بسته حقوقی/

نقش داوران در رسیدگی به دادخواست طلاق

یکی از جدیدترین قوانین مهم تصویب‌شده در زمینه دعاوی خانوادگی، قانون حمایت خانواده است. در این قانون بسیاری از نقاط ضعف قوانین سابق برطرف شده و در کل قانون مناسبی به تصویب رسیده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در فرض ارجاع پرونده به داوری، هر کدام از طرفین دعوای طلاق مکلفند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ قرار ارجاع امر به داوری، یک نفر از خویشاوندان متاهل خود را که حداقل سی سال سن داشته و آشنا به مسایل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد، به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند. نکته قابل تامل این است که هیچ تشریفاتی برای احراز شرایط جدید اخیر در داوران به موجب قانون جدید پیش‌بینی نشده است و قضات بنا به سلیقه و نظر خود اجمالا این موضوع را در نظر می‌گیرند.

 البته در صورتی که هیچ فردی از نزدیکان زن یا شوهر دارای چنین خصوصیاتی نباشند، قانونا آنها می‌توانند داور خود را از بین افراد دارای صلاحیت دیگر تعیین و معرفی کنند.
 در صورت خودداری زن یا شوهر از معرفی داور یا عدم توانایی آنان، دادگاه داور تعیین خواهد کرد. می‌توان از موارد بالا به عنوان شرایط جدید قانون حمایت خانواده یاد کرد که از نقاط قوت این قانون جدید است.  در قالب بازخوانی یک پرونده شیوه رسیدگی به دادخواست طلاق غیرتوافقی را بررسی کرده‌ایم.

 آغاز اختلاف

فردی به نام مهران... دادخواستی را با عنوان تقاضاي صدور حكم مبنی بر طلاق در دادگاه خانواده مطرح كرده است.

خواهان دعوا در شرح دادخواست خود اعلام کرده است که به موجب سند نکاحیه، اینجانب شوهر خانم لیلا... هستم.  خوانده محترم چند صباحی است زندگی مشترک را ترک کرده است و این وضع برای بنده قابل تحمل نبوده و به اين ترتيب از دادگاه محترم تقاضاي صدور حکم بر اجرای صیغه طلاق را دارم.

 رسیدگی دادگاه خانواده

خواهان دعوا پس از ارائه دادخواست تنظیمی خود به مجتمع قضایی دادگاه‌های خانواده حوزه اقامت خوانده، تشریفات ثبت دادخواست در مجتمع قضایی را طی می‌کند و در نهایت پرونده فوق به يكي از شعبه‌های دادگاه‌های خانواده ارجاع می‌شود. پس از ورود به شعبه دادگاه خانواده، پرونده در دفتر شعبه دادگاه خانواده ثبت شده و برای ملاحظه قاضی دادگاه، به وی تقدیم می‌شود. قاضی نیز با قید تکمیل محتویات پرونده دستور تعیین وقت را می‌دهد و  به این ترتیب وقت رسيدگي توسط دفتردار دادگاه تعيين و به خواهان و خوانده ابلاغ مي‌شود.

در جلسه رسیدگی خواهان پرونده، آقاي مهران... و خوانده پرونده خانم لیلا... حاضر می‌شوند. خواهان دعوا اظهار می‌کند كه همسرم مدت طولانی است که زندگی مشترک را ترک کرده و بنابراین تمكين نداشته است و به اين ترتيب اينجانب به موجب دادخواست تقدیمی از دادگاه محترم درخواست صدور حکم بر اجرای صیغه طلاق را دارم. خوانده دعوا نیز اظهار می‌کند، اینجانب به دلیل وجود خطرات احتمالی جانی و اینکه شوهرم چند بار مرا کتک زده است، خانه مشترک را ترک کرده‌ام.  در نهایت خوانده دعوا اظهار می‌دارد که اگر شوهرم درخواست طلاق دارد، موظف است تمام تکالیف مالی خود از قبیل اجرت‌المثل و مهریه را ادا کند. خواهان دعوا نیز در پاسخ به دادگاه محترم اعلام می‌کند که به منظور صدور حکم بر اجرای صیغه طلاق کاملا حاضر به پرداخت کلیه حقوق مالی زن خود هستم.

دادگاه بنا بر قانون جدید حمایت خانواده قرار ارجاع امر به داوری را صادر می‌کند. قرار صادره دادگاه به زن و شوهر ابلاغ می‌شود. در قرار دادگاه خانواده آمده است که هر يك از طرفين دعوا ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ قرار موظف هستند، یکی از بستگان متاهل آشنا به مسایل شرعی، خانوادگی و اجتماعی خود را به این مرجع معرفي كنند.

 نظريه داوران

در نهایت داورانی از طرف زن و شوهر تعیین می‌شوند و آنها با بررسی محتویات پرونده نظر می‌دهند که دو طرف دعوا به هیچ عنوان حاضر به صلح و سازش با یکدیگر نیستند. در ادامه دادگاه با دریافت نظریه داوران فوق، دستور تعیین وقت به دفتردار خود برای تشکیل جلسه و حضور مجدد طرفین دعوا را می‌دهد. سپس وقت جلسه رسيدگي تعیین و به طرفين دعوا ابلاغ ‌می‌شود. در موعد مقرر جلسه دادگاه محترم خانواده تشكيل می‌شود و خواهان و خوانده در جلسه رسیدگی حاضر می‌شوند.

طرفین دعوا مجددا در اين جلسه بيان مي‌كنند كه حاضر به سازش با یکدیگر نیستند. خوانده دعوا نیز مجددا بیان می‌کند که شوهرم باید تمامی تکالیف مالی خود را انجام دهد. خواهان نیز اعلام می‌‌کند که کاملا آماده ادای حقوق زن خود است.

به این ترتیب دادگاه براي تعيين اجرت‌المثل ایام زوجیت خوانده دعوا قرار ارجاع امر به كارشناسي را صادر می‌کند. در ادامه شخصی به عنوان كارشناس تعيين و به خواهان دعوا ابلاغ مي‌شود كه مبلغي را به عنوان هزينه كارشناسي پرداخت كند. خواهان پرونده نیز مبلغ لازم را به صندوق دادگستری واریز می‌کند. کارشناس در زمان مقرر نظر کارشناسی خود را در مورد میزان اجرت‌المثل بیان می‌کند.

  رای دادگاه

در نهايت قاضي محترم شعبه دادگاه خانواده با توجه به اظهارات و دفاعيات طرفين دعواي طلاق، ختم دادرسی را اعلام و راي خود را به این شرح زير اعلام مي‌كند:

 «در خصوص دعوای خواهان، آقای مهران... علیه خوانده، خانم لیلا... با عنایت عدم امکان صلح و سازش میان طرفین وفق نظر داوران محترم انتخاب‌شده توسط طرفین دعوای فعلی، این دادگاه مستندا به ماده 1133 قانون مدني به خواهان دعوا اجازه مي‌دهد تا پس از پرداخت كليه حقوق خوانده دعوا اعم از مهريه و اجرت المثل ایام زوجیت در دفاتر طلاق حاضر شده و صیغه طلاق جاری شود. اين راي حضوری بوده و ظرف 20 روز قابل اعتراض در محاكم تجديدنظر استان تهران است.»

 بررسي راي

در ابتدا بهتر است توضیح داده شود که طلاق نوعی ایقاع است و  منظور از ایقاع یک اراده حقوقی یک‌طرفه است. توضیح آنکه بیشتر روابط میان طرفین از نوع عقد و قرارداد است و  عقد و قرارداد یک رابطه حقوقی دو طرفه است که با دو اراده ایجاد می‌‌شود. اما عده قلیلی از روابط حقوقی با اراده یک‌جانبه ایجاد می‌شود که طلاق از این دسته است. گذشته از این، طلاق ایقاعی تشریفاتی است یعنی برای اجرای آن نیاز به صیغه خاص طلاق است. در قانون مدنی ایران غیر از این مورد تمامی عقود و ایقاعات رضایی هستند یعنی غیر تشریفاتی انجام می‌شوند.

همچنین منظور از اجرت‌المثل ايام زوجیت این است که اصولا زن مستحق دریافت مبلغی به عنوان حق‌الزحمه‌ کارهایی است که شرعا به عهده او نبوده و او بدون قصد انجام رایگان و به دستور شوهر خود آنها را انجام داده است. این نرخ از طریق نظر کارشناس رسمی دادگستری مشخص و معین خواهد شد و میزان آن وابسته به منزلت و شأن زوجه و تعداد سال‌های زوجیت است. مورد بعدی این‌ است که دادگاه خانواده به درستی قانون جدید حمایت از خانواده را اجرا کرده است زیرا با توجه به غیر توافقی بودن دعوای طلاق و درخواست آن توسط شوهر، دادگاه محترم اجبارا قضیه را به داوري نزدیکان دو طرف دعوا ارجاع داده است و در نهایت با توجه به نظر داوران مبادرت به صدور رای بر عدم امكان سازش كرده است.

همچنین به درستی اجرای صیغه طلاق منوط به ادای تکالیف مالی از جمله مهریه و اجرت‌المثل ایام زوجیت توسط زوج شده است. در مجموع  به نظر می‌رسد دادگاه خانواده رای خود را کاملا صحیح و مطابق با موازین شرعی و قانونی صادر کرده است.

در فرض ارجاع پرونده به داوری، هر کدام از طرفین دعوای طلاق مکلف است طرف یک هفته از تاریخ ابلاغ قرار ارجاع امر به داوری، یک نفر از خویشاوندان متاهل خود را که حداقل سی سال سن داشته و آشنا به مسایل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد، به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۱:۵۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
شوهرم ک فقط اسما شوهر بودن ب یدک میکشع چهارده ساله ب مطلقع صیغه کرده و دو بچه از اون داره از منم ی پسر پونزده ساله ک اول خدا وبعد سختیای خودم بزرگش کردمدادخواست طلاق دادم داور معرفی کردم اون هنوز ن ،با همه چی کنار اومدم ولی اون انگار،اصلا پیش منو بچم نیست منم حق دارم محبت کنید بگید تکلیف من از این سردرگمی چیه،حکم تامین خاستمم گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
h.
۲۱:۰۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
با سلام
شوهر بنده ب مدت ۲ سال هست ک ایران را ترک کرده اند و تو این دوسال یکبارم برنگشتن و چندین ماه هست ک از ایشان خبری ندارم. درخواست طلاق غیابی دادم. الان داور چه نیازی هست وقتی طرف ایران نیست و جواب تلفن هم نمیدن
United States of America
غلام
۰۸:۲۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
همسرم شش ماه است منزل را بدون اجازه من ترک نموده و ابتد در دادگستری کرج دادخواست طلاق داد که درتاریخ1398/3/30اینجانب را به مرکز مشاوره اختلافات خانوادگی احضار نمودند که همسرم با توجه به اینکه حواهان طلاق بود بنا به نظر وکیل حضور نیافت و مجدادا در مجتمع دادگستری نبرد دادخواست طلاق تنظیم که طی دادخواست اینجانب را دارای مشکل جسمی و روانی و اعتیاد متهم و استشهادی نیز با امضا سه تن از برادرانش تنظیم نموده.
قابل ذکر است اینجانب در سال١٣٦٥ در سن١٤سالگی در جبهه جانباز شده ام و در سال١٣٧٣ از دواج نموده ایم و این درحالیست که طی یالهای بعداز جنگ چدین بار مورد عمل جراحی قرر گرفته ام و هیچگاه برای بیماری روانی بستری و حتی تحت نظر پزشک هم نبوده ام. و برای اتهام اعتیاد و روان به پزشکی قانونی معرفی گردیده ام.
اما قاضی مربوطه با توجه به انجام همه موارد بالا اولا دستور به تحقیقات محلی در محل سکونتمان در شهرستان و استماع شهادت شهود نموده که همسرم از طریق چندنفر از آشنایانشان اقدام به اطلاع رسانی به همسایگان در محل نموده که اضهار نظرهایی خلاف واقع و به نفع وی را به مأمرین تحقیق را ارائه نمایند.
اینک سؤال اینجانب این است که:
١- باتوجه به اینکه افرادی که شهودی که استشهاد را امضا نموده اند ساکن تهران و شهرهایی غیر از شهر محل سکونت ما میباشند و کلیه اظهارات مکتوب در استشهادیه توسط وکیل مربوطه تنظیم شده قابل استناد میباشد? و از طرفی هم عنوان نموده اند و سنوات قبل را عنوان نموده اند...
٢- ایا با توجه به دادخواست همسرم اینجانب طی این مدت ٢ مرتبه به روانپزشک مراجه نموده ام و کلیه مدارک پزشکی اینجانب نیز از مراکز درمانی نیز استعلام گردیده . چه الزامی به تحقیق محلی بود انهم در شهرستانی کوچک که عملا باعث لطمه به حیثیت من گردیده و آنهم با توجه به سعی همسرم در اظهارنظرهای خلاف واقع.
٣-آیا من میتوانم بابت موارد اتهامی منسوب به اینجانب که خلاف انها ثابت شده در همان شعبه تقاضای طرح دعوای متقابل نسبت به همسر و امضا کنندگان اشتشهادیه نمایم?
٤-متاسفانه وکیل همسرم دختر خانم جوان و کم تجربه ایست که با توجه به تقاضای بنده برای ملاقات و شرح ماوالقعه در راستای مصالحه و بازگشت همسرم با عنایت به داشتن ٣فرزند وکیل محترم خود سدی شده در راستای مصالحه نمودن که متاسفانه کاملا خلاف سیاست و ابلاغیه های ریاست محترم قوه قضائیه میباشد که تاکید بر حل و فصل اختلافات خانوادگی میباشد البته قابل ذکر است که بنابر اضهار موکلشان(همسرم) که درچندجا عنوان نموده مبلغ ١٢میلیون تومان حق الوکاله به نامبرده پرداخت نموده است.
البته مسایل قابل طرح خیلی بیش از این مطالب میباشد که لطف فرموده ضمن راهنمایی لازم در خصوص موارد صدرالذکر. اینجانب تقاضای ملاقات حضوری با مسئولین مرتبط را دارم تا با ارائه مدارک و مستندات لازم طرح موضوع نمایم .
چراکه همسر اینجانب برای برگشت به زندگی درحال راضی شدن بود که با کمال تأسف نوع برخورد و مشاوره های غیرحرفه ای وکیل مربوطه بجای سعی در مصالحه تماما تلاش بسمت طلاق مینماید حتی این شائبه متواتر میشود که وکیل مربوطه مشاوره های اشتباه خانوادگی هم ارائه مینماید چرا که بنابر نظریه روانپزشک محترم پزشکی قانونی میبایست علاوه بر من همسرم نیز جهت معاینه و بررسی تخصصی مراجعه نماید که وکیل مذکور تماما تلاش مینماید که از معرفی موکلشان جهت معاینه های تخصصی جلوگیری نموده است.
فلذا اینجانب آمادگی دارم که در هر مرجع ذیصلاحی که لازم باشد شخصا برای توضیحات بیشتر و کاملترحضور پیدا کنم تا شاید إن شاالله برای موارد مشابه زمینه ای فراهم که وکلای جوان وکم تجربه باعث ازهم پاشیدگی خانواده ها نگردند که قطعا تبعات منفی اینگونه اعمال جامعه اسلامی را نیز با چالش و مشکلاتی در اینده مواجهه خواهد نمود....
با کمال تشکر و امتنان از مسئولین دلسوز قوه محترم قضایی .خاصه ریاست محترم قوه حضرت آیت الله رئیسی که باعث ایجاد امید در بین آحاد جامعه شده اند....‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
با سلام برادر شوهر من با نامزدش دچار مشکل شده وحالا نامزدش مهریه اش رو اجرا گذاشته ولی برادر شوهرم به دادگاه گفته که قادر به پرداخت کامل مهریه نیست حالا ابلاغیه اومده که طی یکسال هر خرید و فروشی انجام داده رو به دادگاه بگويد آیا اگه خرید و فروشی انجام داده باشد هردو طرف خرید و فروش هم پایش گیر می افتد ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امین حیدری
۱۹:۰۰ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
باسلام. همسر بنده هشت ماه بعد ازدواج تمام جهزیه و حدود 300ملیون طلا و جواهرتی که به کمگ خانواده ام برای او تهیه کردیم نیز با خود برده و اقدام به دادخواست طلاق کرده در صورتیکه من خواهان زندگی با او هستم الان ادعای مهر خود نموده با توجه به اینکه من هیچگونه عیب و عیوبی (نه اعتباد دارم و نه اورا اذیت میکنم)ایا وی میتواند یکطرفه طلاق بگیرد.. یا اینکه اگر با فشار اون طلاق بخواهد من مبتوانم هزینه عقد پازدواجم و طلاهایی که برای او خریداری نموده ام از و تقاضا کنم... تشکر وسپاس. لطفا جواب دهید
Iran (Islamic Republic of)
hossin
۱۵:۵۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
سلام و عرض ادب .بنده با توجه به درخواست خانمم برای طلاق یه طرفه و اینکه دادگاه مرا خوانده ولی نتونستم به دادگاه برسم الان یک ابلاغیه برام اومده که داور معرفی کنم .آیا تواین شرایط حتما خانمم طلاق میگیره ؟چون شکایت خانمم بخاطر شرایط مالیم هستش که پولدار نیستم....لطفا منو راهنمایی کنید خواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
روح الله آخوندی
۱۸:۴۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
من در دادگاهی که زنم درخواست طلاق داده حاظر نشدم وحالا به من احضاریه اومده که معرفی داور اگر من در دادگاه حاظر نشوم خانمم میتواند غیابی طلاق بگیرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۶
خوب بود تشکر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۲۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
اما زوجه که منزل را ترک کرده مستحق احرت المثل نیست و دادگاه رای خلاف داده
Brazil
امیری
۱۷:۰۹ ۳۰ تير ۱۳۹۶
ممنون بابت اطلاع رسانی تون
Brazil
امیری
۱۷:۰۹ ۳۰ تير ۱۳۹۶
ممنون بابت اطلاع رسانی تون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۷ تير ۱۳۹۵
از راهنمایی و گزارش جامع ومفیدتان ممنونم اما اگر حداقل و حداکثر زمان اجرای این طلاق را می نوشتید بهتر بود.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
باسلام واحترام

ازگزارش جامع ومفیدتون ممنونم،فقط کاش فاصله ی زمانی ارجاع داوری تا صدوررای اجرای صیغه ی طلاق هم مشخص شده بود .
آخرین اخبار