کوروش نریمانی: کمدی "هیپوفیز" با ذائقه تماشاگر ایرانی همخوانی دارد

نریمانی گفت: این نمایش به لحاظ کاراکترها، موضوع اصلی و مکان وقوع همان نمایشنامه دختر یانکی است و به دلیل تغییر در روند داستان از اواسط نمایشنامه، نزدیک شدن رفتار و ژست بازیگران به رفتار و ژست ایرانی و بهره گیری از لحن و تکیه کلام های های ملموس با تماشاگر خود، نمایشنامه دختر یانکی نیست.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل تماشاخانه ایرانشهر، نشست رسانه ای نمایش "هیپوفیز" 4 اسفند ماه با حضور کوروش نریمانی، نگار عابدی، هوتن شکیبا، بهرام افشار و منوچهر شجاع -طراح صحنه این اثر نمایشی- در سالن استاد ناظر زاده کرمانی برگزار شد.
 
نریمانی با یادآوری اینکه نمایش "هیپوفیز" بازنوشتی از نمایشنامه "دختر یانکی" نوشته نیل سایمون ترجمه شهرام زرگر است، اظهار کرد: ما همواره نمایش هایی که از دیگر نمایشنامه نویسان روی صحنه می بریم در حین تمرین و اجرا دچار بازنگری می کنیم و به کمک افراد در پروژه کارگردانی آثار برای ذائقه تماشاگر ایرانی و مخاطب آماده می شود.
 
وی افزود: دختر یانکی اثری است که نمایشنامه اش در قالب کتاب در دسترس است اما به عقیده ما بخش هایی از آن دور از ذائقه و نیازهای تماشاگر ما بوده که این عامل یکی از دلایل اصلی بازنویسی این نمایش است.
 
نریمانی همچنین تشریح کرد: در پروسه بازنگری متن نیل سایمون نام نمایش تغییر کرد چرا که بخش هایی از قصه به نمایشنامه "دختر یانکی" که متنی نسبتاً طولانی است مربوط می شد و به مشخصات تاریخی و جغرافیایی کشور مبدا نویسنده اشاره داشت و اسامی شرایط و موضوعاتی در آن مطرح می شد که برای مردم آن کشور آشنا و ملموس است، اما تماشاگر ایرانی چندان ارتباطی با آن بر قرار نمی کرد. پس ما دست به تغییراتی در بافت دیالوگ ها و موضوع قصه نمایشنامه زدیم.
 
کارگردان نمایش"هیپوفیز" تصریح کرد: در آغاز فکر می‌کردم تغییرات خیلی عمده نباشد اما در طول کار دگرگونی‌های عمده ای ایجاد شد به طوریکه از اواسط نمایشنامه نیل سایمون قصه تغییر کرده است. این نمایش به لحاظ اینکه کاراکترهایش، موضوع اصلی اش و مکان وقوع قصه اش با متن نیل سایمون مطابقت دارد، همان نمایشنامه دختر یانکی است و به دلیل تغییر در روند داستان از اواسط نمایشنامه، نزدیک شدن رفتار و ژست بازیگران به رفتار و ژست ایرانی و بهره گیری از لحن و تکیه کلام های های ملموس با تماشاگر خود، نمایشنامه دختر یانکی نیست.
 
وی در ادامه تاکید کرد: کاری که ما کرده ایم،ایرانیزه کردن نیست بلکه دراماتورژی و میزانسن کاراست. به عقیده من اجرای یک نمایشنامه کاملاً به مشخصات و ویژگی ها و جهان بینی یک گروه اجرایی وابسته است و سبک وسیاق و شیوه اجرایی شان . هر نمایشنامه با خود میزان سنگینی محتوایش را مشخص می کند و به کارگردان و گروه نمایشی نشان می دهد که یک اثر نمایشی را چطور به اجرا در آورند.
 
عابدی درخصوص حضورش در این اثر نمایشی اذعان کرد: از آنجا که میرعلمی دچار سانحه شد، من دیرتر از دیگر بازیگران به گروه ملحق شدم و در این حضور تلاش کردم تا لطمه ای به تمرینات دیگر نقش آفرینان وارد نکنم. در زمان تمرین این اثر اعضاء گروه در حال تمرین روی متن بودند و بر اساس همفکری با نریمانی به نقطه نظراتی رسیده بودند که همین تلاش من را برای رسیدن به گروه با سرعت هر چه تمام بیشتر کرد.
 
نریمانی با اعلام اینکه گروه نمایشی معاصر از نیروهای جوان و مستعد و علاقمند به بازیگری دعوت می کند تا در تولید آثار کمدی با وی همکاری کنند، اظهار کرد: از این پس افراد جوان و با استعداد می توانند در یک  بازه زمانی با شیوه کار این گروه آشنا شوند و به این جمع بپیوندند.
 
وی در این نشست رسانه ای خطاب به خبرنگاران بیان کرد: ما در دنیا 24 نوع کمدی داریم که تمامی کارگردانان دنیا با صحنه های مختلف، بازی ارتباط خاص و حتی تماشاگر خاص آثار را روی صحنه می برند. در ژانر کمدی و نمایشنامه های شخصی ام هر یک موضوعی جداگانه با سطح و اندیشه را دنبال می کنند بنابراین طبیعی است که شکل اجرا نیز متفاوت است.
 
نریمانی که در حوزه نمایشنامه نویسی آثار قابل توجهی را تولید و به اجرا در آورده است در خصوص نگارش متن جدید اذعان کرد: در این عرصه هیچ چیز تغییر نکرده است و هنوز نمایشنامه نویسی حوزه پر رنج و بی مزدی است بنابراین نمی توان پیش بینی کرد که جریان نمایشنامه نویسی ما به دوران طلایی اش باز گردد چراکه برای نمایشنامه نویس صرف مادی و معنوی ندارد.
 
وی درباره شرایط اجرا در تماشاخانه ایرانشهر بیان کرد: میزان اجراها به دلیل مراجعه گروه های نمایشی و ازدیاد مراجعان در مقایسه با گذشته ،نصف شده است. شرایط تئاتر خصوصی می طلبد که گروه های نمایشی در سالن های خصوصی از بازگشت سرمایه شان مطمئن باشند که این امر نیاز به بازنگری دارد تا گروه ها به لحاظ کم بودن اجرا متضرر نشوند. همچنین اینکه به صورت کامل گروه های نمایشی سالنی در اختیار ندارند یکی از مشکلات موجود در حوزه تئاتر است.
 
منوچهر شجاع –طراح صحنه این نمایش- در تکمیل صحبت های نریمانی اظهار کرد: مطرح کردن تئاتر خصوصی از سوی متصدیان و مدیران هنری کشور به منزله فرار از مسئولیت است و این عنوان فریبنده برای بی مسئولیتی و بی درایتی مسئولان است.
 
گفتنی است، نمایش "هیپوفیز" تاپایان سال جاری هر شب ساعت 20 در سالن استاد ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار