دویچه وله: آغاز مذاکرات اتمی ایران و غرب در وین تا ساعاتی دیگر

این رسانه آلمانی در گزارشی به مذاکرات وین پرداخت : دور جدید مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و غرب تا ساعاتی دیگر در وین آغاز می‌شود. طرفین خوش‌بینی اندکی برای نتیجه‌بخش بودن فوری مذاکرات وین اعلام کرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله ،‌ دور جدید مذاکرات پیرامون پرونده هسته‌ای ایران امروز سه‌شنبه (۱۸ فوریه/ ۲۹ بهمن) ساعت ۱۱ صبح به وقت اروپای مرکزی در وین٬ پایتخت اتریش٬ بین ایران و شش قدرت بزرگ جهانی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای آغاز می‌شود.

گزارش‌ها از وین حاکی است که شب گذشته کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هدایت تیم ۱+۵ را در مذاکرات بر عهده دارد٬ با محمدجواد ‍ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران با یکدیگر شام خوردند.

ظریف پس از این دیدار در پاسخ به خبرنگاران درباره این‌که آیا امیدی به دستیابی به توافق در مذاکرات روز سه‌شنبه وجود دارد٬ گفت: ما از قبل ورود به مذاکرات گفته‌ایم که وارد مرحله اول از مرحله نهایی شده‌ایم .

ظریف گفت که قرار است موضوعات مورد بحث مطرح شده و طرفین راجع به چارچوب‌ها و سازو کارها برای رسیدن به توافق بحث کنند. او درباره مدت زمان احتمالی رسیدن به توافق نهایی گفت: شاید یکی دو جلسه دیگر طول بکشد قبل از این‌که ما وارد نگارش متن توافق شویم.

در همین حال روز گذشته یک مقام بلندپایه آمریکا نیز در گفت‌وگو با رویترز مذاکرات پیش رو را" فرایندی پیچیده٬ سخت و زمان‌بر" خواند.

طبق توافق‌نامه اولیه هسته‌ای که از روز ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۴ به مرحله اجرا درآمد، فرایند غنی‌سازی اورانیوم تا ۵/ ۳ درصد در ایران ادامه می‌یابد اما فعالیت‌های تاسیسات هسته‌ای نطنز، فردو و یا راکتور اراک گسترش نخواهد یافت. اجازه بازرسی کارشناسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران از جمله مجتمع آب سنگین اراک نیز از موارد توافق‌نامه ژنو است. در ازای این اقدامات، گروه ۱+۵ متعهد شده بخشی از تحریم‌های ایران را لغو کند.

دیپلمات‌ها می‌گویند دور جدید مذاکرات که تا ساعاتی دیگر در وین آغاز می‌شود احتمالا سه روز به طول می‌انجامد. در همین حال به گزارش رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز پنج‌شنبه (۲۰ فوریه/ ۱ اسفند) درباره نتیجه نظارت ماه اخیر خود بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گزارش دهد. به گفته دیپلمات‌ها انتظار می‌رود این گزارش نشان دهد که ایران به موارد توافق‌شده در توافق اولیه پایبندی نشان داده است.

 دولت اوباما تا کنون توانسته قانون‌گذاران این کشور را از تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران بازدارد اما در صورت شکست مذاکرات که به معنای بن‌بست دیپلماسی خواهد بود گزینه‌ استفاده از نیروی نظامی به صورت جدی پیش کشیده خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار