"گری سیمور"، مذاکره کننده سابق آمریکا در اسوشیتدپرس تحلیل کرد:

سه مانع احتمالی بر سر راه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی چیست؟

اسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از مذاکره کننده سابق آمریکا نوشت: بعد از ماهها تلاش، ایران و 1+5 توانستند درباره توافقنامه "گام اول" در خصوص مسئله هسته ای جمهوری اسلامی موافقت کنند. اما دوطرف مذاکره کننده که قرار است در روز سه شنبه با یکدیگر گفتگو کنند،احتمالا درخواهند یافت که مشکلاتی همچنان وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "گری سیمور" مذاکره کننده سابق آمریکا در این گزارش می‌نویسد: ایران اتهامات کشورهای غربی مبنی بر تلاش این کشور برای دستیابی به سلاح هسته ای یا اقدام برای ساخت این گونه سلاح ها را رد کرده است. با این حال،‌ غرب بر اتهامات خود اصرا می‌ورزد. قرار است دو طرف ظرف مدت شش ماه با انجام مذاکرات و گفتگوهای لازم به توافق نهایی دست یابند. در حالی که دو طرف مذاکره خود را آماده می کنند تا در وین با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند، "گری سیمور"، که تا سال گذشته به مذاکرات امریکا با ایران کمک می‌کرد،‌ می‌گوید توافق اولیه ای که بین ایران و قدرت های جهانی حاصل شده است تنها یک آتش بس است و کارهای سختی در پیش روست. 

اسوشیتدپرس ادامه داد در این جا به برخی موانع احتمالی  بر سر راه مذاکرات ایران و قدرت های جهانی اشاره می شود: 

* چه تعداد سانتریفوژ؟
.....................
در توافق اولیه ای که بین ایران و گروه پنج به علاوه یک صورت گرفته است آمده است در توافق نهایی بین دو طرف ایران مجاز خواهد بود «برنامه غنی سازی اورانیوم با محدودیت های عملی و با اتخاذ شفافیت برای حصول از صلح آمیز بودن ماهیت این برنامه» داشته باشد. این به معنای آن است که درباره تعداد سانتریفوژها بحث خواهد شد. 

سیمور که در گذشته هماهنگ کننده امور مربوط به کنترل تسلیحات در دولت امریکا بوده است و در حال حاضر اندیشکده «بلفر سنتر»دانشگاه هاروارد مشغول فعالیت است،‌ می گوید ایرانی ها بر حفظ تمام 20 هزار دستگاه سانتریفوژی که در تاسیسات غنی سازی اورانیوم خود نصب کرده اند اصرار خواهند ورزید. امریکا و دیگر شرکای این کشور در گروه پنج به علاوه یک،‌ یعنی روسیه،چین،فرانسه،انگلیس و آلمان خواستار آن هستند که ایران تنها چند هزار دستگاه از این سانتریفوژها را فعال نگاه دارد. 

*تاسیسات فردو و اراک
.....................
امریکا و هم پیمانانش تاسیسات فردو را یک مشکل می‌دانند و دید خصمانه به آنجا دارند. سیمور می‌گوید شش قدرت عضو گروه پنج به علاوه یک خواستار آن هستند که ایران تاسیسات غنی سازی فردو را تعطیل کند. اما تهران با تعطیل کردن هیچ یک از تاسیسات هسته ای خود موافق نیست. به گفته سیمور، از نظر تهران این موضوع به غرور ملی مربوط می شود و جمهوری اسلامی با تعطیلی هیچ یک زیرساخت های هسته ای خود موافقت نخواهد کرد. با این حال،‌ سیمور مدعی است: مصالحه احتمالی که ممکن است در این خصوص بین ایران و گروه پنج به علاوه یک حاصل آید این است که دو طرف توافق کنند این تاسیسات کاربرد برای مدتی کاربرد دیگری داشته باشد .

سیمور می گوید این امکان وجود دارد که شش قدرت جهانی به ایران پیشنهاد دهند که با تبدیل راکتور آب سنگین اراک (به راکتور آب سبک)موافقت کند.

* بازگشتن به پله اول؟
.......................
در توافقنامه اولیه‌ای که بین ایران و شش قدرت جهانی عضو گروه پنج به علاوه یک حاصل شده است آمده است در صورتی که ایران، به عنوان یکی از امضا کننده معاهده منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای (ان پی تی)، به تعهدات خود در توافق نهایی پایبند باشد،‌ در آینده به عنوان دیگر اعضای ان پی تی با این کشور رفتار خواهد شد. 
اما پرسشی بزرگی که در این جا وجود دارد این است که چه زمانی این کار صورت خواهد گرفت؟ 

سیمور بر این نکته تاکید دارد که این مسئله می تواند نگرانی های جدیدی را به وجود آورد. با این حال، وی بر این باور است در صورتی که ایرانی بتواند نگرانی های جامعه بین المللی را در خصوص برنامه ها و فعالیت های هسته ای اش از بین ببرد، دیگر این امکان وجود ندارد که این کشور را مشمول محدودیت هایی قرار داد که دیگر اعضای ان پی تی از آنها مستثنی هستند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: گری سیمور ، اسوشیتدپرس ، ایران ، آمریکا ، هسته ای ، توافق ، وین ، اشتون ، مک کین ، گفتگو ، فرانسه ، آلمان ، چین ، روسیه ، عراقچی ، بعیدی نژاد ، تهران ، فابیوس ، ژنو ، کری ، اروپا ، مذاکره ، اسرائیل ، کارشکنی ، مردم ، اوباما ، کاخ سفید ، واشنگتن ، نیروگاه ، تل آویو ، نتانیاهو ، صهیونیستی ، انتقاد ، رم ، ایتالیا ، وزیر خارجه ، سوئیس ، حقوق ، دیپلماتیک ، پرونده ، افراط گرایی ، تحولات ، تروریسم ، گردشگری ، اجماع ملی ، روحیه ، دولت ، تیم ، رهبر انقلاب ، محمد جواد ، مایکل مان ، آدام شوبین ، غنی سازی ، بیست درصد ، بمب ، اتمی ، رژیم صهیونیستی ، خامنه ای ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، منابع غربی ، سنا ، کنگره ، موساد ، مدالیته ، پروتکل الحاقی ، سخنگو ، اتحادیه اروپا ، منابع رسمی ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، نطنز ، کلاهک هسته ای ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، توافق احتمالی ، بسته پیشنهادی ، تحریم ، تحریم نفت ، اورانیوم ، italy ، iran fm ، geneve ، geneva talks ، world powers ، vienna ، iran talks ، negotiation ، tehran ، deal possible ، khamenei ، negotiations ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، western powers ، relief ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، lift sanctions ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، araqchi ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، delegation ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، atomic ، watchdog ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، technical ، discussions ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، sanction ، ap ، reuters ، yjc ، iran news ، terorism ، iran
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار