ساری /

پیش بینی ارزش اقتصادی بیش از 20 میلیون ریالی تولید کلزا درهر هکتار

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: ارزش اقتصادی تولید این محصول به ازای هر هکتار 20 الی 26 میلیون ریال قابل پیش بینی است.

دلاور حیدرپور در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری سطح زیر کشت کلزا در مازندران را 15 هزار و 50 هکتار و با پیش بینی تولید 28 هزار تن اشاره کرد و افزود:امسال به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد شاهد بهبود وضعیت تولید این محصول در استان بوده ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته 14 هزار و 101 هکتار با تولید 28 هزار و 625 تن به زیر کشت محصول کلزا رفته که به دلیل شرایط آب و هوایی نامطلوب با کاهش تولید این محصول مواجه بودیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به طور متوسط از هر هکتار سطح زیر کشت 2 تن برداشت کلزا صورت می گیرد گفت: در زمین های پربازده از هر هکتار می توان به تولید 4 تن هم دست یافت.

حیدر پور، بذر مناسب، خاک ایده آل، آماده سازی مناسب زمین و مدیریت مطلوب مزرعه و شرایط جوی مساعد را از جمله عواملی دانست که در افزایش عملکرد این محصول موثرخواهد بود.

وی یادآور شد: ارزش اقتصادی تولید این محصول به ازای هر هکتار 20 الی 26 میلیون ریال قابل پیش بینی است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت:این محصول به عنوان کشت دوم و هزینه تولید کم دارای توجیه اقتصادی برای کشاورزان کلزا کار است.

حیدرپور با بیان اینکه این محصول امسال به صورت خرید تضمینی به ازای هر کیلوگرم 19 هزار ریال از کشاورزان کلزا کار خریداری شده است گفت: هزینه تمام شده این محصول را در سال گذشته 7 هزار و 409 ریال برای هر هکتار دانست.

وی ادامه داد: این محصول برای مصارف روغن کشی و کنجاله آن برای خوراک دام و طیور قابل استفاده است.

وی ،به کشت کلزا در مازندران از سال 72 اشاره کرد و اظهار داشت: این محصول با هدف تأمین روغن و کنجاله، کاهش وابستگی و اجرای الگوی کشت، افزایش ضریب کشت در مازندران کاشته شده است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: مازندران بعد از استان گلستان دارای دومین جایگاه کشت محصول کلزا در کشور است.

حیدرپور ، توسعه در زمین های شالیزاری و تناوب با گندم جهت افزایش تولید گندم و کاهش بیماری های گندم را از برنامه های آینده کشت کلزا در مازندران دانست.

وی خاطرنشان کرد: کشور چین بیشترین سطح زیرکشت کلزا را در سطح جهان داراست

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه شهرستان بهشهر بیشترین سطح زیر کشت کلزا را در استان داراست گفت: کمترین کشت این محصول در شهرستان بابل صورت می گیرد./ب


برچسب ها: اقتصاد ، کلزا ، هکتار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.