بازخواني پرونده‌اي قديمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

با 3 هزار ميليارد تومان مي‌توانيم 6 هزار سالن سينما در كل دنيا بسازيم

"امیر سماواتی" گفت: بهتر است به جاي ساخت فيلم فاخر در سراسر دنيا سينما بسازيم تا از اين طريق پول وارد كشور كنيم.

 به گزارش خبرنگار سينما باشگاه خبرنگاران، فيلم فاخر معمولا به فيلم‌هاي پرخرجي اطلاق مي‌شود كه اغلب از بودجه‌هاي كلان دولتي و بيت‌المال برخوردار است؛ در سال‌هاي اخير و در طول فعاليت سينماي ايران چند فيلم لقب فيم فاخر به خود گرفته‌‌اند مثل لاله كه بنا به دلايلي جزو پرحاشيه‌ترين فيلم‌هاي سينماي ايران لقب گرفت و در توليد خود با مشكلات زيادي مواجه شد.
 
اما اين فيلم‌ها از اقبال عمومي در داخل كشور برخوردار نشد چه برسد به حضور و درخشش در محافل بين‌المللي.
 
حتي برخي از اين فيلم‌هاي به اصطلاح فاخر در اكران عمومي شكست خورده و نتوانستند سرمايه خود فيلم را از گيشه به دست آورند.  
 
چه لزومي براي توليد فيلم‌هاي فاخر بي‌اثر و كم‌‌‌توجه توسط مخاطب وجود دارد و حال امير سماواتي يكي از تهيه‌كنندگان سينما به اين پرسش پاسخ داده است.
 
"امير سماواتي" تهيه‌كننده با سابقه‌ي سينماي ايران، در خصوص فضاي كنوني سينماي ايران گفت: به نظر من فضاي اكنون سينماي ايران با فضاي گذشته هيچ تفاوتي نكرده است، ما نبايد مديريت‌ها را ملاك اصلي قرار دهيم.
 
هر كس آمده عده‌اي را با خود آورده و مدير جايگزين هم نفرات خودش را با خود آورده است و دير يا زود رفته‌اند و هيچ تغييري در ساختار و نوع مديريت به وجود نياورده‌اند؛ اعتقادي ندارم كه با تغيير مديريت، سينما دستخوش تغييرات خواهد شد.
 
تهيه‌كننده "نفس عميق" ادامه داد: به نظرم اين مديرها نيستند كه بايد تصميم بگيرند سينما چطور باشد يا نباشد، در سينما تهيه‌كننده وظيفه مهمي در قبال جامعه بر عهده دارد و آمدن و رفتن اين مديران فرقي به حال سينما هيچ وقت نكرده است من هميشه از ابتداي انقلاب تاكنون سعي داشتم تابع نظام جمهوري اسلامي باشم.
 
امير سماواتي در پاسخ به سؤالي مبني بر مفيد بودن يا نبودن طرح اكران نوروزي اظهار داشت: ما فصل‌هاي مختلف نمايشي داريم تا 10 سال پيش كسي عيد نوروز فيلمش را اكران نمي‌كرد؛ در واقع ما الان براي زمان عيد ارزش اكراني راه انداختيم همان طور كه در اين سال‌ها اكران فطر داراي ارزش نمايشي شده است يا فصل تابستان هميشه فصل خوب نمايشي است. همين طرح را در زمستان هم مي‌توانيم راه‌اندازي كنيم يعني اينكه براي فيلم‌هايي كه در زمستان اكران مي‌شود مثل اركان نوروز ارزش تبليغاتي و رسانه‌اي داشته باشيم، اگر ما سالي شش فصل اكراني در نظر بگيريم مطمئنا هميشه همه نوع فيلم در سينماها نمايش داده خواهد شد كه اين وظيفه اداره نظارت و ارزشيابي است تا بخشي از معضلات درست اداره نكردن اكران فيلم‌ها را برطرف كند.
 
سماواتي ادامه داد: اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد وقتي پروانه ساخت فيلمي را صادر مي‌كند بايد به من تهيه‌كننده بگويد فصل نمايش فيلم خود را هم انتخاب كن تا در اكران فيلم مشكلي نباشد و من اين بي‌نظمي‌ و آشفتگي را فقط از چشم اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد مي‌دانم. به نظر من اصل كار اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد كه شوراي صنفي يكي از بازوهاي آن است همين حمايت از اكران فيلم است نه اينكه بيايند براي فيلمنامه ايراد محتوايي و ساختاري بگيرند، اين وظيفه تهيه‌كننده است كه در قبال فيلمنامه‌اش مسئول باشد نه كساني كه از فيلم و محتوا سر در نمي‌آورند.
 
سماواتي در ادامه افزود: وقتي من تهيه‌كننده تصميم گرفته‌ام يك ميليارد تومان روي فيلمي سرمايه‌گذاري كنم قطعا روي اين چيزها هم فكر كرده‌ام پس وظيفه اداره نظارت و ارزشيابي حكم كردن به من تهيه‌كننده نيست كه اين مسئله در دوره گذشته به حد نهايت خود رسيده بود آنها دوست داشتند روي فيلمساز حكمراني كنند كه اين كارشان باعث شد بعد از موسيقي زيرزميني صداي پاي سينماي زيرزميني هم بيايد و به نظر من اين كار فقط از حسادتشان بود و چشم ديدن اين را نداشتند كه مثلا من تهيه‌كننده دارم روي فيلمسازان تازه‌كار و جوان سرمايه‌گذاري مي‌كنم.
 
تهيه‌كننده فيلم "با ديگران" همچنين در مورد جشنواره امسال و نحوه برگزاري آن گفت: به نظر من همه‌ي جشنواره‌هاي دنيا يك بازي هستند و نه يك اصل، ما بايد قاعده بازي در اين جشنواره‌‌ها را ياد بگيريم من امسال دو فيلم در جشنواره داشتم كه توفيقي هم به دست نياوردند البته بايد مسئولان و داوران نگاه جدي‌تري به اين فيلم‌ها مي‌كردند چون حاصل كار فيلمسازان جوان و تازه نفس بوده است ولي باز اعتقاد دارم جشنواره فيلم فجر يك بازي است، مثل تمام جشنواره‌هاي دنيا كه هر كدام داراي سياست‌هاي خاص خود هستند، جشنواره فيلم فجر هم كه توسط دولت ايران برگزار مي‌شود از اين قاعده مستثني نيست.
 
سماواتي همچنين افزود: خودم دوست دارم در اين جشنواره شركت كنم تا دوستان و همكاران ديگر را ببينم و از ديدن فيلم‌‌هاي يكديگر لذت ببريم و كسي كه جايزه را مي‌گيرد همگي بلند شويم و براي او دست بزنيم اگر بتوانيم مثل فستيوال‌‌هاي ديگر به يكديگر احترام بگذاريم قطعا با اين رويكرد ديگر حرف و حديثي پيش نخواهد آمد پس ما قاعده بازي اين جشنواره را ياد بگيريم تا از برنده نشدن فيلم‌‌هايمان ناراحت نشويم كه متأسفانه اين عمل در بين بسياري از فيلمسازان ايراني ديده نمي‌شود.
 
سماواتي در مورد اينكه چطور شد سه فيلم اولي در سال 92 تهيه كرديد عنوان كرد: من قائل به اين نيستم فيلمي كه كار مي‌كنم كارگردانش فيلم اولش را مي‌سازد يا فيلم بيستمش را، وقتي "ناصر ضميري" به من معرفي شد تا فيلم "با ديگران" را بسازيم، ديدم اين جوان داراي فكر و تفكر تازه‌اي است و تجربه من با اين تفكر و ايده مي‌تواند حاصل خوبي را داشته باشد؛ يا وقتي پروانه ساخت فيلم "ساكن طبقه وسط" شهاب حسيني را گرفتيم تازه از زبان ديگران فهميدم كه اين فيلم اول شهاب حسيني است، از نظر من هر كسي بگويد من كارگردان هستم من قبول مي‌كنم و از او مي‌پرسم چه فكر و انديشه تازه‌اي دارد اگر فيلم‌نامه او حرفي براي گفتن داشته باشد با كمال ميل آن فيلم را كار خواهم كرد.
 
امير سماواتي در ادامه افزود: من يك رويكرد مشخصي در كارهايم دارم و سعي مي‌كنم نبوغ و استعداد جوان‌ها را كشف كنم و نمي‌روم دنبال كسي كه پانزده يا بيست فيلم ساخته و فقط از روي شكم‌سيري مي‌خواهد يك كاري را انجام دهد؛ در همين سه فيلم اخيرم يعني "با ديگران"، ساكن طبقه وسط، و پنج ستاره كاملا سه فكر متفاوت وجود دارد و من به اين افتخار مي‌كنم، شما فستيوال فيلم كن را ببينيد تمام حواس مسئولين و داورانش به كساني است كه فيلم اولشان را ساخته‌اند چون آنها هم دنبال ايده و فكر تازه هستند و مي‌كوشند به كساني كه اولين فيلم را ساختن توجه نشان دهند به خاطر اين است كه فيلمساز فقط يك بار مي‌تواند فيلم اولش را بسازد.
 
امير سماواتي در مورد زمان اكران سه فيلم امسالش هم بيان كرد: "با ديگران" به كارگرادني ناصر ضميري را در اكران نوروزي دارم و دو فيلم ديگرم يعني "ساكن طبقه وسط" به كارگرادني شهاب حسيني و "پنج ستاره" به كارگرداني مهشيد افشارزداه را براي اكران فطر در نظر گرفته‌‌ايم.
 
تهيه كننده فيلم "كافه ترانزيت" در مورد مديريت جديد سينما نيز گفت: قبلا اشاره كردم كه اين مديران در كل كار خاصي را انجام نمي‌دهد و فقط به عنوان مهمان مي‌آيند و مي‌روند تنها حرفي كه خطاب به مديريت جديد سازمان سينمايي دارم اين است که بگذارند كارمان را انجام دهيم، در مديريت‌هاي قبلي فقط در يك فيلم من كمي از سرمايه فيلم را دولت تأمين كرد و خوشبختانه هميشه با سرمايه خصوصي فيلم تهيه كرده‌ام.
 
امير سماواتي در ادامه گفتگويش بيان كرد: اگر قرار است سرمايه فيلمي را دولت تأمين كند بهتر است كه اين سرمايه را به طور يكسان در اختيار همه‌ي تهيه‌كنندگان قرار دهند نه اينكه به ما كمك نكنند بعد بروند به عده‌اي بودجه 100 ميليون دلاري بدهند و با ديگر سينماگران با تبعيض برخورد كنند.
 
سماواتي ادامه داد: در سال‌هاي اخير يك آدم سرمايه‌دار كه اكنون همه مردم او را مي‌شناسند پيش من آمد و گفت "فلان فيلمت اگر يك ميليارد و دويست ميليون بودجه مي‌خواهد من حاضرم سه ميليارد تومان روي فيلمت سرمايه‌گذاري كنم"، آن موقع تصميم گرفتم اين كار را نكنم مطمئنم اگر كسي ديگر جاي من بود با اين رقم پيشنهادي تمام ساختار روح و فكرش به هم مي‌ريخت و سريع قبول مي‌كرد و حالا خوشحالم آن پيشنهاد را قبول نكردم چون هم آن فرد سوداي شهرت داشت و هم اينكه در حال حاضر ملاحظه مي‌كنيد كه به چه وضعي افتاده است.
 
تهيه‌كننده باسابقه سينماي ايران تصریح کرد: به جاي اينكه فيلم فاخر بسازيم بهتر است سالن سينما در سرتاسر دنيا بسازيم، وقتي جيمز كامرون با 200 ميليون دلار سرمايه فيلم مي‌سازد و آن را در چند هزار سالن اكران مي‌كند پس ما هم مي‌توانيم با 3 هزار ميليارد تومان 6 هزار سالن درجه يك سينما در سرتاسر دنيا بسازيم اين كار اصلا پيچيده نيست و به راحتي دولت ايران مي‌تواند در هر جايي كه مي‌خواهد سالن بسازد و از طريق توليد فيلم در داخل كشور و نمايش آن در سينماهاي خودمان كه در جاهاي مختلف دنيا ساخته‌ايم پول خوبي را از اين طريق وارد كشورمان كنيم و اين يكي از راه‌هاي تبليغ پيشرفت صنعت ما در سرتاسر دنيا نيز است.
 
تهيه‌كننده فيلم "دربند" در خصوص حرف‌هاي ناگفته‌اش نسبت به راه نيافتن فيلم "دربند" به آكادمي اسكار نيز بيان كرد: از اينكه فيلم "اصغر فرهادي" به اسكار رفت خوشحالم و از اينكه فيلم "دربند" به اسكار معرفي نشد خوشحال نيستم، نه به خاطر "دربند" بلكه به خاطر سينماي ايران و به خاطر بچه‌هاي داخل كه در حوزه توليد زحمت مي‌كشند، اين سؤال مرا مشخصا شخص امير اسفندياري مدير بخش بين‌الملل بنياد فارابي به عنوان كسي كه بيشترين نقش را داشته بايد پاسخ دهد كه چرا اسكار بخش فيلم‌هاي غيرانگليسي زبان دارد؟
 
من جواب مي‌هم، چون در اسكار بحث سرمايه مطرح است آنها اعلام مي‌كنند كه هر كشوري يك اثر را معرفي كند، در حين جشنواره فجر سال قبل كاري كردند تا "دربند" طوري اكران شود كه نتواند به اسكار راه پيدا كند.
 
سماواتي در ادامه افزود: جالب است كه نيمي از سرمايه "دربند" را خود فارابي پرداخت كرده بود و در همان ايام به يك باره شبانه تصميم گرفتند اين فيلم را از من بگيرند و بعد در همان ايام از طرف دو فستيوال هم فيلم در دنيا ايميل زده شد به بنياد فارابي كه "دربند" در آنها حضور پيدا كند ولي شخص امير اسفندياري حتي جواب آن ايميل ها را هم نداد تا "دربند" در آن جشنواره‌ها شركت نكند؛ با اين برخوردشان فيلم "دربند" را به لحاظ اکران و حمايت‌‌هاي ديگر نابود كردند. براي تمام حرف‌هايم سند ارائه مي‌كنم. بلافاصله اسفندياري نامه‌اي را ارائه داد كه كمپاني سوني‌پيكچرز حاضر است "گذشته" را بخرد همين كمپاني واسطه با يك يا دو ميليون دلار فيلم را مي‌خرد، سپس همين فيلم را 50 ميليون دلار به آكادمي اسكار مي‌فروشند.
 
امير سماواتي در ادامه بيان كرد: ما زحمت مي‌كشيم و به سختي در داخل كشور فيلم تهيه مي‌كنيم و يك دلال يا به اصطلاح خودم يك لژيونر مي‌آيد مفت و مجاني فيلم را از چنگمان درمي‌آورد. من با فرهادي كاري ندارم و قدمش روي چشم من، ولي چطور فيلمش همزمان در داخل و خارج از كشور اكران مي‌شود در حالي كه پخش‌كننده هر دو فيلم يك شركت است، متأسفانه در آن زمان حتي تهيه‌کنندگان مي‌توانستند واكنش نشان دهند ولي نمي‌دانم به چه دليلي سكوت كردند و من از همه‌ي آنها دلخور هستم و اين حركت ناميمون در سابقه‌ي تاريخي سينماي ايران خواهد ماند و آخرين حرفم را در اين رابطه به شما مي‌گويم كه براي حضور فيلم "گذشته" در اسكار از ارديبهشت ماه مهندسي شده بود و ديگر قضاوت با خودتان است.
 
گفتگو از محمدرضا زارع
 
انتهاي پيام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.