یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی(ره)/ 76

آیا شمیران جزء تهران بزرگ هست یا نه؟ / بهره یا پول خمس و غیر مخمس موجود در حسابهای بانکی/ عیدی کارمندان خمس ندارد

از محضر امام(ره) سوال کردم در حسابهای بانکی که در آن بهره یا پول مخمس و غیر مخمس وجود دارد، آیا با قصد و نیت کردن هنگام دریافت، قابل تفکیک است؟ فرمودند: مشکل است!

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، عظمت و شخصیت حضرت امام(ره) به سان کوهی بود بسیار بزرگ که قله رفیعش در ورای ابرهای طبیعت سر به آسمان معنویت و عبودیت حق ساییده و با پیوند سرچشمه لایزال هستی،‌ وجودش از زلال معرفت سیراب گردیده بود و از گستره پیرامونش،‌ چشمه سارهای حکمت، جاری شده بود و تشنه کامان آب حیات را سرمست شوق وصال می‌نمود.



عظمت شخصیت امام(ره) و عمق و گستردگی آن حتی برای نزدیک ترین افراد و برجسته ترین شاگردان ایشان قابل دسترسی و شناخت دقیق نبود و کسی را هم یارای چنین ادعایی نیست، با این همه هر کس متناسب با درک و ظرفیت خویش و از بعد ظاهری و اثباتی،‌ قطره ای از دریای حکمت و فرزانگی امام(ره) را چشیده است و با جمع آوری این قطره‌هاست که جویبارهایی از آن دریای فضیلت برای تشنه کامان تاریخ و نسل‌های آینده، جاری می‌شود.
 
"محمد حسین رحیمیان" نویسنده کتاب "یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی قدس سره" می‌نویسد: این بنده ناچیز بیش از نیمی از عمرم را به سان خاری،‌ در کنار گل بی خار وجودش سر کردم، ولی به دلیل قابلیت، کمتر از طراوت و زیبایی ملکوتیش بهره مند شدم و بی گمان آنچه از او نصیبم شد، قطره ای بود از دریا و در عین حال آنچه از درک احساسم با قلم شکسته در قالب الفاظ ناقص می‌آید باز هم قطره ای است از دریا!

آنچه در زیر می‌آید هرگز نمی‌تواند معرف شخصیت والای حضرت امام(ره) باشد، بلکه فقط گوشه‌ای است از داستان آشنایی "محمد حسن رحیمیان" و خاطراتی چند از آنچه مستقیما شاهد و مرتبط با آن بوده است و البته در چند موردی که نقل صدها خاطره‌ای است که از دیگران شنیده است.

علاقه مندان به خواندن خاطرات می‌توانند هر روز راس ساعت 6 صبح با مراجعه به سایت باشگاه خبرنگاران، ‌چند مورد از این خاطرات را مطالعه کنند و البته روند نقل این خاطرات در رسانه مذکور تا زمان رحلت جانگداز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.

سوال درباره موسیقی

راجع به مسئله موسیقی و حد و مرز بین حلیت و حرمت آن سوال شد مثل همیشه فرمودند:
موسیقی مطرب حرام است.

به عرض رسید: منظور از سوال مشخصا در مورد سرودهایی است که از صدا و سیما پخش می‌شود، فرمودند: "اینها نه"

مصالحه شود

به توصیه یکی از اعضای محترم حوزه استفتاء مسئله 29 صفحه 599 جلد اول تحریر را که در آن آمده بود: "فیه تردد"، خدمت حضرت امام(ره) قرائت کردم و به عرض رساندم که چون مورد ابتلا و نیاز است، باید چه بکند؟ کمی مکث کردند و با تبسم فرمودند:

خوب، تردید دارم.

باز عرض کردم که پس باید چه کار کنند؟ فرمودند:

مصالحه شود

تهران، از بلاد کبیره

سوال شد که آیا شمیران جزء تهران بزرگ هست یا نه؟ فرمودند که جزء تهران بزرگ است و تشبیه کردند به دو دریا که بین آنها فاصله است وقتی که فاصله برداشته شد، دیگر دو دریا نیست، یک دریا می‌شود اگر شمیران و شهر ری و امثال آنها جزء تهران بزرگ نباشند، تهران در این فرض، از بلاد کبیره نیست و با اینهاست که بلد کبیره محسوب می‌شود.

مقصد در سفر

از قول یکی از اعضای محترم هیئت استفتاء سوال کردم، در سفر اگر تا اول شهر مقصد، کمتر از چهار فرسنگ و تا نقطه‌ای که در شهر مقصد طی می‌شود، بیشتر از چهارفرسنگ باشد، آیا کدامیک ملاک است، حضرت امام فرمودند:

اگر مقصد خود شهر است، اول شهر، ملاک است و اگر کاری به شهر ندارد و مثلا می‌خواهد به فلان کارخانه برود و آنجا کار دارد و کاری به شهر ندارد، ملاک آن نقطه است.


مشکل است!

از محضر امام(ره) سوال کردم در حسابهای بانکی که در آن بهره یا پول خمس و غیر مخمس وجود دارد، آیا با قصد و نیت کردن هنگام دریافت، قابل تفکیک است؟ فرمودند: مشکل است!

عیدی کارمندان خمس ندارد

در مورد مبلغی که دولت، به عنوان عیدی به کارمندان می‌دهد، سوال شد که عنوان عیدی در واقع به خاطر این است که اگر بخواهد به طور رسمی حقوق کارمندان را افزایش دهند، پیامد دارد و موجب تورم بیشتر می‌شود لذا به عنوان عیدی می‌دهند که هم مبلغی به حقوق اضافه  شده باد و هم آن محذور را نداشته باشد در حالی که هنوز سوال تمام نشده بود، فرمودند: به خاطر خمس آن می‌گویند؟

عرض شد: بله فرمودند: نخیر، خمس ندارد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار