کرمانشاه /

معرفی چشمه های استان کرمانشاه

چاه‌‌های عمیق و همچنین وجود چشمه‌های فراوان دلیل بر غنی بودن آب‌های زیرزمینی استان کرمانشاه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

با توجه به ساختمان‌ زمین‌شناسی منطقه، استان کرمانشاه از نظر آب‌های زیرزمینی غنی می‌باشد. عواملی چون دشت‌های وسیع با بسترهای آبرفتی عمیق، میزان بارندگی سالانه، وجود کوه‌های آهکی و طبقات غیرقابل نفوذ زیرزمینی در آبرفت‌های منطقه، باعث ایجاد آ‌ب‌های زیرزمینی شده است.

چشمه ریزه: چشمه معدنی ریزه در ارتفاعات ریزه و سارَوَن در بین جوانرود و ثلاث باباجانی از توابع شهرستان جوانرود واقع است. مردم محل بر این باورند که آب این چشمه برای ناراحتی‌های رماتیسمی مناسب است و در آن آب‌تنی می‌کنند. آب این چشمه طعم بخصوصی دارد و برای نوشیدن مناسب نیست.

چشمه معدنی گل‌هویج: چشمه معدنی گل‌هویج و به گویش محلی گُلی، در 25 کیلومتری شهر سنقر قرار دارد. این چشمه از پای کوه کم‌ارتفاعی واقع در روستای گل‌هویج خارج می‌گردد. به عقیده مردم محل استحمام در آب آن تب‌بر و شفادهنده است. کودکان مبتلا به تب را در آن انداخته و خارج می‌کنند و بنابر مشاهدات، نتایج مطلوبی نیز به دست آمده است.

چشمه‌ عبدل‌: چشمه‌ عبدل‌ از چشمه‌های‌ معروف‌ كنگاور است‌ كه‌ از دامنه‌ تپه‌‌ای در شمال‌ كنگاور سرچشمه‌ می‌گيرد. اين‌ چشمه‌ محله‌ چشمه‌ عبدل‌ را مشروب‌ می‌نمايد.

چشمه‌ هندی‌‌آباد:  چشمه‌ هندی‌‌آباد در شمال‌ شرقی‌ كنگاور قرار دارد و آب‌ آشامیدنی‌ محله‌ هندی‌‌آباد شهر را تأمين‌ می‌نمايد.

چشمه‌ آب‌ معدنی‌ امام‌ حسن‌:  اين‌ چشمه‌ در شهرستان‌ كرمانشاه‌ واقع‌ شده‌ و به‌ نسبت‌ ساير چشمه‌ها اهميت‌ كمتری‌ دارد.

چشمه‌ صيفور: چشمه‌ صيفور در 2 كيلومتری‌ شمال‌ شرقی‌ كنگاور قرار دارد. به دلیل زیبایی‌های طبیعی در اطراف‌ اين‌ چشمه‌، اهالی كنگاور و مسافران‌ عبوری جهت گردش و گذران اوقات فراغت به این منطقه مراجعه می‌کنند.

چشمه‌ آبگرم‌ تنگ‌ حمام‌: چشمه‌ آبگرم‌ تنگ‌ حمام‌ بين‌ شهر سرپل‌ ذهاب‌ و قصرشيرين‌ واقع‌ شده‌ است ‌و مورد استفاده‌ اهالی این منطقه قرار می‌گيرد./س

برچسب ها: چشمه ، استان ، کرمانشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.