باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد

"بحران آبی" در یک قدمی 517 شهر/ جیره بندی آب همچنان خط قرمز "وزارت نیرو"

امید مسولان را نا امید نکنیم و با صرفه جویی، تنش بی آبی را پشت سر بگذاریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تهران،‌ اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان ،یزد اسامی کلان‌شهرهایی هست که از زبان وزیر نیرو و معاونانش دائم به عنوان کلان‌شهرهایی که در معرض تنش آبی قرار دارند، نام برده شده است.

اما داستان تنش آبی به همین جا ختم نمی شود و علاوه بر استان های یاد شده، 500 شهر دیگر نيز در بی آبی دست و پا می زنند که وجه مشترک تمامشان مشکلات آبی به دلیل کاهش ریزش نزولات آسمانی گفته شده است.

اینطور که مسولان می گويند داستان غم‌‌ انگیز کمبود آب نه تنها کشور بلکه دنيا را در برگرفته است و جنگ بین کشورها در سال های آینده بر سر آب خواهد بود...

در اين بين علاوه برکمبود بارش و کاهش روان آبها در کشور، رشد ناموزون جمعیت، افزایش حاشیه نشینی در شهرها، عدم انطباق طرح های توسعه ای با مدیریت آب و عدم اتکا به طرح های آمایش سرزمین نيز از چالش های مدیریت آب و دامن زدن به شرایط موجود نام برده می شود.

این روزها که تابستان نزديک می شود و بارش ها هم حتی به مرز نرمال نرسيده است، نگرانی ها پررنگتر و صرفه جویی در مصرف حکم نجات از شرایط موجود را دارد.

اینطور که معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا می گويد: در تابستان امسال کشور با 38 مترمکعب در ثانیه کمبود آب مواجه است و مصارف و منابع قابل‌ تامین در شهرهای در مرز تنش در نقطه سر به سر قرار دارد، در حالی که باید 25 درصد ضریب اطمینان وجود داشته باشد.

آنطور که آمارها نشان می دهد؛ در شرایط کنونی 37 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان 50 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

 هنوز هم مسولان وزارت نیرو از جيره بندی آب به عنوان خط قرمز این وزارتخانه یاد می کنند به طوریکه وزیر نیرو در این باره به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفته است که برای جیره بندی آب برنامه ای نداریم و آنچه که مورد توجه است امید مسولان به مدیريت مصرف و صرفه جویی 20 درصدی مصرف آب است.

انتهای پیام/

گزارش از غزاله عربگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
دولت باید بفکر تصفیه اب دریا خلیج فارس و دریایی خزر باشند تا اینطور نشود تا منابع ابی زیر زمینی از دست نرود باید هر چه زوتر بفکر تصفیه اب دریاها باشند تا لااقل اب های زیرزمینی فقط برای مصارف کشاورزی استفاده شود چون که اب تصفیه شده فقط برای مصارف اشامیدنی میباشد .
-
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
اين همه آب تو كشور داريم خجالت نمي كشيد
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۲:۱۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
ظاهرا" اعلام کم آبی جدی نیست اگر جدی بود مسولان اجازه نمیدادند کار های ساختمان سازی .احداث بنا وامثالهم با استفاده از آب شرب مردم آب تصفیه شده شهری انجام شود . (کو گوش شنوا ) .
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد
۱۱:۴۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
مسئولان هرسال ميگن كم آبي داريم هرسال هم ميگذره ولي برنامه اي براي حل كردنش نمي ريزن...
Finland
مقدادمیرزایی
۱۱:۳۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
چندسال پیش دراخبارخواندم که یک سوم آب شرب تهران به علت فرسودگی لوله های آب،تارسیدن به دست مصرف کننده،درشبکه هدرمی رود.بهترنیست به جای فشاربه مردم شبکه ی آبرسانی تان رادرست کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
بحران بی آبی با رعایت صرفه جوئی شهروندان ، می تواند به یک فرصت تبدیل شود . مردم محترم تهران نباید با استفاده از شیلنگ مبادرت به شستن حیاط و ماشین و کوچه نمایند . شیر آب را نباید بی خود باز بگذارند و از آب به اندازه مصرف کنند . اسراف حرام است .
آخرین اخبار