دانستنی های بازار سرمایه2/

کارگزاری چیست و کارگزار "بورس" چه کسی است؟

کارگزاری و کارگزاری دو مفهوم کلیدی بازار بورس است که بدون حضورشان بورس معنا و کارکرد خودش را از دست خواهد داد.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، کارگزار حکم وکیل سرمایه گذار را دارد که از سوی او اقدام به سرمایه گذاری در بورس می نماید. کارگزاران اشخاص حقوقی هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبتنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌نمایند. انجام فعالیت کارگزاری نیازمند کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است.
 
کارگزاری از طریق واحدی که "شعبه" نام دارد به ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران می‌پردازد. این شعبه در شهری واقع شده است که سازمان بورس در آن شهر تالار دارد.
 
کارگزاران بورس، پس از آزمون‌های متعدد و تخصصی و پس از طی مراحل مختلف، موفق به کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌شوند.
 
یکی از سوالات و پرسشهایی که مردم معمولی جامعه از فعالان بازار می پرسند این است که چرا باید به کارگزاریها مراجعه کنیم؟
آیا میتوانیم خودمان مستقیما به تالاربورس برویم و سهام خریداری کنیم؟
 
کارگزاریها وکیل و نماینده تام الاختیار برای خرید و فروش سهام هستند و بدون واسطه آنها هیچ کس نمی تواند در تالار بورس خرید و فروش کند.
 
حضورمردم در تالار بورس الزامی نیست بلکه آنها جهت مشاهده تابلوی قیمت‌های تالار بورس و مشورت کردن با سایر سهامداران و دلگرمی دادن به یکدیگر در هنگام افت قیمت‌ها در تالار معاملات بورس حضورمی یابند.
 
اما حضور در دفتر کارگزاری الزامی است و  باید شخصا با به همراه داشتن شناسنامه و یک برگه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی جهت خرید سهام شرکت دلخواه خود به کارگزاری مورد نظرمراجعه نموده و فرم مخصوص دستورخرید سهام را تکمیل نمود تا کد عملیاتی صادر شود و درمراجعات بعدی با ارایه کد کارهایمان سریع ترانجام شود.
 
شرکت‌های کارگزاری
 
کارگزاری‌ها، بنگاه‌های معاملاتی هستند که خرید و فروش سهام توسط آنان صورت می‌گیرد. کارگزاری‌ها در این خرید و فروش‌ها، به نمایندگی از خریداران یا فروشندگان سهام، معامله انجام می‌دهند و در ازای آن حق‌العمل یا حق کارگزاری دریافت می‌کنند.
 
خرید و فروش در بورس اوراق بهادار، تحت ضوابط خاصی صورت می‌گیرد. تأسیس شرکت کارگزاری یا اشتغال در آن‌ها، مستلزم پذیرفته شدن در آزمون‌های کارگزاری است. کارگزاری‌ها علاوه بر خرید و فروش سهام به نمایندگی از سهامداران می‌توانند وظایف دیگری مانند آموزش سهامداران، مشاوره سرمایه‌گذاری و بازارگردانی را نیز بر عهده بگیرند.
 
افرادی که در شرکت های کارگزاری مشغول به فعالیت می‌باشند، افرادی خبره، با تجربه و آشنا به مسایل مالی هستند که نسبت به شرایط اقتصادی، بازار اوراق بهادار و بازار کالاهای مختلفی که معامله می شود شناخت دارند و با تسلط خود بر قوانین و مقررات می توانند بهترین اقدام به‌منظور خرید و فروش اوراق بهادار و کالا در تالار معاملات بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس را برای مشتریان انجام دهند.
 
از آنجائی‌که فعالیت کارگزاری دارای حساسیت ویژه بوده و کلیه سرمایه‌گذاران از طریق شرکت‌های کارگزاری اقدام به خرید و فروش می‌کنند. لذا شرایط و مقرراتی بر مدیران و پرسنل شرکت‌های کارگزاری حکم فرماست. صلاحیت حرفه‌ای کلیه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت‌های کارگزاری می‌بایست قبل از قبول سمت، به تائید سازمان بورس برسد که به این منظور صلاحیت‌های علمی، تجربی، عمومی و تحصیلی متقاضیان بررسی می‌‌شود.
 
خدمات کارگزاری
 
کارگزار می‌تواند عملیات زیر را انجام دهد:
 
الف) سرمایه‌گذاری و خدمات کارگزاری:

این بخش شامل خرید و فروش اوراق بهادار پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار به‌نمایندگی از طرف اشخاص و یا به حساب خود، ذیره‌نویسی اوراق بهادار پذیرفته‌شده در بورس، اداره امور سرمایه‌گذاری‌ها به نمایندگی از طرف اشخاص و بازارگردانی اوراق بهادار است.
 
ب) خدمات مالی:

این قسمت نیز شامل ارائة مشاوره و راهنمایی به شرکت‌ها به‌منظور نحوه عرضه سهام آنها برای فروش در بورس اوراق بهادار، راهنمایی شرکت‌ها درمورد روش‌های افزایش سرمایه و نحوه عرضه‌ سهام و سایر اوراق بهادار برای فروش در بورس اوراق بهادار تهران و انجام بررسی‌های مالی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، ارائة خدمات و نظرات مشورتی به سرمایه‌گذاران است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام. بورس یعنی چه کار بدن به جوانها بورسش برا خودشون .
Iran (Islamic Republic of)
س.م
۱۵:۱۴ ۰۸ تير ۱۳۹۹
کسی که روش مستقیم را انتخاب کرده واحراز هویت شده اگه قصد خرید وفروش سهام را نداشته باشه آیا ضرورت داره که ثبت نام کارگزاری کنه وکدبورسی بگیره
Iran (Islamic Republic of)
پیمان امانی
۱۱:۰۶ ۱۱ تير ۱۳۹۸
با سلام
راهنمایی میخواستم در مورد اینکه چجوری میتونم تحلیلگر مالی در بازار سرمایه بشوم.
ممنون میشم کمکم کنین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محبوبه صالحی مقدم
۱۶:۴۳ ۲۰ تير ۱۳۹۷
سلام لطفا راهنمایی کنید هیچ نمیدانم بازنشسته فرهنگی مشهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
سلام من هم میخواستم سرمایه گذاری در بورس را شروع کنم ولی از کجا و چطور را بلد نیستم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۵
من هیچ چیزی از بورس نمیدونم،اما میخوام خیلی کم سرمایه گذاری کنم.آیا باید به کارگزار مراجعه کنم یا شخص دیگری؟
Germany
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
سلام خسته نباشید من می خواستم شرایط راه اندازی دفتر کارگزاری بورس رو بپرسم باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۳:۳۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۳
سلام و خسته نباشید
آیا درآمد کارگزار خوب است.
اگر امکان داشته باشد گوشه ای از درآمد ماهیانه آنها را بگویید.
United States of America
محمد
۰۰:۰۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
مدرک کارگذاران چیست؟
آخرین اخبار