آغاز دور جدید مذاکرات آمریکا و طالبان/131 زندانی آزاد می‌شوند+اسامی مذاکره‌کنندگان

روزنامه اردو زبان پاکستانی در گزارشی فاش کرد که آزادی سرباز آمریکایی نتیجه مذاکرات مخفی آمریکا و طالبان است در عین حال نشان دهنده آغاز دور جدید از مذاکراتی است که منجر به آزادی 131 زندانی دیگر از طالبان خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،روزنامه اردو زبان «امت» چاپ پاکستان در گزارشی فاش کرد که مبادله پنج زندانی طالبان با یک سرباز آمریکایی نتیجه مذاکرات مخفیانه رهبران این گروه با آمریکا است که دولت قطر نیز نقش مهمی در انجام این مذاکرات داشته است.

بر اساس این گزارش، «سید طیب آغا» به نمایندگی از طالبان با یک پرواز ویژه از «دبی» به قطر انتقال یافته تا به عنوان سرپرست تیم مذاکره کننده طالبان دور جدیدی از مذاکرات با آمریکا را انجام دهد.

این در حالی است که «نعیم» سخنگوی تیم مذاکره کننده طالبان گفته که آزادی پنج زندانی طالبان آغازی است تا بتوانیم با آمریکایی‌ها به توافق برسیم که 131 زندانی دیگر طالبان را نیز آزاد کند.

گفته‌ می‌شود که «یونس‌آغا» و «طاهر‌آغا» برادران طیب‌آغا نیز نقش مهمی در به نتیجه رسیدن دور جدید مذاکرات آمریکا و طالبان دارند.

با این حال، یونس آغا در گذشته از شهر «کراچی» پاکستان دستگیر شد همچنین طاهر آغا نیز مدت زیادی در شهر «کویته» تحت نظر سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی.اس.آی) بوده است.

امت نوشته که طبق توافقات اولیه بین طالبان و آمریکا شبه‌نظامیان این گروه در حال پیشروی در قسمت‌های شرقی افغانستان هستند و نیروهای آمریکایی نیز به «قندهار»، «کابل» و پایگاه «بگرام» انتقال یافته‌اند تا در موقعیت مناسبی افغانستان را ترک کنند.

«ملا‌عبدالقیوم حقانی»، «ملاعثمانی»، «دکتر نعیم»، «دکتر سهیل» و مولوی «شهاب‌الدین» از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان هستند که آزادی زندانیان این گروه را محور مذاکره با آمریکا قرار داده‌اند.

از سوی دیگر، قاری «یوسف احمدی»، سخنگوی سابق طالبان افغانستان نیز در گفت‌وگو با روزنامه امت اظهار داشته که اگر آمریکایی‌ها زندانیان طالبان را آزاد کنند و خروج بی قید و شرط از افغانستان را بپذیرند؛ طالبان امنیت آن‌ها را هنگام ترک این کشور تضمین می‌کنند.

بر اساس این گزارش، بیش از 100 نفر از نیروهای دریایی آمریکا و تعداد زیادی بالگرد آمریکایی محل استقرار تیم مذاکره کننده طالبان و محل مذاکرات در قطر را تحت نظر دارند.

برچسب ها: امریکا ، طالبان ، زندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.