اهواز/

راهکارهای کاهش بیماری های قلبی و عروقی

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بیماری های قلبی و عروقی که شامل بیماری عروق کرونر( رگ های تغذیه کننده عضله قلب)، سکته و بیماری عروق محیطی است، مهمترین عامل مرگ و میر محسوب می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بیماری های قلبی و عروقی که شامل بیماری عروق کرونر( رگ های تغذیه کننده عضله قلب)، سکته و بیماری عروق محیطی است، مهمترین عامل مرگ و میر محسوب می شود. در کشور ما و به ویژه استان خوزستان نیز این بیماری ها عامل اول مرگ و میر  شهروندان جامعه است.

 دکتر فرخ رامش کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان اینکه سن وقوع این بیماری ها در کشور و به خصوص در خوزستان کاهش یافته است، تاکید کرد: این نوع بیماری ها عامل40 درصد از مرگ و میر کشور را به خود اختصاص داده اند.

رامش با اشاره به اینکه بیشتر عامل های شناخته شده خطرساز بیماری های قلبی – عروقی توسط اصلاح شیوه زندگی و درمان دارویی کمکی در صورت لزوم قابل تغییر است، تصریح کرد: مهمترین عامل های خطرساز شامل سیگار کشیدن، اختلالات چربی، فشار خون بالا، دیابت ( بیماری قند)، چاقی شکمی، فاکتورهای روانی- اجتماعی همچون استرس، اضطراب و غیره، مصرف کم سبزیجات و میوه جات، عدم فعالیت منظم فیزیکی و مصرف بالای الکل  است.

وی به راهکارهای کاهش خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی اشاره کرد و گفت: رژیم غذایی سالم، قطع سیگار، کنترل فشار خون، کاهش وزن، کنترل قند خون در افراد دیابتی، کنترل اختلالات چربی و فعالیت فیزیکی از مهمترین راهکارهای کاهش بیماری های قلبی عروقی است.

وی در ادامه اظهار کرد: به خوبی اثبات شده است که فشار خون یک عامل خطرساز برای بیماری های قلبی و عروقی است که شامل مرگ و میرو عارضه های ناشی از سکته، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی است.

کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان اینکه فشار خون عموما به فشار خون بالاتر از 14 روی 9 اطلاق می شود، افزود: بیماران با فشار خون 12تا9/13روی 8 تا 9/8  تحت عنوان پیش فشار خونی تعریف شده و خطر بیماری های قلبی و عروقی در این افراد نیز افزایش می یابد.

رامش در پایان گفت: بیماران دیابتی و یا کسانی که بیماری مزمن کلیوی با دفع پروتئین دارند، فشار خون هدف پایین تری دارند. درمان های غیر دارویی شامل کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن دارند، محدودیت مصرف نمک و فعالیت منظم فیزیکی است. /س

برچسب ها: راهکار ، کاهش ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.