عراقچی:

غنی سازی از حقوق مسلم و ذاتی جمهوری اسلامی ایران است

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: فناوری هسته ای از جمله غنی سازی بر اساس معاهده ان پی تی از حقوق مسلم و ذاتی و غیرقابل انفکاک برای همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران است و ما هرگز بدنبال برسمیت شناختن این حق از سوی طرف مقابل نبودیم، چرا که این حق وجود دارد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مراسم ولادت فرخنده پرچمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (س) صبح امروز دوشنبه در وزارت امور خارجه و با حضور مرتضی سرمدی قائم مقام و معاونین و جمعی مدیران و کارکنان وزارت خارجه از جمله اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و همچنین ایثارگران و جانبازان این وزارت خانه برگزار شد.

عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در این مراسم طی سخنانی دستاوردهای بزرگ کشور را مرهون مقاومت ملت بزرگ ایران در مقابل همه تحریم ها و فشارهای ظالمانه دشمنان و فداکاریها و رشادت های ایثاگرارن ، شهدا و جانبازان دانست.

وی با تبریک اعیاد شعبانیه به خصوص تهنیت پیشاپیش نیمه شعبان و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) افزود: این رشادتها و جانبازیهای مردم ایران تحت هدایت حضرت امام (ره) و تداوم این مسیر تحت رهبری داهیانه مقام معظم رهبری تضمین کننده تداوم سرافرازانه مسیر استقلال ، امنیت ، عزت و شرف و تداوم بخش دستاوردهای علمی و فناوری کشور است و ما همه مدیون این جانبازیها و جانفشانی شهداء و جانبازان به خصوص شهدای عرصه فناوری هسته ای و نبرد دیپلماتیک هستیم. 

عراقچی با مرور روند تلاشهای ایران برای دستیابی به انرژی و فناوری صلح آمیز هسته ای از آغاز تاکنون و مقاومت مردم و مسئولین کشور در دوره های مختلف برای تداوم پیشرفت صنعت هسته ای کشور و حفظ و تثبیت حقوق مشروع و مسلم کشورمان در بهره مندی از این فناوری از جمله غنی سازی ، به تشریح روند مذاکرات در دوره های مختلف پرداخت و تاکید کرد: در این مسیر مردم شریف و دلاور ایران در مقابل موج سنگین تحریمها و فشارهای همه جانبه دشمن مقاومت کردند و علیرغم این فشارها پیشرفت صنعت هسته ای کشور تثبیت شد. 

وی افزود: آنچه ما را به این نقطه کنونی رساند ، مقاومت و ایثارگری مردم در مقابل تحریمها بود.  
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای این روند مذاکرات را صرفا بحث بر سر غنی سازی ندانست، بلکه از آن بعنوان جنگ اراده ها یاد کرد و افزود : ایران با عزت و اقتدار بر مواضع اصولی و انقلابی خود برای حفظ حقوق مشروع خود از جمله غنی سازی پافشاری کرد و اراده خود و اینکه ایران زیر بار سلطه و حرف زور نمی رود را اثبات کرد. 

وی بر ضرورت نگاه کلان به روند مذاکرات و توافقات حاصله از دریچه پذیرش خواست و اراده ملت ایران از سوی طرف مقابل و در قالب جنگ اراده ها تاکید کرد و افزود : این طرف مقابل بود که مجبور شد بدون تحقق خواسته های اصلی خود یعنی تعلیق غنی سازی که در قعطنامه های ششگانه شورای امنیت بر آن پافشاری می کرد و با زیرپاگذاشتن خطوط قرمز خود، حق ذاتی و غیرقابل تفکیک ایران در غنی سازی را بر اساس ان پی تی ، مورد پذیرش قرار داده . با اجرای این حق معارضه نکند. 

وی با اشاره به خاطره تاریخی از مخالفت آیت الله مدرس با قرارداد استعماری وثوق الدوله در سال 1919 که در ابتدای آن تصریح شده بود انگلستان حق حاکمیت ایران را برسمیت می شناسد ، افزود : آیت الله مدرس در صحن علنی مجلس در آن زمان دلیل مخالفت خود را وجود همین بند در ابتدای آن قرارداد عنوان و تاکید کرده بود انگلیس کیست که حاکمیت ما را برسمیت بشناسد! این مساله مثل این است که کسی بیاید و به من بگوید من سیادت شما را برسمیت می شناسم! 

عراقچی  تاکید کرد: فناوری هسته ای از جمله غنی سازی بر اساس معاهده ان پی تی از حقوق مسلم و ذاتی و غیرقابل انفکاک برای همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران است و ما هرگز بدنبال برسمیت شناختن این حق از سوی طرف مقابل نبودیم، چرا که این حق وجود دارد ، چه آنها به رسمیت بشناسند چه نشناسند . آنچه ما از آنان می خواهیم احترام به اجرای این حق و عدم مخالفت و کارشکنی است که در توافق ژنو محقق شده و انشاء الله در توافق نهایی هم محقق خواهد شد. 

وی در پایان با اشاره به ابراز ناتوانی رئیس جمهور آمریکا در مقابله با برنامه هسته ای ایران، افزود: میز مذاکره هسته ای صحنه تبلور عزت ، استقلال و افتخار کشور و مردم مقاوم ایران است و این همه مرهون  رشادت و ایثارگری مردم به خصوص ایثارگران ، شهدا و جانبازان است. 

در ابتدای این مراسم مالکی رئیس مرکز هماهنگی امور ایثارگران وزارت امور خارجه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به همه ایثارگران به خصوص جانبازان وزارت خارجه و تجلیل از رشادتها و ایثارگری ایشان، از تلاشها و زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای تقدیر کرد. 

جابر انصاری یکی از سفرای جانباز کشورمان نیز در این مراسم در سخنانی با تاکید بر نقش ایثارگران در عرصه دفاع مقدس و همچنین عرصه دیپلماتیک در دفاع از کشور و نظام اسلامی ، بر حمایت ایثارگران از تلاشهای دستگاه دیپلماسی برای دفاع از حقوق ملت ایران در عرصه های بین المللی تاکید کرد. 

در خلال این مراسم گروه بین المللی سرود و توشیح ذکر با اجرای قطعات زیبای دینی و آیینی در مدح ائمه اطهار (ع) و ذکر نامهای مبارک حضرت امام حسین (ع) حضرت سجاد (ع) و حضرت عباس (س) فضای جلسه را معنویت و صفای بیشتری بخشیدند. 

در پایان این مراسم ایثارگریهای جانبازان وزارت امور خارجه از سوی مرتضی سرمدی قائم مقام این وزارت خانه مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت و یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به خصوص دانشمندان هسته ای و دیپلماتهای شهید کشورمان گرامی داشته شد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار