در نشست گروه کر شهر تهران عنوان شد

"مهدی قاسمی": اجرای "کارمینا بورانا" با ارکستر، در ایران بی سابقه است

"مهدی قاسمی" در نشست گروه کر شهر تهران از اجرای قطعه "کارمینا بورانا" توسط ارکستر در ایران به عنوان اتفاقی بی سابقه یاد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست کارمینا بورانا که دقایقی پیش در تالار وحدت برگزار شد، "مهدی قاسمی" رهبر گروه کر شهر تهران در این نشست گفت: در کنسرت اسفندماه یکی از قطعه های بزرگ و معروف موسیقی کلاسیک با عنوان "کارمینا بورانا" را اجرا می کنیم که از ویژگی های در خور توجه این کنسرت اجرای این قطعه برای نخستین بار با ارکستر است که تعداد اعضای گروه نیز در روند این اجرا تاکنون بی سابقه بوده است.

 

وی افزود: گروه کر شهر تهران از سال 78 تاسیس شده و تا امروز کنسرت های بسیاری را در تالارهای مختلف تهران برگزار کرده ایم که از جمله نکات قابل توجه در مورد این گروه این است که بخش کر سریال سرزمین کهن توسط این گروه اجرا شده است.
 
وی تصریح کرد: ما از تابستان تمرینات خود را با گروه کر آغاز کردیم و تک تک با این گروه ها از جمله گروه کر فرهنگسرای بهمن تمرین داشته ایم.
 
وی افزود: کارمینا بورانا قطعه ای چالش برانگیز است که از چند بُعد اجرای آن خیلی سخت است، یعنی رنج بسیار بالایی دارد و "کارل ارف" از زیرترین صداهای هرگروه برای تولید این اثر بهره گرفته است که نخستین سابقه ای که از اجرای این قطعه داریم، مربوط به اجرای ما در سال 81 و در فرهنگسرای بهمن است.
 
قاسمی در ادامه اظهار داشت: کارمینا بورانا 25 قطعه کوتاه دارد که شهردار روحانی نیز قسمت شماره 1 را توسط ارکستر اجرا کرده است.
 
رهبر گروه کر شهر تهران، افزود: ما قصد داشتیم امسال علاوه بر کنسرت کارمینا بورانا آلبومی هم منتشر کنیم اما این قول را می دهیم که این‌البوم 6 ماه اول سال 93 منتشر شود و این آلبوم اثری از آثار آهنگسازان معاصر ایرانی قرن بیستم است که به صورت آکاپلا تولید شده  و در آن آثار اساتیدی همچون محمدرضا تفضلی، حمید دیبازر، دکتر شریفیان، استاد پژمان و بخری از قطعه های خودم وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شد ضبط آلبوم بیشتر از تخمین ما طول بکشد پیچیده بودن قطعات است و از جمله ویژگی اشعار موجود در این آلبوم انتخاب شدن آنها براساس اشعار معاصر است که از اشعار شاعرانی همچون هوشنگ ابتهاج ، اخوان ثالث، نیما یوشیج، سهراب سپهری ، استاد احمدی و استاد شریفی در آن بهره گرفته شده است و در ضبط آلبوم حدود 40 تا 50 نفر حضور دارند و ما آن را در تالار رودکی ضبط کرده ایم.
 
قاسمی در بخش دیگری از این نشست گفت: ما خیلی خوشحالیم که از این کنسرت استقبال گسترده ای صورت گرفته و با توجه به اتمام بلیت ها در حال رایزنی با مسئولان تالار وحدت هستیم که اگر امکان داشته باشد، برای این اجرا نوبت دیگری در اختیار ما قرار دهند.
 
وی تصریح کرد: برای نخستین بار است که این قطعه به صورت حفظ توسط اعضای گروه اجرا می شود و اعتقاد دارم که هنگامی که بچه ها متن را حفظ می شوند انرژی خود را بیشر روی اجرا خواهند گذاشت.
 
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم متولیان موسیقی ما این موضوع را به واقع ببینند. در شرایطی که ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی تعطیل است، گروه هایی ماند گروه ما با بودجه خودشان و براساس علاقه اقدام به برگزاری چنین برنامه هایی می کنند.
 
مهدی غلامی مدیر بخش موسیقی گروه کر فرهنگسرای بهمن در این نشست گفت: اوایل بهار 92 با مهدی قاسمی جلسه ای داشتیم که در آن در خصوص اجرای این رپرتوار تصمیماتی گرفته شد و الان به مدت 8 ماه است که اعضای گروه در حال تمرین کردن هستند.
 
وی افزود: امروز علی مرادخانی، پیروز ارجمند، عباس سجادی سر تمرین گروه حاضر می شوند و خوشحالم که در تمام اجراهای مهدی قاسمی کیفیت و کمیت غالب بوده است
 
وی تصریح کرد: اینکه یک آنسامبل آوازی با یک رپرتوار خاص به مرحله اجرا برسد کار دشواری است و امیدوارم بتوانیم اجرای این برنامه را در اوایل سال 93 نیز داشته باشیم.
 
وی افزود: یکی از دلایل کم شدن اجراهای هنری در فرهنگسرای بهمن این است که از اوایل سال 87 سالن شهید آوینی در مرحله بازسازی قرار گرفت.
 
محمدرضا کریمی، کنسرت مایستر در این نشست گفت: قطعه شماره 1 کاردینا بورانا را بیشتر نوازندگان در نقاط مختلف جهان اجرا کرده اند اما قسمت های دیگر را خیر.
 
وی افزود: بیشتر نوازنده های حاضر در این کنسرت از دانشجویان دانشگاه هنر کرج هستند که من در اوایل خیلی به این برنامه امیدوار نبودم اما اکنون شاهد هستم که این برنامه خیلی خوب پیش می رود.
 
نیلوفر بدری‌کوهی پیانیست گروه کر شهر تهران در این نشست گفت: برای برگزاری این اجلاس از لحاظ کیفیت اعضای گروه زحمت زیادی کشیده اند و با توجه به اینکه این قطعه به زبان مادری آنها نیست، آن را حفظ کرده اند.
 
وی خاطرنشان کرد: در شرایط تعطیلی ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی اعضای این گروه و دست اندرکاران آن برای برگزاری این کنسرت زحمت زیادی کشیده اند.
 
گفتنی است، کنسرت گروه کر شهر تهران 16 ، 17 و 18اسفند ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می شود.


انتهای پیام/ اس

برچسب ها: قاسمی ، قطعه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار