مفاخر حقوقی/

آيت‌الله كعبي کیست؟

آيت‌الله كعبي به عنوان صاحب‌نظر در فقه حکومتی و حقوق عمومی و همچنین نظریه‌پرداز مسائل حقوق اساسی و حقوق کار شناخته شده است و مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم و از حقوقدانان مشهور و صاحب نظر کشور است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله حاج شيخ عباس كعبي، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم و از حقوقدانان مشهور و صاحب نظر کشور و عضو هيات علمي و استاد برجسته و نمونه موسسه آموزشي، پژوهشي امام خميني (قدس سره) است كه در حوزه و دانشگاه به نوآوري و خلاقيت اشتهار دارد.
 
وی در حال حاضر نماينده مردم شريف خوزستان درمجلس خبرگان رهبري و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و عضو حقوقدان شوراي نگهبان قانون اساسي است و به عنوان صاحب‌نظر در فقه حکومتی و حقوق عمومی و همچنین نظریه‌پرداز مسائل حقوق اساسی و حقوق کار شناخته شده است و مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم و از حقوقدانان مشهور و صاحب نظر کشور است.
 
 
*سوابق علمي ( حوزه علميه قم ـ دانشگاه تهران )؛
 
 
* حوزه علمیه قم؛  
 
 آيت الله كعبي دوره مقدماتي دروس حوزوي خود را با جديت درحوزه علميه آيت الله كرمي (ره) و مدرسه امام خميني (قدس سره) اهواز به اتمام رساند و دوره سطوح عالي و خارج فقه و اصول را در حوزه علميه قم در محضر آيات عظام و اساتيد بزرگوار حوزه از جمله حضرات آيات: وحيد خراساني، ميرزا جواد تبريزي، صافي گلپايگاني، مكارم شيرازي، جعفر سبحاني، سيد كاظم حائري و سيد محمود هاشمي فرا گرفت. همچنين درمباحث تفسير، معارف الهي، فلسفه دين و تهذيب نفس ازمحضر اساتيدي چون حضرات آيات عظام: جوادی آملي، مصباح يزدي، مشكيني، مظاهري و مرحوم احمدي ميانجي كسب فيض کرد.
 
 
* دانشگاه تهران؛

 آيت‌الله كعبي با توجه به ضرورت روزآمد كردن مباحث فقهي و پاسخگويي به نيازهاي زمان، تلاش دانشگاهي خود را با اخذ مدرك كارشناسي حقوق از مجتمع آموزش عالي قم وابسته به دانشگاه تهران شروع کرد و دوره كارشناسي ارشد رشته حقوق عمومي را نزد اساتيد برجسته و نامدار در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران به پايان رسانيد.
 
آيت‌الله كعبي تدريس علوم ديني را ازسال‌هاي آغازطلبگي شروع كرده و تاكنون به تدريس دروس بسياري از جمله كتابهاي لمعه، رسائل، مكاسب، كفايه و حلقات اصول شهيد صدر و نيز تدريس 6 سال خارج فقه و اصول توفيق يافته است.
 
 
از آنجایی كه معظم له استاد مسلم حوزه علميه قم است ازسوي شوراي عالي مدارج علمي حوزه علميه قم، به عنوان استاد راهنما، مشاور و داور پايان نامه‌هاي علمي سطح سه " كارشناسي ارشد" و سطح چهار"دكتري"، فضلاي حوزه هاي علميه سراسر كشور برگزيده شده است و تاكنون بر بيش ازصد پايان نامه نظارت داشته است. وی هم اكنون عضو كميته فقه و قضاء مدارج علمي حوزه است.
 
استاد كعبي مباحثي نظير تاريخ اسلام،‌ علوم حديث، درايه، نهج البلاغه، ولايت فقيه، فلسفه سياست، نظام حقوقي در اسلام، حقوق و سياست در قرآن كريم ، نظام سياسي دراسلام و نيز فلسفه حقوق و فقه روابط بين‌الملل را بارها در دانشگاه‌هاي معتبر كشور و حوزه‌هاي علميه تدريس کرده‌اند.
 
آيت الله كعبي كه استاد حوزه و دانشگاه است به عنوان صاحب نظر در فقه حكومتي و حقوق عمومي شناخته مي‌شود و با ده‌ها بار تدريس حقوق اساسي در ميان فضلاي حوزه و دانشجويان در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري به عنوان نظريه پرداز مسائل حقوق اساسي و حقوق كار مشهور و جزوه‌هاي تدوین يافته از دروس معظم له هم اکنون در مراكز حوزوي و دانشگاهي در حال تدريس است.
 

 
*تاليفات و جزوات درسی؛
 

 
*الحصيلة في حكم الجهاد الابتداي في عصر الغيبة ( فقه استدلالي به زبان عربي)
 
*فقه العلاقات الدولية في الاسلام
 
* فقه الامربالمعروف و النهي عن المنكر
 
*ولايةالفقيه
 
* النظام القانوني في الاسلام مقارناً بالنظم الوضعية المعاصرة ( ارائه شده به مركز جهاني علوم اسلامي ويژه طلاب غير ايراني)
 
* فلسفه حقوق
 
*حقوق بين‌الملل اسلامي
 
* حقوق اساسي ( ارائه شده به مجتمع آموزشي عالي قم وابسته به دانشگاه تهران)
 
*ضمانت‌هاي اجرايي قانون اساسي
 
* مردم‌سالاري ديني ( 4 جلد كتاب ) دبير همايش علمي
 
*اجراي علني حدود و پيامدهاي آن
 
* اسلام، كثرت گرايي، حقوق شهروندي و جامعه مدني

* مفهوم ولايت مطلقه فقيه درحقوق و سياست وفقه
 
*دراسة في علم الحديث
 
* آزادي و دين، آزادي و عدالت
 
*بحران هويت و نقش تشيع درحفظ وحدت و تماميت ارضي ايران در ميان عشاير عرب خوزستان (ارائه شده به سمينار جهاد عشاير خوزستان )

*كنكاشی درباره اختيارات و وظايف رهبري ( ارائه شده به شوراي بازنگري قانون اساسي در سال 1368)
 
*احكام الميت ( فقه استدلالي)
 
* ارائه فعاليت علمي درهمايش‌ها و ميزدگردها
 
 
سوابق فعاليت‌هاي فرهنگي ، آموزشي و سياسي؛
 
 
*عضو حقوقدان شوراي نگهبان قانون اساسي
 
* عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

* عضو مجلس خبرگان رهبري در دوره سوم
 
*نائب رئيس كميسيون آيين نامه مجلس خبرگان
 
*نائب رئيس كميسيون حراست و پاسداري از ولايت فقيه مجلس خبرگان

*مخبر كميسيون سياسي ـ اجتماعي مجلس خبرگان
 
* عضو هيات رئيسه كميسيون تحقيق و بررسي مجلس خبرگان
 
* عضو كميته تدوين بيانيه هاي مجلس خبرگان
 
* عضو هيات علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (قدس سره) و عضو گروه حقوق واستاد نمونه این موسسه در سال 83-82

*عضو كميته قضاء و حقوق مركز مديريت حوزه علميه قم.

* همكاري علمي با مركز تحقيقات فقهي قوه قضائيه
 
* همكاري علمي با مركز تحقيقات فقهي ـ حقوقی شوراي نگهبان در بدو تاسيس

*عضو هيات تحريريه فصلنامه تخصصي فقه اهل بيت عليهم السلام زير نظر آيت الله شاهرودي و فصلنامه تخصصي معرفت فلسفي

* ارائه پيشنهادات موثر در اصلاح مواد قانون اساسي به شوراي بازنگري قانون اساسي

* ناظر علمي گروه حقوق و سياست دفترمطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزه علميه قم
 
* مسلط به متون حقوقي به زبان انگليسي
 
*سفرهاي علمي تبليغاتي و تدريس درخارج از كشور و نيز تدريس دوره حقوق اساسي جمهوري اسلامي ايران به زبان عربي به مدت دو سال در راديو تهران به مدت 2 سال
 
* استاد راهنما، مشاور و داور ده‌ها پايان نامه كارشناسي ارشد و دكتراي فقه و حقوق درحوزه و دانشگاه و تدوين ده‌ها مقاله علمي، حقوقي و فقهي در مجلات معتبر

* تدريس در دوره‌‌هاي طرح ولايت و طرح بصيرت ويژه دانشجويان و اساتيد و طلاب بسيجي و پاسخ به شبهات فكري
 
* تدريس در كارگاه‌هاي آموزشي اساتيد معارف اسلامي دانشگاه‌هاي كشور و نيز ايراد سخنراني و شركت در سمينارهاي دوره‌ای ائمه جمعه سراسر کشور
 
*نائب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضای حوزه علمیه قم در دو دوره 4 ساله

انتهای پیام/
برچسب ها: عباس ، کعبی ، حقوق ، فقه ، نماینده ، تدریس ، معارف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار