جشنواره بزرگ "هنر برای صلح" افتتاح شد

مراسم افتتاحیه جشنواره بزرگ "هنر برای صلح" چهارشنبه ۱۸ دی ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگارن به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم افتتاحیه جشنواره بزرگ «هنر برای صلح» با حضور دکتر «محمدرضا سعیدآبادی» دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دکتر «حمیدرضا اردلان» معاون هنری خانه هنرمندان و مدیر یونیمای ایران در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست دکتر «حمیدرضا اردلان» ضمن خیر مقدم گویی به همه هنرمندان و صلح دوستان، ذات هنر را از جنس صلح دانست و گفت: «هنر ذاتاً به دنبال صلح است، اگرچه گاهی در تاریخ در جنگ‌ها و درگیری‌ها از هنر سوءاستفاده شده است و در جهتی خلاف دوستی و انسان دوستی از آن بهره برده‌اند، ولی ذات هنر هم چنان از جنس صلح است. واژه هنر از دیرباز به معنای فضیلت مورد استفاده واقع می‌شده است، هنر به عنوان صرفاً امری زیبا قدمت طولانی در تاریخ زندگی انسان نداشته است، آنچه هنر را ارزشمند می‌سازد، فضیلت و نیکی آن است».
 
 معاون هنری خانه هنرمندان ایران در پایان صحبت‌های خود فعالیت یونیمای ایران را در جهت ترویج و انتشار پیام صلح و دوستی دانست و گفت: «یونیمای ایران از زمان تشکیل خود تا به امروز فعالیت‌های بسیار زیادی داشته است، اما هدف اصلی یونیما ایران ترویج و انتشار پیام صلح و دوستی ملت ایران به جهانیان است».
 
در ادامه این مراسم «پیام آریایی» دبیر اجرایی جشنواره «هنر برای صلح» به چگونگی شکل گیری این جشنواره اشاره کرد و گفت: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که کشوری جنگ زده است، از سوی دیگر نیز منطقه ما، چند سالی است که در جنگ و درگیری فرو رفته است. همه آثار جنگ در زندگی امروز ما تاثیر گذاشته است. اما تنها آنچه می‌تواند ما را از جنگ و داستان‌های آن دور سازد، حرکت به سمت صلح و دوستی افراد با یکدیگر است. در این میان هنر و رویکرد هنرمندان به موضوع صلح قطعاً می‌تواند تاثیرات جنگ و خشونت را کم رنگ‌تر سازد. موضوع صلح از درون ما شکل می‌گیرد و در جامعه منتشر می‌شود. هنرمندان بسیاری هستند که آثاری را با موضوع صلح خلق کرده‌اند، به همین منظور تصمیم گرفتیم این آثار را جمع آوری کنیم و در قالب یک پروژه با عنوان «هنر برای صلح» ارائه دهیم، تا صلح دوستی ایرانیان بیش از پیش خود را برای همگان به نمایش بگذارد».
 
در بخش دیگری از این مراسم دکتر «محمدرضا سعیدآبادی» دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به اهمیت موضوع صلح و مدارا در میان آدمیان، به هدف اصلی یونسکو در جهان پرداخت و گفت: «سازمان جهانی یونسکو برای صلح و آرامش در میان آدمیان در جهان تاسیس شد، صلح نه از طریق مذاکرات دولت‌ها با یکدیگر بلکه از طریق فرهنگ، هنر، علم و آموزش. اگر ایده جنگ در ذهن انسان‌ها شروع می‌شود، باید دفاع از صلح نیز در ذهن آن‌ها آغاز شود. در واقع هدف اصلی تاسیس یونسکو تلاش برای آموزش صلح و مدارا بوده است. در این راستا هنر و زبان آن می‌تواند بهترین وسیله باشد. امروز برای رسیدن به صلح باید پنجره هنر و فرهنگ را باز کرد، امروز باید بکوشیم از سیاست به سمت گفتمان فرهنگ و هنر برویم».
 
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در ادامه صحبت‌های خود به ویژگی‌های اخلاق صلح و مدارا اشاره کرد و گفت: «گوش دادن به دیگری، ویژگی اصلی اخلاق صلح و مدارا است. تفکر ویژگی دیگری است. نکته دیگر آنکه دیگری خلائی نیست که قرار است با کلام ما پر و سیراب شود بلکه دیگری گستره وسیعی است که باید آن را کشف کنیم. صلح و مدارا با گفت‌و‌گو نیک صورت می‌گیرد نه از طریق زور و اجبار. از سوی دیگر باید تنوع را در این جهان پذیرفت، باید به تنوع احترام گذاشت، و با پذیرش تنوع با دیگری وارد گفت‌و‌گو شویم. خشونت و افراطی‌گری ناشی از جهل و فقر است، تا زمانی که جهل و فقر وجود داشته باشد اخلاق صلح، مدارا و عقلانیت نمی‌تواند موثر عمل کند».
 
در ادامه این مراسم کلیپ موسیقی «آواز صلح» ساخته «هوشنگ کامکار» برای حاضران به نمایش درآمد و سپس «هوشنگ کامکار» درباره چرایی ساخته شدن «آواز صلح» گفت: «من این کار را حدود چند ماه پیش ساختم، زمانی که باز در خاورمیانه صحبت از جنگ به فریاد تبدیل شده بود، تصمیم گرفتم کاری با موضوع صلح با کمک دوستان و اعضا خانواده خود بسازم تا شاید خطر جنگ را بیان کند. ما ایرانی‌ها از دیرباز صلح طلب بوده‌ایم و امروز نیز از صلح می‌گوییم، من به عنوان یک هنرمند وظیفه خود می‌دانستم، تا از صلح و صلح دوستی ایرانیان بگویم. امیدوارم هنرمندان دیگر نیز آثاری با موضوع صلح خلق کنند، تا آوای صلح دوستی ما به گوش همه جهانیان برسد».
 
پیش از آغاز این مراسم نیز پرفورمنسی با موضوع صلح توسط گروه «حمیدرضا‌ پور آذری» در لابی خانه هنرمندان ایران اجرا شد.
 
در نخستین مرحله از جشنواره بزرگ «هنر برای صلح» سه نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران، گالری محسن و نگارخانه ویستا برگزار می‌شود.
 
نمایشگاه آثار نقاشی، مجسمه و عکس ۲۰ تا ۲۵ دی ماه در گالری محسن برپا خواهد شد.

نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران ۲۳ تا ۲۸ دی ماه میزبان نمایشگاه پوسترهای گرافیک خواهند بود و نمایشگاه آثار تصویرگری ۴ تا ۱۴ بهمن در نگارخانه ویستا برپا می‌شود.

انتهای پیام/ اس

برچسب ها: هنر ، صلح ، جشنواره ، افتتاحیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار