیننده برنامه رنگین کمان است، حتی پدر و مادرها وقتی فرزندشان را برای حضور در برنامه می‌آورند از علاقه‌شان به برنامه می‌گویند یا دانشجویان دختر و پسر وقتی مرا در خیابان می‌بینند ابراز محبت‌شان را نسبت به من و این برنامه بیان می‌کنند.

گرچه بخشی از فعالیت من در این برنامه نشات گرفته از تعهداتم است، اما بخش دیگر آن به خاطر لطف مردم است که نسبت به من و برنامه دارند. باید به مساله‌ای اشاره کنم که سال‌هاست در دلم‌مانده است. متاسفانه برخی مواقع شاهد آمارهای ساختگی و ناعادلانه هستیم و در این آمارها به دروغ عنوان می‌شود که این برنامه محبوبیت ندارد.

مگر می‌شود برنامه‌ای که بالای 85 درصد بیننده دارد و عروسک پنگول که بیشتر از 85 درصد محبوبیت داشته، میان دیگر عروسک‌ها در رتبه پایین‌تر قرار بگیرد؟ نمی‌دانم چرا برخی تلاش می‌کنند برنامه رنگین کمان و عروسک پنگول دیده نشود، اما باوجود سعی این دوستان بچه‌ها و بزرگسالان نه تنها برنامه رنگین کمان را دوست دارند، بلکه به عروسک پنگول هم علاقه‌مند هستند.

در طول این سال‌ها عروسک‌های زیادی به برنامه‌های کودک آمدند، اما بعد از مدتی محو شدند، درحالی که عروسک پنگول پنج سال است مهمان خانه بچه‌هاست و نه تنها از محبوبیتش کم نشده، بلکه به آن اضافه هم شده است. فکر می‌کنید چه عاملی باعث محبوبیت این عروسک شده است؟

ما در حال حاضر شاهد عروسک‌هایی هستیم که بعد از گذشت سال‌ها دوباره به تلویزیون برگشته‌اند، اما از آنجا که حرف تازه‌ای برای بچه‌ها ندارند، مورد توجه قرار نگرفتند. دلیلش این است که این عروسک‌ها نتوانستند خودشان را با نبض زمانه هماهنگ و از تکیه کلام‌های عامیانه و به روز جامعه استفاده کنند. به همین دلیل به تکرار افتاده‌اند، اما این اتفاق برای عروسک پنگول نیفتاده است.

پنگول از کلیشه‌شدن فراری است و هر روز سعی می‌کند به روز باشد و از تکیه کلام‌های عامیانه که در زبان دانشجویان، پدر و مادرهاست، استفاده می‌کند، حتی از تکیه ‌کلام‌های بامزه سریال‌ها هم بهره می‌برد. پنگول با مردم زمانه خودش راه می‌رود تا مبادا عقب بیفتد. در مجموع پنگول از جنس مردم است و به همین دلیل توانسته جایگاه خوبی میان مردم پیدا کند.

این‌که از تکیه‌کلام‌هایی استفاده می‌کنید که هم مورد توجه بچه‌ها قرار بگیرد و هم بزرگ‌ترها، کار شما را سخت می‌کند. چطور این تعادل را حفظ می‌کنید؟

من‌ هم مثل همه مردم در این مملکت نفس می‌کشم و در کنار مردم زندگی می‌کنم، بنابراین از مردم فاصله ندارم و نه بالا و نه پایین‌تر از آنها قرار دارم. به همین دلیل با مردم ارتباط خوبی دارم و حرف‌شان را می‌فهم و تلاش می‌کنم با زبان آنها صحبت کنم.

من با این رویه جلو می‌روم و همین مساله باعث شده مردم هم با پنگول ارتباط خوبی برقرار کنند. البته ما منتقد هم داریم. به نظرم عروسک تا زمانی مخاطب دارد که قدرت جاذبه و دافعه داشته باشد.

اما برخی معتقدند عروسک پنگول خیلی با ادب نیست.

بله، من هم این حرف را شنیده‌ام که می‌گویند عروسک پنگول بی‌ادب است، اما من این حرف را قبول ندارم. معتقدم پنگول نمونه‌ای از کودکان حاضر جواب امروزی است که حق خودش را طلب می‌کند، بدون آن که حق کسی را بخورد یا به کسی بی‌احترامی و بی‌ادبی کند. بچه‌ها هم این روحیه پنگول را دوست دارند و او را مثل خودشان می‌دانند.

من علاوه بر صداپیشگی پنگول، اجرای برنامه‌های بزرگسال را در حوزه خانواده و اجتماعی دارم، بازیگر هستم و در دوبله هم فعالیت می‌کنم. کارکردن برای اقشار مختلف باعث شده حرف مردم از اقشار متفاوت را خوب متوجه شوم. امیدوارم تا هر زمان که بچه‌ها و خانواده‌ها بخواهند با پنگول به کارم ادامه بدهم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار