معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون:

ارتقای کنترل کیفی طب انتقال خون سودان با آموزش ایران عملی شد

آخرین مرحله از برنامه آموزشی طب انتقال خون سودان که با تفاهمنامه ای میان سازمان انتقال خون ایران و نماینده سازمان بهداشت جهانی در سودان آغاز شده بود، با موفقیت برگزار شد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، این برنامه آموزشی به منظور راه اندازی سیستم ارزیابی کیفی در انتقال خون کشور سودان، درفرآیند آموزشی سه مرحله ای طبق تفاهمنامه ای میان ایران و سودان به اجرا در آمد.

دکتر صدیقه امینی کافی آباد؛ معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون در این باره گفت: در مرحله اول این برنامه آموزشی، دو نفر از متخصصان سازمان، مراکز انتقال خون سودان را در یک دوره 5 روزه ارزیابی کردند و در مرحله دوم 5 تن از کارشناسان و متخصصان انتقال خون سودان برای آموزش به ایران آمدند و از طریق نمونه های کنترل کیفی خارجی آموزش دیدند.

این گزارش حاکی است در مرحله سوم این برنامه آموزشی که طی خرداد ماه سال جاری انجام گرفت، مجدداً  20 کارشناس سودانی از انتقال خون این کشور توسط دو متخصص اعزامی از سازمان انتقال خون دوره آموزشی را طبق قرارداد تفاهم به انجام رساندند.

دکتر صدیقه امینی کافی آباد، در این رابطه افزود: در فاز سوم آموزشی در سودان دو هدف باید برآورده می شد: نخست آماده سازی نمونه کنترل کیفی خارجی، با حضور کارشناسان و متخصصان انتقال خون ایران و سودان با امکانات موجود در سودان و دوم آموزش کارشناسان انتقال خون سودان برای مشارکت در برنامه های نمونه های کنترل کیفی خارجی به نحوی که بدانند چطور از نمونه ها استفاده کنند.

بنا بر این گزارش، این اولین کارگاه آموزشی مهارتهای عملی انتقال خون در سودان است که توسط ایران آموزش داده شد و ارتقای فرآیندها و اقدامات اصلاحی که هدف اساسی تفاهم نامه بود، بعد از مراحل آموزشی به خوبی تفهیم شد.

دکتر آنشو بانه جی نماینده سازمان جهانی بهداشت در سودان  ضمن ابراز رضایت از این دوره آموزشی، در پایان این دوره آموزشی از نمایندگان ایران خواست تا پیشنهادهای خود را اعلام کنند تا در قراردادی که قرار است در سال 2014 میان انتقال خون ایران و نمایندگی سازمان جهانی بهداشت منعقد شود، مد نظر قرار گرفته و به اجرا در آید.

دکتر امینی در مورد بازتاب جهانی این فعالیت آموزشی گفت: این یکی از فعالیت های مشترک با سازمان جهانی بهداشت است که جایگاه ایران را به عنوان یک کشور با قابلیتهای علمی و آموزشی با قدرت برگزاری کارگاههای آموزشی بین المللی در منطقه معرفی می کند.

همچنین این کارگاه آموزشی تاثیر مهمی در سلامت خون در کشور سودان خواهد داشت و به عنوان یک اقدام بشر دوستانه اهمیت فراوانی دارد.

گفتنی است هزینه های اجرایی این برنامه آموزشی توسط سازمان جهانی بهداشت تأمین شده است.

در سال 1388 در پی بازدید  گروهي از متخصصان سوداني به همراه مدير خدمات اهداكنندگان سازمان جهاني بهداشت در امر سلامت خون  از سازمان انتقال خون ايران نخستین زمینه های همکاری مشترک ایران و سودان پدید آمد.

پس از این بازدید در سال 2012 دفتر نمايندگي سازمان جهاني بهداشت در سودان، طي يك نامه رسمي از سازمان انتقال خون ايران درخواست کرد تا در راه اندازي يك سيستم ارزيابي كنترل كيفي در اين كشور با سودان همكاري كند.

سرانجام پس از هماهنگيهاي انجام گرفته ميان طرفين، قرارداد همكاري مشتركي ميان سازمان انتقال خون ايران و دفتر نمايندگي سازمان جهاني بهداشت در سودان امضا شد.

سودان بزرگترين كشور آفريقايي است كه 70 درصد از جمعيت 38 ميليون نفري آن را مسلمانان تشكيل مي دهند. وزارت بهداشت اين كشور اخيراً در راستاي افزايش ميزان سلامت خون، ايجاد يك سيستم انتقال خون متمركز را در دستور كار خود قرار داده است.

هم اکنون خون های اهدایی در پایگاههای انتقال خون بیمارستانی این کشور اغلب خون جایگزین ( فامیلی ) بوده اما در تیم های سیاری اهدای خون داوطلبانه است.

سازمان ملی انتقال خون سودان در سال 2005 تأسیس شده است و برقراری سیستم کنترل کیفی جهت افزایش ضریب سلامت خون و برقراری سیستم کیفیت از برنامه هایی است که با کمک سازمان جهانی بهداشت و آموزش متخصصان انتقال خون ایران در این کشور پی گیری می شود.

 
انتهای پیام/
برچسب ها: انتقال خون ، طب ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار