از سراب روانسر تا غار شکارچیان در کرمانشاه +عکس

سراب روانسر یکی از چندین جاذبه گردشگری استان کرمانشاه است که چشم‌اندازی زیبا و طبیعی دارد. این سراب پر آب و زیبا در روانسر از توابع استان کرمانشاه قرار دارد و در ایام سال، پذیرای میهمانان بسیاری از اقصی‌ نقاط کشور است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  کرمانشاه تنها ازآلوده‌ترین شهرهای دنیا نیست، بلکه یکی از پرجاذبه‌ترین مقاصد توریستی چه به لحاظ اکوتوریسم و چه به لحاظ آثار باستانی است؛ جایی که در آخر هفته‌ها و تعطیلات، کرمانشاهیان می‌توانند در گریز از آلودگی شهر به آن مقاصد پناه‌برده و لحظات خوبی را سپری کنند.

سراب روانسر یکی از چندین جاذبه گردشگری استان کرمانشاه است که چشم‌اندازی زیبا و طبیعی دارد. این سراب پر آب و زیبا در روانسر از توابع استان کرمانشاه قرار دارد و در ایام سال، پذیرای میهمانان بسیاری از اقصی‌ نقاط کشور است. در حاشیه این سراب فضایی دلنشین وجود دارد که بازدیدکنندگان در آن توقف می‌کنند و از دیدن مناظر زیبای اطراف لذت می‌برند. سراب روانسر سرچشمه رودخانه قره‌سو است که یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه‌های استان کرمانشاه به حساب می‌آید که خود از کوه‌های شاهو سرچشمه می‌گیرد.





غار کاوات از دیگر جاذبه‌های گردشگری و معروف این استان است که در سلسله کوه‌های شاهو در شمال جوانرود ونزدیک روستای شبانکاره در2 کیلومتری غار قوری قلعه واقع شده است. دهانه غار در ارتفاع 1660 متری از سطح دریا قرار دارد. در انتهای این محوطه بزرگ، شاخه اصلی غار، با دهانه کوچک‌تری شروع شده و از قسمت چپ شاخه اصلی، نهر کوچکی به اعماق سنگ‌ها فرو می‌ریزد. پس از 40 متر پیشروی، برکه‌ای به طول 15 متر و عمق 70 سانتی‌متر وجود دارد که در بعضی جاها، عمق آن به 5/1 متر می‌رسد. در این قسمت غار به دوشاخه تقسیم می‌شود.



از آنجا که این غار در حال حاضر تامین‌کننده بخش مهمی از آب شهر جوانرود است، به همین دلیل دیدن فضای داخلی غار امکان ندارد، اما دیدن مدخل غار و حوالی آن خالی از لطف نیست. در اطرف غار نیز باغات قد علم کرده‌اند و سراب‌ها و چشمه‌های گوارایی خروشان هستند که تفرجگاه بسیار جالبی برای مسافران است.

غار شکارچیان در دامنه کوه بیستون و در بالای سر نقش برجسته هرکول قرار دارد. این غار دارای فضای کوچکی به مساحت 35 متر مربع است و احتمالا پناهگاه موقت شکارچیانی بوده که در آنجا لاشه شکار برای حمل به اقامتگاه اصلی، قصابی و آماده می‌کردند. شکارچیان می‌توانستند در هنگام شکار از این غار به عنوان مخفی‌گاه استفاده کنند، زیرا موقعیت مکانی آن به گونه‌ای است که تا به آن نزدیک نشویم از فاصله دور و از پایین به خوبی دیده نمی‌شود و شکارچیان می‌توانستند به راحتی در آن حرکات حیواناتی را که در پایین و به خصوص در کنار سراب بودند، زیر نظر بگیرند.



در کاوش‌های انجام شده در این نما مقدار زیادی ابزار سنگی شامل تیغه‌های سنگی و تبرهای بادامی شکل به‌دست آمده است و طی این کاوش‌ها بخشی از استخوان ساعد انسان نئاندرتال نیز کشف شد که شباهت‌هایی با نمونه‌های به‌دست آمده از خاورمیانه و اروپا دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Azerbaijan
بهار
۱۹:۱۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۲
زنده باد کرمانشاه و کرمانشاهی !!!
آخرین اخبار