دفاع مقدس در نبردها/

عملیات بیت المقدس + نقشه

عمليات "بيت‌المقدس" را سپاه و ارتش طراحي و اجرا كردند.اين عمليات تركيبي از عمليات اصلي و عمليات پشتيباني را قرارگاه فجر مركب از يگان‌هاي سپاه و ارتش- كه از عمليات "فتح‌المبين" در منطقه مانده بود- در فكه انجام داد و ضمن عقب راندن دشمن به سمت مرز، حدود 2000اسير گرفت.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، عراق با تداوم اشغال خرمشهر مي‌كوشيد آخرين و مهم‌ترين اهرم فشار خود را براي واداشتن ايران به شركت در مذاكرات صلح، از موضع ضعف، حفظ كند. متقابلا، آزادسازي اين شهر مي‌توانست نماد تحميل اراده جمهوري اسلامي ايران بر متجاوز و اثبات برتري‌اش در جنگ باشد.

با توجه به اهميت اين منطقه در تعيين سرنوشت جنگ، عمليات "بيت‌المقدس" را سپاه و ارتش طراحي و اجرا كردند.اين عمليات تركيبي از عمليات اصلي و عمليات پشتيباني را قرارگاه فجر مركب از يگان‌هاي سپاه و ارتش- كه از عمليات "فتح‌المبين" در منطقه مانده بود- در فكه انجام داد و ضمن عقب راندن دشمن به سمت مرز، حدود 2000اسير گرفت.




 اين قرارگاه در آخرين مرحله از عمليات اصلي نيز به كار گرفته شد. اما در منطقه عمليات اصلي، در مرحله اول، جاده اهواز– خرمشهر از كيلومتر 68 تا كيلومتر 103 تصرف وتثبيت گرديد و كليه رخنه‌ها ترميم شد. در مرحله دوم، ضمن آزادسازي مسافت بيش‌تري از اين جاده، پيشروي به سمت مرز در محدوده ايستگاه حسينيه آغاز شد.

با اين پيشروي مركز ثقل قواي دشمن به دست نيروي خودي افتاد كه بر اثر آن، عراق از سويي عقبه لشكرهاي خود را در جفير در معرض تهديد مي‌ديد و از سوي ديگر، در مورد حفظ بصره احساس نگراني مي‌كرد، ضمن آن كه با رسيدن نيروها به مرز، تامين عقبه نيروهاي دشمن در خرمشهر نيز به خطر افتاد.

از اين رو عراق هراسان از تكرار "فتح‌المبين"، از منطقه وسيعي شامل پادگان حميد، هويزه و جفير عقب‌نشيني كرد؛ دو لشكر خود را عقب كشيد تا آن‌ها را از انهدام برهاند و در عين حال براي پدافند بصره از آن‌ها استفاده كند. در مرحله سوم، تهاجم براي آزادي خرمشهر آغاز شد، اما هوشياري و تمركز نيروهاي دشمن در خطوط پدافندي موجب گرديد ماموريت نيروهاي خودي به انجام نرسد.

در مرحله چهارم كه قرارگاه فجر نيز در كنار سه قرارگاه قدس، فتح و نصر وارد عمليات شده بود، انسداد جاده خرمشهر- شلمچه و تامين "نهر عرايض" و "پل نو" موجب گرديد كهنيروهاي عراقي تسليم شوند و در نتيجه خرمشهر در ساعت 11 صبح روز 3/3/1361 آزاد گرديد. در اين عمليات اغلب اهداف موردنظر تحقق يافت و از جمله 180 كيلومتر از خطر مرزي تامين گرديد، هرچند بخشي از شلمچه و طلائيه در اشغال دشمن باقي ماند. در اين عمليات 8 لشكر و 15 تيپ مستقل عراق از 50 تا 80 درصد آسيب جدي ديدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۴:۲۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
هروقت این عملیات رامیخوانم یامیشنوم حس غرور ملی ام تازه میشود
United States of America
ناشناس
۰۳:۲۷ ۱۴ دی ۱۳۹۲
وقتي از پيروزي مقابل دشمن صحبت ميشه حس عجيبي به ما ايرانيها دست ميده كه باعث غرور و سربلنديه
آخرین اخبار